Autoservis v Senátu a prodej aut na Náměstí Republiky? Takto vznikala prodejní a servisní síť Škoda

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 29. srpna 2018, 11:35 Google+

Vysokým standardům automobilů z Mladé Boleslavi tradičně odpovídá špičková úroveň péče o zákazníky. Platilo to také v období první republiky: v krátkém období 1918 - 1938 několikanásobně vzrostl počet prodejních i servisních míst značky na území ČSR a výrazně se rozšířila nabídka služeb, včetně komisního prodeje ojetých automobilů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Největší prodejna značky L&K/Škoda sídlila na Náměstí Republiky v Praze.

Největší prodejna značky L&K/Škoda sídlila na Náměstí Republiky v Praze. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Po první světové válce, přinášející rozpad tradičních odbytišť, se značka Laurin & Klement výrazně zaměřila na posilování pozic na domácím trhu. V intenzitě budování distribuční a servisní sítě se pochopitelně odrážely propastné rozdíly v ekonomické rozvinutosti jednotlivých regionů Československé republiky, od výrazně průmyslových oblastí Čech, Moravy a Slezska přes tehdy ještě převážně agrární Slovensko po nejméně vyspělou východní část nového státu, Podkarpatskou Rus, nyní součást Ukrajiny.

První výraznou kvalitativní změnu znamenalo v létě 1920 vybudování moderního servisního centra „Elka, výzbroj a opravy automobilů, a.s.“. Do té doby svěřovali zákazníci společnosti L&K větší opravy svých vozidel přímo výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi, Elka (název vznikl fonetizací značky L&K) zlepšila dostupnost služeb v největším odbytišti, metropoli Praze. Tato dceřiná společnost automobilky působila v historickém centru města, v jedné polovině Valdštejnské jízdárny. V současné době tento barokní areál využívá Národní galerie a Senát Parlamentu ČR. Kromě oprav zajišťovala Elka také distribuci náhradních dílů, pneumatik či maziv a tehdy ještě málo obvyklý komisní prodej ojetých vozidel.

V polovině 20. let bylo zákazníkům značky k dispozici již 25 prodejních míst, z toho 22 na území současné České republiky, dvě na Slovensku a jedno na Podkarpatské Rusi. Velkorysý rozvoj automobilky, včetně rozšiřování jejího výrobního zázemí a distribuční sítě, umožnila v roce 1925 fúze firmy Laurin & Klement s Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni. Obchodní zástupci začali nově nabízet například ekonomické nákladní parovozy Škoda -Sentinel, distribuce a servis luxusních osobních automobilů Škoda Hispano-Suiza byly nadále soustředěny v Plzni.

Nejintenzivnější rozvoj služeb zákazníkům značky Škoda je spojen s přelomem 20. a 30. let, kdy současně došlo k zahájení pásové výroby v nově vybudované moderní mladoboleslavské továrně. Na jaře 1929 bylo v ČSR k dispozici 30 prodejen, o 12 měsíců později již zákazníkům sloužilo 61 tuzemských zastoupení, z nichž 20 nabízelo také opravy vozidel. Pro zajímavost: v roce 1932 hlavní pražská prodejna značky Škoda na náměstí Republiky předala zákazníkům 465 automobilů.

Za řečí čísel jsou skryty zajímavé příběhy konkrétních automobilů Škoda , jejich spokojených zákaznic a zákazníků. Můžeme je rekonstruovat díky pečlivě vedeným dobovým rukopisným záznamům, dochovaným v Archivu Škoda Auto. Například 28. května 1935 byl hlavní pražskou prodejnou předán herečce Olze Scheinpflugové uzavřený dvoudveřový automobil Škoda 418 Popular s motorem číslo 41 955. Byl vyroben 15. května, přičemž známe i detaily zakázky: kód barvy laku „04“ znamená rudohnědou „Maron“, čalounění vzoru „85“ reprezentovalo textilii hnědé barvy. Olga Scheinpflugová podnikla se svým přítelem, spisovatelem Karlem Čapkem tímto vozem v létě 1935 cestu do Alp, po níž je Popular dovezl na svatební obřad. O dvě léta později si umělecká dvojice na stejném místě přebírala vůz vyšší třídy, automobil Škoda Rapid.

img-responsive

Škoda Popular Sport Monte Carlo patří dodnes k nejkrásnějším českým a československým autům. | foto: Škoda Auto

Po překonání negativních důsledků světové hospodářské krize, odeznívající až v polovině 30. let, nastoupila značka Škoda s novým výrobním programem cestu na vrchol. V roce 1936 se stala největším domácím výrobcem osobních a užitkových automobilů. Významně se o to zasloužila právě efektivní distribuční a servisní síť. Na samém sklonku prvorepublikové éry, v roce 1938, bylo na území Čech nově registrováno 2749 vozů s okřídleným šípem (54,7 % celkového odbytu značky), na Moravě 977 kusů (19,4 %), v oblasti odtržených tzv. „Sudet“ 749 vozů (14,9 %) a na Slovensku 399 automobilů (7,9 %). Tržní podíl značky Škoda na československém trhu (bez Podkarpatské Rusi) tak dosáhl úctyhodné hodnoty 39,30 %.

Vytisknout

Diskuze: Autoservis v Senátu a prodej aut na Náměstí Republiky? Takto vznikala prodejní a servisní síť Škoda

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem

Toyota intenzivně pracuje na zcela nových bateriích pro elektromobily

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Toyota GR Supra

TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

on-line prodej

Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

Volkswagen představil zcela nový Tiguan

Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Bonusovka od Suzuki, slevy až 270 000 Kč

peugeot 408

Stellantis již otestoval použití syntetických paliv

MG HS

TEST: MG HS 1.5 TGI Emotion – nové SUV za 600 tisíc, má to háček?

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

ceny pohonných hmot

Pět zásadních změn pro české řidiče

Ilustrační foto

Novela zákona o povinném ručení - nejdůležitější změny

Volkswagen ID. GTI Concept

Volkswagen představuje ID. GTI Concept

Lexus LC 500 Convertible

TEST Lexus LC 500 CV Hokkaido Edition - japonský samuraj nahoře bez

MINI Cooper SE Countryman ALL4 v edici Untamed

Tvrdá rána elektromobilitě možná už za 2 roky? Optimismus přesto vládne dál...

Škoda Superb Sportline

Výrazná změna čekacích lhůt na nová auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Autonomní řízení pro masový trh? Toyota spojila síly s Uberem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

  2. Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

  3. Toyota intenzivně pracuje na zcela nových bateriích pro elektromobily

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud