Starý Opel poháněný raketami? Tenhle stroj lámal rekordy už před 90 lety

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. května 2018, 17:20 Google+

V dnešní době si pod pojmem alternativní pohon vybavíme například elektromobily, hybridy nebo auta vybavená palivovými články. V meziválečném období však tohle označení mohlo znamenat i automobil, jehož zadní část byla vyplněna raketovými motory. Stejně jako experimentální automobily Opel, z nichž jeden dosáhl před 90 lety rychlosti 238 km/h.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fritz von Opel v experimentálním vozidle Opel RAK2

Fritz von Opel v experimentálním vozidle Opel RAK2 | foto: Opel

Sdílejte článek

Dnes je to přesně 90 let od chvíle, kdy automobilka Opel veřejně prezentovala schopnosti experimentálního futuristického závodního vozu RAK2, který se mohl pochlubit kombinací drátěných kol, aerodynamické karoserie, drobných křídel a hlavně 24 raketových motorů na pevné palivo.

Takto sepsané to může znít jako geniální dopravní prostředek k cestě bez návratu, ovšem devětadvacetiletý Fritz von Opel s ním dokázal 23. května 1928 pokořit na okruhu AVUS rychlost 238 km/h, což bylo na tu dobu něco úchvatného.

Příběh vozidla RAK2 však začal o několik měsíců dříve, kdy se Fritz von Opel setkal s astronomem Maxem Valierem. Tohle setkání u něj totiž odstartovalo zájem o raketové motory, který se brzy střetly s jeho druhým koníčkem - automobily. Zanedlouho tak vznikl prototyp RAK1, který kombinoval základy Opelu 4/12 s 12 raketovými motory. Cílem prototypu bylo dosáhnout rychlosti 100 km/h, což se bez problému podařilo.

Po úspěšném testu tak následovaly práce na podstatně výkonnějším automobilu poháněném raketovými motory, jehož základem se měl stát Opel 10/40. Výsledkem byl RAK 2, který se mohl pochlubit výrazně aerodynamičtější karoserií, většími křídly po stranách a také 24 raketovými motory o tahu 6 tun.

Původním plánem bylo vyzkoušet vůz na testovací trati Rüsselsheim, ovšem ta byla moc krátká. Opel se proto rozhodl využít jeden z prvních automobilových závodních okruhů AVUS (Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße / Automobilová dopravní a zkušební dráha). Na zkoušku vozidla se přišlo podívat několik tisíc lidí, což mělo podle Opela zajistit automobilce pověst inovativních a progresivních automobilů.

S jídlem však roste chuť a tak následovaly plány ještě na experimentální raketový motocykl a experimentální RAK3. O motocyklu jsme se sice nic nedozvěděli, ovšem RAK 3 dosáhl v roce 1928 světového rekordu pro nejrychlejší stroj na kolejích. Raketové motory ho totiž dokázaly rozpohybovat až k rychlosti 256 km/h.

Experimenty automobilky Opel s raketovými motory | zdroj: youtube.com

Paleta raketovými motory poháněných strojů se rozrostla ještě i malé letadlo Opel-Sander RAK 1, které dosáhlo rychlosti 100 km/h. Kdo ví, kam by experimenty s raketovými motory Opel dovedly, kdyby na svět neudeřila hospodářská krize. Kvůli té totiž Opel od dalších experimentů upustil a zaměřil se na tradiční automobily.

Vytisknout

Diskuze: Starý Opel poháněný raketami? Tenhle stroj lámal rekordy už před 90 lety

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ferrari SP38

Ferrari SP38: žhavá novinka z Maranella je určena jedinému šťastlivci

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud