V dnešní době si pod pojmem alternativní pohon vybavíme například elektromobily, hybridy nebo auta vybavená palivovými články. V meziválečném období však tohle označení mohlo znamenat i automobil, jehož zadní část byla vyplněna raketovými motory. Stejně jako experimentální automobily Opel, z nichž jeden dosáhl před 90 lety rychlosti 238 km/h.
Dnes je to přesně 90 let od chvíle, kdy automobilka Opel veřejně prezentovala schopnosti experimentálního futuristického závodního vozu RAK2, který se mohl pochlubit kombinací drátěných kol, aerodynamické karoserie, drobných křídel a hlavně 24 raketových motorů na pevné palivo.
Takto sepsané to může znít jako geniální dopravní prostředek k cestě bez návratu, ovšem devětadvacetiletý Fritz von Opel s ním dokázal 23. května 1928 pokořit na okruhu AVUS rychlost 238 km/h, což bylo na tu dobu něco úchvatného.
Příběh vozidla RAK2 však začal o několik měsíců dříve, kdy se Fritz von Opel setkal s astronomem Maxem Valierem. Tohle setkání u něj totiž odstartovalo zájem o raketové motory, který se brzy střetly s jeho druhým koníčkem - automobily. Zanedlouho tak vznikl prototyp RAK1, který kombinoval základy Opelu 4/12 s 12 raketovými motory. Cílem prototypu bylo dosáhnout rychlosti 100 km/h, což se bez problému podařilo.
Po úspěšném testu tak následovaly práce na podstatně výkonnějším automobilu poháněném raketovými motory, jehož základem se měl stát Opel 10/40. Výsledkem byl RAK 2, který se mohl pochlubit výrazně aerodynamičtější karoserií, většími křídly po stranách a také 24 raketovými motory o tahu 6 tun.
Původním plánem bylo vyzkoušet vůz na testovací trati Rüsselsheim, ovšem ta byla moc krátká. Opel se proto rozhodl využít jeden z prvních automobilových závodních okruhů AVUS (Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße / Automobilová dopravní a zkušební dráha). Na zkoušku vozidla se přišlo podívat několik tisíc lidí, což mělo podle Opela zajistit automobilce pověst inovativních a progresivních automobilů.
S jídlem však roste chuť a tak následovaly plány ještě na experimentální raketový motocykl a experimentální RAK3. O motocyklu jsme se sice nic nedozvěděli, ovšem RAK 3 dosáhl v roce 1928 světového rekordu pro nejrychlejší stroj na kolejích. Raketové motory ho totiž dokázaly rozpohybovat až k rychlosti 256 km/h.
Paleta raketovými motory poháněných strojů se rozrostla ještě i malé letadlo Opel-Sander RAK 1, které dosáhlo rychlosti 100 km/h. Kdo ví, kam by experimenty s raketovými motory Opel dovedly, kdyby na svět neudeřila hospodářská krize. Kvůli té totiž Opel od dalších experimentů upustil a zaměřil se na tradiční automobily.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.