Před 150 lety se narodila jedna z klíčových postav dnešní Škody, skromný a pracovitý Václav Klement

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 15. října 2018, 12:54 Google+

Před 150 lety, 16. října 1868, se ve Velvarech narodil Václav Klement, spoluzakladatel současné automobilky Škoda Auto. Kromě strategického směřování značky se zasloužil o její expanzi na domácím trhu i v zahraniční. Skromný a pracovitý V. Klement platil za mimořádně schopného, náročného manažera s širokým rozhledem, ale také za úspěšného závodníka a velkorysého mecenáše.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Václav Klement se narodil před 150 lety, 16. října 1868. Byl spoluzakladatelem a dlouholetou vůdčí osobností společnosti L&K/Škoda.

Václav Klement se narodil před 150 lety, 16. října 1868. Byl spoluzakladatelem a dlouholetou vůdčí osobností společnosti L&K/Škoda. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Václav Klement se narodil v pátek 16. října 1868 ve středočeských Velvarech. Po absolvování pětileté obecné školy nastoupil do učení na knihkupce. V té době se nadchnul pro jízdní kola. Zřejmě v roce 1883 nastoupil Klement jako příručí v mladoboleslavském knihkupectví, které o osm let později odkoupil. Přivydělával si svým hobby, cyklistikou: nabízel jízdní kola rakouských, anglických a německých značek.

S turnovským mechanikem Václavem Laurinem se Klement dohodl na založení společného podniku pro opravy a později výrobu jízdních kol. V prosinci 1895 zahájila v Mladé Boleslavi „Na Hejtmance“, v Benátské ulici č.p. 149/III, činnost přízemní dílna o ploše 120 m2. Již na jaře 1896 odstartovala ve firmě Laurin & Klement produkce bicyklů Slavia, velmi kreativní a agilní Václav Klement měl na starost hlavně obchodní záležitosti. V říjnu 1896 zavedl výhodný prodej na splátky, výrobky osobně propagoval, pracoval od pěti hodin ráno do jedenácti večer, jeho manželka Antonie v prvních třech letech podnikání vykonávala veškerou administrativní práci ve firmě.

Václav Klement byl vizionářem, držel prst na tepu doby a společnost L&K pod jeho vedením patřila – i ve světovém měřítku - k průkopníkům moderně koncipovaných „motorových dvoukolek“: 18. listopadu 1899 Klement na Bubenské dráze v Praze představil první dva modely motocyklů Slavia. Osobně je prezentoval i v zahraničí, sám motocykly skvěle ovládal, patřil k úspěšným závodníkům. Připomeňme jeho vítězství v největším závodě motorových vozidel v Rakousko-Uhersku, do vrchu Exelberg u Vídně dne 11. května 1902. Klement byl zároveň manažerem úspěšného mladoboleslavského týmu, spolupracovníka Václava Vondřicha dovedl 25. června 1905 k vítězství na neoficiálním mistrovství světa motocyklů v Dourdanu.

Produkce motocyklů firmy L&K již převažovala nad jízdními koly, jejichž výroba byla v březnu 1905 ukončena. Bylo třeba uvolnit výrobní kapacity, na popud V. Klementa se totiž intenzivně pracovalo na vývoji automobilu vlastní konstrukce, představeném v závěru roku 1905. Přes silné vlastenecké cítění Václav Klement z výrazných osobností cílevědomě budoval úspěšný mezinárodní tým. Angažoval například špičkového německého konstruktéra a závodníka ing. Ottu Hieronima. Pod vedením V. Klementa se mladoboleslavská automobilka stala jedničkou v rámci rakousko-uherské monarchie a úspěšně se etablovala na desítkách zahraničních trhů. Například v roce 1907 připadalo na export téměř 70 % obratu firmy.

Generální ředitel Klement byl všeobecně respektovanou osobností, platil za osobně skromného, zároveň na sebe i své spolupracovníky velmi náročného manažera, současně se silným sociálním cítěním. Ve složitém období první světové války se mu podařilo vyreklamovat zpět do továrny většinu zaměstnanců, kteří byli odvedeni na vojnu. Jím vedená společnost podporovala také rodiny vojáků a akutní nedostatek potravin řešila zajišťováním proviantu pro své osazenstvo.

img-responsive

Kromě vlastní úspěšné závodní kariéry byl Klement také manažerem továrního týmu. Na snímku s Václavem Vondřichem po vítězství v neoficiálním MS v Dourdanu v roce 1905 (Klement stojící uprostřed). | foto: Škoda Auto

Po první světové válce čelil V. Klement ztrátě tradičních exportních trhů i rozpadu monarchie, mimo jiné lukrativní produkcí leteckých motorů. Stabilizaci a další rozvoj firmy po ničivém požáru mladoboleslavské továrny z léta 1924 se v roce 1925 podařilo zajistit vstupem silného strategického partnera, plzeňské společnosti Škoda. Generální rada Klement poté především analyzoval trendy ve světovém automobilovém průmyslu. Poznatky a kontakty získané v roce 1927 během jeho studijní cesty do USA významně napomohly k vybudování moderně řešené mladoboleslavské továrny s pásovou výrobou, ale odrážely se i v moderním vedení propagace. Značka Škoda se na sklonku života svého spoluzakladatele pevně etablovala na pozici největšího výrobce automobilů v Československu.

Václav Klement zemřel 13. srpna 1938, v nedožitých 70 letech. Svého společníka v podnikání a především blízkého přítele Václava Laurina přežil o takřka osm let. Bydleli v Husově ulici č.p. 237 a 208, ob jeden dům, v těsném sousedství se nacházejí také jejich hroby na mladoboleslavském
hřbitově

Vytisknout

Diskuze: Před 150 lety se narodila jedna z klíčových postav dnešní Škody, skromný a pracovitý Václav Klement

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

V Rusku přestavěli Volkswagen Beetle na moderní Záporožec ZAZ-965

Rusové stvořili novou generaci Záporožce, jeho základem se stalo lidové auto…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud