V dnešní době si pod pojmem alternativní pohon vybavíme například elektromobily, hybridy nebo auta vybavená palivovými články. V meziválečném období však tohle označení mohlo znamenat i automobil, jehož zadní část byla vyplněna raketovými motory. Stejně jako experimentální automobily Opel, z nichž jeden dosáhl před 90 lety rychlosti 238 km/h.
Dnes je to přesně 90 let od chvíle, kdy automobilka Opel veřejně prezentovala schopnosti experimentálního futuristického závodního vozu RAK2, který se mohl pochlubit kombinací drátěných kol, aerodynamické karoserie, drobných křídel a hlavně 24 raketových motorů na pevné palivo.
Takto sepsané to může znít jako geniální dopravní prostředek k cestě bez návratu, ovšem devětadvacetiletý Fritz von Opel s ním dokázal 23. května 1928 pokořit na okruhu AVUS rychlost 238 km/h, což bylo na tu dobu něco úchvatného.
Příběh vozidla RAK2 však začal o několik měsíců dříve, kdy se Fritz von Opel setkal s astronomem Maxem Valierem. Tohle setkání u něj totiž odstartovalo zájem o raketové motory, který se brzy střetly s jeho druhým koníčkem - automobily. Zanedlouho tak vznikl prototyp RAK1, který kombinoval základy Opelu 4/12 s 12 raketovými motory. Cílem prototypu bylo dosáhnout rychlosti 100 km/h, což se bez problému podařilo.
Po úspěšném testu tak následovaly práce na podstatně výkonnějším automobilu poháněném raketovými motory, jehož základem se měl stát Opel 10/40. Výsledkem byl RAK 2, který se mohl pochlubit výrazně aerodynamičtější karoserií, většími křídly po stranách a také 24 raketovými motory o tahu 6 tun.
Původním plánem bylo vyzkoušet vůz na testovací trati Rüsselsheim, ovšem ta byla moc krátká. Opel se proto rozhodl využít jeden z prvních automobilových závodních okruhů AVUS (Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße / Automobilová dopravní a zkušební dráha). Na zkoušku vozidla se přišlo podívat několik tisíc lidí, což mělo podle Opela zajistit automobilce pověst inovativních a progresivních automobilů.
S jídlem však roste chuť a tak následovaly plány ještě na experimentální raketový motocykl a experimentální RAK3. O motocyklu jsme se sice nic nedozvěděli, ovšem RAK 3 dosáhl v roce 1928 světového rekordu pro nejrychlejší stroj na kolejích. Raketové motory ho totiž dokázaly rozpohybovat až k rychlosti 256 km/h.
Paleta raketovými motory poháněných strojů se rozrostla ještě i malé letadlo Opel-Sander RAK 1, které dosáhlo rychlosti 100 km/h. Kdo ví, kam by experimenty s raketovými motory Opel dovedly, kdyby na svět neudeřila hospodářská krize. Kvůli té totiž Opel od dalších experimentů upustil a zaměřil se na tradiční automobily.
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.