Tatrovácké úspěchy v Číně? Kopřivnická automobilka zkouší navázat na slavnou minulost

-mdo / AutoRoad.cz, 18. srpna 2018, 10:00 Google+

Během několika uplynulých let se stala Čína pravděpodobně tím největším a nejdůležitějším trhem, co se automobilového průmyslu týče. Dobrou zprávou je, že mladoboleslavská automobilka Škoda auto se zde velice dobře uchytila a před nedávnem představila již několikátý model určený čistě pro čínská trh. Jak si ovšem v Číně vede naše druhá největší automobilka, kopřivnická Tatra? Pojďme se společně podívat na její minulost i budoucnost na tomto trhu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra

Tatra | foto: bbs.zhka.com

Sdílejte článek

Zřejmě první kopřivnické vozy, jenž se dostaly na území Číny, byly vojenské verze Tatry 57A „Čína“, s otevřenou karosérií na zakázku čínské armády. Bylo vyrobeno 40 kusů a v roce 1937 dodáno na Dálný východ.

Větší úspěchy však přišly až v dobách, kdy obě země adoptovaly podobný politický systém. Vzhledem k chybějící infrastruktuře v oblastech, kde se čínská vláda rozhodla vybudovat průmysl, tedy na severovýchodě země, bylo potřeba dovážet nákladní vozy s dobrou prostupností terénem.

V rámci soudružské výpomoci tak do Číny začaly putovat nákladní Tatry 111. Využití našly na rozsáhlých konstrukcích továren a dolů, v podmínkách podobných těm v Sovětském svazu, kde si Tatra 111 vydobyla legendární status. Stejně tak pomáhaly motorizovat čínskou lidovou armádu.

Následující Tatry 138 a 148 už byly dováženy ve větších počtech, s tím jak stoupaly počty rozsáhlých projektů po celé Číně a rostla armáda. Tou dobou už měly Tatry, v Číně známé v transkripci jako Taituola, vydobytou pověst neúnavných pomocníků.

Ve stejnou dobu mimochodem padlo rozhodnutí vyrábět vlastní nákladní vozy a tak byla založena státní firma Jinan Auto Manufacturing. Jako vzor pro první nákladní vozidlo vyrobené v Číně si vybrali československou Škodu 706 RT, jejíž licenci v rámci soudružské výpomoci ochotně dodala československá strana. V roce 1960 se tak rozběhla výrobu vozu Huang He JN150, neboli Žlutá Řeka.

img-responsive

Huang He JN150 | foto: bbs.360che.com

Kromě nákladních vozidel se do Číny dovezlo taky 200 kusů osobního modelu 600 Tatraplan, čímž se země stala jedním z nejúspěšnějších exportních marketů modelu. Následující Tatra 603 už se oficiálně na Dálný východ nevozila, zřejmě i kvůli tomu, že tou dobou už Čína produkovala vlastní vládni vozidla Hongqi, několik kusů se však do země dostalo spolu s českými techniky pracujícími na lokálních projektech. Dodnes se tak v zemi zachovaly minimálně dvě Tatry 603, jedna 603-1 v muzeu historických vozidel v Dalian a druhá, 603-2, na severu země, kterou ještě před pár lety provozoval nadšenec z Vnitřního Mongolska.

Během kulturní revoluce a také v několika následujících letech byl dovoz i výroba vozidel na minimu. Pod následující vládou Deng Xiaopinga však započaly ekonomické reformy, které vedly k největšímu rozmachu v historii země.

img-responsive

Tatra | foto: bbs.zhka.com

Nově vyvinutá Tatra 815 se začala dovážet do Číny brzy po uvedení na trh, pro větší rozšíření však bylo potřeba udělat radikální krok. V roce 1985 tak státní automobilka Changzheng, v překladu Dlouhý pochod, podepsala smlouvu s kopřivnickou automobilkou. Na jejím základě se v továrně v severní provincii Hebei začaly montovat vozy z dovezených dílů, pod jménem Changzheng Taituola 815. Stejným způsobem se ve stejné době na čínský trh dovážela většina aut, kromě několika málo už existujících joint-venture. Changzheng už mimochodem měl s Tatrou určité zkušenosti, protože v předchozích letech produkoval kopie Tatry 138.

Česká firma v následujících letech dodala Číňanům veškeré know-how a dokumentaci k produkci celých vozidel Tatra 815 a také přijala k tréninku vybrané pracovníky z Číny ve své kopřivnické továrně. Mezi roky 86 až 90 se prodávalo ročně až 1800 kusů a v 90. letech se roční produkce zvýšila až na 3200 kusů. Od roku 1993 už byl Changzheng schopen vyrábět auto celé sám, bez dovezených dílů. Do roku 1997 se v zemi prodalo kolem 11500 vozů Tatra a Čína se tak stala největším exportním marketem značky.

img-responsive

Changzheng CZ3252SU315 | foto: bbs.zhka.com

Po pádu komunismu v Československu se obě strany dohodly, že mají stále zájem o spolupráci, minimálně do roku 1995. Poté však česká strana z projektu z neznámých důvodů vycouvala, do země však ještě do roku dodávala celé vozy, včetně několika kusů modelu 163. To však neznamenalo úplný konec produkce Tatry v Číně. Naopak, automobilka Changzheng si na podvozku Tatry vybudovala celou řadu vozidel, ačkoliv po roce 2000 již s kabinami a motory od jiných čínských výrobců. Pod jménem Changzheng tak nadále prodává vozy s technickým základem v Tatře 815 v Číně i okolních zemích dodnes.

S původními Tatrami 815 se člověk může v severní Číně setkat i dnes, i když už jen velmi zřídka, vzhledem k takřka neexistující údržbě a těžkým podmínkám jich většina skončila odstavena. Malá, ale aktivní skupina čínských fanoušků historických vozidel na sociálních sítích mapuje přeživší kusy.

img-responsive

Tatra | foto: bbs.zhka.com

Před několika lety se Tatra pokusila o obnovení výroby v Číně, a nabídla licenci na deset tisíc vozů státní firmě Aviation Industry Corporation of China, která se i přes svůj název věnuje také produkci nákladních vozů. V roce 2017 Aviation Industry Corporation of China otevřela novou továrnu v joint venture s Changzheng, a letos v dubnu se na veletrhu v Číně představil první výrobek obnovené značky, Changzheng Tatra TerrNo 1. Čína tak má šanci stát se největším trhem Tatry.

Kromě toho se v letech 2016 a 2017 stal mistrem Číny v okruhových závodech trucků David Vršecký právě s vozem Tatra Phoenix.

Vytisknout

Diskuze: Tatrovácké úspěchy v Číně? Kopřivnická automobilka zkouší navázat na slavnou minulost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Toyota GR Supra

TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

on-line prodej

Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

Volkswagen představil zcela nový Tiguan

Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Bonusovka od Suzuki, slevy až 270 000 Kč

peugeot 408

Stellantis již otestoval použití syntetických paliv

MG HS

TEST: MG HS 1.5 TGI Emotion – nové SUV za 600 tisíc, má to háček?

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

ceny pohonných hmot

Pět zásadních změn pro české řidiče

Ilustrační foto

Novela zákona o povinném ručení - nejdůležitější změny

Volkswagen ID. GTI Concept

Volkswagen představuje ID. GTI Concept

Lexus LC 500 Convertible

TEST Lexus LC 500 CV Hokkaido Edition - japonský samuraj nahoře bez

MINI Cooper SE Countryman ALL4 v edici Untamed

Tvrdá rána elektromobilitě možná už za 2 roky? Optimismus přesto vládne dál...

Škoda Superb Sportline

Výrazná změna čekacích lhůt na nová auta

Nová Toyota Prius, z ošklivky kráskou s křivkami

Krátká video-prezentace nové Toyoty Prius, která je plná inovací

reklama

Doporučujeme

Škoda 105/120 se ve Velké Británii prodávala pod označením Estelle

Škoda mezi nejhoršími automobily světa. Co se stalo?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

  2. Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

  3. Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud