Nejlepší off-road druhé světové války? Burma Jeep zdolával nejextrémnější silnice světa

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 24. října 2018, 15:10 Google+

Schopnost překonávat náročné podmínky panujících na bojištích je u každého armádního vozidla naprostou samozřejmostí, ovšem v některých částech světa už konvenční stroje nestačí a tak přichází ke slovu unikátní speciály, jejichž úkol je jediný: překonat i ten nejnáročnější terén světa a přitom zvládnout převézt zbraně, munici či zásoby. A přesně takovým strojem byl Ford GTB, známý také jako Burma Jeep.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ford GTB „Burma Jeep"

Ford GTB „Burma Jeep" | foto: Mecum

Sdílejte článek

Ford GTB-G622, mnohdy přezdívaný jako Burma Jeep, byl vyvinut během druhé světové války jako nákladní automobil s pohonem 4x4, který měl dokázat přepravit náklad o hmotnosti až 1,5 tuny prakticky kamkoliv. A nutno uznat, že své řemeslo zvládal bravurně.

Nejznámější nasazení těchto strojů se spojuje s tzv. Burma Road, převážně prašnou silnicí dlouhou 717 mil (1 154 km), která vedla z Barmy (dnešní Myanmar) do jižní Číny. Většina cesty přitom vedla přes hory, které jsou pokryty jednou z nejneprostupnějších džunglí světa.

Tehdejší Bruma Road byla pro většinu nákladních vozidel spojenců prakticky neprostupnou. Na cestě se vyskytovaly extrémně prudké svahy, které bylo potřeba vyjíždět i sjíždět s maximální opatrností. Úzké zatáčky vyžadovaly stroje s extrémně malým poloměrem zatáčení, některé úseky se nedaly projet bez pohonu všech kol a na mnoha místech byla nutností redukční převodovka. Burma Jeep ale tomu všemu odpovídal.

Pojďme se ale podívat do minulosti, kde se vlastně tenhle stroj vzal. Ford GTB byl již od počátku navrhován pro nasazení v extrémních podmínkách, jaké panovaly například právě na Burma Road. Většinu z délky rozvoru tohoto stroje tvoří nákladní korba, malá kabina je umístěna až extrémně vepředu a nabízí prostor pouze pro řidiče a spolujezdce.

Před kabinou je sice malá kapota, ovšem motor zasazuje až do prostoru mezi řidičem a spolujezdcem a vytváří zde tunel. Za pozornost stojí i sedadlo spolujezdce, které je natočeno směrem k řidiči. Spolujezdec tak mohl kontrolovat náklad i cestu a radit tak řidiči se zvolením vhodné stopy.

Automobilka Ford zvolila za pohonnou jednotku osvědčený řadový šestiválec o objemu 3.7 litru, který při 3400 otáčkách nabízel 90 koní. Jednou z největších předností tohoto motoru však byla jeho schopnost spalovat velice nekvalitní palivo, které mohlo mít okolo 70 oktanů. Daní za tuto univerzálnost však byla poměrně vysoká spotřeba a celkem nízká maximální rychlost.  Průměrná spotřeba se pohybovala lehce přes 26 litrů na 100 km a maximální rychlost byla jen 72 km/h. V terénu, pro který byl Ford GTB konstruován, se však této rychlosti většinou nikdo ani nepřiblížil

Čtyřrychlostní převodovka byla spojena s redukční převodovkou, poloměr otáčení byl 9.7 metru a do palivové nádrže se vešlo 40 galonů paliva, díky čemuž se dojezd pohyboval okolo 643 kilometrů. Vždy ale hodně záleželo na terénu, ve kterém se stroj pohyboval. Na zadní nápravě byla vždy použita dvojmontáž kol a na předním nárazníku býval často usazen masivní naviják s nosností 4.5 tuny, který byl vítaným společníkem při cestě rozbahněnými úseky.

Většinu Fordů GTB využívala americká námořní pěchota nebo námořnictvo během bojů v Pacifiku a Asii. Některé stroje však sloužily i na letištích, kde na speciálních nosičích rozvážely munici k letadlům a malá skupinka sloužila k odtahování a servisu vraků. Dohromady bylo vyrobeno pouze okolo 1500 strojů, což z tohoto modelu dělá v dnešních dnech cenný sběratelský artikl.

Stroj, který vidíte na fotografiích, byl vyroben v roce 1943 a podle všeho je v naprosto perfektní kondici. Je jasné, že na voze musela v minulosti proběhnout rozsáhlá renovace, nikdo už ale neví kdy se tak stalo a kdo ji provedl. V současnosti ale nese identickou armádní barvu, vojenské značení, původní látkovou střechu a nákladový prostor je uzpůsoben pro transport vojáků.

img-responsive

Ford GTB „Burma Jeep" | foto: Mecum

Hodnotu vozu neznáme, ovšem tento konkrétní kousek bude brzy dražen aukční společnosti Mecum, jak upozornil web Silodrome. Ta zatím neuveřejnila jeho cenu, která je vlastně malou záhadou. Podobné stroje se totiž neobjevují na trhu příliš často a tak si budeme muset počkat, na kolik svého nového majitele vyjde.

Vytisknout

Diskuze: Nejlepší off-road druhé světové války? Burma Jeep zdolával nejextrémnější silnice světa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Abarth 124 Spider si připsal netradiční světový rekord

Závody v kreslení osmiček na asfalt? Abarth 124 Spider si připsal netradiční…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud