Nacisté chystali na spojence smrtící pasti, Američané reagovali jednoduchou úpravou Willyse

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. dubna 2018, 16:02 Aktualizováno 7.4.2018, 14:17 Google+

Všimli jste si, že některé starší vojenské Jeepy Willys, které se dostaly do bojů druhé světové války, mají na předním nárazníku umístěnou zvláštní tyč, jejíž konec je zahnutý proti směru jízdy? Na první pohled nesmyslná úprava však měla zásadní vliv na bezpečnost posádky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Speciálně upravený Jeep Willys

Speciálně upravený Jeep Willys | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Jeep Willys byl sestrojen jako velice jednoduchý ale spolehlivý stroj, na kterém mělo všechno svůj účel. Řadu otázek však vyvolávala zvláštní tyč, která byla umístěna na předním nárazníku některých modelů. Její účel byl však ryze praktický a patřičně jednoduchý.

Němečtí vojáci totiž během druhé světové války přišli s velice jednoduchým ale nebezpečným způsobem kladení pastí, ke kterému stačila klavírní struna a dva stromy. Pokud se totiž pevná a silná klavírní struna dostatečně napnula mezi dvěma pevnými body (například stromy) a umístila se do správné výšky, fungovala téměř jako gilotina.

Němečtí vojáci tuto past vcelku hojně využívali, přičemž strunu umisťovali zhruba do výšky krku a hlavy. Pokud se američtí vojáci do takové pasti chytli, mělo to pro ně velice vážné následky - někdy i fatální. Američané proto museli rychle přijít se způsobem, jak na Němce vyzrát.

Odpovědí se stala právě tato "zvláštní tyč" umístěná na předním nárazníku, která strunu zachytila a většinou i přetrhla. Pokud by ale struna nechtěla povolit, byla tyč ve vyšší části vybavena nabroušenou čepelí, která strunu spolehlivě zachytila a přesekla.

Proč měly Jeepy Willys zvláštní konstrukci na nárazníku? | zdroj: youtube.com

První Jeepy s touto úpravou se začaly objevovat v Tunisku okolo roku 1943 a následně se úprava rozšířila na bojiště celé Evropy, od Itálie po Francii. Instalace byla velice jednoduchá a zvládli ji i vojáci v poli. Ruční vrtačkou stačilo připravit montážní otvory pro tyč a její výztuhu v nárazníku a masce.

Úprava Jeepu Willys v praxi | zdroj: youtube.com

Poté jen stačilo vše uchytit pomocí pár šroubů, pilníkem bylo možné nabrousit "čelist" pro přesekávání strun a vojáci mohli znovu bezpečně vyrazit na silnice. Jednalo se o velice jednoduché ale účinné řešení, které nejspíš zachránilo stovky životů.

Vytisknout

Diskuze: Nacisté chystali na spojence smrtící pasti, Američané reagovali jednoduchou úpravou Willyse

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz "Digital Light"

Odborníci opět kritizují světlomety. Co je špatně tentokrát?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

  2. TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud