Automobilka Porsche oslaví tento rok již 70 let od svého založení. Za tu dobu stihla představit několik úchvatných modelů, vymyslet řadu inovativních řešení, pokořit několik rekordů, vyhrát řadu závodů a hlavně vydobýt si skvělé jméno po celém světě.
Porsche přináší další díl svého video magazínu 9:11, ve kterém nás tentokrát seznámí s poutavou historií nejznámějších a nejúspěšnějších modelů, které během posledních sedmdesáti let představila. Vybrat z každého desetiletí pouze jeden automobil muselo být nesmírně těžké, ovšem podle nás se volba povedla na výbornou.
Hned prvním modelem se stalo Porsche 356 SL, které se představilo v roce 1951. Jednalo se o první německý sportovní vůz, který se mohl pochlubit zkratkou SL, tedy Super Light. Jeho aerodynamická karoserie mu i přes výkon pouhých 46 koní dovolovala dosahovat rychlosti až 160 km/h a vítězit i na náročných okruzích, jako například v LeMans. Právě díky tomuto modelu si Porsche na začátku vydobylo své renomé.
V šedesátých letech se nejvýznamnějších modelem stalo Porsche 911 2.0 Coupe, které musela automobilka narychlo přejmenovat z označení 901, které už měl registrované Peugeot. Zrodila se tak ikonická 911, jež nabízela 130 koní a maximální rychlost 210 km/h.
V sedmdesátých letech proslavil automobilku model 917 KH, který pro Porsche poprvé vyhrál legendární závod 24 hodin LeMans. V dalším roce se pak vůz v typických závodních barvách objevil i v dnes už legendárním filmu LeMans, kde si hlavní roli zahrál Steve McQueen.
Koncem osmdesátých let si automobilka připsala pořádný zápis do knihy automobilové historie, když představila model Porsche 959. Tehdy nejrychlejší sériově vyráběný vůz na světě. Maximální rychlost přes 300 km/h si však mohlo užívat jen vybraných 222 majitelů, mezi nimiž nechyběl třeba Bill Gates.
Devadesátá léta patřila milovníkům jízdy s otevřenou střechou, kteří mohli své nastřádané úspory zainvestovat do modelu Boxster. Roadster s motorem uprostřed sdílel řadu dílů s modelem 911 a jeho nesmazatelným přínosem byla stabilizace ekonomické situace automobilky, jež byla začátkem 90. let poměrně turbulentní.
Začátek nového tisíciletí znamenal pro Porsche zcela novou kapitolu, kterou úspěšně odstartoval model Cayenne. Éra SUV se pomalu hlásila o slovo, čehož dokázalo Porsche dokonale využít. Zejména v USA pak slavil nový model takový úspěch, že 4 z 10 prodaných Cayennů našlo domov někde mezi New Yorkem a Los Angeles.
Dvacáté první století nemůže patřit ničemu jinému, než Porsche 918 Spyder, které díky revolučnímu využití hybridní technologie dokázalo nabídnout neskutečný výkon. 918S se dokonce stalo vůbec prvním sériově vyráběným automobilem, který na Nurburgringu pokořil hranici 7 minut.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).