Autoservis v Senátu a prodej aut na Náměstí Republiky? Takto vznikala prodejní a servisní síť Škoda

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 29. srpna 2018, 11:35 Google+

Vysokým standardům automobilů z Mladé Boleslavi tradičně odpovídá špičková úroveň péče o zákazníky. Platilo to také v období první republiky: v krátkém období 1918 - 1938 několikanásobně vzrostl počet prodejních i servisních míst značky na území ČSR a výrazně se rozšířila nabídka služeb, včetně komisního prodeje ojetých automobilů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Největší prodejna značky L&K/Škoda sídlila na Náměstí Republiky v Praze.

Největší prodejna značky L&K/Škoda sídlila na Náměstí Republiky v Praze. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Po první světové válce, přinášející rozpad tradičních odbytišť, se značka Laurin & Klement výrazně zaměřila na posilování pozic na domácím trhu. V intenzitě budování distribuční a servisní sítě se pochopitelně odrážely propastné rozdíly v ekonomické rozvinutosti jednotlivých regionů Československé republiky, od výrazně průmyslových oblastí Čech, Moravy a Slezska přes tehdy ještě převážně agrární Slovensko po nejméně vyspělou východní část nového státu, Podkarpatskou Rus, nyní součást Ukrajiny.

První výraznou kvalitativní změnu znamenalo v létě 1920 vybudování moderního servisního centra „Elka, výzbroj a opravy automobilů, a.s.“. Do té doby svěřovali zákazníci společnosti L&K větší opravy svých vozidel přímo výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi, Elka (název vznikl fonetizací značky L&K) zlepšila dostupnost služeb v největším odbytišti, metropoli Praze. Tato dceřiná společnost automobilky působila v historickém centru města, v jedné polovině Valdštejnské jízdárny. V současné době tento barokní areál využívá Národní galerie a Senát Parlamentu ČR. Kromě oprav zajišťovala Elka také distribuci náhradních dílů, pneumatik či maziv a tehdy ještě málo obvyklý komisní prodej ojetých vozidel.

V polovině 20. let bylo zákazníkům značky k dispozici již 25 prodejních míst, z toho 22 na území současné České republiky, dvě na Slovensku a jedno na Podkarpatské Rusi. Velkorysý rozvoj automobilky, včetně rozšiřování jejího výrobního zázemí a distribuční sítě, umožnila v roce 1925 fúze firmy Laurin & Klement s Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni. Obchodní zástupci začali nově nabízet například ekonomické nákladní parovozy Škoda -Sentinel, distribuce a servis luxusních osobních automobilů Škoda Hispano-Suiza byly nadále soustředěny v Plzni.

Nejintenzivnější rozvoj služeb zákazníkům značky Škoda je spojen s přelomem 20. a 30. let, kdy současně došlo k zahájení pásové výroby v nově vybudované moderní mladoboleslavské továrně. Na jaře 1929 bylo v ČSR k dispozici 30 prodejen, o 12 měsíců později již zákazníkům sloužilo 61 tuzemských zastoupení, z nichž 20 nabízelo také opravy vozidel. Pro zajímavost: v roce 1932 hlavní pražská prodejna značky Škoda na náměstí Republiky předala zákazníkům 465 automobilů.

Za řečí čísel jsou skryty zajímavé příběhy konkrétních automobilů Škoda , jejich spokojených zákaznic a zákazníků. Můžeme je rekonstruovat díky pečlivě vedeným dobovým rukopisným záznamům, dochovaným v Archivu Škoda Auto. Například 28. května 1935 byl hlavní pražskou prodejnou předán herečce Olze Scheinpflugové uzavřený dvoudveřový automobil Škoda 418 Popular s motorem číslo 41 955. Byl vyroben 15. května, přičemž známe i detaily zakázky: kód barvy laku „04“ znamená rudohnědou „Maron“, čalounění vzoru „85“ reprezentovalo textilii hnědé barvy. Olga Scheinpflugová podnikla se svým přítelem, spisovatelem Karlem Čapkem tímto vozem v létě 1935 cestu do Alp, po níž je Popular dovezl na svatební obřad. O dvě léta později si umělecká dvojice na stejném místě přebírala vůz vyšší třídy, automobil Škoda Rapid.

img-responsive

Škoda Popular Sport Monte Carlo patří dodnes k nejkrásnějším českým a československým autům. | foto: Škoda Auto

Po překonání negativních důsledků světové hospodářské krize, odeznívající až v polovině 30. let, nastoupila značka Škoda s novým výrobním programem cestu na vrchol. V roce 1936 se stala největším domácím výrobcem osobních a užitkových automobilů. Významně se o to zasloužila právě efektivní distribuční a servisní síť. Na samém sklonku prvorepublikové éry, v roce 1938, bylo na území Čech nově registrováno 2749 vozů s okřídleným šípem (54,7 % celkového odbytu značky), na Moravě 977 kusů (19,4 %), v oblasti odtržených tzv. „Sudet“ 749 vozů (14,9 %) a na Slovensku 399 automobilů (7,9 %). Tržní podíl značky Škoda na československém trhu (bez Podkarpatské Rusi) tak dosáhl úctyhodné hodnoty 39,30 %.

Vytisknout

Diskuze: Autoservis v Senátu a prodej aut na Náměstí Republiky? Takto vznikala prodejní a servisní síť Škoda

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

Citroën ë-C4

Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

Mercedes-AMG G63 4×4²

Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

Tesla

Tesla bude propouštět, ve velkém

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Autonomní řízení pro masový trh? Toyota spojila síly s Uberem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

  2. Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

  3. Úpravy Gumbal kára, část první

  4. Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

  5. ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

  6. Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud