Citroën SM patří mezi legendy francouzského automobilového průmyslu. Inovativní kupé vytvořené ve spolupráci s Maserati se stalo jedním z nejrychlejších vozů své doby a dodnes udivuje designem i použitými technologiemi. Málokdo však ví, že kromě kupé vznikly i další verze, včetně čtyřdveřové verze nazvané SM Opéra.
V roce 1968 vytvořil Citroën s italskou automobilkou Maserati joint venture, zaměřené na produkci motoru dostatečně výkonného pro projekt S, sportovního kupé zamýšleného jako vlajkovou loď francouzské značky. Projekt S začal jako sportovní varianta modelu DS už v ke konci 50. let, postupem času však přerostl ve zcela nově vyvinutý automobil.
Citroën SM, vůz využívající kombinaci nejlepších francouzských a italských technologií byl představen na Pařížském autosalonu v březnu 1970. Pod na tu dobu nezvykle aerodynamickou karosérii od Roberta Oprona se skrýval lehký hliníkový šestiválec o objemu 2.7 litru a výkonu 170 koní. Vůz využíval proslulé hydropneumatické odpružení umožňující nastavení světlé výšky. Posilovač řízení byl závislý na rychlosti vozidla a přední světla se automaticky regulovaly dle polohy zadní nápravy tak, aby byly vždy souběžně s vozovkou. I přes nižší výkon, než podobné vozy konkurence, se Citroën SM stal ve své době nejrychlejším vozem s pohonem přední nápravy, dokázal totiž jet až 220 km/h a to prý bez omezení komfortu v interiéru.
Citroën však nikdy nenabídl jinou variantu než dvoudveřové kupé. Čtyřdveřovou variantou se měla stát druhá generace Maserati Quattroporte, postavená na prodlouženém podvozku SM a to včetně hydropneumatického odpružení, doposud vyhrazeného jen pro Citroën. Pohon obstarávala 3 litrová verze motoru z SM, na rozdíl od všech ostatních generací Quattroporte posílající výkon na přední nápravu. Vzhledem ke krachu Citroënu a s tím souvisejícím koncem spolupráce mezi automobilkami se však Quattroporte II nedostalo do sériové výroby a vzniklo pouze asi 14 prototypů.
Nedostatku karosářských verzí Citroënu SM však využili nezávislí úpravci, zejména pařížský karosář Henri Chapron. Ten už dříve na základě Citroënu DS vytvořil kabrio verzi, které nakonec vzniklo téměř čtyři sta kusů a také speciální prodlouženou limuzínu pro francouzského prezidenta. Stejně tak i nové SM se u Chaprona dočkalo své otevřené verze, nazvané SM Mylord, na rozdíl od DS však tentokrát Citroën výrobu oficiálně nepodpořil, protože považoval střechu za nezbytnou součást pro strukturální integritu vozu. Citroën SM Mylord tak nakonec vyjel jen v pěti exemplářích.
Na zakázku francouzské vlády u Chaprona vznikly v roce 1972 dva kusy otevřené čtyřdvéřové verze SM Présidentielle, nahrazující zastaralý přehlídkový kabriolet Talbot Lago T26 Record. Poprvé se představily v květnu 72 při návštěvě královny Elizabeth II v Paříži, kde ji přivítal tehdejší prezident Georges Pompidou. Standardní SM bylo u Chaprona rozříznuto a prodlouženo o 52 cm, zadní část kromě světel vytvořena zcela nová, o 19 cm delší než u kupé. I takto dlouhé vozidlo dostalo funkční stahovací koženou střechu, Chapron však také kvůli ní musel rozšířit vůz od předních dveří po záď, kam se vměstnal složitý systém stahování střechy. Dalším důvodem pro rozšíření bylo samozřejmě poskytnout dostatek místa státníkům na zadní sedačce vozu. I přes takto rozsáhlé úpravy se podařilo zvýšit hmotnost vozu jen o 300 kg, na necelé dvě tuny. Postaveny byly údajně tři kusy, z nichž dva sloužily vládním účelům až do roku 2007.
Na základě SM nabídla Carrosserie Chapron ještě jednu verzi, nazvanou SM Opéra. Tehdy již 86 letý Henri Chapron se rozhodl využít zkušeností a nástrojů z vývoje prezidentského kabrioletu pro stavbu vozu, který tehdy ve Francii nikdo nevyráběl – luxusního sedanu. Stejně jako u Présidentielle se i u Opéry podvozek standardního SM rozřízl na půl a prodloužil o 29 cm. Zásadním rozdílem se samozřejmě stala pevná a jen velmi pozvolna se svažující střecha, vyvedená obvykle v jiném odstínu barvy než zbytek karosérie. Záď designově vychází z prezidentské verze a využívá pouze světla z kupé, i zde se však SPZ nachází nad nimi.
Sedan s celkovou délkou 5190 cm se nabízel se silnější variantou motoru V6 s elektronickým vstřikováním, o výkonu 178 koní a s cenou začínající na 165 tisíc franků. Výkony byly i díky minimálnímu navýšení hmotnosti srovnatelné s kupé a Opéra tak patřila k nejrychlejším sedanům své doby. Interiér byl vyveden obvykle v hnědé kůži, pokrývající kromě sedaček i dveře a volant.
Vzhledem ke krachu Citroënu a ukončení výroby standardního SM se projekt SM Opéra ukončil v roce 1975 po výrobě pouhých osmi kusů. Čtyři kusy byly prodány do Španělska, tři zůstaly ve Francii a jedno si objednal klient až z Haiti. Dnes jde o jedny z nejdražších variant SM a pokud se objeví v prodeji jde o částky ve stovkách tisíc EUR.
Zatímco Citroën se z krize dostal spojením s Peugeotem a i Maserati se na požadavek italské vlády dočkalo záchrany, Carrosserie Chapron se dnešních dnů nedočkala. Po smrti Henriho Chaprona se karosárna pod vedením jeho vdovy věnovala úpravám vozů od PSA, v roce 1985 však zbankrotovala.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.