Pokud se podíváme na historii automobilu v kostce, pak zjistíme, že první automobil, tehdy ještě poháněný párou, schopný přepravit člověka vznikl již v roce 1769 a jeho autorem byl Nicolas-Joseph Cugnot. První automobil se spalovacím motorem, který však spaloval vodík, navrhl v roce 1808 Francois Isaac de Rivaz.
V roce 1870 představil Siegfried Marcus první benzínový spalovací motor, který umístil na vozík. Roku 1886 pak Karl Benz představil předchůdce moderních automobilů, kterým byla jeho benzínovým motorem poháněná tříkolka, která se současně považuje i za jeden z prvních produkčních automobilů.
V mezidobí vznikala celá řada menších automobilek, které produkovaly menší množství více či méně úspěšných modelů. Postupem let však řada těchto automobilek zanikla, nebo byla pohlcena větší či úspěšnější konkurencí. Který ze současných výrobců automobilů se teda dá považovat za toho vůbec nejstaršího? Odpověď, kterou poskytl web Oldest.org, nejspíš překvapí. Začněme ale od konce.
5. Škoda Auto, 1895
Pětici nejstarších automobilek uzavírá Škoda Auto. Ta vznikla ze společnosti Laurin & Klement, která vyráběla v Mladé Boleslavi kola a motorky již od roku 1895. Automobily začala vyrábět v roce 1905 a rychle si získala velký úspěch v celém Rakousko-Uhersku.
V roce 1925 byla automobilka skoupena průmyslovým gigantem Škoda a automobilka byla přejmenována na současnou Škodu Auto. V roce 2000 pak byla automobilka prodána do područí koncernu Volkswagen, což umožnilo její další rozkvět a vývoj.
4. Mercedes-Benz, 1883
Na čtvrtém místě je možná překvapivě automobilka Mercedes Benz, která oficiálně vznikla až v roce 1926 a to z několika menších společností působících delší dobu v téměř stejném oboru.
Jednou z těchto společností byla Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), což je v překladu do angličtiny Daimler Motors Corporation. Společnost, kterou roku 1890 založili Gottlieb Daimler Wilhelm Maybach, začínala jako výrobce benzínových úspěchů. Po několika úspěších v závodech malých vozů se pak společnost zaměřila na produkci modelů Mercedes.
Druhou významnou společností byla Benz & Companie Rheinische Gasmotoren-Fabrik, kterou roku 1883 založili Karl Benz, Max Rose a Friedrich Wilhelm Eßlinger. Hlavním produktem této společnosti byly průmyslové stroje a spalovací motory - tedy alespoň do doby, než Benz propadl vášni jménem automobily. Roku 1886 tak vznikl revoluční Patent Motorwagen a v roce 1926 se obě společnosti sloučily pod jménem Mercedes-Benz.
3. Opel Automobile GmbH, 1862
Společnost známá prostě jako Opel vznikla již 21. ledna roku 1862 a jejím hlavním produktem byly šicí stroje. Roku 1886 však své podnikání rozšířila i na výrobu bicyklů a v roce 1899 vyrobila svůj první automobil.
Vůbec první automobil této značky byl představen roku 1902 na Hamburg Motor Show, ovšem tou dobou ještě automobily zdaleka nebyly hlavním produktem této společnosti. Změna nastala o pár let později, kdy ve společnosti vypukl obrovský požár, který zničil část továrny. V té době se společnost rozhodla zaměřit svou pozornost na výrobu automobilů a šicí stroje nechala stranou. V roce 1913 se pak Opel stal největší automobilkou v Německu a roku 1930 dokonce v celé Evropě.
Opel navíc nevyráběl automobily jen pod svou značkou, ale také prodával vozy pod značkami Vauxhall, Buick nebo Holden. V současnosti je automobilka součástí Groupe PSA, kam přešla od General Motors.
2. Tatra, 1850
Historie kopřivnické Tatrovky sahá skutečně hluboko do minulosti. Roku 1850 byla Ignácem Šustalou založena společnost nazvaná Ignatz Schustala & Comp, která se specializovala na výrobu kočárů tažených koňmi. Roku 1891 se společnost pustila i do výroby železničních vagonů, což provázela změna názvu na Kopřivnickou vozovku (německy Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft).
Roku 1897 si Hugo Fischer von Roeslerstamm, technický ředitel Tatry, pořídil přímo od Benze jeden z jeho automobilů, který se stal inspirací pro vůbec první kopřivnický automobil pojmenovaný Präsident. Již v následujícím roce pak v Kopřivnici vznikl první nákladní automobil.
Produkce Tatry nabízela v průběhu 20. století celou řadu produktů, od nákladních automobilů, přes tanky, motory pro těžké stroje, sportovní vozy až po limuzíny. Za druhé světové války se navíc Tatře podařilo zbavit svět několika německých důstojníků, kteří podlehli kráse modelu T77 a následně nezvládli jeho řízení v rychlých zatáčkách.
V roce 1999 sice byla ukončena výroba osobních vozidel, ovšem nákladní stroje se stále těší velké popularitě a to jak mezi tradičními zákazníky, tak v obranném sektoru, kde Tatra působí za dodavatele skvělých podvozkových platforem vhodných pro celou řadu nástaveb.
1. Peugeot, 1810
Společnost Peugeot otevřela své dveře v roce 1810, kdy přestavěla svůj obilný mlýn na továrnu zabývající se výrobou a zpracování oceli a dalších produktů. Během následujících let docházelo k rozšiřování podnikání a společnost Peugeot vyrábět i mlýnky na sůl, pepř či kávu. Armand Peugeot měl však velký zájem o automobilový průmysl a tak se společnost roku 1882 vrhla i na výrobu automobilů.
Na výrobě prvního automobilu se s Peugeotem podílel i Leon Serpollet a společnými silami roku 1889 dokončili párou poháněnou tříkolku, která však byla příliš nespolehlivá pro masovou výrobu. Roku 1890 však vznikl podstatně zajímavější automobil, ke kterému výrazně pomohl spalovací motor Panhard-Daimler.
Kvůli rodinným neshodám Armand Peugeot odešel z rodinného podniku a roku 1896 založil společnost Société des Automobiles Peugeot. V roce 1903 pak přibyla i výroby motocyklů. Roku 1926 se však společnosti zabývající se výrobou automobilů a motocyklů rozdělily.
Historie této společnosti je skutečně rozsáhlá, stejně jako její produkce - například během první světové války dodával Peugeot náboje, dělostřelecké granáty, tanky i bicykly pro armádu. Automobilka se navíc těší velkým úspěchům v motorsportu a její modely se často umisťují vysoko i v různých anketách.