Automobilka Porsche oslaví tento rok již 70 let od svého založení. Za tu dobu stihla představit několik úchvatných modelů, vymyslet řadu inovativních řešení, pokořit několik rekordů, vyhrát řadu závodů a hlavně vydobýt si skvělé jméno po celém světě.
Porsche přináší další díl svého video magazínu 9:11, ve kterém nás tentokrát seznámí s poutavou historií nejznámějších a nejúspěšnějších modelů, které během posledních sedmdesáti let představila. Vybrat z každého desetiletí pouze jeden automobil muselo být nesmírně těžké, ovšem podle nás se volba povedla na výbornou.
Hned prvním modelem se stalo Porsche 356 SL, které se představilo v roce 1951. Jednalo se o první německý sportovní vůz, který se mohl pochlubit zkratkou SL, tedy Super Light. Jeho aerodynamická karoserie mu i přes výkon pouhých 46 koní dovolovala dosahovat rychlosti až 160 km/h a vítězit i na náročných okruzích, jako například v LeMans. Právě díky tomuto modelu si Porsche na začátku vydobylo své renomé.
V šedesátých letech se nejvýznamnějších modelem stalo Porsche 911 2.0 Coupe, které musela automobilka narychlo přejmenovat z označení 901, které už měl registrované Peugeot. Zrodila se tak ikonická 911, jež nabízela 130 koní a maximální rychlost 210 km/h.
V sedmdesátých letech proslavil automobilku model 917 KH, který pro Porsche poprvé vyhrál legendární závod 24 hodin LeMans. V dalším roce se pak vůz v typických závodních barvách objevil i v dnes už legendárním filmu LeMans, kde si hlavní roli zahrál Steve McQueen.
Koncem osmdesátých let si automobilka připsala pořádný zápis do knihy automobilové historie, když představila model Porsche 959. Tehdy nejrychlejší sériově vyráběný vůz na světě. Maximální rychlost přes 300 km/h si však mohlo užívat jen vybraných 222 majitelů, mezi nimiž nechyběl třeba Bill Gates.
Devadesátá léta patřila milovníkům jízdy s otevřenou střechou, kteří mohli své nastřádané úspory zainvestovat do modelu Boxster. Roadster s motorem uprostřed sdílel řadu dílů s modelem 911 a jeho nesmazatelným přínosem byla stabilizace ekonomické situace automobilky, jež byla začátkem 90. let poměrně turbulentní.
Začátek nového tisíciletí znamenal pro Porsche zcela novou kapitolu, kterou úspěšně odstartoval model Cayenne. Éra SUV se pomalu hlásila o slovo, čehož dokázalo Porsche dokonale využít. Zejména v USA pak slavil nový model takový úspěch, že 4 z 10 prodaných Cayennů našlo domov někde mezi New Yorkem a Los Angeles.
Dvacáté první století nemůže patřit ničemu jinému, než Porsche 918 Spyder, které díky revolučnímu využití hybridní technologie dokázalo nabídnout neskutečný výkon. 918S se dokonce stalo vůbec prvním sériově vyráběným automobilem, který na Nurburgringu pokořil hranici 7 minut.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.