Lovecké pušky, karlovarský porcelán nebo křišťálové sklo. Říkáte si, co mají tyto věci společného? Přesně takto vypadaly tradiční dárky, které socialistické Československo posílalo sovětským vůdcům do Kremlu. České automobily se ale generálním tajemníkům nelíbily.
Vzpomínky se píšou od roku 1949, kdy se do Moskvy posílal bílý kabriolet Tatra jako nejkrásnější dárek Josifu Stalinovi k jeho 70. narozeninám. Ten ale do Sodomkova kabrioletu nikdy neusedl, a místo toho jej poslal sloužit do jedné moskevské nemocnice. Stalinovo důvod je ale možná ještě pochopitelný. Již v této době trpěl silnou paranoiou a cestoval zásadně jen pancéřovanou limuzínou. Z Kremlu dokonce vyjížděli tři identické kolony aut a Stalin se z obav před atentátem sám těsně před odjezdem rozhodoval, do které kolony usedne.
Stejné to bylo i o jednadvacet let později s Leonidem Brežněvem. Dobře se o něm vědělo, že má kromě zlata a diamantů rád také auta. A tak mu byly tajným transportem odeslány dva prototypy výjimečně povedené Škody 110 R Coupé v modrém a bílém provedení s tím, že si měl sám Brežněv vybrat, která se mu líbí více. Ten ale ani jeden sporťák z Boleslavi nepřevzal a tak se oba prototypy ještě tajněji převážely zpátky do Československa. I když totiž oficiální propaganda ukazovala sovětské vůdce zásadně v limuzínách tuzemské výroby, mnohem raději měli sportovní a luxusní automobily ze západu. Automobily si ale nikdy nekupovali. Většinou je dostávali darem anebo si o ně prostě řekli. Průkopníkem byl právě Josif Vissarionovič Stalin.
Brežněvova garáž podle dostupných informací čítala 50 až 320 aut, přičemž základem jeho flotily byly dva Rolls-Royce Silver Shadow. Z jedním z nich vjel dokonce pod nákladní auto. Když se mu při návštěvě moskevské výstavy v roce 1973 zalíbil nový Mercedes 350 SE, pokládala automobilka za přirozené, aby mu jej darovala. Ve stejném roce mu spolkový kancléř Willy Brandt nechal poslat kupé 450 SL. Další automobil, Maserati Quattroporte, mu zase přivezla delegace z Itálie. Značku si oblíbil natolik, že si nechal poslat i kupé Citroën SM poháněný šestiválcem od Maserati. Takže, i když Brežněv odmítl darem sporťáky od škodovky, jeho vozový park zůstává tím nejzajímavějším, co po něm zůstalo. Zatímco některé jeho automobily jsou dodnes majetkem státu, jiné našly své místo u sběratelů.
Brežněv také velmi rád řídil a předpisy rozhodně nedodržoval. Sovětský historik zachytil zážitek amerického ministra zahraničí Henryho Kissingera, kterého Brežněv svezl. Henry o tomto zážitku řekl: „Jednou mě zavedl k černému cadillacu, který mu věnoval Nixon. Brežněv se usadil za volant, a již jsme se řítili po úzkých křivolakých vesnických cestách a nezbývalo než se modlit, aby se na některé křižovatce objevil nějaký policista, který by ukončil tuto riskantní hru. Ale to bylo zcela nepravděpodobné, aby se tady, za městem někdo takový objevil, a i kdyby, asi by si nedovolil zastavit generálního tajemníka."
S Brežněvovou smrtí skončily i časy luxusních automobilů v kremelských garážích. Jelikož jeho nástupci Andropov, Černěnko a Gorbačov neměli o auta zájem, uplácení generálních tajemníků tímto způsobem se stalo zbytečným.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.