První funkční prototypy rotačního motoru, který sestrojili v automobilce NSU podle návrhů Felixe Wankela, způsobil celosvětový rozruch. Když pak automobilka v roce 1963 představila automobil NSU Spider poháněný jednokomorovým rotačním motorem, stal se z Wankelova motoru fenomén, s jehož využitím si pohrávala řada světových automobilek.
Společnost NSU, která byla vlastníkem většiny patentů spojených s Wankelovým motorem, tak byla během chvíle zavalena žádostmi o licenční výrobu od větších i menších světových automobilek. Ostatně tomu se ani nelze příliš divit, neboť motor byl tehdy považován za revoluční novinku, která povede ke snížení hlučnosti, vibrací či hmotnost a naopak zvýší spolehlivost díky jednoduché konstrukci.
Během pár let tak NSU prodalo licence v hodnotách milionů marek automobilkám jako Alfa-Romeo, General Motors, Mercedes, Nissan, Suzuki, Rolls-Royce nebo Mazdě - která, je s nimi spojována dodnes. Zájem o rotační motory však rychle vzrostl i na východě, kde se na licence evidentně tolik nehrálo. Kromě ruského VAZu se o Wankelův motor zajímal i východoněmecký Trabant nebo naše domácí Škoda
Vývojem rotačního motoru s krouživým pístem byl v Československu pověřen Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) v Praze, jehož inženýři sestavili mezi lety 1964 až 1967 celkem deset různých prototypů. A právě jeden z nich se dočkal i experimentálního zabudování do Škody 1000 MB.
Koncem první poloviny šedesátých let se tak objevil prototyp první Škody MB Wankel, která byla vybavena škodováckým 0.4 litrovým jednokomorovým rotačním motorem o objemu 0.4 litru, který disponoval výkonem 29 kW (40 k). Pro srovnání, standardní litrový čtyřválec ze začátku výroby disponoval výkonem 30.9 kW (cca 42 k).
Vzhledem ke kompaktním rozměrům vodou chlazeného Wankelu se technikům podařilo schovat ho pod dvojitou podlahu, čímž v motoru vznikl nový úložný prostor - MBčko s Wankelem tak nabízelo hned dva kufry. Navíc byl Wankelův motor nezanedbatelně lehčí, díky čemuž se pohotovostní hmotnost zastavila na váze 710 kg. Standardní MB přitom začínalo až od 755 kg.
Nižší hmotnost se samozřejmě pozitivně projevila i na jízdních vlastnostech a hlavně maximální rychlosti. Obyčejné MBčko se totiž rozjelo maximálně na 120 km/h, ovšem verze v wankelem dokázala přidat dalších 5 km/h k dobru A zatím co technici z ÚVMV byli z nového motoru nadšeni a doporučovali pořízení licence pro oficiální výrobu, vedení tehdejšího AZNP, tedy dnešní Škody, tohle nadšení nesdílelo.
Automobilka se totiž intenzívně připravovala na rozjetí sériové výroby modelu MB, což obnášelo řadu významných investic. Vše už přitom bylo připraveno na klasické motory s rozvodem OHV, které byly tehdy zcela běžné.
Postupem času však nadšení z nového motoru vystřídala spíše skepse a rozčarování. Řada automobilek proto svůj vývoj rotačních motorů vzdala a jako jedna z mála vydržela jen Mazda, která má v rukávu nový model s označením RX-9, jehož představení se stále posouvá a na jehož techniku je celý motoristický svět patřičně zvědav.
Jak prototyp Škody s Wankelovým motorem dopadl bohužel nevíme, ovšem vzhledem k zavrhnutí celé koncepce byl s největší pravděpodobností sešrotován.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?