Sedmdesátá léta se do mysli milovníků automobilové historie nezapsala zrovna pozitivně. Právě v té době totiž vypukla ropná krize a americké úřady začaly prudce zpřísňovat regulace týkající se emisí. Přesto se v sedmdesátých letech objevilo několik sporťáků, které se staly dokonalým symbolem amerického automobilového průmyslu.
Šedesátá léta se stala obdobím, kdy si automobilky mohly dovolit představovat vozy, o kterých se dodnes mnohým zdá. Klenoty jako Ford Mustang, Dodge Charger nebo Chevrolet Camaro se staly legendami, o jejichž zářivé budoucnosti nikdo nepochyboval. Všichni očekávali, že i sedmdesátá léta přinesou ty úchvatné tvary, fantastický zvuk a brutální výkon motorů V8.
A začátek sedmdesátých let se vyvíjel skutečně slibně, ovšem v roce 1973 naplno vypukla ropná krize a obrovské motory V8, které hltaly palivo po galonech, upadly v nemilost. A pokud se automobilka rozhodla ve výrobě motorů V8 pokračovat, jejich výkon byl svazován regulovanými emisemi, které přidusily každé známky radosti za volantem. I v těchto temných hodinách amerických "Muscle cars" však vyjela na silnice monstra, která se zapsala do historie.
Jedním z nich byl například Ford Mustang Boss 302, který se objevil v roce 1970. Tenhle drobek s 5.0 litrovým motorem V8 a výkonem 290 koní rozhodně nepatřil k nejsilnějším Mustangům své doby, ovšem díky řadě úprav, které mu měly pomoci v závodech SCCA, se z tohohle vozu stala legenda. Byl to skutečný hrdina pracující třídy, který se stal jedním z nejikoničtějších a dnes i nejcennějších Mustangů.
1970 Oldsmobile 442 bude pro většinu evropských milovníků automobilů strojem naprosto neznámým, ovšem i tenhle stroj měl co nabídnout. Jeho 7.5 litrový motor V8 totiž kromě výkonu 365 koňských sil generoval tak obrovský točivý moment, že protáčel kola při každém rozjezdu. Vůz mohl být navíc vybaven čtyřrychlostní manuální převodovkou, díky které na závodech na 1/4 míle exceloval. Tedy dokud nepropálil gumy.
1970 Chevrolet Chevelle SS 454 bývá mnohými znalci považován za jedno z nejikoničtějších a nejvýkonnějších aut své doby. A vlastně se ani není čemu divit, vždyť 7.5 litrový motor V8 LS6 nabízel až 450 koňských sil. Jediným účelem tohohle auto prostě bylo být rychlé. A ještě lépe být rychlejší než cokoliv ostatního na silnicích, což se mu dařilo. Vůz byl navíc k dispozici s manuální i automatickou převodovkou a v roce 1970 se jednalo o nejrychlejší nový vůz v autosalonech.
1971 Plymouth Hemi 'Cuda Convertible - rok 1971 byl tím posledním, kdy se legendární 'Cuda se sedmilitrovým motorem 426 Hemi vyráběla. Během onoho roku bylo navíc vyrobeno pouze 11 exemplářů s plátěnou skládací střechou, což z tohoto vozu učinilo extrémní vzácnou, extrémně krásnou a extrémně rychlou raritu na silnicích. I v současnosti se jedná o jeden z nejcennějších amerických vozů 70. let, neboť v aukci byl jeden kus v perfektním stavu vydražen za 3.5 milionu dolarů, tedy cca 72.1 mil. Kč.
1974 Pontiac Firebird Trans Am SD-455 byl úchvatným vozidlem, které si však na svůj příchod vybralo špatnou dobu. Právě v roce 1973 se totiž začaly naplno projevovat důsledky ropné krize a v roce 1974 vláda zavedla přísné emisní normy. A právě kvůli emisním normám nabízel úchvatný 7.5 litrový motor V8 pouze 290 koní, přičemž ještě před pár lety by zvládl minimálně 400 koní.
Pontiacu ale tehdy vcelku výrazně pomohl Ford, který tou dobou představil druhou generaci modelu Mustang, které v nabídce motory V8 chyběly kompletně. Firebird Trans Am SD-455 se tak tou dobou stal posledním mohykánem kategorie "muscle cars" s tradičním osmiválcem.
1977 Pontiac Firebird Trans Am SE je podle mnohých jedním z nejznámějších amerických Muscle Cars všech dob. A velký podíl na tom má i Burt Reynolds, který v roce 1977 natočil za volantem tohoto vozu známý film Smokey and the Bandit, kteří budete nejspíš znát pod názvem Polda a Bandita. Motor, 6.6 litrová V8, byl opět omezen na pouhých 200 koní, nicméně i tak dokázala tohle auto protáčet kola a vyvolávat pozdvižení. Ostatně přesně k tomu byl přizpůsoben i jeho vzhled.
Posledním a pravděpodobně nejzvláštnějším vozidlem sedmdesátých let v USA se stal Dodge Lil' Red Express z roku 1978. Tenhle červený pick-up se totiž stal vůbec prvním výkonným pick-upem, který nebyl určen k práci ale k zábavě. 5.9 litrový motor V8 pod kapotou posílal na zadní kola 225 koňských sil, což bylo zatraceně hodně. Srovnatelné motor V8 v osobních autech totiž tou dobou generoval pouze okolo 200 koní.
Lil' Red Express měl navíc hnaná pouze zadní kola, jeho světlá výška byla snížena a kola dostala sportovní ráfky. Auto navíc nebylo svazováno přísnými emisními regulacemi, neboť bylo klasifikováno jako pick-up, nikoliv jako osobák. A akcelerace z 0 na 96 km/h během 6.5 sekund patřila tou dobou k nadprůměru.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?