Automobilka Porsche oslaví tento rok již 70 let od svého založení. Za tu dobu stihla představit několik úchvatných modelů, vymyslet řadu inovativních řešení, pokořit několik rekordů, vyhrát řadu závodů a hlavně vydobýt si skvělé jméno po celém světě.
Porsche přináší další díl svého video magazínu 9:11, ve kterém nás tentokrát seznámí s poutavou historií nejznámějších a nejúspěšnějších modelů, které během posledních sedmdesáti let představila. Vybrat z každého desetiletí pouze jeden automobil muselo být nesmírně těžké, ovšem podle nás se volba povedla na výbornou.
Hned prvním modelem se stalo Porsche 356 SL, které se představilo v roce 1951. Jednalo se o první německý sportovní vůz, který se mohl pochlubit zkratkou SL, tedy Super Light. Jeho aerodynamická karoserie mu i přes výkon pouhých 46 koní dovolovala dosahovat rychlosti až 160 km/h a vítězit i na náročných okruzích, jako například v LeMans. Právě díky tomuto modelu si Porsche na začátku vydobylo své renomé.
V šedesátých letech se nejvýznamnějších modelem stalo Porsche 911 2.0 Coupe, které musela automobilka narychlo přejmenovat z označení 901, které už měl registrované Peugeot. Zrodila se tak ikonická 911, jež nabízela 130 koní a maximální rychlost 210 km/h.
V sedmdesátých letech proslavil automobilku model 917 KH, který pro Porsche poprvé vyhrál legendární závod 24 hodin LeMans. V dalším roce se pak vůz v typických závodních barvách objevil i v dnes už legendárním filmu LeMans, kde si hlavní roli zahrál Steve McQueen.
Koncem osmdesátých let si automobilka připsala pořádný zápis do knihy automobilové historie, když představila model Porsche 959. Tehdy nejrychlejší sériově vyráběný vůz na světě. Maximální rychlost přes 300 km/h si však mohlo užívat jen vybraných 222 majitelů, mezi nimiž nechyběl třeba Bill Gates.
Devadesátá léta patřila milovníkům jízdy s otevřenou střechou, kteří mohli své nastřádané úspory zainvestovat do modelu Boxster. Roadster s motorem uprostřed sdílel řadu dílů s modelem 911 a jeho nesmazatelným přínosem byla stabilizace ekonomické situace automobilky, jež byla začátkem 90. let poměrně turbulentní.
Začátek nového tisíciletí znamenal pro Porsche zcela novou kapitolu, kterou úspěšně odstartoval model Cayenne. Éra SUV se pomalu hlásila o slovo, čehož dokázalo Porsche dokonale využít. Zejména v USA pak slavil nový model takový úspěch, že 4 z 10 prodaných Cayennů našlo domov někde mezi New Yorkem a Los Angeles.
Dvacáté první století nemůže patřit ničemu jinému, než Porsche 918 Spyder, které díky revolučnímu využití hybridní technologie dokázalo nabídnout neskutečný výkon. 918S se dokonce stalo vůbec prvním sériově vyráběným automobilem, který na Nurburgringu pokořil hranici 7 minut.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?