Lovecké pušky, karlovarský porcelán nebo křišťálové sklo. Říkáte si, co mají tyto věci společného? Přesně takto vypadaly tradiční dárky, které socialistické Československo posílalo sovětským vůdcům do Kremlu. České automobily se ale generálním tajemníkům nelíbily.
Vzpomínky se píšou od roku 1949, kdy se do Moskvy posílal bílý kabriolet Tatra jako nejkrásnější dárek Josifu Stalinovi k jeho 70. narozeninám. Ten ale do Sodomkova kabrioletu nikdy neusedl, a místo toho jej poslal sloužit do jedné moskevské nemocnice. Stalinovo důvod je ale možná ještě pochopitelný. Již v této době trpěl silnou paranoiou a cestoval zásadně jen pancéřovanou limuzínou. Z Kremlu dokonce vyjížděli tři identické kolony aut a Stalin se z obav před atentátem sám těsně před odjezdem rozhodoval, do které kolony usedne.
Stejné to bylo i o jednadvacet let později s Leonidem Brežněvem. Dobře se o něm vědělo, že má kromě zlata a diamantů rád také auta. A tak mu byly tajným transportem odeslány dva prototypy výjimečně povedené Škody 110 R Coupé v modrém a bílém provedení s tím, že si měl sám Brežněv vybrat, která se mu líbí více. Ten ale ani jeden sporťák z Boleslavi nepřevzal a tak se oba prototypy ještě tajněji převážely zpátky do Československa. I když totiž oficiální propaganda ukazovala sovětské vůdce zásadně v limuzínách tuzemské výroby, mnohem raději měli sportovní a luxusní automobily ze západu. Automobily si ale nikdy nekupovali. Většinou je dostávali darem anebo si o ně prostě řekli. Průkopníkem byl právě Josif Vissarionovič Stalin.
Brežněvova garáž podle dostupných informací čítala 50 až 320 aut, přičemž základem jeho flotily byly dva Rolls-Royce Silver Shadow. Z jedním z nich vjel dokonce pod nákladní auto. Když se mu při návštěvě moskevské výstavy v roce 1973 zalíbil nový Mercedes 350 SE, pokládala automobilka za přirozené, aby mu jej darovala. Ve stejném roce mu spolkový kancléř Willy Brandt nechal poslat kupé 450 SL. Další automobil, Maserati Quattroporte, mu zase přivezla delegace z Itálie. Značku si oblíbil natolik, že si nechal poslat i kupé Citroën SM poháněný šestiválcem od Maserati. Takže, i když Brežněv odmítl darem sporťáky od škodovky, jeho vozový park zůstává tím nejzajímavějším, co po něm zůstalo. Zatímco některé jeho automobily jsou dodnes majetkem státu, jiné našly své místo u sběratelů.
Brežněv také velmi rád řídil a předpisy rozhodně nedodržoval. Sovětský historik zachytil zážitek amerického ministra zahraničí Henryho Kissingera, kterého Brežněv svezl. Henry o tomto zážitku řekl: „Jednou mě zavedl k černému cadillacu, který mu věnoval Nixon. Brežněv se usadil za volant, a již jsme se řítili po úzkých křivolakých vesnických cestách a nezbývalo než se modlit, aby se na některé křižovatce objevil nějaký policista, který by ukončil tuto riskantní hru. Ale to bylo zcela nepravděpodobné, aby se tady, za městem někdo takový objevil, a i kdyby, asi by si nedovolil zastavit generálního tajemníka."
S Brežněvovou smrtí skončily i časy luxusních automobilů v kremelských garážích. Jelikož jeho nástupci Andropov, Černěnko a Gorbačov neměli o auta zájem, uplácení generálních tajemníků tímto způsobem se stalo zbytečným.
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.