Škoda 120: Proč mizí legenda českého automobilismu ze silnic?

AutoRoad.cz, 21. ledna 2018, 10:23 Google+

Byly doby, kdy Škodovky řady 742 okupovaly každý chodník a každé parkoviště v celé republice. Vyráběly se totiž od poloviny 70. let až do roku 1990. Celkově jich bylo vyrobeno přes dva miliony kusů. Ještě v roce 2002 měly poloviční zastoupení na českých silnicích.

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 23.01. 13:08) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Škoda 100/110 byla v sedmdesátých letech již technicky, morálně i bezpečnostně velice zastaralá. V roce 1971 tak padlo rozhodnutí o vývoji nové řady automobilů Škoda. Po několika opravdu krásných a pokrokových prototypech navržených rukou famózního italského designéra Giugiara však Škoda sáhla po úplně jiném ztvárnění nového modelu. To si z původních konceptů bralo jen drobnosti, technika se však od původní Škody 100 příliš nezměnila, což byl kámen úrazu. V roce 1976 tak vznikla Škoda 742, souhrnné označení pro všechny čtyřdveřové modely od Škody 105 až po luxusní Škodu 120 GLS.

Později přišla i dvoudveřová sportovní kupé s názvem Škoda Garde a Škoda Rapid. Ta měla navázat na prodejní úspěchy modelu 110R kupé, což se jim svým způsobem podařilo. Nikdy však ze stínu slavného Rka nevystoupila.

img-responsive

Škoda Rapid měla navázat na úspěchy modelu 110R kupé | foto: wikimedia.org

Proč tedy podle nás byla koncepce 742 za zenitem? V polovině osmdesátých let už totiž většina automobilek od řešení vše vzadu (motor, převodovka, hnaná kola) ustupovala. Škoda však u tohoto konceptu zůstala. Nikdo už nám konkrétně neřekne proč, ale pravděpodobně šlo o finanční úspory a možnost využití techniky používané již v modelech 100 a 110. Údajně mělo jít pouze o dočasné řešení, Š120 však vydržela ve výrobě až do roku 1990. Část svého života se dokonce vyráběla už vedle modernější Škody Favorit, která konečně přinesla tolik potřebný krok vpřed.

Abychom však Škodě 742 nekřivdili, je potřeba přiznat, že proti svému předchůdci jistých úprav doznala. Karoserie byla tužší, interiér modernější, cestování komfortnější a motory výkonnější. Co se technických novinek týče, dočkali jsme se přesunutí chladiče do přední masky, čímž klesl hluk v kabině a chlazení bylo účinnější. Tento krok však přinesl i nevýhody v náročnosti chladícího systému. Ten totiž vyžadoval takřka 12 litrů chladící kapaliny, což dávalo vodní pumpě pořádně zabrat. Obraz uvařených stodvacítek u krajnice tak v nebyl ničím výjimečným.

Škoda také udělala velký pokrok na poli bezpečnosti. Nový model již splňoval požadavky mezinárodních bezpečnostních norem, což bylo zásadní pro pozdější export do západních zemí.

Co se týče prodejů na domácím trhu, dá se říct, že Škoda 120 motorizovala Československo. Základní model 105S stál 56.000 Kčs, zatímco nejdražší varianta 120 GLS 65.000 Kčs. Konkurenci československých vozů pak představoval například Trabant 601 za 36.500 Kčs, oblíbená Lada 1500 za 72.000 Kčs či Dacia 1300 za 66.000 Kčs. Škodovce ale hrálo do karet, kromě ceny, i domácí zázemí a široká servisní síť. Mnoho lidí také oceňovalo dva úložné prostory. Jeden vepředu, druhý pak za zadními sedadly.

V zahraničí byly prodeje horší. Dobré jméno si základní provedení Škody 120 získalo snad jen v severských zemí, kde Škoda paradoxně profitovala ze zastaralé koncepce všeho vzadu. Těžký motor nad hnanou nápravou totiž pomáhal zvyšovat trakci za zhoršených adhezních podmínek, takže se stodvacítka odvážně drápala i po zasněžených silnicích.

Na ostatních trzích si však Škoda 120 vysloužila pověst laciného a ne příliš kvalitního vozu. V Británii o ní dokonce vznikala i řada vtipů. Místní prodejci tak hledali řešení, jak Š120 přiblížit srdcím západního lidu. Tím došlo ke vzniku několika kabrioletů, postavených na základě Škody Rapid/Garde. Ty se na mnoha trzích staly nejlevnějším dostupným kabrioletem, což jejich prodejům značně pomohlo.

V dnešních dobách je však střetnutí se stodvacítkou na silnici spíš raritním zážitkem. Ačkoliv jich bylo vyrobeno přes dva miliony kusů, část jich sežrala koroze, část zničili začínající řidiči svými pokusy na polích a některé padly za oběť tunerům bez vkusu či soudnosti.

Ačkoliv se ještě před pár lety dala zachovalá Škoda 120 vyhandlovat v hospodě za basu piv a flašku rumu, dnes je situace na trhu jiná. Prohnilé modely bez TP se prodávají za cenu cca 10-15.000 Kč, zatímco ty pěkné, zachovalé a se zdravou kastlí již atakují cenovky 60.000 Kč. U dvoudveřových sportovních modelů Rapid a Garde je situace ještě horší. Pěkný a zachovalý kousek vás totiž přijde klidně i na více jak 100.000 Kč. Pokud byste dostali zálusk na jedno z exportních provedení kabrio, připravte se na ceny, za které už se dá pořídit i zcela nová Škoda Rapid.

Vytisknout

Diskuze: Škoda 120: Proč mizí legenda českého automobilismu ze silnic?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 23.01.2018 13:08 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLaren GT

McLaren je na prodej? Údajně kolem krouží hned dvě automobilky

Škoda Felicia Pick-up 4x4

Asi úplně nejdrsnější Felicia 4x4 Pick-up, jaká kdy spatřila světlo světa, je na prodej

suzuki s-cross

Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

Škoda Afriq

Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

Ilustrační foto

Čekalo se, jak dopadne Tesla. Respektovaná Consumer Reports se vyjádřila ke kvalitě vozů

ford ranger

Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Škoda Karoq

Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

toyota mirai

V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

toyota mirai

První svezení v Toyotě Mirai. Je tohle budoucnost?

Peugeot LCV

100% elektrická řada LCV má značce Peugeot zajistit vedoucí pozici na trhu

Toyota Hilux 2.8D-4D Invincible Sport

Test: Toyota Hilux 2.8D-4D – legenda do těch nejnáročnějších podmínek, která má ovšem veliké ale

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen vyvíjí podvozek budoucnosti. Manažer řekl, co změní nejvíc

Facelift Volkswagenu T-Roc

Facelift Volkswagenu T-Roc: Změny designu malé, technologií větší. Základní cena 544 tisíc

Porsche Taycan GTS

Porsche představilo Taycan GTS s revoluční panoramatickou střechou

Porsche 911 Carrera 4 pro Dakar

Italové se na Dakar chystají ve 30 let starém Porsche 911

reklama

Doporučujeme

Subaru XV 2018

První jízda s novým Subaru XV. Koukněte, co zvládne na polygonu, kam se odváží…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Asi úplně nejdrsnější Felicia 4x4 Pick-up, jaká kdy spatřila světlo světa, je na prodej

  2. Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

  3. Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

  4. V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

  5. Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

  6. Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud