Závodní vozy Škoda za první republiky? Své kvality potvrzovaly v nejnáročnějších závodech světa

-mao / AutoRoad.cz, 15. srpna 2018, 12:04 Google+

I v období první československé republiky pokračovala série úspěchů mladoboleslavské značky v motoristickém sportu. Většiny z nich bylo dosaženo s vozy blízkými sériové produkci, často šlo o soutěže v náročných terénních a klimatických podmínkách. V zimní Rallye Monte Carlo 1936 se Škoda Popular Sport umístila druhá ve třídě do 1500 cm3, v RMC 1937 bylo kupé Rapid čtvrté. Victor Borrat Fabini z Uruguaye zvítězil v jihoamerickém závodě Mercedes - Montevideo (1938).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
V lednu 1936 obsadila posádka Pohl - Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3 .

V lednu 1936 obsadila posádka Pohl - Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3 . | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Po první světové válce, za globální epidemie Španělské chřipky, mělo zvláště v rozvrácené Evropě absolutní prioritu zásobování potravinami. Dobové „soutěžní“ úspěchy značky Laurin & Klement proto byly spojeny s jejími motorovými pluhy Excelsior, výrazně zvyšujícími produktivitu zemědělství. V roce 1919 zvítězil Excelsior v Senlis u Paříže při soutěži v orbě nad 75 soupeři, o dvě léta později triumfoval v katalánské Lleidě: otevřel tak značce L & K brány k exportu na francouzský, španělský i latinskoamerické trhy.

V poválečné situaci, kdy bylo vlastnictví automobilu spojeno s neúměrně vysokými náklady, patřil k nejpádnějším prodejním argumentům důkaz vysoce nadprůměrné trvanlivosti a nenáročnosti v provozu. Vozy Laurin & Klement ji opakovaně prokázaly svými úspěchy v řadě populárních soutěží spolehlivosti. Například na 2000 kilometrů dlouhé trati vytyčené v červenci 1921 Československým klubem automobilistů dobyl vůz L & K typu So stříbrnou plaketu a verze Se obdržela zvláštní cenu předsedy autoklubu, profesora Otakara Kukuly.

V roce 1921 vznikly z iniciativy legendárního závodníka Saši Kolowrata-Krakowského na bázi dvou starších vozů speciály Laurin & Klement RK/M. Mohutný padesátikoňový čtyřválec OHV o objemu 4713 cm3 /50 k (37 kW), vybavený zdvojeným zapalováním, umožňoval otevřenému vozu dosáhnout rychlosti 125 km/h. Kromě soutěží spolehlivosti zaznamenal úspěch například i v závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště 1922, kde se jezdec František Svoboda umístil čtvrtý ve třídě do 5300 cm3.

Od poloviny 20. let se nákladné závodní speciály již příliš vzdalovaly sériové produkci, v roce 1929 navíc vypukla světová hospodářská krize. Společnost Laurin & Klement / Škoda proto dočasně omezila své angažmá v motoristickém sportu, soustředila se na zavádění progresivních
konstrukčních prvků, efektivní pásové výroby a zlepšování kvality služeb zákazníkům. Nové sportovní trofeje vozů Škoda přinesla 30. léta. Šestiválce Škoda 637, předcházející modelové řadě Superb, se úspěšně zúčastnily závodu 1000 mil československých (1933 a 1934), v ročníku 1935 obsadila Škoda Rapid Six páté místo v celkové klasifikaci.

Na prestižní Rallye Monte Carlo se jen 790 kg těžký roadster Škoda Popular Sport s motorem z většího modelu Rapid umístil na skvělém 2. místě ve třídě do 1500 cm3 . Jízdu z Prahy přes Atény do Monaka přitom posádka Pohl – Hausman absolvovala v lednových mrazech, často po neupravených silnicích. Odměnou byl zisk cenných bodů. V následujícím roce svůj úspěch zopakovala s kupé Škoda Rapid, tentokrát zamířila z Československa na Riviéru po 4134 km dlouhé trase přes sicilské Palermo. Z druhého místa ve třídě na čtvrté Pohla s Hausmanem odsunula penalizace za malé rozměry vnějšího zpětného zrcátka. Česká posádka nevyužila příležitosti k jeho výměně, dala přednost fair play.

img-responsive

Na Rallye Monte Carlo 1937 startovalo kupé Škoda Rapid. Umístilo se čtvrté ve třídě do 1500 cm3 . Snímek z přivítání u pražského Autoklubu. | foto: Škoda Auto

Exportní úspěchy prvorepublikové automobilky Škoda vytvářely podmínky i pro účast zahraničních jezdců v místních motoristických podnicích. Například vítězství v balkánské rallye Bělehrad – Atény 1937 zajistila jugoslávská posádka, ve stejném roce absolvoval již tři roky provozovaný běžný model Popular 8000 kilometrů jihoafrického závodu Nairobi – Johannesburg bez závad. K posílení pozic značky Škoda na jihoamerických trzích výrazně přispělo také nečekané absolutní vítězství Uruguayce Victora Borrata Fabiniho v náročném závodě Mercedes – Montevideo v roce 1938 a jeho druhé místo celkově (první ve třídě) v podniku Montevideo – Melo – Montevideo (1939). Tou dobou však již patřila první československá republika minulosti, sportovní zápolení přerušila druhá světová válka.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Závodní vozy Škoda za první republiky? Své kvality potvrzovaly v nejnáročnějších závodech světa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

TMS-65U  Zdroj: wikimedia.orq/Mil.ru, Creative Commons Attribution 4.0

Motor stíhačky na korbě náklaďáku? Sovětský veterán plní v ruské armádě řadu úkolů

Společnost Bridgehill se pochlubila zajímavým produktem, který by mohl hasičům výrazně usnadnit práci

Hašení hořících aut bez vody? V Norsku přišli s překvapivě elegantním řešením

Allyn Pierce riskoval během záchrany pacientů život a upekl svou Toyotu Tundra (Facebook/Allyn Pierce)

Zdravotník během záchrany pacientů upekl svou Toyotu, automobilka mu již slíbila novou

Díky silnější regeneraci energie lze Teslu Model 3 dobít i během tažení (YouTube/TechForum)

Jak dobít elektromobil bez nabíječky? Tesla opět předvádí překvapivé možnosti

Rusové se rozhodli překonat uzavřený most v převleku za autobus

V Rusku zavřeli most pro pěší. Parta lidí originálně zákaz obešla

Škoda Kodiaq Scout je dokonalou ukázkou absurdity automobilového průmyslu.

Rusové volili automobil roku, jak si vedla Škoda?

reklama
reklama

Doporučujeme

První Ford Mustang se prodal ještě několik dnů před oficiální premiérou a dodnes zůstal u své první majitelky

První prodaný Ford Mustang? Skvost v hodnotě 8 milionů málem skončil ve šrotu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Proč ukazují tachometry jinou rychlost aneb jak rychle můžeme opravdu jet?

  2. Tesla Model 3 v závodech deklasovala konkurenci, pak se ale stalo něco nepochopitelného

  3. Souboj o nejrychlejší SUV? Souboj čtyř titánů měl jednoznačného vítěze

  4. Italský elegán s americkým motorem? Iso Grifo kdysi okouzlilo svět, dnes ho lidé nepoznávají

  5. Kalifornští hasiči zachránili vzácný Shelby Mustang před plameny

  6. Zapomenutý soupeř Lady Niva? Sověti mohli mít dva úspěšné terénní vozy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud