Sportovní vozy české historie? Před 110 lety vznikl ve Škodě tento Laurin & Klement BSC

Laurin & Klement BSC z roku 1908
Laurin & Klement BSC z roku 1908, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. listopadu 2018 14:01
Sdílej:

Sportovní automobil Laurin & Klement BSC, který právě letos oslavuje své 110. „narozeniny“, se nově stal součástí expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Vůz v uplynulých dvou letech prošel celkovou renovací, při které tým odborníků vycházel z dochované originální výkresové dokumentace a dalších unikátních pramenů. Všechny důležité mechanické komponenty plně provozuschopného unikátu jsou původní, včetně motoru s autentickým výrobním číslem, se kterým sportovní vůz v roce 1908 opustil výrobní halu v Mladé Boleslavi.

Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, říká: „Sportovně koncipovaný Laurin & Klement BSC z roku 1908 je jediným dochovaným exemplářem z dvanácti vyrobených kusů. Po kompletní opravě podvozku, motoru, převodovky i dalších skupin a po sjednocení elektroinstalace byl vůz osazen karoserií, která tvarově odpovídá dokumentaci. Dvouválec o objemu 1399 cm3 nyní opět spolehlivě ožívá již po několika málo otočeních startovací klikou. Výsledek náročné práce profesionálních restaurátorů se zařadil k nejcennějším exponátům Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.“

Laurin & Klement BSC jako hvězda stříbrného plátna

Jediný do dnešních dnů dochovaný exemplář modelu Laurin & Klement BSC byl zkompletován 12. července 1908, číslo motoru 5635 potvrzuje originalitu vozidla. Rarita na čtyřech kolech změnila několikrát majitele a prošla řadou modifikací. Připomeňme přestavbu na závodní speciál, rekvizitu filmu Alfréda Radoka „Dědeček automobil“, uvedeného do československých kin 27. března 1957. V pozdějším období se několikrát změnila podoba přední kapoty, ale i blatníků a řady detailů vozu BSC, mimo jiné v rámci úprav pro další filmové produkce. Všechny podstatné mechanické skupiny však zůstaly zachovány a spolehlivý provozuschopný vůz patřil ke stálicím československé scény historických vozidel.

Součástí sbírek Škoda Muzea v Mladé Boleslavi se unikátní automobil Laurin & Klement BSC stal v roce 2016. Po detailní analýze stavu vozidla a na základě rešerší dochovaných archivních pramenů byly zahájeny náročné restaurátorské práce, směřující k uvedení modelu BSC do stavu co nejbližšího originální podobě z roku 1908. Laurin & Klement BSC patří k nejcennějším exponátům Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Historie modelové řady BS

Po zahájení produkce jízdních kol na sklonku roku 1895 rozšířil mladoboleslavský podnik Václavů Laurina a Klementa nabídku o motocykly (1899) a již na sklonku roku 1905 ukázal definitivní podobu prvního vozu Laurin & Klement Voiturette A. Během následujících dvou let provedla automobilka z Mladé Boleslavi řadu podstatných konstrukčních změn. Rychle rostoucí poptávka po jejích moderně řešených vozidlech s již tehdy příznivým poměrem užitná hodnota/cena vedla k podstatnému zvýšení objemu výroby – z desítek kusů v roce 1906 na takřka 500 automobilů ročníku 1908.

Významné místo mezi nimi tehdy zaujímala modelová řada BS. Od původních voiturett typů A, B a B2 s vidlicovým uspořádáním dvojice válců se lišila hlavně řadovým dvouválcem o objemu 1399 cm3. Agilní výrobce již tehdy vycházel vstříc specifickým potřebám zákazníků, například lékařů či obchodníků. V nabídce řady BS tak figurovala celá řada provedení karoserie, postavených na podvozcích o nejméně šesti různých délkách rozvoru náprav (1905-2380 mm) a pěti variantách rozchodu kol (1120-1300 mm). Jednalo se o osobní voituretty (francouzský výraz pro malý automobil, vozík), taxi, ale i lehké užitkové verze. V období 1908-1909 vzniklo celkem 66 vozidel L&K řady BS.

K nejcennějším z nich patří 12 vozů ve sportovním provedení BSC, o výkonu zvýšeném na 12 k (8,8 kW) oproti 10 k (7,4 kW) modelu BS. První z BSC opustilo bránu továrny Laurin & Klement 10. června 1908, poslední pak 20. října 1908. Plně provozuschopný podvozek určený ke stavbě individuální karoserie podle přání zákazníka stál 5000 K (rakousko-uherských korun), cena vozu se standardní otevřenou dvousedadlovou karoserií činila 5500 K.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.