Při pohledu na Michelin PLR každý rozpozná povědomě detaily Citroenu DS, jednoho z nejznámějších aut všech dob. Na rozdíl od běžného DS, které si rychle získal přezdívku „bohyně", se však toto oranžové monstrum může pyšnit deseti koly a délkou přes 7 metrů. Proč něco takového vzniklo a proč nese značku Michelin?
Na počátku 70. let potřeboval Michelin testovat pneumatiky pro nákladní vozy ve velkých rychlostech, z kvůli rizikům spojeným s prasknutím pneumatiky se však společnost chtěla vyhnout testování přímo na náklaďácích. V roce 1972 tedy padlo rozhodnutí postavit testovací automobil, na kterém nebude testovaná pneumatika ohrožovat bezpečnost posádky.
Nešlo přitom o první testovací vůz postavený Michelinem, už v roce 1958 vznikla testovací verze nákladního Willeme WR8. Ten díky speciální aerodynamické karosérii, mimochodem využívající přední okno z Citroënu DS, a osmiválci o objemu 18 litrů, dokázal vyvinout rychlost až 150 km/h. Ještě než Michelin postavil vlastní testovací okruh, byl Willeme WR8 využíván na italských dálnicích, které v té době ještě neměly omezenou rychlost.
Při výběru základu pro nový a rychlejší testovací stroj měl Michelin snadnou volbu, v té době mu totiž ještě patřil majoritní podíl v Citroënu, který převzal hned po smrti André Citroëna v roce 1935. Ze soudobé produkce se pro projekt nejvíce hodila kombi verze modelu DS. Vzhledem k plánovanému využití především na testovacím okruhu Michelinu Ladoux se vývojáři nemuseli držet zkrátka.
Výsledný vůz si tak z Citroënu DS ponechal jen některé detaily, jako přední světla a část kabiny se dveřmi, původní nezůstal dokonce ani interiér. Stejně tak technika musela být samozřejmě nahrazena. Vůz stál na novém mohutném rámu a dostal zadní tři nápravy z Peugeotu 504 a obě přední nápravy se kvůli lepší manévrovatelnosti natáčely. Všechna kola pocházela z dodávky Citroën H-type. Kupodivu ale zůstalo standardní hydropneumatické odpružení od Citroënu, pomáhající udržet konstantní světlost vozu.
Výsledek dostal jméno PLR, neboli Poids Lourd Rapide, francouzsky rychlý náklaďák. Běžně se mu však přezdívalo Mille Pattes, tedy stonožka. Ostatně při pohledu na 7.32 metrů dlouhý a 2.45 metrů široký stroj s deseti koly se této přezdívce ani nelze divit.
Vůz samozřejmě přišel i o standardní motor nabízený pro DS. I díky využití balastu totiž vůz vážil přes 9 tun, aby byl schopen lépe simulovat podmínky nákladního vozu. Proto se do zadní části nastěhovaly vedle sebe dva motory od Chevroletu, konkrétně V8 Big block z Corvette C3. Dle různých zdrojů mělo jít buď o verzi s objemem 5.7 litru, nebo novější o objemu 7.2 litru. V obou případech však každý z motorů nabízel přes 350 koní výkonu. K samotnému pohonu auta však sloužil pouze jeden motor, který dokázal dostat těžké vozidlo až na rychlost 180 km/h. Z tohoto důvodu má také vůz na zadní části ony výrazné přívody vzduchu, pomáhající uchladit oba motory. Spotřeba takového monstra byla samozřejmě enormní, proto se ve voze nachází hned dvě nádrže, každá o objemu 90 litrů.
Druhý motor sloužil k rozpohybování a ovládání toho nejdůležitějšího prvku vozu. Hned za kabinou se totiž na otočném hydraulickém rameni nacházelo testovací kolo, veliké dostatečně i pro větší pneumatiky. Během jízdy bylo možné měnit polohu testované pneumatiky, čímž se simulovaly různé varianty jízdy či nákladu.
V současné době se vůz již nepoužívá pro svůj původní účel a většinu času tráví ve firemním muzeu Michelinu v Clermont-Ferrandu. Občas se však podívá na akce, kterých se Michelin účastní. Jako show car totiž dokáže dodnes upoutat pozornost.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.