Před padesáti lety slavil na ženevském autosalonu premiéru tudor, odvozený od sedanu Škoda 1000 MB. Že nevíte, o jaké vozu mluvíme? O modelu 1000 MBX, jehož elegantní dvoudveřová karosérie se „stahovacími“ středními sloupky tehdy ve Švýcarsku zaujala mnoho odborníků i laiků.
Historie MBX se začala psát již v roce 1960. To okřídlený šíp vyrobil v pobočném závodě v Kvasinách dva prototypy s interním označením 990 Tudor. Oba se vyznačovaly karosérií s negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické zadní sklo, a bezrámovými okny dveří (stahovat šlo nejen je, ale i menší okénka vedle zadní lavice). Ta byla, především kvůli usnadnění nástupu na zadní sedadla, delší než u sedanu, který technici Škodovky jistou dobu vyvíjeli souběžně s tudorem.
Standardní „eMBéčko“ se světu poprvé představilo v roce 1964 a zaujalo mimo jiné samonosnou karosérií nebo motorem vzadu a pohonem zadních kol. Na MBX si ale zájemci museli ještě dva roky počkat. Premiéra na ženevském autosalonu proběhla podle očekávání úspěšně, do výroby se ale tudor, s vysokým podílem ruční práce, dostal až v říjnu 1966 (česká premiéra proběhla v Brně). Na rozdíl od sedanu přitom výroba neprobíhala v novém mladoboleslavském závodu, ale v samostatném provozu v Kvasinách.
Hlavním poznávacím znamením dvoudveřového modelu bylo boční prosklení. Podobně jako u prototypu se stahovalo nejen okno ve dveřích, ale i menší okénko vedle zadní lavice. Aby měli cestující ten nejlepší výhled, vymyslela Škoda systém, v němž se spolu se zadním oknem stahovala i horní část středového sloupku. Ten jinak končil ve středu karosérie pod linií zasklení vozu. Proudění vzduchu v kabině dále vylepšovala výklopná trojúhelníková okénka.
Pod kapotou 1000 MBX se objevil litrový zážehový čtyřválec o výkonu 52 koní s točivým momentem 75,5 Nm. Většina jednotek má dvojici karburátorů Jikov, výjimečně se ale objevují i jednokarburátorové verze. Pohotovostní hmotnost vozu byla pouhých 817 kilogramů, takže i přes slabší motor se tudor rozjel až na 127 km/h, průměrně přitom spálil 7,8 - 8,0 l/100 km. Nakonec se povedlo vyrobit 1403 exemplářů 1000 MBX, z nichž posledních dvanáct vzniklo počátkem roku 1968.
Už od listopadu 1967 byla ve výrobě dynamičtější verze 1100 MBX se zážehovou jedenáctistovkou o stejném výkonu 52 koní, avšak s točivým momentem 81,4 Nm. Dostalo se také na výkonnější olejové čerpadlo a účinnější chlazení. V provedení pro modelový rok 1969 dostalo MB i MBX několik nových dílů karosérie, z nichž nejvýraznějším byla vodorovná lišta s nápisem „Škoda“ vpředu, nahrazující chromovanou oválnou masku.
Provedení 1100 MBX se do roku 1969 vyrobilo 1114 kusů, celkově tak vzniklo 2517 kusů tudoru, všechny ve verzi De Luxe. Většina vyrobených kusů se prodala mimo Československo, což mimo jiné přispělo k popularizaci Škody v zahraničí. Na MBX ideově navázala i další kupé v čele se 110 R. Poslední sériové kupé nebo kabriolet však okřídlený šíp vyprodukoval začátkem devadesátých let v podobě řady Rapid. A to už je pěkně vousatá historie.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?