Sportovní automobil Laurin & Klement BSC, který právě letos oslavuje své 110. „narozeniny“, se nově stal součástí expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Vůz v uplynulých dvou letech prošel celkovou renovací, při které tým odborníků vycházel z dochované originální výkresové dokumentace a dalších unikátních pramenů. Všechny důležité mechanické komponenty plně provozuschopného unikátu jsou původní, včetně motoru s autentickým výrobním číslem, se kterým sportovní vůz v roce 1908 opustil výrobní halu v Mladé Boleslavi.
Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, říká: „Sportovně koncipovaný Laurin & Klement BSC z roku 1908 je jediným dochovaným exemplářem z dvanácti vyrobených kusů. Po kompletní opravě podvozku, motoru, převodovky i dalších skupin a po sjednocení elektroinstalace byl vůz osazen karoserií, která tvarově odpovídá dokumentaci. Dvouválec o objemu 1399 cm3 nyní opět spolehlivě ožívá již po několika málo otočeních startovací klikou. Výsledek náročné práce profesionálních restaurátorů se zařadil k nejcennějším exponátům Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.“
Laurin & Klement BSC jako hvězda stříbrného plátna
Jediný do dnešních dnů dochovaný exemplář modelu Laurin & Klement BSC byl zkompletován 12. července 1908, číslo motoru 5635 potvrzuje originalitu vozidla. Rarita na čtyřech kolech změnila několikrát majitele a prošla řadou modifikací. Připomeňme přestavbu na závodní speciál, rekvizitu filmu Alfréda Radoka „Dědeček automobil“, uvedeného do československých kin 27. března 1957. V pozdějším období se několikrát změnila podoba přední kapoty, ale i blatníků a řady detailů vozu BSC, mimo jiné v rámci úprav pro další filmové produkce. Všechny podstatné mechanické skupiny však zůstaly zachovány a spolehlivý provozuschopný vůz patřil ke stálicím československé scény historických vozidel.
Součástí sbírek Škoda Muzea v Mladé Boleslavi se unikátní automobil Laurin & Klement BSC stal v roce 2016. Po detailní analýze stavu vozidla a na základě rešerší dochovaných archivních pramenů byly zahájeny náročné restaurátorské práce, směřující k uvedení modelu BSC do stavu co nejbližšího originální podobě z roku 1908. Laurin & Klement BSC patří k nejcennějším exponátům Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
Historie modelové řady BS
Po zahájení produkce jízdních kol na sklonku roku 1895 rozšířil mladoboleslavský podnik Václavů Laurina a Klementa nabídku o motocykly (1899) a již na sklonku roku 1905 ukázal definitivní podobu prvního vozu Laurin & Klement Voiturette A. Během následujících dvou let provedla automobilka z Mladé Boleslavi řadu podstatných konstrukčních změn. Rychle rostoucí poptávka po jejích moderně řešených vozidlech s již tehdy příznivým poměrem užitná hodnota/cena vedla k podstatnému zvýšení objemu výroby – z desítek kusů v roce 1906 na takřka 500 automobilů ročníku 1908.
Významné místo mezi nimi tehdy zaujímala modelová řada BS. Od původních voiturett typů A, B a B2 s vidlicovým uspořádáním dvojice válců se lišila hlavně řadovým dvouválcem o objemu 1399 cm3. Agilní výrobce již tehdy vycházel vstříc specifickým potřebám zákazníků, například lékařů či obchodníků. V nabídce řady BS tak figurovala celá řada provedení karoserie, postavených na podvozcích o nejméně šesti různých délkách rozvoru náprav (1905-2380 mm) a pěti variantách rozchodu kol (1120-1300 mm). Jednalo se o osobní voituretty (francouzský výraz pro malý automobil, vozík), taxi, ale i lehké užitkové verze. V období 1908-1909 vzniklo celkem 66 vozidel L&K řady BS.
K nejcennějším z nich patří 12 vozů ve sportovním provedení BSC, o výkonu zvýšeném na 12 k (8,8 kW) oproti 10 k (7,4 kW) modelu BS. První z BSC opustilo bránu továrny Laurin & Klement 10. června 1908, poslední pak 20. října 1908. Plně provozuschopný podvozek určený ke stavbě individuální karoserie podle přání zákazníka stál 5000 K (rakousko-uherských korun), cena vozu se standardní otevřenou dvousedadlovou karoserií činila 5500 K.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.