První funkční prototypy rotačního motoru, který sestrojili v automobilce NSU podle návrhů Felixe Wankela, způsobil celosvětový rozruch. Když pak automobilka v roce 1963 představila automobil NSU Spider poháněný jednokomorovým rotačním motorem, stal se z Wankelova motoru fenomén, s jehož využitím si pohrávala řada světových automobilek.
Společnost NSU, která byla vlastníkem většiny patentů spojených s Wankelovým motorem, tak byla během chvíle zavalena žádostmi o licenční výrobu od větších i menších světových automobilek. Ostatně tomu se ani nelze příliš divit, neboť motor byl tehdy považován za revoluční novinku, která povede ke snížení hlučnosti, vibrací či hmotnost a naopak zvýší spolehlivost díky jednoduché konstrukci.
Během pár let tak NSU prodalo licence v hodnotách milionů marek automobilkám jako Alfa-Romeo, General Motors, Mercedes, Nissan, Suzuki, Rolls-Royce nebo Mazdě - která, je s nimi spojována dodnes. Zájem o rotační motory však rychle vzrostl i na východě, kde se na licence evidentně tolik nehrálo. Kromě ruského VAZu se o Wankelův motor zajímal i východoněmecký Trabant nebo naše domácí Škoda
Vývojem rotačního motoru s krouživým pístem byl v Československu pověřen Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) v Praze, jehož inženýři sestavili mezi lety 1964 až 1967 celkem deset různých prototypů. A právě jeden z nich se dočkal i experimentálního zabudování do Škody 1000 MB.
Koncem první poloviny šedesátých let se tak objevil prototyp první Škody MB Wankel, která byla vybavena škodováckým 0.4 litrovým jednokomorovým rotačním motorem o objemu 0.4 litru, který disponoval výkonem 29 kW (40 k). Pro srovnání, standardní litrový čtyřválec ze začátku výroby disponoval výkonem 30.9 kW (cca 42 k).
Vzhledem ke kompaktním rozměrům vodou chlazeného Wankelu se technikům podařilo schovat ho pod dvojitou podlahu, čímž v motoru vznikl nový úložný prostor - MBčko s Wankelem tak nabízelo hned dva kufry. Navíc byl Wankelův motor nezanedbatelně lehčí, díky čemuž se pohotovostní hmotnost zastavila na váze 710 kg. Standardní MB přitom začínalo až od 755 kg.
Nižší hmotnost se samozřejmě pozitivně projevila i na jízdních vlastnostech a hlavně maximální rychlosti. Obyčejné MBčko se totiž rozjelo maximálně na 120 km/h, ovšem verze v wankelem dokázala přidat dalších 5 km/h k dobru A zatím co technici z ÚVMV byli z nového motoru nadšeni a doporučovali pořízení licence pro oficiální výrobu, vedení tehdejšího AZNP, tedy dnešní Škody, tohle nadšení nesdílelo.
Automobilka se totiž intenzívně připravovala na rozjetí sériové výroby modelu MB, což obnášelo řadu významných investic. Vše už přitom bylo připraveno na klasické motory s rozvodem OHV, které byly tehdy zcela běžné.
Postupem času však nadšení z nového motoru vystřídala spíše skepse a rozčarování. Řada automobilek proto svůj vývoj rotačních motorů vzdala a jako jedna z mála vydržela jen Mazda, která má v rukávu nový model s označením RX-9, jehož představení se stále posouvá a na jehož techniku je celý motoristický svět patřičně zvědav.
Jak prototyp Škody s Wankelovým motorem dopadl bohužel nevíme, ovšem vzhledem k zavrhnutí celé koncepce byl s největší pravděpodobností sešrotován.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.