Nejkrásnější sporťák Sovětského svazu? ZIS 101A ocenil i Stalin, jeho konec byl však neslavný

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 7. října 2018, 10:30 Google+

V sovětském svazu se toho koncem 30. let minulého století příliš hezkého neurodilo. A to ani po stránce společenské, ani po stránce technické. Za světlou výjimku však můžeme považovat alespoň koncept elegantního kupé ZIS 101A Sport, který ale podobně jako další hezké věci z tehdejšího SSSR skončil neslavně.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ZIS 101A Sport

ZIS 101A Sport | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

ZIS 101A Sport je už na první pohled zajímavý stroj, kterému by málokdo tipoval původ v Sovětském svazu. Pokud se mu ale podíváte pod karoserii, věci ihned začnou dávat smysl. Postavit totiž sportovní kupé na podvozku šestimetrové a 2,5 tunové limuzíny, to už chce zkrátka východní přístup.

Abychom ale konstruktérské trojici Vladimir Kremenetskiy, Nicholas Pulmanov a Anatoly Puhalin  ze závodů ZIS nekřivdili, platforma vozu ZIS 101 byla zvolena zejména díky svému nízkému věku - bylo to zkrátka to nejnovější, co se dalo sehnat a použít. Problém byl ale v tom, že sériový ZIS 101 měřil na délku necelých 6 metrů, na šířku takřka 2 metry a vážil okolo 2,5 tuny. Pokusit se udělat z takové limuzíny sporťák bylo ambiciozní, ale taky pořádně bláznivé.

Úprava si vyžádala kompletní přepracování podvozku, který dostal například stabilizátory na obě nápravy, úpravu brzd a v neposlední řadě i úpravu motoru. Původně 5,7 litrový řadový osmiválec byl upraven na objem 6.0 litru a díky celkové přestavbě motoru (vačky, válce, ventily, kliková hřídel, karburátory, svíčky, atd.) se podařilo zvednout výkon z původních 90 koní na 141 koní při 3.300 ot/min. Tohle stádo pak bylo posíláno skrze manuální převodovku na zadní nápravu, jak bylo tou dobou zvykem.

Design vozu si vzal na starost Valentin Nikolaevich Rostkov a skutečně se mu povedl. Z dochovaných fotografií působí stroj velice elegantně a sportovně, ačkoliv jeho rozměry byly stále obří. Jen rozvor náprav měl hodnotu 3 750 mm, samotná délka vozidla pak činila 5 750 milimetrů. O váze se naštěstí nikde nepíše.

Ačkoliv vůz měl jisté sportovní ambice, což podtrhoval jak design tak upravený motor, s jeho jízdními výkony to nebylo nijak slavné. Návrháři počítali s maximální rychlostí až 180 km/h, nicméně dosažené maximum odpovídalo hodnotě "jen" 168 km/h.

A proč vlastně vůz vznikl? Mělo se jednat o jakýsi dar k výročí 20 let od založení Komsomolu - Komunistického svazu mládeže. Vůz v tehdejším vedení SSSR vzbuzoval poměrně velkou zvědavost a pozornost - ostatně při jeho tvarech se není čemu divit. Při jedné příležitosti si ho byl dokonce prohlédnout i sám Stalin,který ho osobně "schválil".

img-responsive

ZIS 101A Sport | foto: wheelsage.org

Po oslavách Komsomolu však vedení strany změnilo na vůz názor, byl uznán jako "zbytečný" a zřejmě podle názorů tehdejších vládních představitelů postrádal smysl. Zůstalo tak u výroby jediného exempláře, který postupně upadl v zapomnění. 

Jeho osudu se ovšem alespoň částečně věnuje web sovetcars.ru, který o něm má poměrně obsáhlé informace a nabízí hned dvě teorie, jak vůz dopadl. Podle té první se "ztratil" do soukromého vlastnictví a byl spatřen ještě v 60. letech. Podle druhé teorie však skončil zaparkovaný na dvoře továrny kde byl vyroben a postupně zkorodoval a rozpadl se.  Při poměrech v tehdejším Rusku jsou možné obě varianty, nicméně je škoda, že se tento stroj nedochoval.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Nejkrásnější sporťák Sovětského svazu? ZIS 101A ocenil i Stalin, jeho konec byl však neslavný

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen vyvinul novou přímo řazenou převodovkau

Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

Toyota 2000 GT a James Bond

James Bond a cosi BĚSNÍCÍHO a NADUPANÉHO! Neuvěřitelná Toyota 2000GT

Transformace výrobního závodu Cvikov na výrobu výhradně elektromobilů probíhá podle časového harmonogramu

Volkswagen požaduje vrátit PRÉMIE od zaměstnanců! Co se stalo?

Omlazený Volkswagen Passat

Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

BMW M135i xDrive

Konkurence pro A45 AMG z Mnichova nepřijde, 306 koní bude vrcholem

Ilustrační foto

Proletěli jste dírou v silnici? Tohle musíte okamžitě udělat

Ilustrační foto

Jak vybrat a koupit správné pneumatiky?

Ilustrační foto

Jak zvládnout provoz v cizích velkoměstech? Poradíme vám pár triků

řidiči důchodci

Důchodci za volantem? Rady, jak zvládnout i delší a namáhavé cesty

Autem na dovolenou

V létě byste měli mít v autě jednu důležitou věc. Bez ní nevyjíždět

reklama

Doporučujeme

Škod-Energo a Škoda Auto uvádí v Mladé Boleslavi do provozu rychlonabíjecí stanici pro elektromobily

Škoda se připravuje na elektrickou budoucnost, do provozu uvádí vlastní…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. VIDEO: Čtyřletá dívka řídila osmnáctitunové Volvo FMX, jak to dopadlo?

  2. Máte špinavá sedadla? Budou jako nová, snadno a levně

  3. Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

  4. Dovolená: Kudy autem k Jaderskému moři? Chorvatsko, Slovinsko, Itálie. AKTUÁLNÍ DOPRAVNÍ INFORMACE!

  5. Jak převážet jízdní kola? Vyvarujte se těmto chybám

  6. A JE TO TADY! Toyota s autonomním řízením jde do ostrého provozu ve městě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud