K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Legendární Škoda 1000 dobyla svět. Proč se některé její modely v Česku nikdy neobjevily?

AutoRoad.cz, 15. března 2018, 13:37 Google+

Před padesáti lety slavil na ženevském autosalonu premiéru tudor, odvozený od sedanu Škoda 1000 MB. Že nevíte, o jaké vozu mluvíme? O modelu 1000 MBX, jehož elegantní dvoudveřová karosérie se „stahovacími“ středními sloupky tehdy ve Švýcarsku zaujala mnoho odborníků i laiků.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 17.03. 10:54) Napište svůj názor
Škoda 1100 MBX

Škoda 1100 MBX | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Historie MBX se začala psát již v roce 1960. To okřídlený šíp vyrobil v pobočném závodě v Kvasinách dva prototypy s interním označením 990 Tudor. Oba se vyznačovaly karosérií s negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické zadní sklo, a bezrámovými okny dveří (stahovat šlo nejen je, ale i menší okénka vedle zadní lavice). Ta byla, především kvůli usnadnění nástupu na zadní sedadla, delší než u sedanu, který technici Škodovky jistou dobu vyvíjeli souběžně s tudorem.

img-responsive

Škoda 1100 MBX společně s 1000 MB. | foto: Škoda Auto

Standardní „eMBéčko“ se světu poprvé představilo v roce 1964 a zaujalo mimo jiné samonosnou karosérií nebo motorem vzadu a pohonem zadních kol. Na MBX si ale zájemci museli ještě dva roky počkat. Premiéra na ženevském autosalonu proběhla podle očekávání úspěšně, do výroby se ale tudor, s vysokým podílem ruční práce, dostal až v říjnu 1966 (česká premiéra proběhla v Brně). Na rozdíl od sedanu přitom výroba neprobíhala v novém mladoboleslavském závodu, ale v samostatném provozu v Kvasinách.

Hlavním poznávacím znamením dvoudveřového modelu bylo boční prosklení. Podobně jako u prototypu se stahovalo nejen okno ve dveřích, ale i menší okénko vedle zadní lavice. Aby měli cestující ten nejlepší výhled, vymyslela Škoda systém, v němž se spolu se zadním oknem stahovala i horní část středového sloupku. Ten jinak končil ve středu karosérie pod linií zasklení vozu. Proudění vzduchu v kabině dále vylepšovala výklopná trojúhelníková okénka.

img-responsive

Elegantní zadní partie Škody 1100 MBX. | foto: Škoda Auto

Pod kapotou 1000 MBX se objevil litrový zážehový čtyřválec o výkonu 52 koní s točivým momentem 75,5 Nm. Většina jednotek má dvojici karburátorů Jikov, výjimečně se ale objevují i jednokarburátorové verze. Pohotovostní hmotnost vozu byla pouhých 817 kilogramů, takže i přes slabší motor se tudor rozjel až na 127 km/h, průměrně přitom spálil 7,8 - 8,0 l/100 km. Nakonec se povedlo vyrobit 1403 exemplářů 1000 MBX, z nichž posledních dvanáct vzniklo počátkem roku 1968.

Už od listopadu 1967 byla ve výrobě dynamičtější verze 1100 MBX se zážehovou jedenáctistovkou o stejném výkonu 52 koní, avšak s točivým momentem 81,4 Nm. Dostalo se také na výkonnější olejové čerpadlo a účinnější chlazení. V provedení pro modelový rok 1969 dostalo MB i MBX několik nových dílů karosérie, z nichž nejvýraznějším byla vodorovná lišta s nápisem „Škoda“ vpředu, nahrazující chromovanou oválnou masku.

Provedení 1100 MBX se do roku 1969 vyrobilo 1114 kusů, celkově tak vzniklo 2517 kusů tudoru, všechny ve verzi De Luxe. Většina vyrobených kusů se prodala mimo Československo, což mimo jiné přispělo k popularizaci Škody v zahraničí. Na MBX ideově navázala i další kupé v čele se 110 R. Poslední sériové kupé nebo kabriolet však okřídlený šíp vyprodukoval začátkem devadesátých let v podobě řady Rapid. A to už je pěkně vousatá historie.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Legendární Škoda 1000 dobyla svět. Proč se některé její modely v Česku nikdy neobjevily?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 17.03.2018 10:54 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

GPS

Zrádná GPS? Co vám hrozí na dovolené, pokud se dobře nepřipravíte?

Ilustrační foto

Jízda za deště? Není to jen o schopnosti řidiče. Velmi podstatná je i tato jedna věc

Aston Martin DB5 se stal díky bondovkám jedním z nejikoničtějších automobilů světa

Bondův ztracený Aston Martin nalezen? Měl být na dně oceánu, stopy však vedou na Střední východ

První snímky nové Audi Q8 unikly na internet ještě před premiérou

Nové Audi Q8 dostalo české ceny, základ pořídíte za necelé 2 miliony

Nabouraný McLaren 720S za 6.6 milionu (zdroj: Jalopnik / Fairfax County Police Department (Sergeant Christopher Sharp))

V pátek koupil, v sobotu zdemoloval. McLaren za 6.6 milionu majiteli příliš dlouho nevydržel

Dálniční značení v Chicagu s neobvyklým vzkazem (Zdroj: Twitter/Kevin Pang)

Žádný kečup za volantem? Tohle upozornění pochopí jen obyvatelé jednoho státu

Volkswagen I.D. R Pikes Peak se vydal na hon za rekordem také v Goodwoodu

Elektrický Volkswagen opět středem pozornosti, v Goodwoodu zlomil rekord a okouzlil tisíce diváků

Věrná replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO, foto: ČSAP Nymburk

Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

Terry Grant předvedl v Goodwoodu další neuvěřitelnou jízdu po dvou kolech a stanovil další světový rekord

Dvě tuny železa na dvou kolech? Tato jízda se zapíše do Guinessovy knihy rekordů

Kamera umístěná za čelním sklem automobilu

Budeme se navzájem na silnicích udávat? Novinka má perfektní zdůvodnění

reklama
reklama

Doporučujeme

Představení Rimac C_Two

VIDEO: Nejvýkonnější elektrický supersport světa? Z Rimacu mají v Tesle vrásky…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  3. Češi jezdí špatně? EU to nevyhovuje, ministerstvo je všechny přeškolí

  4. Kempinkový vůz z říše snů? California XXL nabídne nadstandardní komfort kdekoliv

  5. Krádež benzínu za 40 000 Kč? Zloději ji zvládli z pohodlí domova

  6. Nejzbytečnější věc na světě? Úprava auta, kterou asi nic nepřekoná

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud