Matra Rancho - Francouzský crossover nastartoval trend už v 70. letech

-mdo / AutoRoad.cz, 8. prosince 2018, 14:19 Google+

Když se v roce 1970 dostal na trh první Range Rover, dal svým úspěchem základ celé nové kategorii terénních vozů zaměřených spíše na pohodlí posádky, než na reálné schopnosti mimo silnice. Toho si všimly i další automobilky, včetně dnes už téměř neznámé francouzské Matry, která se svým Ranchem dala vzor všem moderním crossoverům.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Matra Rancho

Matra Rancho | foto: wikipedia.org/A1AA1A

Sdílejte článek

Matra se proslavila zejména jako inovativní malosériový výrobce. Už první model firmy, sportovní Djet vyvinutý ve spolupráci s konstruktérem René Bonnetem a jeho automobilkou se stal prvním sériovým silničním vozem s motorem před zadní nápravou.

Na počátku 70. let, s úspěšným sportovním modelem Bagheera v nabídce, se vedení Matry rozhodlo dostat do výroby nový model. Ten měl vyjadřovat inovativní přístup firmy ale zároveň zapadat do modelové řady evropské pobočky Chrysleru. Matra totiž tou dobou už úzce spolupracovala se Simcou, která do koncernu spadala. Vzhledem k probíhající ropné krizi byl zamítnut další sportovní model, místo něj vedení zaujal úspěch Range Roveru. Ten se i přes krizi se svým osmiválcovým motorem prodával stále skvěle. Dle Matry tedy na trhu určitě bylo místo pro podobný, drsně a terénně působící automobil s komfortním interiérem, ale menší a levnější.

img-responsive

Matra Rancho | foto: wheelsage.org

Další inspirací pro nový model se stala Simca 1200 Campero. Vůz postavený španělským prodejcem Chrysleru, na základě hatchbacku Simca 1100. Na jeho podvozku vznikla hranatá a utilitaristická karosérie, zapadající velikostně někde mezi Citroën Méhari a Land Rover. Campero si získalo pozornost samotného Chrysleru, který jedno podrobil prozkoumání ve své centrále. Právě na tomto základě se poté rozjela spolupráce Matry a Simcy na novém voze.

Projekt P12 začal na stejném základě. Hatchback s pohonem předních kol Simca 1100 byl tou dobou jedním z nejprodávanějších aut Francie a slavil úspěchy i v dalších zemích. Matra si vybrala užitkovou verzi 1100 VF3, s nákladní nástavbou za B sloupkem a zesíleným prodlouženým podvozkem. Ze sériového vozu si P12 ponechalo podvozek a přední část po B sloupek, za který se v továrně Matry v Romorantin montovala nově navržená, bohatě prosklená nástavba ze sklolaminátu. Blatníky a boky vozu dostaly bohaté oplastování, na přední část kabiny se standardně montovala zahrádka a před masku se nastěhovaly dodatečné světlomety a jednoduchý ochranný rám. To, spolu se zvýšeným podvozkem vozu dodávalo terénní vzezření, i přes to že Rancho na rozdíl od Range Roveru nabídlo pouze pohon přední nápravy. Matra tak už v 70. letech předběhla zbytek výrobců, kteří dnes chrlí crossovery s drsným vzhledem a pohonem pouze jedné nápravy.

img-responsive

Matra Rancho | foto: wheelsage.org

Zadní sedačky s posezem o 10 cm vyšším než ty vepředu nabídly díky prosklení skvělý výhled z vozu. Přístup k nákladnímu prostoru usnadňovalo rozdělené výklopné víko, stejně jako u terénních vozů té doby. Jako příplatková výbava se za druhu řadu sedadel mohla namontovat i třetí, se dvěma sedačkami otočenými proti směru jízdy. I v tomto Matra předběhla dobu, tři řady sedadel se staly standardem pro SUV a MPV až dlouhá léta po Ranchu.

Pod kapotu vozu prodávaného jako Matra Simca Rancho se dostal pouze jeden motor z nabídky hatchbacku 1100. Čtyřválec OHV 6Y, známý jako Moteur Poissy podle továrny Simcy kde vznikal, o objemu 1.4 litru a výkonu 84 koní. To vzhledem k aerodynamice vozu připomínajícího cihlu stačilo na maximální rychlost kolem 150 km/h a zrychlení z nuly na sto za asi 14 sekund.

img-responsive

Matra Rancho | foto: wheelsage.org

Během následujících let se Rancho nabízelo v limitovaných edicích, které zahrnovaly další specializovanou výbavu typickou pro off roady. Na vůz se tak montovaly například dodatečné reflektory před A sloupky, které však mohly být zapnuty jen při vypnutém motoru. Na přední nárazník se mohl namontovat naviják a některé edice dostaly náhradní kolo na zahrádku.

Počáteční reakce na vůz byly zmatené, nic podobného se tehdy v Evropě nenabízelo. Zákazníci si však Rancho oblíbili, zejména pro jeho stylový vzhled a nabídku místa. S cenou o 20% nižší než Land Rover se z vozu stal hit a malá Matra byla schopna prodat téměř 58 tisíc kusů. Nízké náklady na vývoj navíc znamenaly vysokou marži. Během následujících let se vůz dočkal několika vylepšení, hlavně však v roce 1980 změnil jméno na Talbot Matra Rancho, vzhledem k převzetí evropského Chrysleru skupinou PSA a převedením všech modelů pod novou značku Talbot.

img-responsive

Matra Rancho | foto: wheelsage.org

Kromě standardní verze Rancha se nabízela i kabrio verze nazvaná Decouvrable. Vyvýšená nástavba přišla o své prosklení a střechu a nahradila jej plátěná střecha s vyhrnovacími boky. Zadní sedačky dostaly vinylové potahy kvůli případnému zmoknutí. Dohromady však vzniklo jen kolem 200 kusů otevřené verze. V omezeném množství vznikala i užitková verze Rancho AS bez zadních sedaček, díky čemuž se na vůz nevztahovaly tehdejší daně na osobní vozidlo.

U Matry mezitím probíhaly práce i na nástupci Rancha, projektu P18. Nový model se vzdálil terénnímu pojetí a zaměřil se spíše na místo v interiéru. Na podvozku Talbotu Solara postavila Matra ocelový skelet na která byly namontované laminátové panely karosérie. Objemná karosérie s krátkou přídí nabídla tři řady sedaček a místo pro sedm pasažérů. PSA se však projekt nezamlouval kvůli vysokým finančním požadavkům na rozjetí výroby a Matru odmítnul. Ta jej proto nabídla Renaultu, který upravený vůz uvedl v roce 1984 jako Renault Espace, vyráběný však stále v továrně Matry v Romorantin.

Vytisknout

Diskuze: Matra Rancho - Francouzský crossover nastartoval trend už v 70. letech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Redaktoři německého motoristického časopisu „Auto Zeitung“ ocenili Hyundai jako „Nejinovativnější značku“

Němci zvolili Hyundai nejinovativnější značkou roku 2018, ocenili zejména…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud