Starý Opel poháněný raketami? Tenhle stroj lámal rekordy už před 90 lety

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. května 2018, 17:20 Google+

V dnešní době si pod pojmem alternativní pohon vybavíme například elektromobily, hybridy nebo auta vybavená palivovými články. V meziválečném období však tohle označení mohlo znamenat i automobil, jehož zadní část byla vyplněna raketovými motory. Stejně jako experimentální automobily Opel, z nichž jeden dosáhl před 90 lety rychlosti 238 km/h.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fritz von Opel v experimentálním vozidle Opel RAK2

Fritz von Opel v experimentálním vozidle Opel RAK2 | foto: Opel

Sdílejte článek

Dnes je to přesně 90 let od chvíle, kdy automobilka Opel veřejně prezentovala schopnosti experimentálního futuristického závodního vozu RAK2, který se mohl pochlubit kombinací drátěných kol, aerodynamické karoserie, drobných křídel a hlavně 24 raketových motorů na pevné palivo.

Takto sepsané to může znít jako geniální dopravní prostředek k cestě bez návratu, ovšem devětadvacetiletý Fritz von Opel s ním dokázal 23. května 1928 pokořit na okruhu AVUS rychlost 238 km/h, což bylo na tu dobu něco úchvatného.

Příběh vozidla RAK2 však začal o několik měsíců dříve, kdy se Fritz von Opel setkal s astronomem Maxem Valierem. Tohle setkání u něj totiž odstartovalo zájem o raketové motory, který se brzy střetly s jeho druhým koníčkem - automobily. Zanedlouho tak vznikl prototyp RAK1, který kombinoval základy Opelu 4/12 s 12 raketovými motory. Cílem prototypu bylo dosáhnout rychlosti 100 km/h, což se bez problému podařilo.

Po úspěšném testu tak následovaly práce na podstatně výkonnějším automobilu poháněném raketovými motory, jehož základem se měl stát Opel 10/40. Výsledkem byl RAK 2, který se mohl pochlubit výrazně aerodynamičtější karoserií, většími křídly po stranách a také 24 raketovými motory o tahu 6 tun.

Původním plánem bylo vyzkoušet vůz na testovací trati Rüsselsheim, ovšem ta byla moc krátká. Opel se proto rozhodl využít jeden z prvních automobilových závodních okruhů AVUS (Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße / Automobilová dopravní a zkušební dráha). Na zkoušku vozidla se přišlo podívat několik tisíc lidí, což mělo podle Opela zajistit automobilce pověst inovativních a progresivních automobilů.

S jídlem však roste chuť a tak následovaly plány ještě na experimentální raketový motocykl a experimentální RAK3. O motocyklu jsme se sice nic nedozvěděli, ovšem RAK 3 dosáhl v roce 1928 světového rekordu pro nejrychlejší stroj na kolejích. Raketové motory ho totiž dokázaly rozpohybovat až k rychlosti 256 km/h.

Experimenty automobilky Opel s raketovými motory | zdroj: youtube.com

Paleta raketovými motory poháněných strojů se rozrostla ještě i malé letadlo Opel-Sander RAK 1, které dosáhlo rychlosti 100 km/h. Kdo ví, kam by experimenty s raketovými motory Opel dovedly, kdyby na svět neudeřila hospodářská krize. Kvůli té totiž Opel od dalších experimentů upustil a zaměřil se na tradiční automobily.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Starý Opel poháněný raketami? Tenhle stroj lámal rekordy už před 90 lety

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

DOMA, POHODLÍ A ZADARMO! Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT

VODÍK A ELEKTŘINA! BMW má řešení, jak opět stavět auta s pořádným výkonem i dojezdem

Škoda Octavia Combi 1,5 TSI ACT

MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

Laurin & Klement / Škoda 110 již v roce 1925 prokázal inovativnost značky. Zákaznící si mohli vybrat z pěti karosérií

Slavné "Simply Clever". Znáte všech 60 prvků? Úplně prvním nebyl deštník v Superbu...

Škoda Kodiaq

Pohon Škoda 4x4. Výhody, funkce, zájem zákazníků

Ilustrační foto

Koupit si nyní auto je extrémně výhodné. Podívejte se proč

Hyundai Kona Electric

Hyundai přispěje České republice v boji proti nemoci COVID-19

Toyota

CO JE BLOCKCHAIN a proč začala Toyota testovat využití této technologie?

Škoda Octavia Combi RS TDI

Čtyřleté Octavie, i30 a Cee´dy zlevnily. Jak dopadly SUV a luxusní vozy?

e-Bulli

Nový e-BULLI, znovuzrození legendy s nejmodernější technikou

reklama

Doporučujeme

Ferrari SP38

Ferrari SP38: žhavá novinka z Maranella je určena jedinému šťastlivci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Pohon Škoda 4x4. Výhody, funkce, zájem zákazníků

  2. Koupit si nyní auto je extrémně výhodné. Podívejte se proč

  3. Nový e-BULLI, znovuzrození legendy s nejmodernější technikou

  4. CO JE BLOCKCHAIN a proč začala Toyota testovat využití této technologie?

  5. MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

  6. DOMA, POHODLÍ A ZADARMO! Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud