Jediný svého druhu? Tatra JK 2500 je nejkrásnější vůz, který česká automobilka nevyrobila

AutoRoad.cz, 20. ledna 2018, 10:21 Google+

Kopřivnická Tatra je známá zejména díky svým nákladním automobilům, které díky své konstrukci a koncepci motorů zdolávají i ten nejtěžší terén a své uplatnění nalezly v nejedné armádě světa. Dříve však Tatrovka vyráběla i osobní vozy, ten nejkrásnější z nich však zůstal u jediného exempláře.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 22.01. 12:32) Napište svůj názor
Tatra JK 2500

Tatra JK 2500 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Tatra JK 2500 dostala během let mnoho názvů. Pravdou však je, že původně se nejmenovala ani Tatra. Její původ bychom totiž nalezli v továrně Karosy, kde na vzniku tohoto nádherného vozu pracoval od roku 1951 talentovaný konstruktér jménem Július Kubinský.

Vývoj automobilu nejprve probíhal s posvěcením samotné Karosy, poměrně brzy však byla továrna zaplněna jinými rozpracovanými projekty s vyšší prioritou, což vedlo k zastavení vývoje prototypu JK 2500. Kubinský se však svého snu nevzdal a na vývoji vozu pracoval ve vlastní garáži kdykoliv měl volný čas. Díky jeho nadšení i odhodlání byl vůz hotov v roce 1955.

Prostorový rám vozu, na kterém jsou umístěny ručně vyráběné panely karoserie, byl ručně svařen z bezešvých ocelových trubek, zadní náprava je typu De Dijon a přední náprava, spolu s řízením, údajně pocházela z německého vojenského vozu KdF. Kola i brzdy v prvním prototypu pocházely z vozu Lancie Aurelia.

Jak jste si jistě všimli, během stavby na voze nebyl použit jediný díl z Tatry, ačkoliv vůz je všeobecně znám právě pod značkou této automobilky. Za to může pohonná jednotka, se kterou konstruktér během návrhu počítal. Ostatně samotná název JK 2500 odkazuje na jméno konstruktéra a objem vzduchem chlazeného osmiválce.

Původně zamýšlenou motorizací vozu měl být motor určený pro Tatru 603, jeho vývoj však v té době nebyl ukončen, proto Kubinský sáhl po šestiválci z Alfy Romeo S6 o výkonu 90 koní. Výkon tohoto motoru předávala na zadní kola manuální čtyřstupňová převodovka, která také pocházela z vozu Alfa Romeo.

První tatrovácký vzduchem chlazený osmiválec, který dostal Kubinský k dispozici, však nebyl tím, po čem toužil. Šlo totiž o motor původně určený do nákladní Tatry 805, jehož výkon byl pouhých 75 koní. Přesto byl do vozu zabudován a spolu s ním se poprvé představil veřejnosti roku 1956 v časopise Svět motorů, kde byl vůz uveden pod titulkem "Také to dovedeme".

První osobní setkání s veřejností pak vůz roku 1958 zažil v Kopřivnici, kde byl slavnostně odhalen. Tatra JK 2500 vzbudila mezi lidmi obrovský poprask a nadšení. Kubinský dostal od ředitele Tatry nabídku ke změně místa z Karosy do Tatry a ihned se uvažovalo o výrobě prvních 5 kusů pro zákazníky.

Ještě před výrobou však proběhlo dvoutýdenní testování, na které se vůz JK 2500 dostavil už s novým motorem z Tatry 603 o výkonu 140 koní, účinnějšími bubnovými brzdami a namontována byla i nová kola vlastní výroby, která přiváděla k brzdám více vzduchu, ochlazovala je a zvyšovala jejich účinnost. V této konfiguraci pak dokázala Tatrovka dosáhnout rychlosti až 200 km/h.

Na výrobu vozu však nikdy nedošlo. Na světa tak jezdil jeden jediný kus, který měl ve svém vlastnictví jeho konstruktér, Július Kubinský, celých 13 let. Poté vůz prodal a od té doby o něm nikdo neslyšel. Možná je ve vlastnictví tajemného sběratele a možná tiše čeká v opuštěné stodole na své nalezení, restaurování a oprášené zašlé slávy. Bezesporu se však jedná o jeden z nejkrásnějších automobilů, jaký kdy na našem území vznikl.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jediný svého druhu? Tatra JK 2500 je nejkrásnější vůz, který česká automobilka nevyrobila

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 22.01.2018 12:32 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lada-Porsche 2103

Sovětská ikona v kabátu Porsche: Proč modernizovaný žigulík skončil jen u prototypu?

Mitsubishi ASX Black Edition

TEST: ASX Black Edition cílí na lepší klientelu, neukrojilo si však příliš velký krajíc?

Ilustrační foto

Nový prvek luxusních interiérů? Toyota dokázala rozsvítit interiér nevídaným způsobem

UAZ Classic

Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

Tatra

Tatrovácké úspěchy v Číně? Kopřivnická automobilka zkouší navázat na slavnou minulost

Škoda 105/120 se ve Velké Británii prodávala pod označením Estelle

Nejhorší automobily světa? V nelichotivém žebříčku se umístila česká Škodovka

Moskvič 2144 Istra

Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

Toyota Mirai

Vodík jako palivo budoucnosti? Nová Toyota Mirai brzy strčí elektromobily do kapsy

Podpis Chucka Norrise udělal z obyčejné Toyoty Tacoma akčního hrdinu

Auto s podpisem Chucka Norrise? Z obyčejné Toyoty se rázem stala filmová hvězda

Ilustrační foto

Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační fotografie

Zamrzlé či zaseknuté zámky u auta? Nové řešení

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

  3. Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

  4. Poklady z tajemné garáže? 20 let ukrývané Lamborghini odhalilo svou cenu

  5. Nejhorší automobily světa? V nelichotivém žebříčku se umístila česká Škodovka

  6. Nový trik zlodějů aut? Na tohle si dávejte dobrý pozor

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud