První tank československé armády? Renault způsobil revoluci

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 31. srpna 2018, 12:18 Aktualizováno 31.8.2018, 14:12 Google+

Když se na francouzských bojištích první světové války objevily první tanky, znamenalo to naprostou revoluci ve vedení boje. Ačkoliv byly první kusy poměrně slabé a nespolehlivé, jejich mobilita a schopnost překonávat náročný terén i nepřátelské zákopy z nich udělala obávané stroje. Ještě v průběhu války byla přestavena řada koncepcí, z nichž tou nejrevolučnější představil Renault v modelu FT-17, který se stal také prvním tankem, který nově vzniklé Československo zařadilo do své výzbroje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault FT-17

Renault FT-17 | foto: Vojenský historický ústav

Sdílejte článek

Pokud jste na AutoRoad.cz pravidelnými návštěvníky, pak pravděpodobně víte, že v minulosti už jsme se věnovali několika československým tankům z meziválečného období, jako byla například Kolohousenka KH-60 nebo LT vz. 34 a LT vz. 38. Vůbec prvními tanky ve výzbroji československé armády se však staly francouzské lehké tanky Renault FT-17.

Vývoj tohoto tanku započal během první světové války, konkrétně v prosince 1915. Tou dobou totiž navštívil francouzský generál J. B. E. Estienne jednoho ze zakladatelů francouzské automobilky Renault a průkopníka motorismu Louise Renaulta, kterému předal své plány na stavbu obrněného a vyzbrojeného vozidla, které mělo vzniknout na podvozku pásového traktoru Holt.

Louis Renault nejprve stavbu tanku odmítl kvůli vytíženosti závodů vojenskou výrobou, během pozdějšího setkání v červenci 1916 však své rozhodnutí přehodnotil. Rychlost, s jakou byl projekt zhotoven, však nahrává spíše tomu, že ho návrh nové konstrukce tanku zaujal a začal na něm pracovat již v mezidobí. Během vývoje tanku si Renault nastavil několik limitů, jako byla například váha do 7 tun. Díky tomu bylo možné použít v tanku již sériové vyráběné motory a současně zajistit dostatečnou mobilitu.

Svým návrhem položil Renault základy všech moderních tanků, podle kterých se tanky s úpravami staví dodnes. Výzbroj tanku byla poprvé umístěna v malé otočné věži na vrchu, díky které bylo možné pálit v celém rozsahu kolem tanku. Trup tanku byl úzký, posádka byla v pření části a po obou stranách byl tank lemován pásy. Motor byl umístěn vzadu, pásy byly neustále udržovány napnuté a díky velkému kolu vpředu a protáhlému "ocasu" vzadu bylo možné překonávat náročnější překážky i přejíždět přes zákopy.

Základní výzbroj tanku měl tvořit kulomet Hotchkiss ráže 8 milimetrů, který byl umístěn v zaoblené odlívané věži. V dubnu 1917 přišel plukovník Estienne s nápadem umístit do věže i kanon Puteaux ráže 37 mm, výroba odlívané zaoblené věže však byla náročná a nákladná, načež byla nahrazena osmibokou věží z pancéřových plátů. Ta se ukázala být levnější a rychlejší na výrobu a současně umožňovala snazší instalaci obou typů výzbroje.

Již v dubnu 1917 přišla první velká objednávka francouzské armády a v červnu 1917 druhá. Práce na prototypech však trvaly až do druhé poloviny roku 1917 a tak do konce roku obdržela francouzská armáda jen pouhých 84 kusů. Ještě před uzavřením příměří však francouzská armáda obdržela celkem 2 697 kusů. Velkou zásluhu na tom mělo i rozdělení výroby mezi několik velkých francouzských závodů. Z původní objednávky 3 530 kusů dodal Renault 1 850 ks. (52 %), Berliet 800 kusů (23 %), SOMUA 600 ks. (17 %) a Delaunay-Belleville 280 ks. (8 %). Později byla objednávka ještě navýšena a výroba pokračovala v podobném stylu.

Dobové záběry tanku Renault FT-17 | zdroj: youtube.com

Armáda tak ve výsledku obdržela 6.5 tuny vážící tank, jehož délka byla rovných 5 metrů, šířka 1.74 metru a výška 2.14 metru. O pohon se staral benzínový čtyřválcový motor Renault o objemu 4.5 litru s výkonem 29 kW, tedy 39 koní. Na rozdíl od mnohých vtipů byly tanky FT-17 vybaveny převodovkou se čtyřmi rychlostmi vpřed a jednou vzad. Tank měl nádrž na 95 litrů paliva a jeho operační dosah byl 60 kilometrů. Posádku tvořili dva muži (řidič & střelec), které chránil pancíř o tloušťce 8 až 22 milimetru.

Po skončení první světové války si každá mocnost uvědomovala, jako důležitou zbraní se tank stal. Československá armáda se proto rozhodla pro objednávku několika francouzských FT-17 s tím, že další stroje budou vznikat již v Československu a to v rámci licenční výroby. Mezi lety 1921 až 1924 došlo ke třem dodávkám, díky kterým československá armáda získala 3 tanky FT-17 s dělovou výzbrojí, 2 tanky vyzbrojené kulomety a jeden v úpravě radiového vozu. Jak uvádí Vojenský Historický Ústav, tanky dostaly bíle malovaná evidenční čísla 51. až 57.

Ačkoliv byly tanky FT-17 dlouhou dobu zřejmě nejmodernějším vybavením nově vznikající armády, sloužily pouze k výcvikovým účelům a s jejich nasazením během mobilizace se nikdy nepočítalo. Nakonec nedošlo ani k avizované licenční výrobě, neboť svými parametry již tank neodpovídal požadavkům doby. 

Kromě Československa zavedlo tank Renault FT-17 do služby dalších 26 států, z nichž některé ho ukořistily. Jmenovat můžeme USA, nacistické Německo, Velkou Británii, Japonsko, Brazílii nebo Írán. Tanky FT-17 se objevily i v Sovětském svazu, který je ukořistil za občanské války od bílé armády, tzv. Bělogvardějců. FT-17 se pak stal základem pro vůbec první Sovětský tank, který nesl název Russkiy Reno (Ruský Renault) a jeho výrobcem byl závod Krasnoye Sormovo. Celkem mělo být vyrobeno 17 kusů, které byly vlastně blízkými kopiemi FT-17.

Podle dostupných zdrojů se tanky FT-17 účastnily kromě první světové války i v ruské občanské války, Turecké války ze nezávislost, Polsko-Sovětské války, Čínské občanské války, Španělské občanské války, zimní války, druhé světové války, Francouzsko-thajské války a zřejmě i první Arabsko-Izraelské války.

Francouzské tanky Renault FT-17 tak bezesporu patří mezi nejdůležitější stroje, které ovlivnily vývoj tanků až dodnes. Přesný počet vyrobených kusů, včetně licenčních modelů jako Fiat 3000, US M1917 nebo Russkiy Reno, se nám bohužel dohledat nepodařilo. Bezesporu však šlo o několik tisíc kusů, jejichž služba se datovala od roku 1917 až do roku 1949.

Prezentace renovovaného tanku Renault FT-17 | zdroj: youtube.com

Dodnes se dochovalo zhruba 41 tradičních tanků FT, dvě ruské kopie Russkiy Reno a tři radiové speciály FT TSF. Z amerických licenčních M1917 se dochovalo zhruba 20 kusů. Tanky jsou rozprostřeny prakticky po celém světě, pokud byste ale jeden chtěli vidět na vlastní oči, máte letos skvělou příležitost.

U příležitosti oslav 100. výročí vzniku republiky byl totiž z francouzského Tankového muzea Samur zapůjčen jeden renovovaný tank FT-17 vybavený kulometem v původní odlívané věži, jehož premiéra proběhne již tuto sobotu (1. září) během Tankového dne ve Vojenském technickém muzeu Lešany. Spolu s taky FT-17 bude vystavena i další technika, včetně tanků československé výroby. Bližší informace naleznete přímo na webu Vojenského Historického Ústavu. My jen dodáme, že tank bude v Lešanech k vidění do konce září a poté bude možné ho vidět ještě 28. října během vojenské přehlídky.

Vytisknout

Diskuze: První tank československé armády? Renault způsobil revoluci

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Lada 4x4 Vision

Konečně nová Lada Niva? Po 40 letech se objevil koncept nástupce. A vypadá…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud