Nejlepší off-road druhé světové války? Burma Jeep zdolával nejextrémnější silnice světa

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 24. října 2018, 15:10 Google+

Schopnost překonávat náročné podmínky panujících na bojištích je u každého armádního vozidla naprostou samozřejmostí, ovšem v některých částech světa už konvenční stroje nestačí a tak přichází ke slovu unikátní speciály, jejichž úkol je jediný: překonat i ten nejnáročnější terén světa a přitom zvládnout převézt zbraně, munici či zásoby. A přesně takovým strojem byl Ford GTB, známý také jako Burma Jeep.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 25.10. 15:32) Napište svůj názor
Ford GTB „Burma Jeep"

Ford GTB „Burma Jeep" | foto: Mecum

Sdílejte článek

Ford GTB-G622, mnohdy přezdívaný jako Burma Jeep, byl vyvinut během druhé světové války jako nákladní automobil s pohonem 4x4, který měl dokázat přepravit náklad o hmotnosti až 1,5 tuny prakticky kamkoliv. A nutno uznat, že své řemeslo zvládal bravurně.

Nejznámější nasazení těchto strojů se spojuje s tzv. Burma Road, převážně prašnou silnicí dlouhou 717 mil (1 154 km), která vedla z Barmy (dnešní Myanmar) do jižní Číny. Většina cesty přitom vedla přes hory, které jsou pokryty jednou z nejneprostupnějších džunglí světa.

Tehdejší Bruma Road byla pro většinu nákladních vozidel spojenců prakticky neprostupnou. Na cestě se vyskytovaly extrémně prudké svahy, které bylo potřeba vyjíždět i sjíždět s maximální opatrností. Úzké zatáčky vyžadovaly stroje s extrémně malým poloměrem zatáčení, některé úseky se nedaly projet bez pohonu všech kol a na mnoha místech byla nutností redukční převodovka. Burma Jeep ale tomu všemu odpovídal.

Pojďme se ale podívat do minulosti, kde se vlastně tenhle stroj vzal. Ford GTB byl již od počátku navrhován pro nasazení v extrémních podmínkách, jaké panovaly například právě na Burma Road. Většinu z délky rozvoru tohoto stroje tvoří nákladní korba, malá kabina je umístěna až extrémně vepředu a nabízí prostor pouze pro řidiče a spolujezdce.

Před kabinou je sice malá kapota, ovšem motor zasazuje až do prostoru mezi řidičem a spolujezdcem a vytváří zde tunel. Za pozornost stojí i sedadlo spolujezdce, které je natočeno směrem k řidiči. Spolujezdec tak mohl kontrolovat náklad i cestu a radit tak řidiči se zvolením vhodné stopy.

Automobilka Ford zvolila za pohonnou jednotku osvědčený řadový šestiválec o objemu 3.7 litru, který při 3400 otáčkách nabízel 90 koní. Jednou z největších předností tohoto motoru však byla jeho schopnost spalovat velice nekvalitní palivo, které mohlo mít okolo 70 oktanů. Daní za tuto univerzálnost však byla poměrně vysoká spotřeba a celkem nízká maximální rychlost.  Průměrná spotřeba se pohybovala lehce přes 26 litrů na 100 km a maximální rychlost byla jen 72 km/h. V terénu, pro který byl Ford GTB konstruován, se však této rychlosti většinou nikdo ani nepřiblížil

Čtyřrychlostní převodovka byla spojena s redukční převodovkou, poloměr otáčení byl 9.7 metru a do palivové nádrže se vešlo 40 galonů paliva, díky čemuž se dojezd pohyboval okolo 643 kilometrů. Vždy ale hodně záleželo na terénu, ve kterém se stroj pohyboval. Na zadní nápravě byla vždy použita dvojmontáž kol a na předním nárazníku býval často usazen masivní naviják s nosností 4.5 tuny, který byl vítaným společníkem při cestě rozbahněnými úseky.

Většinu Fordů GTB využívala americká námořní pěchota nebo námořnictvo během bojů v Pacifiku a Asii. Některé stroje však sloužily i na letištích, kde na speciálních nosičích rozvážely munici k letadlům a malá skupinka sloužila k odtahování a servisu vraků. Dohromady bylo vyrobeno pouze okolo 1500 strojů, což z tohoto modelu dělá v dnešních dnech cenný sběratelský artikl.

Stroj, který vidíte na fotografiích, byl vyroben v roce 1943 a podle všeho je v naprosto perfektní kondici. Je jasné, že na voze musela v minulosti proběhnout rozsáhlá renovace, nikdo už ale neví kdy se tak stalo a kdo ji provedl. V současnosti ale nese identickou armádní barvu, vojenské značení, původní látkovou střechu a nákladový prostor je uzpůsoben pro transport vojáků.

img-responsive

Ford GTB „Burma Jeep" | foto: Mecum

Hodnotu vozu neznáme, ovšem tento konkrétní kousek bude brzy dražen aukční společnosti Mecum, jak upozornil web Silodrome. Ta zatím neuveřejnila jeho cenu, která je vlastně malou záhadou. Podobné stroje se totiž neobjevují na trhu příliš často a tak si budeme muset počkat, na kolik svého nového majitele vyjde.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Nejlepší off-road druhé světové války? Burma Jeep zdolával nejextrémnější silnice světa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 25.10.2018 15:32 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

PSA a Vinci Autoroutes otestovaly nové funkce autonomního Peugeotu 3008

PSA se pochlubilo pokrokem. Je však otázkou, kolik řidičů tím potěší

Skutečně úplně poslední Volkswagen Beetle, který sjel z výrobní linky (10. 7. 2019).

ÚPLNĚ POSLEDNÍ Volkswagen Beetle byl vyroben! Česká inspirace v Německu zabodovala

Ilustrační foto

Můžete jet do zahraničí s vypůjčeným autem?

Volkswagen Passat

NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem

Tajemství myčky aut: Nestačí do ní jen najet. Jak je používat efektivně?

Nový Volkswagen Touareg

Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

Toyota 2000 GT a James Bond

James Bond a cosi BĚSNÍCÍHO a NADUPANÉHO! Neuvěřitelná Toyota 2000GT

Transformace výrobního závodu Cvikov na výrobu výhradně elektromobilů probíhá podle časového harmonogramu

Volkswagen požaduje vrátit PRÉMIE od zaměstnanců! Co se stalo?

Omlazený Volkswagen Passat

Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

BMW M135i xDrive

Konkurence pro A45 AMG z Mnichova nepřijde, 306 koní bude vrcholem

reklama

Doporučujeme

Abarth 124 Spider si připsal netradiční světový rekord

Závody v kreslení osmiček na asfalt? Abarth 124 Spider si připsal netradiční…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

  2. NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

  3. Dovolená: Kudy autem k Jaderskému moři? Chorvatsko, Slovinsko, Itálie. AKTUÁLNÍ DOPRAVNÍ INFORMACE!

  4. Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

  5. Jak převážet jízdní kola? Vyvarujte se těmto chybám

  6. Volkswagen požaduje vrátit PRÉMIE od zaměstnanců! Co se stalo?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud