Když se na francouzských bojištích první světové války objevily první tanky, znamenalo to naprostou revoluci ve vedení boje. Ačkoliv byly první kusy poměrně slabé a nespolehlivé, jejich mobilita a schopnost překonávat náročný terén i nepřátelské zákopy z nich udělala obávané stroje. Ještě v průběhu války byla přestavena řada koncepcí, z nichž tou nejrevolučnější představil Renault v modelu FT-17, který se stal také prvním tankem, který nově vzniklé Československo zařadilo do své výzbroje.
Pokud jste na AutoRoad.cz pravidelnými návštěvníky, pak pravděpodobně víte, že v minulosti už jsme se věnovali několika československým tankům z meziválečného období, jako byla například Kolohousenka KH-60 nebo LT vz. 34 a LT vz. 38. Vůbec prvními tanky ve výzbroji československé armády se však staly francouzské lehké tanky Renault FT-17.
Vývoj tohoto tanku započal během první světové války, konkrétně v prosince 1915. Tou dobou totiž navštívil francouzský generál J. B. E. Estienne jednoho ze zakladatelů francouzské automobilky Renault a průkopníka motorismu Louise Renaulta, kterému předal své plány na stavbu obrněného a vyzbrojeného vozidla, které mělo vzniknout na podvozku pásového traktoru Holt.
Louis Renault nejprve stavbu tanku odmítl kvůli vytíženosti závodů vojenskou výrobou, během pozdějšího setkání v červenci 1916 však své rozhodnutí přehodnotil. Rychlost, s jakou byl projekt zhotoven, však nahrává spíše tomu, že ho návrh nové konstrukce tanku zaujal a začal na něm pracovat již v mezidobí. Během vývoje tanku si Renault nastavil několik limitů, jako byla například váha do 7 tun. Díky tomu bylo možné použít v tanku již sériové vyráběné motory a současně zajistit dostatečnou mobilitu.
Svým návrhem položil Renault základy všech moderních tanků, podle kterých se tanky s úpravami staví dodnes. Výzbroj tanku byla poprvé umístěna v malé otočné věži na vrchu, díky které bylo možné pálit v celém rozsahu kolem tanku. Trup tanku byl úzký, posádka byla v pření části a po obou stranách byl tank lemován pásy. Motor byl umístěn vzadu, pásy byly neustále udržovány napnuté a díky velkému kolu vpředu a protáhlému "ocasu" vzadu bylo možné překonávat náročnější překážky i přejíždět přes zákopy.
Základní výzbroj tanku měl tvořit kulomet Hotchkiss ráže 8 milimetrů, který byl umístěn v zaoblené odlívané věži. V dubnu 1917 přišel plukovník Estienne s nápadem umístit do věže i kanon Puteaux ráže 37 mm, výroba odlívané zaoblené věže však byla náročná a nákladná, načež byla nahrazena osmibokou věží z pancéřových plátů. Ta se ukázala být levnější a rychlejší na výrobu a současně umožňovala snazší instalaci obou typů výzbroje.
Již v dubnu 1917 přišla první velká objednávka francouzské armády a v červnu 1917 druhá. Práce na prototypech však trvaly až do druhé poloviny roku 1917 a tak do konce roku obdržela francouzská armáda jen pouhých 84 kusů. Ještě před uzavřením příměří však francouzská armáda obdržela celkem 2 697 kusů. Velkou zásluhu na tom mělo i rozdělení výroby mezi několik velkých francouzských závodů. Z původní objednávky 3 530 kusů dodal Renault 1 850 ks. (52 %), Berliet 800 kusů (23 %), SOMUA 600 ks. (17 %) a Delaunay-Belleville 280 ks. (8 %). Později byla objednávka ještě navýšena a výroba pokračovala v podobném stylu.
Armáda tak ve výsledku obdržela 6.5 tuny vážící tank, jehož délka byla rovných 5 metrů, šířka 1.74 metru a výška 2.14 metru. O pohon se staral benzínový čtyřválcový motor Renault o objemu 4.5 litru s výkonem 29 kW, tedy 39 koní. Na rozdíl od mnohých vtipů byly tanky FT-17 vybaveny převodovkou se čtyřmi rychlostmi vpřed a jednou vzad. Tank měl nádrž na 95 litrů paliva a jeho operační dosah byl 60 kilometrů. Posádku tvořili dva muži (řidič & střelec), které chránil pancíř o tloušťce 8 až 22 milimetru.
Po skončení první světové války si každá mocnost uvědomovala, jako důležitou zbraní se tank stal. Československá armáda se proto rozhodla pro objednávku několika francouzských FT-17 s tím, že další stroje budou vznikat již v Československu a to v rámci licenční výroby. Mezi lety 1921 až 1924 došlo ke třem dodávkám, díky kterým československá armáda získala 3 tanky FT-17 s dělovou výzbrojí, 2 tanky vyzbrojené kulomety a jeden v úpravě radiového vozu. Jak uvádí Vojenský Historický Ústav, tanky dostaly bíle malovaná evidenční čísla 51. až 57.
Ačkoliv byly tanky FT-17 dlouhou dobu zřejmě nejmodernějším vybavením nově vznikající armády, sloužily pouze k výcvikovým účelům a s jejich nasazením během mobilizace se nikdy nepočítalo. Nakonec nedošlo ani k avizované licenční výrobě, neboť svými parametry již tank neodpovídal požadavkům doby.
Kromě Československa zavedlo tank Renault FT-17 do služby dalších 26 států, z nichž některé ho ukořistily. Jmenovat můžeme USA, nacistické Německo, Velkou Británii, Japonsko, Brazílii nebo Írán. Tanky FT-17 se objevily i v Sovětském svazu, který je ukořistil za občanské války od bílé armády, tzv. Bělogvardějců. FT-17 se pak stal základem pro vůbec první Sovětský tank, který nesl název Russkiy Reno (Ruský Renault) a jeho výrobcem byl závod Krasnoye Sormovo. Celkem mělo být vyrobeno 17 kusů, které byly vlastně blízkými kopiemi FT-17.
Podle dostupných zdrojů se tanky FT-17 účastnily kromě první světové války i v ruské občanské války, Turecké války ze nezávislost, Polsko-Sovětské války, Čínské občanské války, Španělské občanské války, zimní války, druhé světové války, Francouzsko-thajské války a zřejmě i první Arabsko-Izraelské války.
Francouzské tanky Renault FT-17 tak bezesporu patří mezi nejdůležitější stroje, které ovlivnily vývoj tanků až dodnes. Přesný počet vyrobených kusů, včetně licenčních modelů jako Fiat 3000, US M1917 nebo Russkiy Reno, se nám bohužel dohledat nepodařilo. Bezesporu však šlo o několik tisíc kusů, jejichž služba se datovala od roku 1917 až do roku 1949.
Dodnes se dochovalo zhruba 41 tradičních tanků FT, dvě ruské kopie Russkiy Reno a tři radiové speciály FT TSF. Z amerických licenčních M1917 se dochovalo zhruba 20 kusů. Tanky jsou rozprostřeny prakticky po celém světě, pokud byste ale jeden chtěli vidět na vlastní oči, máte letos skvělou příležitost.
U příležitosti oslav 100. výročí vzniku republiky byl totiž z francouzského Tankového muzea Samur zapůjčen jeden renovovaný tank FT-17 vybavený kulometem v původní odlívané věži, jehož premiéra proběhne již tuto sobotu (1. září) během Tankového dne ve Vojenském technickém muzeu Lešany. Spolu s taky FT-17 bude vystavena i další technika, včetně tanků československé výroby. Bližší informace naleznete přímo na webu Vojenského Historického Ústavu. My jen dodáme, že tank bude v Lešanech k vidění do konce září a poté bude možné ho vidět ještě 28. října během vojenské přehlídky.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.