Schopnost překonávat náročné podmínky panujících na bojištích je u každého armádního vozidla naprostou samozřejmostí, ovšem v některých částech světa už konvenční stroje nestačí a tak přichází ke slovu unikátní speciály, jejichž úkol je jediný: překonat i ten nejnáročnější terén světa a přitom zvládnout převézt zbraně, munici či zásoby. A přesně takovým strojem byl Ford GTB, známý také jako Burma Jeep.
Ford GTB-G622, mnohdy přezdívaný jako Burma Jeep, byl vyvinut během druhé světové války jako nákladní automobil s pohonem 4x4, který měl dokázat přepravit náklad o hmotnosti až 1,5 tuny prakticky kamkoliv. A nutno uznat, že své řemeslo zvládal bravurně.
Nejznámější nasazení těchto strojů se spojuje s tzv. Burma Road, převážně prašnou silnicí dlouhou 717 mil (1 154 km), která vedla z Barmy (dnešní Myanmar) do jižní Číny. Většina cesty přitom vedla přes hory, které jsou pokryty jednou z nejneprostupnějších džunglí světa.
Tehdejší Bruma Road byla pro většinu nákladních vozidel spojenců prakticky neprostupnou. Na cestě se vyskytovaly extrémně prudké svahy, které bylo potřeba vyjíždět i sjíždět s maximální opatrností. Úzké zatáčky vyžadovaly stroje s extrémně malým poloměrem zatáčení, některé úseky se nedaly projet bez pohonu všech kol a na mnoha místech byla nutností redukční převodovka. Burma Jeep ale tomu všemu odpovídal.
Pojďme se ale podívat do minulosti, kde se vlastně tenhle stroj vzal. Ford GTB byl již od počátku navrhován pro nasazení v extrémních podmínkách, jaké panovaly například právě na Burma Road. Většinu z délky rozvoru tohoto stroje tvoří nákladní korba, malá kabina je umístěna až extrémně vepředu a nabízí prostor pouze pro řidiče a spolujezdce.
Před kabinou je sice malá kapota, ovšem motor zasazuje až do prostoru mezi řidičem a spolujezdcem a vytváří zde tunel. Za pozornost stojí i sedadlo spolujezdce, které je natočeno směrem k řidiči. Spolujezdec tak mohl kontrolovat náklad i cestu a radit tak řidiči se zvolením vhodné stopy.
Automobilka Ford zvolila za pohonnou jednotku osvědčený řadový šestiválec o objemu 3.7 litru, který při 3400 otáčkách nabízel 90 koní. Jednou z největších předností tohoto motoru však byla jeho schopnost spalovat velice nekvalitní palivo, které mohlo mít okolo 70 oktanů. Daní za tuto univerzálnost však byla poměrně vysoká spotřeba a celkem nízká maximální rychlost. Průměrná spotřeba se pohybovala lehce přes 26 litrů na 100 km a maximální rychlost byla jen 72 km/h. V terénu, pro který byl Ford GTB konstruován, se však této rychlosti většinou nikdo ani nepřiblížil
Čtyřrychlostní převodovka byla spojena s redukční převodovkou, poloměr otáčení byl 9.7 metru a do palivové nádrže se vešlo 40 galonů paliva, díky čemuž se dojezd pohyboval okolo 643 kilometrů. Vždy ale hodně záleželo na terénu, ve kterém se stroj pohyboval. Na zadní nápravě byla vždy použita dvojmontáž kol a na předním nárazníku býval často usazen masivní naviják s nosností 4.5 tuny, který byl vítaným společníkem při cestě rozbahněnými úseky.
Většinu Fordů GTB využívala americká námořní pěchota nebo námořnictvo během bojů v Pacifiku a Asii. Některé stroje však sloužily i na letištích, kde na speciálních nosičích rozvážely munici k letadlům a malá skupinka sloužila k odtahování a servisu vraků. Dohromady bylo vyrobeno pouze okolo 1500 strojů, což z tohoto modelu dělá v dnešních dnech cenný sběratelský artikl.
Stroj, který vidíte na fotografiích, byl vyroben v roce 1943 a podle všeho je v naprosto perfektní kondici. Je jasné, že na voze musela v minulosti proběhnout rozsáhlá renovace, nikdo už ale neví kdy se tak stalo a kdo ji provedl. V současnosti ale nese identickou armádní barvu, vojenské značení, původní látkovou střechu a nákladový prostor je uzpůsoben pro transport vojáků.
Hodnotu vozu neznáme, ovšem tento konkrétní kousek bude brzy dražen aukční společnosti Mecum, jak upozornil web Silodrome. Ta zatím neuveřejnila jeho cenu, která je vlastně malou záhadou. Podobné stroje se totiž neobjevují na trhu příliš často a tak si budeme muset počkat, na kolik svého nového majitele vyjde.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.