Když se na francouzských bojištích první světové války objevily první tanky, znamenalo to naprostou revoluci ve vedení boje. Ačkoliv byly první kusy poměrně slabé a nespolehlivé, jejich mobilita a schopnost překonávat náročný terén i nepřátelské zákopy z nich udělala obávané stroje. Ještě v průběhu války byla přestavena řada koncepcí, z nichž tou nejrevolučnější představil Renault v modelu FT-17, který se stal také prvním tankem, který nově vzniklé Československo zařadilo do své výzbroje.
Pokud jste na AutoRoad.cz pravidelnými návštěvníky, pak pravděpodobně víte, že v minulosti už jsme se věnovali několika československým tankům z meziválečného období, jako byla například Kolohousenka KH-60 nebo LT vz. 34 a LT vz. 38. Vůbec prvními tanky ve výzbroji československé armády se však staly francouzské lehké tanky Renault FT-17.
Vývoj tohoto tanku započal během první světové války, konkrétně v prosince 1915. Tou dobou totiž navštívil francouzský generál J. B. E. Estienne jednoho ze zakladatelů francouzské automobilky Renault a průkopníka motorismu Louise Renaulta, kterému předal své plány na stavbu obrněného a vyzbrojeného vozidla, které mělo vzniknout na podvozku pásového traktoru Holt.
Louis Renault nejprve stavbu tanku odmítl kvůli vytíženosti závodů vojenskou výrobou, během pozdějšího setkání v červenci 1916 však své rozhodnutí přehodnotil. Rychlost, s jakou byl projekt zhotoven, však nahrává spíše tomu, že ho návrh nové konstrukce tanku zaujal a začal na něm pracovat již v mezidobí. Během vývoje tanku si Renault nastavil několik limitů, jako byla například váha do 7 tun. Díky tomu bylo možné použít v tanku již sériové vyráběné motory a současně zajistit dostatečnou mobilitu.
Svým návrhem položil Renault základy všech moderních tanků, podle kterých se tanky s úpravami staví dodnes. Výzbroj tanku byla poprvé umístěna v malé otočné věži na vrchu, díky které bylo možné pálit v celém rozsahu kolem tanku. Trup tanku byl úzký, posádka byla v pření části a po obou stranách byl tank lemován pásy. Motor byl umístěn vzadu, pásy byly neustále udržovány napnuté a díky velkému kolu vpředu a protáhlému "ocasu" vzadu bylo možné překonávat náročnější překážky i přejíždět přes zákopy.
Základní výzbroj tanku měl tvořit kulomet Hotchkiss ráže 8 milimetrů, který byl umístěn v zaoblené odlívané věži. V dubnu 1917 přišel plukovník Estienne s nápadem umístit do věže i kanon Puteaux ráže 37 mm, výroba odlívané zaoblené věže však byla náročná a nákladná, načež byla nahrazena osmibokou věží z pancéřových plátů. Ta se ukázala být levnější a rychlejší na výrobu a současně umožňovala snazší instalaci obou typů výzbroje.
Již v dubnu 1917 přišla první velká objednávka francouzské armády a v červnu 1917 druhá. Práce na prototypech však trvaly až do druhé poloviny roku 1917 a tak do konce roku obdržela francouzská armáda jen pouhých 84 kusů. Ještě před uzavřením příměří však francouzská armáda obdržela celkem 2 697 kusů. Velkou zásluhu na tom mělo i rozdělení výroby mezi několik velkých francouzských závodů. Z původní objednávky 3 530 kusů dodal Renault 1 850 ks. (52 %), Berliet 800 kusů (23 %), SOMUA 600 ks. (17 %) a Delaunay-Belleville 280 ks. (8 %). Později byla objednávka ještě navýšena a výroba pokračovala v podobném stylu.
Armáda tak ve výsledku obdržela 6.5 tuny vážící tank, jehož délka byla rovných 5 metrů, šířka 1.74 metru a výška 2.14 metru. O pohon se staral benzínový čtyřválcový motor Renault o objemu 4.5 litru s výkonem 29 kW, tedy 39 koní. Na rozdíl od mnohých vtipů byly tanky FT-17 vybaveny převodovkou se čtyřmi rychlostmi vpřed a jednou vzad. Tank měl nádrž na 95 litrů paliva a jeho operační dosah byl 60 kilometrů. Posádku tvořili dva muži (řidič & střelec), které chránil pancíř o tloušťce 8 až 22 milimetru.
Po skončení první světové války si každá mocnost uvědomovala, jako důležitou zbraní se tank stal. Československá armáda se proto rozhodla pro objednávku několika francouzských FT-17 s tím, že další stroje budou vznikat již v Československu a to v rámci licenční výroby. Mezi lety 1921 až 1924 došlo ke třem dodávkám, díky kterým československá armáda získala 3 tanky FT-17 s dělovou výzbrojí, 2 tanky vyzbrojené kulomety a jeden v úpravě radiového vozu. Jak uvádí Vojenský Historický Ústav, tanky dostaly bíle malovaná evidenční čísla 51. až 57.
Ačkoliv byly tanky FT-17 dlouhou dobu zřejmě nejmodernějším vybavením nově vznikající armády, sloužily pouze k výcvikovým účelům a s jejich nasazením během mobilizace se nikdy nepočítalo. Nakonec nedošlo ani k avizované licenční výrobě, neboť svými parametry již tank neodpovídal požadavkům doby.
Kromě Československa zavedlo tank Renault FT-17 do služby dalších 26 států, z nichž některé ho ukořistily. Jmenovat můžeme USA, nacistické Německo, Velkou Británii, Japonsko, Brazílii nebo Írán. Tanky FT-17 se objevily i v Sovětském svazu, který je ukořistil za občanské války od bílé armády, tzv. Bělogvardějců. FT-17 se pak stal základem pro vůbec první Sovětský tank, který nesl název Russkiy Reno (Ruský Renault) a jeho výrobcem byl závod Krasnoye Sormovo. Celkem mělo být vyrobeno 17 kusů, které byly vlastně blízkými kopiemi FT-17.
Podle dostupných zdrojů se tanky FT-17 účastnily kromě první světové války i v ruské občanské války, Turecké války ze nezávislost, Polsko-Sovětské války, Čínské občanské války, Španělské občanské války, zimní války, druhé světové války, Francouzsko-thajské války a zřejmě i první Arabsko-Izraelské války.
Francouzské tanky Renault FT-17 tak bezesporu patří mezi nejdůležitější stroje, které ovlivnily vývoj tanků až dodnes. Přesný počet vyrobených kusů, včetně licenčních modelů jako Fiat 3000, US M1917 nebo Russkiy Reno, se nám bohužel dohledat nepodařilo. Bezesporu však šlo o několik tisíc kusů, jejichž služba se datovala od roku 1917 až do roku 1949.
Dodnes se dochovalo zhruba 41 tradičních tanků FT, dvě ruské kopie Russkiy Reno a tři radiové speciály FT TSF. Z amerických licenčních M1917 se dochovalo zhruba 20 kusů. Tanky jsou rozprostřeny prakticky po celém světě, pokud byste ale jeden chtěli vidět na vlastní oči, máte letos skvělou příležitost.
U příležitosti oslav 100. výročí vzniku republiky byl totiž z francouzského Tankového muzea Samur zapůjčen jeden renovovaný tank FT-17 vybavený kulometem v původní odlívané věži, jehož premiéra proběhne již tuto sobotu (1. září) během Tankového dne ve Vojenském technickém muzeu Lešany. Spolu s taky FT-17 bude vystavena i další technika, včetně tanků československé výroby. Bližší informace naleznete přímo na webu Vojenského Historického Ústavu. My jen dodáme, že tank bude v Lešanech k vidění do konce září a poté bude možné ho vidět ještě 28. října během vojenské přehlídky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.