Auto, které si zamiloval každý. Jak začala a kde skončila Škoda Felicia?

AutoRoad.cz, 28. prosince 2017, 09:19 Google+

Škoda je jednou z nejvýznamnějších tuzemských firem. Pojďme se podívat do nedávné minulosti a současnosti na jeden z jejích ikonických modelů, slavnou Felicii.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Felicia

Škoda Felicia | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Škoda Felicia začíná svůj život na rýsovacích prknech v době chvíli poté, co zástupci Volkswagenu přebrali klíče od vrat mladoboleslavských závodů. Již v polovině roku 1991 je rozhodnuto o vývoji a posléze o výrobě modelu, který by se stal pokračovatelem Favorita. Jméno Felicia bylo zvoleno jako symbol znovuzrození značky v tom nejlepším světle, navazovalo totiž na známý kabriolet ze 60. let.

Malou zajímavostí je prototyp 792. Je to jeden z návrhů nové Felicie s karoserií sedan a poněkud jiným designem, než s jakým se Felicia nakonec vyráběla. Byly v něm použity nové motory, na které taktéž nikdy nedošlo.

Výroba prototypů začala následující rok, tedy 1992. Ze všech možných řešení bylo zvoleno to nejradikálnější - totální přepracování Favoritu. Jiné návrhy totiž byly ještě více kompromisní a více se blížily ke staršímu modelu. Přepracována měla být především karoserie, u které byl hlavní cíl snížení odporu vzduchu, interiér, který měl být vyroben kvalitněji a z kvalitnějších materiálů, a sedadla. Vše se samozřejmě muselo i líbit a získat punc nadčasovosti.

I pod kapotou se samozřejmě děly změny. Základ podvozku byl zachován včetně rozvoru, ale jednotlivé díly byly vyladěny, byla změněna geometrie přední nápravy, vzadu přibyl stabilizátor. Byly zesíleny brzdy a také zvýšena životnost jednotlivých částí. Přesto všechno byla podvozková soustava na svou dobu beznadějně zastaralá. Taktéž interiér byl kompletně přepracován. Byl zmenšen počet spár a použity kvalitnější a především odolnější materiály.

Jak jsem již psal výše, výroba Felicí byla zahájena krátce po ukončení výroby Favoritů, přesněji 5.září 1994 v závodě ve Vrchlabí. Původně byl model vyráběn jen jako hatchback s motorem 1.3BMM (Bosch Monomotronic, tedy jednobodové vstřikování paliva), který byl převzat z Favorita. Roku 1995 stihlo Felicii hned několik inovací. Byla zahájena výroba nástupce praktického Formana - Felicia combi. Ještě praktičtější verzí byl užitkový Pick-up vyráběný od téhož roku a navíc byla konečně rozšířena nabídka motorů o 1.6 benzín (55 kW/75 koní) a 1.9 diesel(47 kW/64 koní), oba měly svůj původ ve Volkswagenu Polo. Nebyl tedy použit moderní celohliníkový benzínový čtyřválec 1.6 vyvinutý ve Škodě o výkonu téměř 100 koní (73kW).

Stejně jako předchozí model i Felicia byla čas od času oživována různými speciálními edicemi. Pozornost si zaslouží jedna z prvních - Laurin & Klement - představená taktéž v roce 1995, tedy 100 let po založení firmy. Byl to vůz vybavený vším, co bylo možné do Felicie v tehdejší době namontovat včetně klimatizace a koženého interiéru.

Zajímavých modelů v historii Felicie však bylo víc. Pozoruhodná je Felicia Fun, která se dostala do výroby roku 1996. Pro Škodu ji vytvořila firma Air design. Na první pohled to byla jenom triviální Felicia pick-up s několika exteriérovými doplňky, jenže na druhý pohled už vypadala zajímavěji. Její základ byl opravdu ve Felicii Pick-up, jenže Fun byla lakována velmi nápadnou kombinací citronově žluté a žluto-oranžové barvy a stála na litých kolech. Pravé překvapení přišlo uvnitř, kde na posádku nečekala jen jedna, přední řada sedadel jako v Pick-upu, ale i druhá řada. Její specialitou bylo to, že se dala posunovat a tvořit tím buď prostor pro náklad, Felicia Fun potom mohla nabízet místo pro náklad jako klasický Pick-up, nebo prostor pro posádku. I při posunutí vzad ale zbylo pro náklad ještě plno místa. Felicia Fun byla vyrobena jen v malé sérii čítající něco málo přes 4000 kusů.

Druhou raritku vyrobila nám již známá firma MTX. Felicii upravili ku obrazu svému, tedy zbavili ji nepotřebné střechy, kterou nahradili plátěnou, pro ochranu pasažérů se objevil oblouk nad hlavami a byly přepracovány některé další části vozu. Design má na svědomí profesor Pavel Škarka. MTX Cabrio bylo představeno roku 1997. Vyrábělo se až do roku 2000, přičemž celková výroba se pohybovala jen v desítkách kusů, cena se pohybovala podle motoru a výbavy od 400 tisíc do půl milionu. Na rozdíl od Roadstera nebylo Cabrio ochuzeno o druhou řadu sedadel, bylo však zmenšeno místo pro kolena, proto je MTX Cabrio označováno jako 2+2.

MTX vyrábělo také model MTX sport, tedy lehce sportovně upravenou Felicii, která dostala mj. převrtaný motor, kotoučové brzdy dozadu a lehce poupravený exteriér. Všechny byly vyráběny individuálně a to jen v jednotkách kusů.

Vraťme se však zpět k velkosériové Felicii. Té se na domácím trhu velmi dařilo, naplňovalo totiž touhu národa po jednoduchém, spolehlivém a nenáročném autě. 12.2.1998 byl představen facelift zahrnující přední masku v novém firemním střihu, který zavádí velký model Octavia a několik dalších dílčích změn a vylepšení. Felicia byla prodávaná ve třech výbavách – LX, zahrnující např. otáčkoměr či dělená zadní sedadla u verze Combi. LX special měla navíc např. mlhovky či tónovaná skla a GLX již měla výškově seřiditelné sedadlo řidiče a vyjímatelný středový box nahrazující schránku před spolujezdcem, která byla nahrazena příplatkovým airbagem. Ty mohly být v interiéru až čtyři. Sériová výbava Felicií nebyla příliš bohatá a téměř za každou maličkost bylo třeba si připlácet. To však pomohlo udržet základní cenu opravdu oholené Felicie na poměrně slušné ceně.

V dalších letech se objevily další akční modely se sníženou cenou a rozsáhlejší výbavou, například Felicia Sport Line se originálním čalouněním interiéru se prodávala za cenu kolem 300 tisíc Kč.

Na začátku nového milénia však již byl čas na změnu a Felicii na výrobní lince vystřídala velmi moderní Fabie. Život Felicie se po vyrobení více než 900 000 hatchbacků, 350 000 kombíků a 125 000 pick-upů skončil 20. června 2001

Vytisknout

Diskuze: Auto, které si zamiloval každý. Jak začala a kde skončila Škoda Felicia?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Karoq

Česká Škodovka na vrcholu blaha? Karoq Evropané milují

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud