Jediný svého druhu? Tatra JK 2500 je nejkrásnější vůz, který česká automobilka nevyrobila

Tatra JK 2500
Tatra JK 2500, foto: youtube.com
AutoRoad.cz 20. ledna 2018 10:21
Sdílej:

Kopřivnická Tatra je známá zejména díky svým nákladním automobilům, které díky své konstrukci a koncepci motorů zdolávají i ten nejtěžší terén a své uplatnění nalezly v nejedné armádě světa. Dříve však Tatrovka vyráběla i osobní vozy, ten nejkrásnější z nich však zůstal u jediného exempláře.

Tatra JK 2500 dostala během let mnoho názvů. Pravdou však je, že původně se nejmenovala ani Tatra. Její původ bychom totiž nalezli v továrně Karosy, kde na vzniku tohoto nádherného vozu pracoval od roku 1951 talentovaný konstruktér jménem Július Kubinský.

Vývoj automobilu nejprve probíhal s posvěcením samotné Karosy, poměrně brzy však byla továrna zaplněna jinými rozpracovanými projekty s vyšší prioritou, což vedlo k zastavení vývoje prototypu JK 2500. Kubinský se však svého snu nevzdal a na vývoji vozu pracoval ve vlastní garáži kdykoliv měl volný čas. Díky jeho nadšení i odhodlání byl vůz hotov v roce 1955.

Prostorový rám vozu, na kterém jsou umístěny ručně vyráběné panely karoserie, byl ručně svařen z bezešvých ocelových trubek, zadní náprava je typu De Dijon a přední náprava, spolu s řízením, údajně pocházela z německého vojenského vozu KdF. Kola i brzdy v prvním prototypu pocházely z vozu Lancie Aurelia.

Jak jste si jistě všimli, během stavby na voze nebyl použit jediný díl z Tatry, ačkoliv vůz je všeobecně znám právě pod značkou této automobilky. Za to může pohonná jednotka, se kterou konstruktér během návrhu počítal. Ostatně samotná název JK 2500 odkazuje na jméno konstruktéra a objem vzduchem chlazeného osmiválce.

Původně zamýšlenou motorizací vozu měl být motor určený pro Tatru 603, jeho vývoj však v té době nebyl ukončen, proto Kubinský sáhl po šestiválci z Alfy Romeo S6 o výkonu 90 koní. Výkon tohoto motoru předávala na zadní kola manuální čtyřstupňová převodovka, která také pocházela z vozu Alfa Romeo.

První tatrovácký vzduchem chlazený osmiválec, který dostal Kubinský k dispozici, však nebyl tím, po čem toužil. Šlo totiž o motor původně určený do nákladní Tatry 805, jehož výkon byl pouhých 75 koní. Přesto byl do vozu zabudován a spolu s ním se poprvé představil veřejnosti roku 1956 v časopise Svět motorů, kde byl vůz uveden pod titulkem "Také to dovedeme".

První osobní setkání s veřejností pak vůz roku 1958 zažil v Kopřivnici, kde byl slavnostně odhalen. Tatra JK 2500 vzbudila mezi lidmi obrovský poprask a nadšení. Kubinský dostal od ředitele Tatry nabídku ke změně místa z Karosy do Tatry a ihned se uvažovalo o výrobě prvních 5 kusů pro zákazníky.

Ještě před výrobou však proběhlo dvoutýdenní testování, na které se vůz JK 2500 dostavil už s novým motorem z Tatry 603 o výkonu 140 koní, účinnějšími bubnovými brzdami a namontována byla i nová kola vlastní výroby, která přiváděla k brzdám více vzduchu, ochlazovala je a zvyšovala jejich účinnost. V této konfiguraci pak dokázala Tatrovka dosáhnout rychlosti až 200 km/h.

Na výrobu vozu však nikdy nedošlo. Na světa tak jezdil jeden jediný kus, který měl ve svém vlastnictví jeho konstruktér, Július Kubinský, celých 13 let. Poté vůz prodal a od té doby o něm nikdo neslyšel. Možná je ve vlastnictví tajemného sběratele a možná tiše čeká v opuštěné stodole na své nalezení, restaurování a oprášené zašlé slávy. Bezesporu se však jedná o jeden z nejkrásnějších automobilů, jaký kdy na našem území vznikl.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.