Při pohledu na Michelin PLR každý rozpozná povědomě detaily Citroenu DS, jednoho z nejznámějších aut všech dob. Na rozdíl od běžného DS, které si rychle získal přezdívku „bohyně", se však toto oranžové monstrum může pyšnit deseti koly a délkou přes 7 metrů. Proč něco takového vzniklo a proč nese značku Michelin?
Na počátku 70. let potřeboval Michelin testovat pneumatiky pro nákladní vozy ve velkých rychlostech, z kvůli rizikům spojeným s prasknutím pneumatiky se však společnost chtěla vyhnout testování přímo na náklaďácích. V roce 1972 tedy padlo rozhodnutí postavit testovací automobil, na kterém nebude testovaná pneumatika ohrožovat bezpečnost posádky.
Nešlo přitom o první testovací vůz postavený Michelinem, už v roce 1958 vznikla testovací verze nákladního Willeme WR8. Ten díky speciální aerodynamické karosérii, mimochodem využívající přední okno z Citroënu DS, a osmiválci o objemu 18 litrů, dokázal vyvinout rychlost až 150 km/h. Ještě než Michelin postavil vlastní testovací okruh, byl Willeme WR8 využíván na italských dálnicích, které v té době ještě neměly omezenou rychlost.
Při výběru základu pro nový a rychlejší testovací stroj měl Michelin snadnou volbu, v té době mu totiž ještě patřil majoritní podíl v Citroënu, který převzal hned po smrti André Citroëna v roce 1935. Ze soudobé produkce se pro projekt nejvíce hodila kombi verze modelu DS. Vzhledem k plánovanému využití především na testovacím okruhu Michelinu Ladoux se vývojáři nemuseli držet zkrátka.
Výsledný vůz si tak z Citroënu DS ponechal jen některé detaily, jako přední světla a část kabiny se dveřmi, původní nezůstal dokonce ani interiér. Stejně tak technika musela být samozřejmě nahrazena. Vůz stál na novém mohutném rámu a dostal zadní tři nápravy z Peugeotu 504 a obě přední nápravy se kvůli lepší manévrovatelnosti natáčely. Všechna kola pocházela z dodávky Citroën H-type. Kupodivu ale zůstalo standardní hydropneumatické odpružení od Citroënu, pomáhající udržet konstantní světlost vozu.
Výsledek dostal jméno PLR, neboli Poids Lourd Rapide, francouzsky rychlý náklaďák. Běžně se mu však přezdívalo Mille Pattes, tedy stonožka. Ostatně při pohledu na 7.32 metrů dlouhý a 2.45 metrů široký stroj s deseti koly se této přezdívce ani nelze divit.
Vůz samozřejmě přišel i o standardní motor nabízený pro DS. I díky využití balastu totiž vůz vážil přes 9 tun, aby byl schopen lépe simulovat podmínky nákladního vozu. Proto se do zadní části nastěhovaly vedle sebe dva motory od Chevroletu, konkrétně V8 Big block z Corvette C3. Dle různých zdrojů mělo jít buď o verzi s objemem 5.7 litru, nebo novější o objemu 7.2 litru. V obou případech však každý z motorů nabízel přes 350 koní výkonu. K samotnému pohonu auta však sloužil pouze jeden motor, který dokázal dostat těžké vozidlo až na rychlost 180 km/h. Z tohoto důvodu má také vůz na zadní části ony výrazné přívody vzduchu, pomáhající uchladit oba motory. Spotřeba takového monstra byla samozřejmě enormní, proto se ve voze nachází hned dvě nádrže, každá o objemu 90 litrů.
Druhý motor sloužil k rozpohybování a ovládání toho nejdůležitějšího prvku vozu. Hned za kabinou se totiž na otočném hydraulickém rameni nacházelo testovací kolo, veliké dostatečně i pro větší pneumatiky. Během jízdy bylo možné měnit polohu testované pneumatiky, čímž se simulovaly různé varianty jízdy či nákladu.
V současné době se vůz již nepoužívá pro svůj původní účel a většinu času tráví ve firemním muzeu Michelinu v Clermont-Ferrandu. Občas se však podívá na akce, kterých se Michelin účastní. Jako show car totiž dokáže dodnes upoutat pozornost.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.