Před 150 lety, 16. října 1868, se ve Velvarech narodil Václav Klement, spoluzakladatel současné automobilky Škoda Auto. Kromě strategického směřování značky se zasloužil o její expanzi na domácím trhu i v zahraniční. Skromný a pracovitý V. Klement platil za mimořádně schopného, náročného manažera s širokým rozhledem, ale také za úspěšného závodníka a velkorysého mecenáše.
Václav Klement se narodil v pátek 16. října 1868 ve středočeských Velvarech. Po absolvování pětileté obecné školy nastoupil do učení na knihkupce. V té době se nadchnul pro jízdní kola. Zřejmě v roce 1883 nastoupil Klement jako příručí v mladoboleslavském knihkupectví, které o osm let později odkoupil. Přivydělával si svým hobby, cyklistikou: nabízel jízdní kola rakouských, anglických a německých značek.
S turnovským mechanikem Václavem Laurinem se Klement dohodl na založení společného podniku pro opravy a později výrobu jízdních kol. V prosinci 1895 zahájila v Mladé Boleslavi „Na Hejtmance“, v Benátské ulici č.p. 149/III, činnost přízemní dílna o ploše 120 m2. Již na jaře 1896 odstartovala ve firmě Laurin & Klement produkce bicyklů Slavia, velmi kreativní a agilní Václav Klement měl na starost hlavně obchodní záležitosti. V říjnu 1896 zavedl výhodný prodej na splátky, výrobky osobně propagoval, pracoval od pěti hodin ráno do jedenácti večer, jeho manželka Antonie v prvních třech letech podnikání vykonávala veškerou administrativní práci ve firmě.
Václav Klement byl vizionářem, držel prst na tepu doby a společnost L&K pod jeho vedením patřila – i ve světovém měřítku - k průkopníkům moderně koncipovaných „motorových dvoukolek“: 18. listopadu 1899 Klement na Bubenské dráze v Praze představil první dva modely motocyklů Slavia. Osobně je prezentoval i v zahraničí, sám motocykly skvěle ovládal, patřil k úspěšným závodníkům. Připomeňme jeho vítězství v největším závodě motorových vozidel v Rakousko-Uhersku, do vrchu Exelberg u Vídně dne 11. května 1902. Klement byl zároveň manažerem úspěšného mladoboleslavského týmu, spolupracovníka Václava Vondřicha dovedl 25. června 1905 k vítězství na neoficiálním mistrovství světa motocyklů v Dourdanu.
Produkce motocyklů firmy L&K již převažovala nad jízdními koly, jejichž výroba byla v březnu 1905 ukončena. Bylo třeba uvolnit výrobní kapacity, na popud V. Klementa se totiž intenzivně pracovalo na vývoji automobilu vlastní konstrukce, představeném v závěru roku 1905. Přes silné vlastenecké cítění Václav Klement z výrazných osobností cílevědomě budoval úspěšný mezinárodní tým. Angažoval například špičkového německého konstruktéra a závodníka ing. Ottu Hieronima. Pod vedením V. Klementa se mladoboleslavská automobilka stala jedničkou v rámci rakousko-uherské monarchie a úspěšně se etablovala na desítkách zahraničních trhů. Například v roce 1907 připadalo na export téměř 70 % obratu firmy.
Generální ředitel Klement byl všeobecně respektovanou osobností, platil za osobně skromného, zároveň na sebe i své spolupracovníky velmi náročného manažera, současně se silným sociálním cítěním. Ve složitém období první světové války se mu podařilo vyreklamovat zpět do továrny většinu zaměstnanců, kteří byli odvedeni na vojnu. Jím vedená společnost podporovala také rodiny vojáků a akutní nedostatek potravin řešila zajišťováním proviantu pro své osazenstvo.
Po první světové válce čelil V. Klement ztrátě tradičních exportních trhů i rozpadu monarchie, mimo jiné lukrativní produkcí leteckých motorů. Stabilizaci a další rozvoj firmy po ničivém požáru mladoboleslavské továrny z léta 1924 se v roce 1925 podařilo zajistit vstupem silného strategického partnera, plzeňské společnosti Škoda. Generální rada Klement poté především analyzoval trendy ve světovém automobilovém průmyslu. Poznatky a kontakty získané v roce 1927 během jeho studijní cesty do USA významně napomohly k vybudování moderně řešené mladoboleslavské továrny s pásovou výrobou, ale odrážely se i v moderním vedení propagace. Značka Škoda se na sklonku života svého spoluzakladatele pevně etablovala na pozici největšího výrobce automobilů v Československu.
Václav Klement zemřel 13. srpna 1938, v nedožitých 70 letech. Svého společníka v podnikání a především blízkého přítele Václava Laurina přežil o takřka osm let. Bydleli v Husově ulici č.p. 237 a 208, ob jeden dům, v těsném sousedství se nacházejí také jejich hroby na mladoboleslavskémhřbitově
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.