Hyena Gestapa? Violette Morris chtěla být nejrychlejší, pro své cíle se zbavila prsou i Francie

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. května 2018, 16:57 Aktualizováno 3.5.2018, 17:03 Google+

Violette Morris byla nadějnou sportovkyní, olympioničkou, proslavila se v zákopech první světové války i jako první žena za volantem závodního automobilu. Historie si ji však nakonec pamatuje jako ženu, která napomáhala pádu Paříže do rukou nacistů, která zrazovala své přátele a kterou nakonec zastavil až atentát nařízený z Londýna.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Violette Morris (zdroj: Bibliothèque nationale de France)

Violette Morris (zdroj: Bibliothèque nationale de France) | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Violette Morris, narozená 18. dubna 1893, byla již v mládí nadanou atletkou a sportovkyní. Violette byla již od dětství tak trochu "klukanda" (tomboy) a už během svého dospívání ve francouzském klášteře propadla sportům jako vzpírání, box, plavání, běhání, vodní polo nebo hod oštěpem. 

Její sportovní kariéru však narušila první světová válka, které se účastnila hned na dvou pozicích. Tou první a tradičnější byla pozice zdravotní sestry, kterou se stala po přeměně svého boxerského klubu na špitál Červeného kříže. Jako zdravotnice se dostala i na bojiště a v sanitce nebo na motorce křižovala řadu bojišť.

V poválečném období se věnovala své atletické kariéře. V roce 1921 se mimo jiné zúčastnila prvních ženských olympijských her, které vznikly na protest proti zamítnutí účasti žen na tradiční Olympiádě. Odtud si odvezla první místo v hodu oštěpem a vrhu koulí. Hlavně tu však získala pozornost a sponzory, kteří ji umožnily dostat se za volant.

V roce 1922 tak Morrisová usedla za volant automobilu Benjamin a všem vyrazila dech, když během své první účasti na závodu Bol d’Or obsadila čtvrté místo a zároveň si připsala rekord za nejrychlejší kolo. O dva týdny později pak dokonce vyhrála náročný závod z Paříže do Pyrenejí a zpět.

Největší úspěchy na ni však stály čekaly. V roce 1923 opět usedla do automobilu Benjamin a zúčastnila se závodu z Paříže do Nice, kde doslova ohromila všechny přihlížející. Ze závodu si totiž odvezla cenu za výhru nejen ve své třídě, ale také pohár pro tým, pohár pro ženy a "pohár Prezidenta republiky."

V této chvíli však začala i kompletní změna osobnosti: nechala se rozvést a začala pracovat na své kompletní změně. Začala dbát hlavně o svou svalnatou postavu, začala nosit pánské obleky, denně vykouřila tři krabičky cigaret a její chování bylo dost nevybíravé - pro ránu zkrátka nešla daleko.

V závodní a sportovní kariéře pokračovala Morrisová až do roku 1928, kdy ji Francouzská ženská atletická federace odmítla obnovit licenci a nedovolila ji účastnit se Olympijských her 1928. Zničená Morrisová si proto otevřela obchod se příslušenstvím pro automobily a zaměřila se jen na závodění. V tomto roce se rozhodla i pro podstoupení Mastektomie, tedy odstranění prsou. Podle jejích slov stejně neplánovala zakládat rodinu a navíc brzdily její rychlost.

Po zákroku se s ní však rozešel její partner Raoul Paoli, který měl současně odstartovat skandál spojený s jejími sklony k bisexualitě. S tou se samotná Morrisová nikdy příliš netajila a historky o jejím vysedávání v barech s ženskými společnicemi byly pověstné. Média lačnící po skandálu však celý případ náležitě rozmázla, Morrisová ztratila naději s odvoláním jejího neprodloužení atletické licence, její obchod s příslušenstvím zkrachoval a veřejnost na ni zanevřela. Morrisová tak byla de facto zatracena.

img-responsive

Violette Morris (zdroj: Sporting ) | foto: wikimedia.org

Zanedlouho se však Morrisová znovu setkala se svou bývalou rivalkou ze světa motorsportu, kterou byla Gertrude Hannecker. Ta sice na veřejnosti vystupovala jako německá novinářka, ale ve skutečnosti verbovala lidi pro nacistickou tajnou službu. Tohle setkání odstartovalo události, na jejichž konci byla Morrisová pozvána jako Hitlerův VIP na Olympiádu v Berlíně, kdy byly mimo jiné oceněny její dlouhodobé sportovní úspěchy, které Francie ignorovala.

Hanneckerová zkrátka vycítila její slabost a dokázala ji dokonale využít. Morrisová se stala sympatizantkou nacistického režimu a zanedlouho se stala i velice schopnou agentkou. Nacistům totiž ochotně vyzrazovala obsahy různých telefonátů, tajemství spojená s Maginotovou linií, rozmístění vojenských útvarů kolem měst a údajně se ji dokonce mělo podařit vynést i technické parametry francouzského tanku Renault-Somua S35.

Po celou tu dobu žila Morrisová v Paříži a po utichnutí skandálu se dál věnovala závodění a sportu, zejména hraní tenisu. Po pádu Francie, ke kterému značně přispěla, se usídlila na velení Gestapa v Rue Lauriston. Zde se podílela na různých operacích na černém trhu a často spolupracovala s Mafií. Tím zaujala francouzskou pobočku Gestapa, organizaci Carlingue. Ta ji pověřila operacemi potírajícím teroristické skupiny - tedy odboj. V tom však byla Morrisová bohužel velice efektivní. Na cestě za svými cíli se nebála používat brutální výslechové techniky, zbraně ani svádění.

img-responsive

Violette Morris (zdroj: Bibliothèque nationale de France) | foto: wikimedia.org

A ačkoliv se Morrisová úspěšně vyhýbala odhalení francouzskými tajnými službami, Britové její počínání sledovali již od třicátých let. Trpělivost však přetekla v momentě, kdy měla odstranit skupinu britských řidičů / závodníků, kteří měli být součástí odboje. Skupinu měl vést Charles William-Grover a bývalý závodník Bugatti Robert Benoist. Právě druhý jmenovaný měl být jediným, kdo zničení buňky odporu přežil - ovšem jen proto, aby na veřejnosti vyprávěl zastrašující příběh o tom, jak "Hyena Gestapa" pronásledovala jeho skupinu.

V roce 1944 tak byla Morrisová v nepřítomnosti odsouzena k trestu smrti, jehož vykonáním byla pověřena britská tajná organizace SOE. Ta pověřila úkolem zvláštní francouzskou odbojovou skupinu, která si na Morrisovou počkala na venkovské cestě během jedné z jejích vyjížděk ve společnosti kolaborantských přátel. Morrisová se ocitla pod těžkou palbou, kterou neměla šanci přežít. Její tělo nakonec skončilo v neoznačeném masovém hrobě. Jejích 20 národních titulů, 50 medailí, 200 fotbalových utkání a tři "Ballon d’Ors" (zlaté míče) ji byly k ničemu.

Pokud by se Morrisová nedostala na špatnou stranu, zřejmě by dnes byla glorifikována jak ve světě sportu a atletiky, tak v historii motorsportu. Kvůli své náklonnosti k nacismu ji však historie doslova semlela a dnes je téměř zapomenuta. Ostatně kdybychom na ni nenarazili na Jalopniku, zřejmě bychom o ni nevěděli ani my. Přitom se z historického hlediska jedná o nepopiratelně zajímavou osobu.

Vytisknout

Diskuze: Hyena Gestapa? Violette Morris chtěla být nejrychlejší, pro své cíle se zbavila prsou i Francie

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ford ranger

Nejprodávanější evropský pick-up - Ford Ranger přijíždí v nové luxusní výbavě Platinum

Ilustrační foto

Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

Nokian se ve střední Evropě zaměřuje na nabídku celoročních pnaumatik

Češi začínají hledat úspory, tahle volba nemusí být šťastnou

V rámci programu WheelSwap si cyklisté a kamioňáci vyzkoušeli jiný úhel pohledu na britské silnice

S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

on-line prodej

Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

Ford Mustang Mach-E

TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

Volkswagen ID.4 GTX

Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

Drako Dragon

Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

Praga Bohema, český supersport s výkonem 700 koní

Praga nabídne nový supersport Bohema s výkonem 700 koní za 30 milionů Kč

Toyota Prius páté generace

Legenda se vrací: Toyota Prius páté generace

Toyota

Toyoty v příkopu a jeden mrtvý. Cvičení v Kolíně bylo až příliš realistické

DS 7 Crossback Louvre

TEST: DS 7 Louvre – stylové SUV, které upoutá jak designem, tak skvělým komfortem

Tesla Model X

Tesla svolává téměř 30 000 vozů Model X

Geely GE11

Základ pro polské elektromobily Izera dodá čínská Geely

Elan 01H - prototyp autobusu na vodíkový pohon

Za každou cenu, nový zákon zvýhodní nízkoemisní vozidla

reklama

Doporučujeme

Malý chlapec se rozhodl podpořit protesty svou vlastní barikádou z hraček

Malý chlapec chtěl pomoci protestujícím rodičům, silnici zablokoval svými…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

  2. Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

  3. TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

  4. S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

  5. Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

  6. Češi začínají hledat úspory, tahle volba nemusí být šťastnou

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud