První světová válka byla hrůzostrašným konfliktem, který vyvíjel neuvěřitelné požadavky jak na lidi, tak na techniku. Vůbec poprvé totiž začalo docházet k většímu nasazení techniky, včetně té obrněné.O vůbec prvním nasazení tanku pak jistě ani nemá cenu mluvit. Ještě před nasazením obrněné techniky v boji však bylo potřeba ji dostat na místo, což se řada společností snažila řešit různými způsoby.
První světová válka znamenala smrt pro miliony lidí, přinesla bídu a někde jsou její následky pozorovatelné až dodnes - francouzští farmáři, kteří se propadají do tunelů plných výbušnin, by vám k tomu jistě řekli své. Zároveň však první světová válka znamenala obrovský posun co se průmyslu a použití techniky týče. Ne každý nápad ale skončil úspěchem, což krásně demonstruje obrněný automobil Sizaire-Berwick.
Historie této společnosti začala slibně, ovšem první světová válka s ní pořádně zamávala. Na začátku však byli francouzští bratři Maurice a George Siazire, kteří si postavili vlastní šasi. Karoserii pak v roce 1912 dodala britská karosárna F. W. Berwick & Company sídlící v Londýně.
Automobil už od začátku nabízel poměrně vysokou rychlost a schopnost překonávat spolehlivě velké vzdálenosti, za což vděčil celé paletě nově vzniklých a patentovaných technologií. Následující rok se vůz začal prodávat a společnost si rychle získala velice dobré renomé pro kvalitu.
Krátce na to však vypukla první světová válka, která dost výrazným způsobem narušila plány na rozvoj společnosti a výstavbu tradičního civilního vozu. Řízení podniku tak v podstatě převzala vláda, která se okamžitě zaměřila na válečnou produkci.
Potřeba po motorových vozidlech začala růst a technici vymýšleli, čím by mohli nové modely ozvláštnit a třeba zlepšit jejich jízdní vlastnosti. Někoho pak napadlo, že by vlastně docela dobře šlo umístit na automobil vrtuli z letadla, která by ho mohla pohánět. Kdo nebo jak na to přišel nevíme, ovšem web Jalopnik tuhle myšlenku trefně přirovnal k Frankensteinovu monstru. Něco z auta, něco z letadla a ono to nějak dopadne.
Celou podstatou této unikátní stavby měla být vyšší schopnost vozidla snadněji překonávat písčitý terén, na kterém automobilu ze začátku 20. století příliš nevynikaly. Během vývoje se však ukázalo, že tohle nebyl zrovna dobrý nápad.
Ve válečné době totiž nebylo příliš mnoho času na poctivý vývoj, který by zvážil každou možnost. Na zadní část šasi tak byl umístěn letecký motor o výkonu 110 koní, který měl zřejmě vyvinout dostatečnou rychlost, aby se obrněný vůz "nějak" dostal přes písek. Upřímně řečeno vlastně ani nevíme, co konstruktéři s tímto strojem zamýšleli.
Na jediné fotografii kterou se nám podařilo nalézt je vůz v plné kráse. Jak můžete vidět, s ochranou pohonné jednotky se nikdo příliš nenamáhal. Díky absenci jakéhokoliv krytu byl vystaven nepřátelské palbě jak samotný motor, tak přední chladič. Motor navíc postrádal jakoukoliv ochranu proti písku. A jakmile se vrtule roztočila, písku létalo všude kolem více než dost.
Výroba tak nakonec skončila u jediného prototypu a společnost Sizaire-Berwick byla přeorientována na zcela jinou výrobu. Místo vlastních šasi vyráběla nástavby pro šasi ostatních automobilek, zejména pak pro Leyland. Podle Motorsport Magazine vznikaly ve fabrice nástavby pro přepravu kulometů či pátracích světlometů, pojízdné tmavé komory pro vyvolávání fotografií, telefonní místnosti, obytné kabiny pro obsluhu protiletadlových zbraní a karavany, který údajně připomínaly miniaturní hotel na kolečkách.
Jedinečné obrněné vozidlo určené k překonávání pouští a poháněné vrtulí však zapomenuto nebylo. Ke smůle jeho konstruktérů se totiž dostalo do knihy dokumentující nejhorší zbraně historie „The World’s Worst Weapons," jejímž autorem je Martin J. Dougherty.
I díky němu víme, že vůz byl koncipován pro dvoučlennou posádku a jeho hlavní zbraní byl kulomet Vickers 7.71 mm. Rozměry vozu by měly být cca 4318 mm na délku, 1702 mm na šířku a 1981 mm na výšku. Váha vozu se měla pohybovat okolo necelých čtyř tun.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.