Citroën SM patří mezi legendy francouzského automobilového průmyslu. Inovativní kupé vytvořené ve spolupráci s Maserati se stalo jedním z nejrychlejších vozů své doby a dodnes udivuje designem i použitými technologiemi. Málokdo však ví, že kromě kupé vznikly i další verze, včetně čtyřdveřové verze nazvané SM Opéra.
V roce 1968 vytvořil Citroën s italskou automobilkou Maserati joint venture, zaměřené na produkci motoru dostatečně výkonného pro projekt S, sportovního kupé zamýšleného jako vlajkovou loď francouzské značky. Projekt S začal jako sportovní varianta modelu DS už v ke konci 50. let, postupem času však přerostl ve zcela nově vyvinutý automobil.
Citroën SM, vůz využívající kombinaci nejlepších francouzských a italských technologií byl představen na Pařížském autosalonu v březnu 1970. Pod na tu dobu nezvykle aerodynamickou karosérii od Roberta Oprona se skrýval lehký hliníkový šestiválec o objemu 2.7 litru a výkonu 170 koní. Vůz využíval proslulé hydropneumatické odpružení umožňující nastavení světlé výšky. Posilovač řízení byl závislý na rychlosti vozidla a přední světla se automaticky regulovaly dle polohy zadní nápravy tak, aby byly vždy souběžně s vozovkou. I přes nižší výkon, než podobné vozy konkurence, se Citroën SM stal ve své době nejrychlejším vozem s pohonem přední nápravy, dokázal totiž jet až 220 km/h a to prý bez omezení komfortu v interiéru.
Citroën však nikdy nenabídl jinou variantu než dvoudveřové kupé. Čtyřdveřovou variantou se měla stát druhá generace Maserati Quattroporte, postavená na prodlouženém podvozku SM a to včetně hydropneumatického odpružení, doposud vyhrazeného jen pro Citroën. Pohon obstarávala 3 litrová verze motoru z SM, na rozdíl od všech ostatních generací Quattroporte posílající výkon na přední nápravu. Vzhledem ke krachu Citroënu a s tím souvisejícím koncem spolupráce mezi automobilkami se však Quattroporte II nedostalo do sériové výroby a vzniklo pouze asi 14 prototypů.
Nedostatku karosářských verzí Citroënu SM však využili nezávislí úpravci, zejména pařížský karosář Henri Chapron. Ten už dříve na základě Citroënu DS vytvořil kabrio verzi, které nakonec vzniklo téměř čtyři sta kusů a také speciální prodlouženou limuzínu pro francouzského prezidenta. Stejně tak i nové SM se u Chaprona dočkalo své otevřené verze, nazvané SM Mylord, na rozdíl od DS však tentokrát Citroën výrobu oficiálně nepodpořil, protože považoval střechu za nezbytnou součást pro strukturální integritu vozu. Citroën SM Mylord tak nakonec vyjel jen v pěti exemplářích.
Na zakázku francouzské vlády u Chaprona vznikly v roce 1972 dva kusy otevřené čtyřdvéřové verze SM Présidentielle, nahrazující zastaralý přehlídkový kabriolet Talbot Lago T26 Record. Poprvé se představily v květnu 72 při návštěvě královny Elizabeth II v Paříži, kde ji přivítal tehdejší prezident Georges Pompidou. Standardní SM bylo u Chaprona rozříznuto a prodlouženo o 52 cm, zadní část kromě světel vytvořena zcela nová, o 19 cm delší než u kupé. I takto dlouhé vozidlo dostalo funkční stahovací koženou střechu, Chapron však také kvůli ní musel rozšířit vůz od předních dveří po záď, kam se vměstnal složitý systém stahování střechy. Dalším důvodem pro rozšíření bylo samozřejmě poskytnout dostatek místa státníkům na zadní sedačce vozu. I přes takto rozsáhlé úpravy se podařilo zvýšit hmotnost vozu jen o 300 kg, na necelé dvě tuny. Postaveny byly údajně tři kusy, z nichž dva sloužily vládním účelům až do roku 2007.
Na základě SM nabídla Carrosserie Chapron ještě jednu verzi, nazvanou SM Opéra. Tehdy již 86 letý Henri Chapron se rozhodl využít zkušeností a nástrojů z vývoje prezidentského kabrioletu pro stavbu vozu, který tehdy ve Francii nikdo nevyráběl – luxusního sedanu. Stejně jako u Présidentielle se i u Opéry podvozek standardního SM rozřízl na půl a prodloužil o 29 cm. Zásadním rozdílem se samozřejmě stala pevná a jen velmi pozvolna se svažující střecha, vyvedená obvykle v jiném odstínu barvy než zbytek karosérie. Záď designově vychází z prezidentské verze a využívá pouze světla z kupé, i zde se však SPZ nachází nad nimi.
Sedan s celkovou délkou 5190 cm se nabízel se silnější variantou motoru V6 s elektronickým vstřikováním, o výkonu 178 koní a s cenou začínající na 165 tisíc franků. Výkony byly i díky minimálnímu navýšení hmotnosti srovnatelné s kupé a Opéra tak patřila k nejrychlejším sedanům své doby. Interiér byl vyveden obvykle v hnědé kůži, pokrývající kromě sedaček i dveře a volant.
Vzhledem ke krachu Citroënu a ukončení výroby standardního SM se projekt SM Opéra ukončil v roce 1975 po výrobě pouhých osmi kusů. Čtyři kusy byly prodány do Španělska, tři zůstaly ve Francii a jedno si objednal klient až z Haiti. Dnes jde o jedny z nejdražších variant SM a pokud se objeví v prodeji jde o částky ve stovkách tisíc EUR.
Zatímco Citroën se z krize dostal spojením s Peugeotem a i Maserati se na požadavek italské vlády dočkalo záchrany, Carrosserie Chapron se dnešních dnů nedočkala. Po smrti Henriho Chaprona se karosárna pod vedením jeho vdovy věnovala úpravám vozů od PSA, v roce 1985 však zbankrotovala.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.