Při pohledu na Michelin PLR každý rozpozná povědomě detaily Citroenu DS, jednoho z nejznámějších aut všech dob. Na rozdíl od běžného DS, které si rychle získal přezdívku „bohyně", se však toto oranžové monstrum může pyšnit deseti koly a délkou přes 7 metrů. Proč něco takového vzniklo a proč nese značku Michelin?
Na počátku 70. let potřeboval Michelin testovat pneumatiky pro nákladní vozy ve velkých rychlostech, z kvůli rizikům spojeným s prasknutím pneumatiky se však společnost chtěla vyhnout testování přímo na náklaďácích. V roce 1972 tedy padlo rozhodnutí postavit testovací automobil, na kterém nebude testovaná pneumatika ohrožovat bezpečnost posádky.
Nešlo přitom o první testovací vůz postavený Michelinem, už v roce 1958 vznikla testovací verze nákladního Willeme WR8. Ten díky speciální aerodynamické karosérii, mimochodem využívající přední okno z Citroënu DS, a osmiválci o objemu 18 litrů, dokázal vyvinout rychlost až 150 km/h. Ještě než Michelin postavil vlastní testovací okruh, byl Willeme WR8 využíván na italských dálnicích, které v té době ještě neměly omezenou rychlost.
Při výběru základu pro nový a rychlejší testovací stroj měl Michelin snadnou volbu, v té době mu totiž ještě patřil majoritní podíl v Citroënu, který převzal hned po smrti André Citroëna v roce 1935. Ze soudobé produkce se pro projekt nejvíce hodila kombi verze modelu DS. Vzhledem k plánovanému využití především na testovacím okruhu Michelinu Ladoux se vývojáři nemuseli držet zkrátka.
Výsledný vůz si tak z Citroënu DS ponechal jen některé detaily, jako přední světla a část kabiny se dveřmi, původní nezůstal dokonce ani interiér. Stejně tak technika musela být samozřejmě nahrazena. Vůz stál na novém mohutném rámu a dostal zadní tři nápravy z Peugeotu 504 a obě přední nápravy se kvůli lepší manévrovatelnosti natáčely. Všechna kola pocházela z dodávky Citroën H-type. Kupodivu ale zůstalo standardní hydropneumatické odpružení od Citroënu, pomáhající udržet konstantní světlost vozu.
Výsledek dostal jméno PLR, neboli Poids Lourd Rapide, francouzsky rychlý náklaďák. Běžně se mu však přezdívalo Mille Pattes, tedy stonožka. Ostatně při pohledu na 7.32 metrů dlouhý a 2.45 metrů široký stroj s deseti koly se této přezdívce ani nelze divit.
Vůz samozřejmě přišel i o standardní motor nabízený pro DS. I díky využití balastu totiž vůz vážil přes 9 tun, aby byl schopen lépe simulovat podmínky nákladního vozu. Proto se do zadní části nastěhovaly vedle sebe dva motory od Chevroletu, konkrétně V8 Big block z Corvette C3. Dle různých zdrojů mělo jít buď o verzi s objemem 5.7 litru, nebo novější o objemu 7.2 litru. V obou případech však každý z motorů nabízel přes 350 koní výkonu. K samotnému pohonu auta však sloužil pouze jeden motor, který dokázal dostat těžké vozidlo až na rychlost 180 km/h. Z tohoto důvodu má také vůz na zadní části ony výrazné přívody vzduchu, pomáhající uchladit oba motory. Spotřeba takového monstra byla samozřejmě enormní, proto se ve voze nachází hned dvě nádrže, každá o objemu 90 litrů.
Druhý motor sloužil k rozpohybování a ovládání toho nejdůležitějšího prvku vozu. Hned za kabinou se totiž na otočném hydraulickém rameni nacházelo testovací kolo, veliké dostatečně i pro větší pneumatiky. Během jízdy bylo možné měnit polohu testované pneumatiky, čímž se simulovaly různé varianty jízdy či nákladu.
V současné době se vůz již nepoužívá pro svůj původní účel a většinu času tráví ve firemním muzeu Michelinu v Clermont-Ferrandu. Občas se však podívá na akce, kterých se Michelin účastní. Jako show car totiž dokáže dodnes upoutat pozornost.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.