Vysokým standardům automobilů z Mladé Boleslavi tradičně odpovídá špičková úroveň péče o zákazníky. Platilo to také v období první republiky: v krátkém období 1918 - 1938 několikanásobně vzrostl počet prodejních i servisních míst značky na území ČSR a výrazně se rozšířila nabídka služeb, včetně komisního prodeje ojetých automobilů.
Po první světové válce, přinášející rozpad tradičních odbytišť, se značka Laurin & Klement výrazně zaměřila na posilování pozic na domácím trhu. V intenzitě budování distribuční a servisní sítě se pochopitelně odrážely propastné rozdíly v ekonomické rozvinutosti jednotlivých regionů Československé republiky, od výrazně průmyslových oblastí Čech, Moravy a Slezska přes tehdy ještě převážně agrární Slovensko po nejméně vyspělou východní část nového státu, Podkarpatskou Rus, nyní součást Ukrajiny.
První výraznou kvalitativní změnu znamenalo v létě 1920 vybudování moderního servisního centra „Elka, výzbroj a opravy automobilů, a.s.“. Do té doby svěřovali zákazníci společnosti L&K větší opravy svých vozidel přímo výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi, Elka (název vznikl fonetizací značky L&K) zlepšila dostupnost služeb v největším odbytišti, metropoli Praze. Tato dceřiná společnost automobilky působila v historickém centru města, v jedné polovině Valdštejnské jízdárny. V současné době tento barokní areál využívá Národní galerie a Senát Parlamentu ČR. Kromě oprav zajišťovala Elka také distribuci náhradních dílů, pneumatik či maziv a tehdy ještě málo obvyklý komisní prodej ojetých vozidel.
V polovině 20. let bylo zákazníkům značky k dispozici již 25 prodejních míst, z toho 22 na území současné České republiky, dvě na Slovensku a jedno na Podkarpatské Rusi. Velkorysý rozvoj automobilky, včetně rozšiřování jejího výrobního zázemí a distribuční sítě, umožnila v roce 1925 fúze firmy Laurin & Klement s Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni. Obchodní zástupci začali nově nabízet například ekonomické nákladní parovozy Škoda -Sentinel, distribuce a servis luxusních osobních automobilů Škoda Hispano-Suiza byly nadále soustředěny v Plzni.
Nejintenzivnější rozvoj služeb zákazníkům značky Škoda je spojen s přelomem 20. a 30. let, kdy současně došlo k zahájení pásové výroby v nově vybudované moderní mladoboleslavské továrně. Na jaře 1929 bylo v ČSR k dispozici 30 prodejen, o 12 měsíců později již zákazníkům sloužilo 61 tuzemských zastoupení, z nichž 20 nabízelo také opravy vozidel. Pro zajímavost: v roce 1932 hlavní pražská prodejna značky Škoda na náměstí Republiky předala zákazníkům 465 automobilů.
Za řečí čísel jsou skryty zajímavé příběhy konkrétních automobilů Škoda , jejich spokojených zákaznic a zákazníků. Můžeme je rekonstruovat díky pečlivě vedeným dobovým rukopisným záznamům, dochovaným v Archivu Škoda Auto. Například 28. května 1935 byl hlavní pražskou prodejnou předán herečce Olze Scheinpflugové uzavřený dvoudveřový automobil Škoda 418 Popular s motorem číslo 41 955. Byl vyroben 15. května, přičemž známe i detaily zakázky: kód barvy laku „04“ znamená rudohnědou „Maron“, čalounění vzoru „85“ reprezentovalo textilii hnědé barvy. Olga Scheinpflugová podnikla se svým přítelem, spisovatelem Karlem Čapkem tímto vozem v létě 1935 cestu do Alp, po níž je Popular dovezl na svatební obřad. O dvě léta později si umělecká dvojice na stejném místě přebírala vůz vyšší třídy, automobil Škoda Rapid.
Po překonání negativních důsledků světové hospodářské krize, odeznívající až v polovině 30. let, nastoupila značka Škoda s novým výrobním programem cestu na vrchol. V roce 1936 se stala největším domácím výrobcem osobních a užitkových automobilů. Významně se o to zasloužila právě efektivní distribuční a servisní síť. Na samém sklonku prvorepublikové éry, v roce 1938, bylo na území Čech nově registrováno 2749 vozů s okřídleným šípem (54,7 % celkového odbytu značky), na Moravě 977 kusů (19,4 %), v oblasti odtržených tzv. „Sudet“ 749 vozů (14,9 %) a na Slovensku 399 automobilů (7,9 %). Tržní podíl značky Škoda na československém trhu (bez Podkarpatské Rusi) tak dosáhl úctyhodné hodnoty 39,30 %.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.