Závodní vozy Škoda za první republiky? Své kvality potvrzovaly v nejnáročnějších závodech světa

V lednu 1936 obsadila posádka Pohl - Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3 .
V lednu 1936 obsadila posádka Pohl - Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3 ., foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. srpna 2018 12:04
Sdílej:

I v období první československé republiky pokračovala série úspěchů mladoboleslavské značky v motoristickém sportu. Většiny z nich bylo dosaženo s vozy blízkými sériové produkci, často šlo o soutěže v náročných terénních a klimatických podmínkách. V zimní Rallye Monte Carlo 1936 se Škoda Popular Sport umístila druhá ve třídě do 1500 cm3, v RMC 1937 bylo kupé Rapid čtvrté. Victor Borrat Fabini z Uruguaye zvítězil v jihoamerickém závodě Mercedes - Montevideo (1938).

Po první světové válce, za globální epidemie Španělské chřipky, mělo zvláště v rozvrácené Evropě absolutní prioritu zásobování potravinami. Dobové „soutěžní“ úspěchy značky Laurin & Klement proto byly spojeny s jejími motorovými pluhy Excelsior, výrazně zvyšujícími produktivitu zemědělství. V roce 1919 zvítězil Excelsior v Senlis u Paříže při soutěži v orbě nad 75 soupeři, o dvě léta později triumfoval v katalánské Lleidě: otevřel tak značce L & K brány k exportu na francouzský, španělský i latinskoamerické trhy.

V poválečné situaci, kdy bylo vlastnictví automobilu spojeno s neúměrně vysokými náklady, patřil k nejpádnějším prodejním argumentům důkaz vysoce nadprůměrné trvanlivosti a nenáročnosti v provozu. Vozy Laurin & Klement ji opakovaně prokázaly svými úspěchy v řadě populárních soutěží spolehlivosti. Například na 2000 kilometrů dlouhé trati vytyčené v červenci 1921 Československým klubem automobilistů dobyl vůz L & K typu So stříbrnou plaketu a verze Se obdržela zvláštní cenu předsedy autoklubu, profesora Otakara Kukuly.

V roce 1921 vznikly z iniciativy legendárního závodníka Saši Kolowrata-Krakowského na bázi dvou starších vozů speciály Laurin & Klement RK/M. Mohutný padesátikoňový čtyřválec OHV o objemu 4713 cm3 /50 k (37 kW), vybavený zdvojeným zapalováním, umožňoval otevřenému vozu dosáhnout rychlosti 125 km/h. Kromě soutěží spolehlivosti zaznamenal úspěch například i v závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště 1922, kde se jezdec František Svoboda umístil čtvrtý ve třídě do 5300 cm3.

Od poloviny 20. let se nákladné závodní speciály již příliš vzdalovaly sériové produkci, v roce 1929 navíc vypukla světová hospodářská krize. Společnost Laurin & Klement / Škoda proto dočasně omezila své angažmá v motoristickém sportu, soustředila se na zavádění progresivníchkonstrukčních prvků, efektivní pásové výroby a zlepšování kvality služeb zákazníkům. Nové sportovní trofeje vozů Škoda přinesla 30. léta. Šestiválce Škoda 637, předcházející modelové řadě Superb, se úspěšně zúčastnily závodu 1000 mil československých (1933 a 1934), v ročníku 1935 obsadila Škoda Rapid Six páté místo v celkové klasifikaci.

Na prestižní Rallye Monte Carlo se jen 790 kg těžký roadster Škoda Popular Sport s motorem z většího modelu Rapid umístil na skvělém 2. místě ve třídě do 1500 cm3 . Jízdu z Prahy přes Atény do Monaka přitom posádka Pohl – Hausman absolvovala v lednových mrazech, často po neupravených silnicích. Odměnou byl zisk cenných bodů. V následujícím roce svůj úspěch zopakovala s kupé Škoda Rapid, tentokrát zamířila z Československa na Riviéru po 4134 km dlouhé trase přes sicilské Palermo. Z druhého místa ve třídě na čtvrté Pohla s Hausmanem odsunula penalizace za malé rozměry vnějšího zpětného zrcátka. Česká posádka nevyužila příležitosti k jeho výměně, dala přednost fair play.

Exportní úspěchy prvorepublikové automobilky Škoda vytvářely podmínky i pro účast zahraničních jezdců v místních motoristických podnicích. Například vítězství v balkánské rallye Bělehrad – Atény 1937 zajistila jugoslávská posádka, ve stejném roce absolvoval již tři roky provozovaný běžný model Popular 8000 kilometrů jihoafrického závodu Nairobi – Johannesburg bez závad. K posílení pozic značky Škoda na jihoamerických trzích výrazně přispělo také nečekané absolutní vítězství Uruguayce Victora Borrata Fabiniho v náročném závodě Mercedes – Montevideo v roce 1938 a jeho druhé místo celkově (první ve třídě) v podniku Montevideo – Melo – Montevideo (1939). Tou dobou však již patřila první československá republika minulosti, sportovní zápolení přerušila druhá světová válka.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.