První funkční prototypy rotačního motoru, který sestrojili v automobilce NSU podle návrhů Felixe Wankela, způsobil celosvětový rozruch. Když pak automobilka v roce 1963 představila automobil NSU Spider poháněný jednokomorovým rotačním motorem, stal se z Wankelova motoru fenomén, s jehož využitím si pohrávala řada světových automobilek.
Společnost NSU, která byla vlastníkem většiny patentů spojených s Wankelovým motorem, tak byla během chvíle zavalena žádostmi o licenční výrobu od větších i menších světových automobilek. Ostatně tomu se ani nelze příliš divit, neboť motor byl tehdy považován za revoluční novinku, která povede ke snížení hlučnosti, vibrací či hmotnost a naopak zvýší spolehlivost díky jednoduché konstrukci.
Během pár let tak NSU prodalo licence v hodnotách milionů marek automobilkám jako Alfa-Romeo, General Motors, Mercedes, Nissan, Suzuki, Rolls-Royce nebo Mazdě - která, je s nimi spojována dodnes. Zájem o rotační motory však rychle vzrostl i na východě, kde se na licence evidentně tolik nehrálo. Kromě ruského VAZu se o Wankelův motor zajímal i východoněmecký Trabant nebo naše domácí Škoda
Vývojem rotačního motoru s krouživým pístem byl v Československu pověřen Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) v Praze, jehož inženýři sestavili mezi lety 1964 až 1967 celkem deset různých prototypů. A právě jeden z nich se dočkal i experimentálního zabudování do Škody 1000 MB.
Koncem první poloviny šedesátých let se tak objevil prototyp první Škody MB Wankel, která byla vybavena škodováckým 0.4 litrovým jednokomorovým rotačním motorem o objemu 0.4 litru, který disponoval výkonem 29 kW (40 k). Pro srovnání, standardní litrový čtyřválec ze začátku výroby disponoval výkonem 30.9 kW (cca 42 k).
Vzhledem ke kompaktním rozměrům vodou chlazeného Wankelu se technikům podařilo schovat ho pod dvojitou podlahu, čímž v motoru vznikl nový úložný prostor - MBčko s Wankelem tak nabízelo hned dva kufry. Navíc byl Wankelův motor nezanedbatelně lehčí, díky čemuž se pohotovostní hmotnost zastavila na váze 710 kg. Standardní MB přitom začínalo až od 755 kg.
Nižší hmotnost se samozřejmě pozitivně projevila i na jízdních vlastnostech a hlavně maximální rychlosti. Obyčejné MBčko se totiž rozjelo maximálně na 120 km/h, ovšem verze v wankelem dokázala přidat dalších 5 km/h k dobru A zatím co technici z ÚVMV byli z nového motoru nadšeni a doporučovali pořízení licence pro oficiální výrobu, vedení tehdejšího AZNP, tedy dnešní Škody, tohle nadšení nesdílelo.
Automobilka se totiž intenzívně připravovala na rozjetí sériové výroby modelu MB, což obnášelo řadu významných investic. Vše už přitom bylo připraveno na klasické motory s rozvodem OHV, které byly tehdy zcela běžné.
Postupem času však nadšení z nového motoru vystřídala spíše skepse a rozčarování. Řada automobilek proto svůj vývoj rotačních motorů vzdala a jako jedna z mála vydržela jen Mazda, která má v rukávu nový model s označením RX-9, jehož představení se stále posouvá a na jehož techniku je celý motoristický svět patřičně zvědav.
Jak prototyp Škody s Wankelovým motorem dopadl bohužel nevíme, ovšem vzhledem k zavrhnutí celé koncepce byl s největší pravděpodobností sešrotován.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.