Vodíková auta se dnes zdají jako něco naprosto futuristického. Technologie, která by se mohla stát budoucností automobilové dopravy po té, co se vyřeší některé zásadní problémy trápící současné vozy s tímto pohonem. O tom vypovídá i fakt, že na trhu jsou teď k dispozici jen tři vozy s palivovými články, všechny vyráběny ve velmi omezených sériích. Vodíkový pohon má však delší historii, než byste čekali.
Princip fungování palivového článku je ostatně znám už od roku 1801 a první vozidla s tímto pohonem vznikala už v průběhu 19. století. První moderní stroj s palivovými články byl poněkud nečekaně traktor, koncept na základě modelu od Allis-Chalmers z roku 1959. Jako první vůz s vodíkovými palivovými články je považován koncept GM Electrovan z roku 1966.
General Motors začal s palivovými články na vodík experimentovat v polovině 60. let, pod vedením konstruktéra Craiga Markse. Ten se zřejmě inspiroval u pokusů NASA se stejným pohonem použitým k napájení palubních systémů kosmických lodí programu Gemini, probíhajících ve stejné době.
Tým 250 konstruktérů začal práce na vozidle v roce 1964 a využíval 5 kW palivové články dodané firmou Union Carbide. Tyto články využívaly podchlazeného tekutého vodíku a tekutého kyslíku. Původním plánem bylo zabudovat experimentální pohon do Chevroletu Corvair a nazvat jej Electrovair, brzy však začalo být zřejmé, že se do relativně malého sedanu nevejde. Začalo se tedy hledat náhradní vozidlo, kterým se nakonec stala první generace dodávky GMC Handivan, postavený na platformě Corvairu.
Původní vzduchem chlazený čtyřválec umístěný vzadu tak vystřídal složitý a rozměrný systém 32 palivových článků. Samotné sériově zapojené palivové články putovaly do podlahy a palivo jim obstarávaly dvě nádrže, na kyslík a vodík. Spolu se skoro 170 metry plastových trubek použitých k propojení článků systému to znamenalo, že u první verze prototypu z nákladního prostoru dodávky nezůstal ani kus volný a svézt se tak mohli max dva pasažéři. Plastové potrubí bylo potřeba kvůli použití elektrolytu, hydroxidu draselného, kterého systém pojal 170 litrů. Jen samotný elektrolyt vážil 250 kg a celková váha vozidla se dostala až na 3220 kg. Při váze sériového modelu včetně motoru na 1500 kg, to dělá kolem 1600 – 1800 kg jen pro samotný systém pohonu. Druhá verze prototypu zmenšila objem zařízení a tak se do dodávky vešla druhá řada sedadel, použitelnost vozidla jako dodávky však byla stále velmi omezená.
Stálý výkon pouhých 33 kW, s krátkodobým maximálním 160 kW, znamenal maximální rychlost 105 km/h a zrychlení z 0 na 100 za 30 sekund - pro dodávku z 60. let lehký podprůměr. Dojezdem na jedno naplnění kolem 250 km se však vyrovnala i současným elektromobilům. Velkým omezením pro sériové použití by nepochybně byla omezená životnost palivových článků, pouhých 1000 hodin.
Pojízdný vůz byl novinářům poprvé představen v roce 1966 jako GM Electrovan, nikdo mimo tým konstruktérů však nebyl vpuštěn za volant. Oficiálně kvůli komplexnosti celého systému zabudovaného ve voze, reálným důvodem však byla spíše bezpečnost zúčastněných. Ze stejného důvodu byl ostatně vůz testován pouze na pozemcích GM a nikdy se nepodíval na veřejné silnice. Pokud by náhodou začal unikat elektrolyt, vůz by se rychle změnil v pojízdný ohňostroj. Ostatně již při přípravě projektu explodovala vodíková nádrž, což se sice obešlo bez zranění, ale úlomky nádrže se našly i 400 metrů od místa exploze.
Další vývoj ale u GM nepokračoval, zejména kvůli nákladům a nedostupnosti paliva pro provoz. Stejně jako tomu je dodnes, infrastruktura pro provoz podobného vozidla byla naprosto neexistující. Cena vodíku i kyslíku násobně vyšší než benzín a jen samotná platina použitá ve voze vyšla na tolik, co by stála celá flotila konvenčních dodávek.
GM se po ukončení projektu rozhodlo nezachovat ani samotný prototyp, pro který údajně nemělo místo. Craig Marks jej tedy s vědomím o jak unikátní součást historie jde, osobně nabídl Smithsonovu institutu. Dočkal se však odmítnutí, nikdo z institutu tehdy ani nevěděl co to vůbec je palivový článek a vozidlo jim asi nepřišlo dostatečně zajímavé. Electrovan se poté dostal do skladu v Michiganu, kde se mu několikrát podařilo uniknout zlikvidování. Nakonec jej však GM vzalo na milost a vystavilo ve svém muzeu General Motors Heritage Center v Detroitu, kde stojí dodnes.
General Motors se k pohonu vodíkovými palivovými články vrátilo v roce 2000, se sérií vozidel GM HydroGen, na základě Opelu Zafira. Dalším konceptem se v roce 2002 stal GM Hy-wire, postavený od základu jako vodíkové vozidlo. S pohonným systémem a palivovými články zabudovanými kompletně do skateboardového podvozku se na vůz mohla namontovat libovolná karosérie, a GM umožnilo novinářům vůz testovat i zcela bez ní. Sériové vozidlo od GM je však zatím v nedohlednu, na rozdíl od asijských konkurentů z Toyoty, Hondy a Hyundaie.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?