Během několika uplynulých let se stala Čína pravděpodobně tím největším a nejdůležitějším trhem, co se automobilového průmyslu týče. Dobrou zprávou je, že mladoboleslavská automobilka Škoda auto se zde velice dobře uchytila a před nedávnem představila již několikátý model určený čistě pro čínská trh. Jak si ovšem v Číně vede naše druhá největší automobilka, kopřivnická Tatra? Pojďme se společně podívat na její minulost i budoucnost na tomto trhu.
Zřejmě první kopřivnické vozy, jenž se dostaly na území Číny, byly vojenské verze Tatry 57A „Čína“, s otevřenou karosérií na zakázku čínské armády. Bylo vyrobeno 40 kusů a v roce 1937 dodáno na Dálný východ.
Větší úspěchy však přišly až v dobách, kdy obě země adoptovaly podobný politický systém. Vzhledem k chybějící infrastruktuře v oblastech, kde se čínská vláda rozhodla vybudovat průmysl, tedy na severovýchodě země, bylo potřeba dovážet nákladní vozy s dobrou prostupností terénem.
V rámci soudružské výpomoci tak do Číny začaly putovat nákladní Tatry 111. Využití našly na rozsáhlých konstrukcích továren a dolů, v podmínkách podobných těm v Sovětském svazu, kde si Tatra 111 vydobyla legendární status. Stejně tak pomáhaly motorizovat čínskou lidovou armádu.
Následující Tatry 138 a 148 už byly dováženy ve větších počtech, s tím jak stoupaly počty rozsáhlých projektů po celé Číně a rostla armáda. Tou dobou už měly Tatry, v Číně známé v transkripci jako Taituola, vydobytou pověst neúnavných pomocníků.
Ve stejnou dobu mimochodem padlo rozhodnutí vyrábět vlastní nákladní vozy a tak byla založena státní firma Jinan Auto Manufacturing. Jako vzor pro první nákladní vozidlo vyrobené v Číně si vybrali československou Škodu 706 RT, jejíž licenci v rámci soudružské výpomoci ochotně dodala československá strana. V roce 1960 se tak rozběhla výrobu vozu Huang He JN150, neboli Žlutá Řeka.
Kromě nákladních vozidel se do Číny dovezlo taky 200 kusů osobního modelu 600 Tatraplan, čímž se země stala jedním z nejúspěšnějších exportních marketů modelu. Následující Tatra 603 už se oficiálně na Dálný východ nevozila, zřejmě i kvůli tomu, že tou dobou už Čína produkovala vlastní vládni vozidla Hongqi, několik kusů se však do země dostalo spolu s českými techniky pracujícími na lokálních projektech. Dodnes se tak v zemi zachovaly minimálně dvě Tatry 603, jedna 603-1 v muzeu historických vozidel v Dalian a druhá, 603-2, na severu země, kterou ještě před pár lety provozoval nadšenec z Vnitřního Mongolska.
Během kulturní revoluce a také v několika následujících letech byl dovoz i výroba vozidel na minimu. Pod následující vládou Deng Xiaopinga však započaly ekonomické reformy, které vedly k největšímu rozmachu v historii země.
Nově vyvinutá Tatra 815 se začala dovážet do Číny brzy po uvedení na trh, pro větší rozšíření však bylo potřeba udělat radikální krok. V roce 1985 tak státní automobilka Changzheng, v překladu Dlouhý pochod, podepsala smlouvu s kopřivnickou automobilkou. Na jejím základě se v továrně v severní provincii Hebei začaly montovat vozy z dovezených dílů, pod jménem Changzheng Taituola 815. Stejným způsobem se ve stejné době na čínský trh dovážela většina aut, kromě několika málo už existujících joint-venture. Changzheng už mimochodem měl s Tatrou určité zkušenosti, protože v předchozích letech produkoval kopie Tatry 138.
Česká firma v následujících letech dodala Číňanům veškeré know-how a dokumentaci k produkci celých vozidel Tatra 815 a také přijala k tréninku vybrané pracovníky z Číny ve své kopřivnické továrně. Mezi roky 86 až 90 se prodávalo ročně až 1800 kusů a v 90. letech se roční produkce zvýšila až na 3200 kusů. Od roku 1993 už byl Changzheng schopen vyrábět auto celé sám, bez dovezených dílů. Do roku 1997 se v zemi prodalo kolem 11500 vozů Tatra a Čína se tak stala největším exportním marketem značky.
Po pádu komunismu v Československu se obě strany dohodly, že mají stále zájem o spolupráci, minimálně do roku 1995. Poté však česká strana z projektu z neznámých důvodů vycouvala, do země však ještě do roku dodávala celé vozy, včetně několika kusů modelu 163. To však neznamenalo úplný konec produkce Tatry v Číně. Naopak, automobilka Changzheng si na podvozku Tatry vybudovala celou řadu vozidel, ačkoliv po roce 2000 již s kabinami a motory od jiných čínských výrobců. Pod jménem Changzheng tak nadále prodává vozy s technickým základem v Tatře 815 v Číně i okolních zemích dodnes.
S původními Tatrami 815 se člověk může v severní Číně setkat i dnes, i když už jen velmi zřídka, vzhledem k takřka neexistující údržbě a těžkým podmínkám jich většina skončila odstavena. Malá, ale aktivní skupina čínských fanoušků historických vozidel na sociálních sítích mapuje přeživší kusy.
Před několika lety se Tatra pokusila o obnovení výroby v Číně, a nabídla licenci na deset tisíc vozů státní firmě Aviation Industry Corporation of China, která se i přes svůj název věnuje také produkci nákladních vozů. V roce 2017 Aviation Industry Corporation of China otevřela novou továrnu v joint venture s Changzheng, a letos v dubnu se na veletrhu v Číně představil první výrobek obnovené značky, Changzheng Tatra TerrNo 1. Čína tak má šanci stát se největším trhem Tatry.
Kromě toho se v letech 2016 a 2017 stal mistrem Číny v okruhových závodech trucků David Vršecký právě s vozem Tatra Phoenix.
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.