Věděli jste, že Harley-Davidson vyráběl i skútry? Startér měly ze sekačky

Harley-Davidson Topper
Harley-Davidson Topper, foto: Mecum
Antonín Marek , AutoRoad.cz 3. května 2018 13:41
Sdílej:

Společnost Harley-Davidson je známá hlavně svými stylovými a výkonnými motocykly, které prošly světovými bojišti, sloužily u policie a v rukou odvážných cestovatelů již projely zřejmě celý svět. Věděli jste ale, že v šedesátých letech se tato společnost zabývala i výrobou skútrů?

Naše redakce, která se většinou zabývá jen automobily, o tom ale nic nevěděla a tak nás existence stroje jménem Topper poměrně zaskočila. V šedesátých letech se však mohlo jednat o zajímavý stroj, který měl konkurovat zavedeným modelům jako byla například Vespa.

Od té se však Topper odlišoval snad ve všech ohledech. Stejně jako od tradičních výrobků s označením Harley-Davidson. Místo tradičního velkého motoru V2 tak Topper dostal pouze maličký 165cc motor, který nebyl ukryt pod sedačkou (jak bývá u skútrů zvykem), ale pod prostorem pro nohy řidiče.

Motor však nebyl vybaven větrákem a příliš chladného vzduchu k němu evidentně také nešlo, takže se motor po čase proslavil zejména svou schopností přehřát se. Velkou technickou sofistikovanost také nečekejte - brzdy byly bubnové a startér pocházel ze sekačky na trávu. Část karoserie sice tvořila lisovaná ocel, ovšem většinu tvořil laminát.

Za zmínku však bezesporu stojí, že Harley do svých skútrů namontoval zařízení, které zabraňovalo dosahování vyšších rychlostí (jako by něco takového vůbec bylo možné). Skútr měl k dispozici cca 9 koní, ovšem víc jak 74 km/h z něj vymáčknout nešlo - leda z kopce.

Na rozdíl od většiny motocyklů Harley Davidson však Topper nebyl urček n žádnému velkému cestování. Například baseballový tým Milwaukee Brewers využíval tento skútr jako Bullpen car, který využívají nadhazovači při cestě na / z Bullpen, kde se rozehřívají před samotným zápasem.

Tento konkrétní kousek se objevil na webu aukční společnosti Mecum, která chystá jeho dražbu na příští měsíc v Las Vegas. Té se sice nezúčastníme, ale alespoň teď víme, že Harley Davidson nedělal jen samé úchvatné cestovní či stylové stroje.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.