V sovětském svazu se toho koncem 30. let minulého století příliš hezkého neurodilo. A to ani po stránce společenské, ani po stránce technické. Za světlou výjimku však můžeme považovat alespoň koncept elegantního kupé ZIS 101A Sport, který ale podobně jako další hezké věci z tehdejšího SSSR skončil neslavně.
ZIS 101A Sport je už na první pohled zajímavý stroj, kterému by málokdo tipoval původ v Sovětském svazu. Pokud se mu ale podíváte pod karoserii, věci ihned začnou dávat smysl. Postavit totiž sportovní kupé na podvozku šestimetrové a 2,5 tunové limuzíny, to už chce zkrátka východní přístup.
Abychom ale konstruktérské trojici Vladimir Kremenetskiy, Nicholas Pulmanov a Anatoly Puhalin ze závodů ZIS nekřivdili, platforma vozu ZIS 101 byla zvolena zejména díky svému nízkému věku - bylo to zkrátka to nejnovější, co se dalo sehnat a použít. Problém byl ale v tom, že sériový ZIS 101 měřil na délku necelých 6 metrů, na šířku takřka 2 metry a vážil okolo 2,5 tuny. Pokusit se udělat z takové limuzíny sporťák bylo ambiciozní, ale taky pořádně bláznivé.
Úprava si vyžádala kompletní přepracování podvozku, který dostal například stabilizátory na obě nápravy, úpravu brzd a v neposlední řadě i úpravu motoru. Původně 5,7 litrový řadový osmiválec byl upraven na objem 6.0 litru a díky celkové přestavbě motoru (vačky, válce, ventily, kliková hřídel, karburátory, svíčky, atd.) se podařilo zvednout výkon z původních 90 koní na 141 koní při 3.300 ot/min. Tohle stádo pak bylo posíláno skrze manuální převodovku na zadní nápravu, jak bylo tou dobou zvykem.
Design vozu si vzal na starost Valentin Nikolaevich Rostkov a skutečně se mu povedl. Z dochovaných fotografií působí stroj velice elegantně a sportovně, ačkoliv jeho rozměry byly stále obří. Jen rozvor náprav měl hodnotu 3 750 mm, samotná délka vozidla pak činila 5 750 milimetrů. O váze se naštěstí nikde nepíše.
Ačkoliv vůz měl jisté sportovní ambice, což podtrhoval jak design tak upravený motor, s jeho jízdními výkony to nebylo nijak slavné. Návrháři počítali s maximální rychlostí až 180 km/h, nicméně dosažené maximum odpovídalo hodnotě "jen" 168 km/h.
A proč vlastně vůz vznikl? Mělo se jednat o jakýsi dar k výročí 20 let od založení Komsomolu - Komunistického svazu mládeže. Vůz v tehdejším vedení SSSR vzbuzoval poměrně velkou zvědavost a pozornost - ostatně při jeho tvarech se není čemu divit. Při jedné příležitosti si ho byl dokonce prohlédnout i sám Stalin,který ho osobně "schválil".
Po oslavách Komsomolu však vedení strany změnilo na vůz názor, byl uznán jako "zbytečný" a zřejmě podle názorů tehdejších vládních představitelů postrádal smysl. Zůstalo tak u výroby jediného exempláře, který postupně upadl v zapomnění.
Jeho osudu se ovšem alespoň částečně věnuje web sovetcars.ru, který o něm má poměrně obsáhlé informace a nabízí hned dvě teorie, jak vůz dopadl. Podle té první se "ztratil" do soukromého vlastnictví a byl spatřen ještě v 60. letech. Podle druhé teorie však skončil zaparkovaný na dvoře továrny kde byl vyroben a postupně zkorodoval a rozpadl se. Při poměrech v tehdejším Rusku jsou možné obě varianty, nicméně je škoda, že se tento stroj nedochoval.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.