Všimli jste si, že některé starší vojenské Jeepy Willys, které se dostaly do bojů druhé světové války, mají na předním nárazníku umístěnou zvláštní tyč, jejíž konec je zahnutý proti směru jízdy? Na první pohled nesmyslná úprava však měla zásadní vliv na bezpečnost posádky.
Jeep Willys byl sestrojen jako velice jednoduchý ale spolehlivý stroj, na kterém mělo všechno svůj účel. Řadu otázek však vyvolávala zvláštní tyč, která byla umístěna na předním nárazníku některých modelů. Její účel byl však ryze praktický a patřičně jednoduchý.
Němečtí vojáci totiž během druhé světové války přišli s velice jednoduchým ale nebezpečným způsobem kladení pastí, ke kterému stačila klavírní struna a dva stromy. Pokud se totiž pevná a silná klavírní struna dostatečně napnula mezi dvěma pevnými body (například stromy) a umístila se do správné výšky, fungovala téměř jako gilotina.
Němečtí vojáci tuto past vcelku hojně využívali, přičemž strunu umisťovali zhruba do výšky krku a hlavy. Pokud se američtí vojáci do takové pasti chytli, mělo to pro ně velice vážné následky - někdy i fatální. Američané proto museli rychle přijít se způsobem, jak na Němce vyzrát.
Odpovědí se stala právě tato "zvláštní tyč" umístěná na předním nárazníku, která strunu zachytila a většinou i přetrhla. Pokud by ale struna nechtěla povolit, byla tyč ve vyšší části vybavena nabroušenou čepelí, která strunu spolehlivě zachytila a přesekla.
První Jeepy s touto úpravou se začaly objevovat v Tunisku okolo roku 1943 a následně se úprava rozšířila na bojiště celé Evropy, od Itálie po Francii. Instalace byla velice jednoduchá a zvládli ji i vojáci v poli. Ruční vrtačkou stačilo připravit montážní otvory pro tyč a její výztuhu v nárazníku a masce.
Poté jen stačilo vše uchytit pomocí pár šroubů, pilníkem bylo možné nabrousit "čelist" pro přesekávání strun a vojáci mohli znovu bezpečně vyrazit na silnice. Jednalo se o velice jednoduché ale účinné řešení, které nejspíš zachránilo stovky životů.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.