Český unikát? Tatra vyvíjela unikátní tank, který ve světě neměl konkurenci

AutoRoad.cz, 25. března 2018, 14:58 Google+

Československá armáda patřila v předválečné době mezi jednu z nejkvalitnějších na starém kontinentu. Kromě dobře vycvičených a odhodlaných vojáků disponovala i schopnou bojovou technikou. K té se mohl zařadit i Tatrovácký "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem", jeho vývoj však zastavila válka.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vizualizace projektu tanku s otáčivou věží a nástavkem

Vizualizace projektu tanku s otáčivou věží a nástavkem | foto: DeviantArt

Sdílejte článek

Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem si vzal za úkol vyřešit nejpalčivější problémy tehdejších tanků. Tím hlavním byl omezený výhled řidiče, který se musel často spoléhat jen na povely velitele tanku. Ten se pak nemohl plně věnovat vyhledávání cílů a účinnost tanku v boji klesala.

Dalším problémem bylo umístění motoru. Ten se totiž nacházel ve stejné korbě jako posádka, v případě zásahu pak docházelo k častým požárům právě v prostoru posádky tanku. Ačkoliv existovala možnost instalovat pancéřované protipožární přepážky, ty tanku přidávaly na hmotnosti a ubíraly na rychlosti i manévrovatelnosti, což si málokterý tank mohl dovolit.

Jedním z častých problémů bylo i nabíjení děla. Munice do něj totiž bývala nejčastěji uložena v korbě tanku. V případě natočení věže ale mohla být hůř dosažitelná. Nabíjení se tak zpomalovalo a kadence střelby klesala.

Tatra proto přišla s velice zajímavým a zcela novátorským přístupem. Základem tanku se staly dva spojené podvozky z experimentálního tanku T-78. Jeden podvozek obsahoval motor, převodovku a palivovou nádrž. Na druhé části podvozku se nacházel dutý sloup, na jehož vršku byla umístěna "budka" řidiče. Kolem tohoto sloupu se zároveň otáčela věž s posádkou: velitel a střelec, protitankovým dělem ráže 47 mm, kulometem Vz. 35 a zásobou munice.

Řidič měl sedět uvnitř pancéřované budky na vrcholku věže, což mu mělo poskytnout ideální výhled do všech stran. Kromě řízení, které mělo být řešeno jako v klasickém tanku, měl mít řidič k dispozici i kulomet vz. 35.

Čelní pancéřování věže a budky mělo mít sílu 50 mm, boční pancéřování 45 mm a strop s podlahou 16 mm. Váha tanku se měla pohybovat okolo 15 tun. O jeho pohon se měl starat hvězdicový jedenáctiválec o objemu 18030 cm3 s výkonem 205,9 kW (280 koní), který byl použit již u tanku T-78. Ovšem během zkoušek prototypů T-78 se projevily četné nedostatky tohoto motoru.

Celý pokrokový projekt vznikl již během roku 1936 pod názvem "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem". 6. srpna 1936 si společnost podala přihlášku na patentový úřad, který jí v roce 1938 přijal.  Ke stavbě prototypu už ale nedošlo.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Český unikát? Tatra vyvíjela unikátní tank, který ve světě neměl konkurenci

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai i10 2019

Nový Hyundai i10 je podle Němců „Šampionem zůstatkové hodnoty 2020“

Volkswagen Beetle kabriolet se proměnil v moderní repliku Kübelwagenu

Které auto se nejčastěji objevuje v počítačových hrách?

Praktické tříkolky Laurin & Klement LW se vyráběly v letech 1905 – 1911

Tříkolka Laurin & Klement LW. Víte co je "roztrapování"?

Peugeot reddot winner 2020

Red Dot Award 2020: Vozy Peugeot 208 a Peugeot 2008 získaly ocenění za design

Škoda Octavia Combi 1,5 TSI ACT

MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

Aktuální logo automobilky Škoda Auto, platné od roku 2016.

Šokující zpráva! Automobilka Škoda Auto mění majitele!

Nissan Juke-R700

Jedinečný Nissan Juke-R700 s motorem z GT-R

Toyota

Jak funguje Digitální Showroom?

Andrej Babiš předseda vlády

Vláda zamýšlí odklad splátek v souvislosti s COVID-19, co na to nebankovní poskytovatele úvěrů?

Peugeot 208 Car Of The Year

Peugeot přepisuje historii

reklama

Doporučujeme

Lexus LX 570

Titáni ze světa SUV? Poradíme kde vybírat, když vám na velikosti opravdu záleží

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. DOMA, POHODLÍ A ZADARMO! Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

  2. MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

  3. Peugeot přepisuje historii

  4. Red Dot Award 2020: Vozy Peugeot 208 a Peugeot 2008 získaly ocenění za design

  5. VODÍK A ELEKTŘINA! BMW má řešení, jak opět stavět auta s pořádným výkonem i dojezdem

  6. Tříkolka Laurin & Klement LW. Víte co je "roztrapování"?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud