První funkční prototypy rotačního motoru, který sestrojili v automobilce NSU podle návrhů Felixe Wankela, způsobil celosvětový rozruch. Když pak automobilka v roce 1963 představila automobil NSU Spider poháněný jednokomorovým rotačním motorem, stal se z Wankelova motoru fenomén, s jehož využitím si pohrávala řada světových automobilek.
Společnost NSU, která byla vlastníkem většiny patentů spojených s Wankelovým motorem, tak byla během chvíle zavalena žádostmi o licenční výrobu od větších i menších světových automobilek. Ostatně tomu se ani nelze příliš divit, neboť motor byl tehdy považován za revoluční novinku, která povede ke snížení hlučnosti, vibrací či hmotnost a naopak zvýší spolehlivost díky jednoduché konstrukci.
Během pár let tak NSU prodalo licence v hodnotách milionů marek automobilkám jako Alfa-Romeo, General Motors, Mercedes, Nissan, Suzuki, Rolls-Royce nebo Mazdě - která, je s nimi spojována dodnes. Zájem o rotační motory však rychle vzrostl i na východě, kde se na licence evidentně tolik nehrálo. Kromě ruského VAZu se o Wankelův motor zajímal i východoněmecký Trabant nebo naše domácí Škoda
Vývojem rotačního motoru s krouživým pístem byl v Československu pověřen Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) v Praze, jehož inženýři sestavili mezi lety 1964 až 1967 celkem deset různých prototypů. A právě jeden z nich se dočkal i experimentálního zabudování do Škody 1000 MB.
Koncem první poloviny šedesátých let se tak objevil prototyp první Škody MB Wankel, která byla vybavena škodováckým 0.4 litrovým jednokomorovým rotačním motorem o objemu 0.4 litru, který disponoval výkonem 29 kW (40 k). Pro srovnání, standardní litrový čtyřválec ze začátku výroby disponoval výkonem 30.9 kW (cca 42 k).
Vzhledem ke kompaktním rozměrům vodou chlazeného Wankelu se technikům podařilo schovat ho pod dvojitou podlahu, čímž v motoru vznikl nový úložný prostor - MBčko s Wankelem tak nabízelo hned dva kufry. Navíc byl Wankelův motor nezanedbatelně lehčí, díky čemuž se pohotovostní hmotnost zastavila na váze 710 kg. Standardní MB přitom začínalo až od 755 kg.
Nižší hmotnost se samozřejmě pozitivně projevila i na jízdních vlastnostech a hlavně maximální rychlosti. Obyčejné MBčko se totiž rozjelo maximálně na 120 km/h, ovšem verze v wankelem dokázala přidat dalších 5 km/h k dobru A zatím co technici z ÚVMV byli z nového motoru nadšeni a doporučovali pořízení licence pro oficiální výrobu, vedení tehdejšího AZNP, tedy dnešní Škody, tohle nadšení nesdílelo.
Automobilka se totiž intenzívně připravovala na rozjetí sériové výroby modelu MB, což obnášelo řadu významných investic. Vše už přitom bylo připraveno na klasické motory s rozvodem OHV, které byly tehdy zcela běžné.
Postupem času však nadšení z nového motoru vystřídala spíše skepse a rozčarování. Řada automobilek proto svůj vývoj rotačních motorů vzdala a jako jedna z mála vydržela jen Mazda, která má v rukávu nový model s označením RX-9, jehož představení se stále posouvá a na jehož techniku je celý motoristický svět patřičně zvědav.
Jak prototyp Škody s Wankelovým motorem dopadl bohužel nevíme, ovšem vzhledem k zavrhnutí celé koncepce byl s největší pravděpodobností sešrotován.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.