Citroën SM Opéra - Jaký byl příběh francouzského Quattroporte?

-mdo / AutoRoad.cz, 2. prosince 2018, 11:42 Google+

Citroën SM patří mezi legendy francouzského automobilového průmyslu. Inovativní kupé vytvořené ve spolupráci s Maserati se stalo jedním z nejrychlejších vozů své doby a dodnes udivuje designem i použitými technologiemi. Málokdo však ví, že kromě kupé vznikly i další verze, včetně čtyřdveřové verze nazvané SM Opéra.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Citroën SM Opéra

Citroën SM Opéra | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

V roce 1968 vytvořil Citroën s italskou automobilkou Maserati joint venture, zaměřené na produkci motoru dostatečně výkonného pro projekt S, sportovního kupé zamýšleného jako vlajkovou loď francouzské značky. Projekt S začal jako sportovní varianta modelu DS už v ke konci 50. let, postupem času však přerostl ve zcela nově vyvinutý automobil.

Citroën SM, vůz využívající kombinaci nejlepších francouzských a italských technologií byl představen na Pařížském autosalonu v březnu 1970. Pod na tu dobu nezvykle aerodynamickou karosérii od Roberta Oprona se skrýval lehký hliníkový šestiválec o objemu 2.7 litru a výkonu 170 koní. Vůz využíval proslulé hydropneumatické odpružení umožňující nastavení světlé výšky. Posilovač řízení byl závislý na rychlosti vozidla a přední světla se automaticky regulovaly dle polohy zadní nápravy tak, aby byly vždy souběžně s vozovkou. I přes nižší výkon, než podobné vozy konkurence, se Citroën SM stal ve své době nejrychlejším vozem s pohonem přední nápravy, dokázal totiž jet až 220 km/h a to prý bez omezení komfortu v interiéru.

img-responsive

Citroën SM Opéra | foto: wikipedia.org/Klaus Nahr

Citroën však nikdy nenabídl jinou variantu než dvoudveřové kupé. Čtyřdveřovou variantou se měla stát druhá generace Maserati Quattroporte, postavená na prodlouženém podvozku SM a to včetně hydropneumatického odpružení, doposud vyhrazeného jen pro Citroën. Pohon obstarávala 3 litrová verze motoru z SM, na rozdíl od všech ostatních generací Quattroporte posílající výkon na přední nápravu. Vzhledem ke krachu Citroënu a s tím souvisejícím koncem spolupráce mezi automobilkami se však Quattroporte II nedostalo do sériové výroby a vzniklo pouze asi 14 prototypů.

Nedostatku karosářských verzí Citroënu SM však využili nezávislí úpravci, zejména pařížský karosář Henri Chapron. Ten už dříve na základě Citroënu DS vytvořil kabrio verzi, které nakonec vzniklo téměř čtyři sta kusů a také speciální prodlouženou limuzínu pro francouzského prezidenta. Stejně tak i nové SM se u Chaprona dočkalo své otevřené verze, nazvané SM Mylord, na rozdíl od DS však tentokrát Citroën výrobu oficiálně nepodpořil, protože považoval střechu za nezbytnou součást pro strukturální integritu vozu. Citroën SM Mylord tak nakonec vyjel jen v pěti exemplářích.

img-responsive

Citroën SM Présidentielle | foto: wheelsage.org

Na zakázku francouzské vlády u Chaprona vznikly v roce 1972 dva kusy otevřené čtyřdvéřové verze SM Présidentielle, nahrazující zastaralý přehlídkový kabriolet Talbot Lago T26 Record. Poprvé se představily v květnu 72 při návštěvě královny Elizabeth II v Paříži, kde ji přivítal tehdejší prezident Georges Pompidou. Standardní SM bylo u Chaprona rozříznuto a prodlouženo o 52 cm, zadní část kromě světel vytvořena zcela nová, o 19 cm delší než u kupé. I takto dlouhé vozidlo dostalo funkční stahovací koženou střechu, Chapron však také kvůli ní musel rozšířit vůz od předních dveří po záď, kam se vměstnal složitý systém stahování střechy. Dalším důvodem pro rozšíření bylo samozřejmě poskytnout dostatek místa státníkům na zadní sedačce vozu. I přes takto rozsáhlé úpravy se podařilo zvýšit hmotnost vozu jen o 300 kg, na necelé dvě tuny. Postaveny byly údajně tři kusy, z nichž dva sloužily vládním účelům až do roku 2007.

img-responsive

Citroën SM Opéra | foto: wheelsage.org

Na základě SM nabídla Carrosserie Chapron ještě jednu verzi, nazvanou SM Opéra. Tehdy již 86 letý Henri Chapron se rozhodl využít zkušeností a nástrojů z vývoje prezidentského kabrioletu pro stavbu vozu, který tehdy ve Francii nikdo nevyráběl – luxusního sedanu. Stejně jako u Présidentielle se i u Opéry podvozek standardního SM rozřízl na půl a prodloužil o 29 cm. Zásadním rozdílem se samozřejmě stala pevná a jen velmi pozvolna se svažující střecha, vyvedená obvykle v jiném odstínu barvy než zbytek karosérie. Záď designově vychází z prezidentské verze a využívá pouze světla z kupé, i zde se však SPZ nachází nad nimi.

Sedan s celkovou délkou 5190 cm se nabízel se silnější variantou motoru V6 s elektronickým vstřikováním, o výkonu 178 koní a s cenou začínající na 165 tisíc franků. Výkony byly i díky minimálnímu navýšení hmotnosti srovnatelné s kupé a Opéra tak patřila k nejrychlejším sedanům své doby. Interiér byl vyveden obvykle v hnědé kůži, pokrývající kromě sedaček i dveře a volant.

img-responsive

Citroën SM Opéra | foto: wikipedia.org/Lebubu93

Vzhledem ke krachu Citroënu a ukončení výroby standardního SM se projekt SM Opéra ukončil v roce 1975 po výrobě pouhých osmi kusů. Čtyři kusy byly prodány do Španělska, tři zůstaly ve Francii a jedno si objednal klient až z Haiti. Dnes jde o jedny z nejdražších variant SM a pokud se objeví v prodeji jde o částky ve stovkách tisíc EUR.

Zatímco Citroën se z krize dostal spojením s Peugeotem a i Maserati se na požadavek italské vlády dočkalo záchrany, Carrosserie Chapron se dnešních dnů nedočkala. Po smrti Henriho Chaprona se karosárna pod vedením jeho vdovy věnovala úpravám vozů od PSA, v roce 1985 však zbankrotovala.

Vytisknout

Diskuze: Citroën SM Opéra - Jaký byl příběh francouzského Quattroporte?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se stal nejdražším prodaným automobilem všech dob

Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

MG EHS

Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

Brabus Marine Shadow 300 Edition One

Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

Ford Ranger Raptor

Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Ilustrační foto

Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

Hyundai i20 N

TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Legendy

Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

reklama

Doporučujeme

BEST THING I'VE EVER SEEN DRIVING

BMW mu zablokovalo cestu. Řidič Dodge RAM to vyřešil po svém!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

  2. Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

  3. Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

  4. Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

  5. Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

  6. Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud