Škoda MB Wankel jezdila a měla řadu výhod. Proč revoluční novinku v AZNP zamítli?

mao / AutoRoad.cz, 19. února 2018, 15:54 Aktualizováno 19.2.2018, 19:14 Google+

První funkční prototypy rotačního motoru, který sestrojili v automobilce NSU podle návrhů Felixe Wankela, způsobil celosvětový rozruch. Když pak automobilka v roce 1963 představila automobil NSU Spider poháněný jednokomorovým rotačním motorem, stal se z Wankelova motoru fenomén, s jehož využitím si pohrávala řada světových automobilek.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 20.02. 20:45) Napište svůj názor
Škoda 1000 MB

Škoda 1000 MB | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Společnost NSU, která byla vlastníkem většiny patentů spojených s Wankelovým motorem, tak byla během chvíle zavalena žádostmi o licenční výrobu od větších i menších světových automobilek. Ostatně tomu se ani nelze příliš divit, neboť motor byl tehdy považován za revoluční novinku, která povede ke snížení hlučnosti, vibrací či hmotnost a naopak zvýší spolehlivost díky jednoduché konstrukci.

Během pár let tak NSU prodalo licence v hodnotách milionů marek automobilkám jako Alfa-Romeo, General Motors, Mercedes, Nissan, Suzuki, Rolls-Royce nebo Mazdě - která, je s nimi spojována dodnes. Zájem o rotační motory však rychle vzrostl i na východě, kde se na licence evidentně tolik nehrálo. Kromě ruského VAZu se o Wankelův motor zajímal i východoněmecký Trabant nebo naše domácí Škoda 

Vývojem rotačního motoru s krouživým pístem byl v Československu pověřen Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) v Praze, jehož inženýři sestavili mezi lety 1964 až 1967 celkem deset různých prototypů. A právě jeden z nich se dočkal i experimentálního zabudování do Škody 1000 MB.

Koncem první poloviny šedesátých let se tak objevil prototyp první Škody MB Wankel, která byla vybavena škodováckým 0.4 litrovým jednokomorovým rotačním motorem o objemu 0.4 litru, který disponoval výkonem 29 kW (40 k). Pro srovnání, standardní litrový čtyřválec ze začátku výroby disponoval výkonem 30.9 kW (cca 42 k).

Vzhledem ke kompaktním rozměrům vodou chlazeného Wankelu se technikům podařilo schovat ho pod dvojitou podlahu, čímž v motoru vznikl nový úložný prostor - MBčko s Wankelem tak nabízelo hned dva kufry. Navíc byl Wankelův motor nezanedbatelně lehčí, díky čemuž se pohotovostní hmotnost zastavila na váze 710 kg. Standardní MB přitom začínalo až od 755 kg.

img-responsive

Škoda 1000 MB s rotačním motorem Wankel | foto: Auta5P.eu

Nižší hmotnost se samozřejmě pozitivně projevila i na jízdních vlastnostech a hlavně maximální rychlosti. Obyčejné MBčko se totiž rozjelo maximálně na 120 km/h, ovšem verze v wankelem dokázala přidat dalších 5 km/h k dobru A zatím co technici z ÚVMV byli z nového motoru nadšeni a doporučovali pořízení licence pro oficiální výrobu, vedení tehdejšího AZNP, tedy dnešní Škody, tohle nadšení nesdílelo.

Automobilka se totiž intenzívně připravovala na rozjetí sériové výroby modelu MB, což obnášelo řadu významných investic. Vše už přitom bylo připraveno na klasické motory s rozvodem OHV, které byly tehdy zcela běžné.

img-responsive

Mazda RX-9 má být verzí konceptu RX-Vision | foto: Holiday Auto

Postupem času však nadšení z nového motoru vystřídala spíše skepse a rozčarování. Řada automobilek proto svůj vývoj rotačních motorů vzdala a jako jedna z mála vydržela jen Mazda, která má v rukávu nový model s označením RX-9, jehož představení se stále posouvá a na jehož techniku je celý motoristický svět patřičně zvědav.

Jak prototyp Škody s Wankelovým motorem dopadl bohužel nevíme, ovšem vzhledem k zavrhnutí celé koncepce byl s největší pravděpodobností sešrotován.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Škoda MB Wankel jezdila a měla řadu výhod. Proč revoluční novinku v AZNP zamítli?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 20.02.2018 20:45 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

BYD T6

Další užitkové elektromobily míří do Evropy, překvapí světový leader cenou?

Kaicene F70

Evropský pick-up Peugeotu se ukázal na fotkách, příslušnost ke značce nezapře

Čeští vojáci v Litvě (YouTube/NATO enhanced Forward Presence Battlegroup Lithuania)

Čeští vojáci v Litvě zazářili, cestou ze cvičení neváhali pomoci zoufalému motoristovi

Opel Insignia Country Tourer 4x4 2.0 CDTI

TEST: Opel Insignia Country Tourer 4x4: Pohodlný, prostorný a neuvěřitelně zábavný na sněhu

Pařížští hasiči se snažili najít motor ohořelého Porsche Cayman v předním úložném prostoru

Francouzští hasiči si uřízli pořádnou ostudu při hašení Porsche

BMW X3 M a X4 M

VIDEO: BMW X3 M a X4 M se poprvé předvádí za jízdy, jejich zvuk si vás zaručeně získá

reklama
reklama

Doporučujeme

Volvo XC40 brzy nabídne nový tříválcový motor a prémiový stupeň výbavy Inscription

Volvo zřejmě zvětšuje deformační zóny. Poprvé v historii představí 3-válcový…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Západoněmecký hybrid z 50. let? Schi-Stra-Bus byl speciální stroj s řadou vymožeností

  2. TEST: Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet - Nevídaná radost z jízdy, kterou vám drobné nedostatky nezkazí

  3. Kim Čong-un se vysmívá světu! Rolls-Royce Phantom vyměnil za další Maybach

  4. Bruder EXP-4: Extrémní karavan z Austrálie s vámi udrží krok kdekoliv

  5. Nikola oznámila čistě elektrické tahače, porazí Teslu Semi dojezdem?

  6. Čeští vojáci v Litvě zazářili, cestou ze cvičení neváhali pomoci zoufalému motoristovi

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud