Nacisté chystali na spojence smrtící pasti, Američané reagovali jednoduchou úpravou Willyse

Speciálně upravený Jeep Willys
Speciálně upravený Jeep Willys, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 6. dubna 2018 16:02 | akt. 7. dubna 2018 14:17
Sdílej:

Všimli jste si, že některé starší vojenské Jeepy Willys, které se dostaly do bojů druhé světové války, mají na předním nárazníku umístěnou zvláštní tyč, jejíž konec je zahnutý proti směru jízdy? Na první pohled nesmyslná úprava však měla zásadní vliv na bezpečnost posádky.

Jeep Willys byl sestrojen jako velice jednoduchý ale spolehlivý stroj, na kterém mělo všechno svůj účel. Řadu otázek však vyvolávala zvláštní tyč, která byla umístěna na předním nárazníku některých modelů. Její účel byl však ryze praktický a patřičně jednoduchý.

Němečtí vojáci totiž během druhé světové války přišli s velice jednoduchým ale nebezpečným způsobem kladení pastí, ke kterému stačila klavírní struna a dva stromy. Pokud se totiž pevná a silná klavírní struna dostatečně napnula mezi dvěma pevnými body (například stromy) a umístila se do správné výšky, fungovala téměř jako gilotina.

Němečtí vojáci tuto past vcelku hojně využívali, přičemž strunu umisťovali zhruba do výšky krku a hlavy. Pokud se američtí vojáci do takové pasti chytli, mělo to pro ně velice vážné následky - někdy i fatální. Američané proto museli rychle přijít se způsobem, jak na Němce vyzrát.

Odpovědí se stala právě tato "zvláštní tyč" umístěná na předním nárazníku, která strunu zachytila a většinou i přetrhla. Pokud by ale struna nechtěla povolit, byla tyč ve vyšší části vybavena nabroušenou čepelí, která strunu spolehlivě zachytila a přesekla.

První Jeepy s touto úpravou se začaly objevovat v Tunisku okolo roku 1943 a následně se úprava rozšířila na bojiště celé Evropy, od Itálie po Francii. Instalace byla velice jednoduchá a zvládli ji i vojáci v poli. Ruční vrtačkou stačilo připravit montážní otvory pro tyč a její výztuhu v nárazníku a masce.

Poté jen stačilo vše uchytit pomocí pár šroubů, pilníkem bylo možné nabrousit "čelist" pro přesekávání strun a vojáci mohli znovu bezpečně vyrazit na silnice. Jednalo se o velice jednoduché ale účinné řešení, které nejspíš zachránilo stovky životů.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.