Škoda je jednou z nejvýznamnějších tuzemských firem. Pojďme se podívat do nedávné minulosti a současnosti na jeden z jejích ikonických modelů, slavnou Felicii.
Škoda Felicia začíná svůj život na rýsovacích prknech v době chvíli poté, co zástupci Volkswagenu přebrali klíče od vrat mladoboleslavských závodů. Již v polovině roku 1991 je rozhodnuto o vývoji a posléze o výrobě modelu, který by se stal pokračovatelem Favorita. Jméno Felicia bylo zvoleno jako symbol znovuzrození značky v tom nejlepším světle, navazovalo totiž na známý kabriolet ze 60. let.
Malou zajímavostí je prototyp 792. Je to jeden z návrhů nové Felicie s karoserií sedan a poněkud jiným designem, než s jakým se Felicia nakonec vyráběla. Byly v něm použity nové motory, na které taktéž nikdy nedošlo.
Výroba prototypů začala následující rok, tedy 1992. Ze všech možných řešení bylo zvoleno to nejradikálnější - totální přepracování Favoritu. Jiné návrhy totiž byly ještě více kompromisní a více se blížily ke staršímu modelu. Přepracována měla být především karoserie, u které byl hlavní cíl snížení odporu vzduchu, interiér, který měl být vyroben kvalitněji a z kvalitnějších materiálů, a sedadla. Vše se samozřejmě muselo i líbit a získat punc nadčasovosti.
I pod kapotou se samozřejmě děly změny. Základ podvozku byl zachován včetně rozvoru, ale jednotlivé díly byly vyladěny, byla změněna geometrie přední nápravy, vzadu přibyl stabilizátor. Byly zesíleny brzdy a také zvýšena životnost jednotlivých částí. Přesto všechno byla podvozková soustava na svou dobu beznadějně zastaralá. Taktéž interiér byl kompletně přepracován. Byl zmenšen počet spár a použity kvalitnější a především odolnější materiály.
Jak jsem již psal výše, výroba Felicí byla zahájena krátce po ukončení výroby Favoritů, přesněji 5.září 1994 v závodě ve Vrchlabí. Původně byl model vyráběn jen jako hatchback s motorem 1.3BMM (Bosch Monomotronic, tedy jednobodové vstřikování paliva), který byl převzat z Favorita. Roku 1995 stihlo Felicii hned několik inovací. Byla zahájena výroba nástupce praktického Formana - Felicia combi. Ještě praktičtější verzí byl užitkový Pick-up vyráběný od téhož roku a navíc byla konečně rozšířena nabídka motorů o 1.6 benzín (55 kW/75 koní) a 1.9 diesel(47 kW/64 koní), oba měly svůj původ ve Volkswagenu Polo. Nebyl tedy použit moderní celohliníkový benzínový čtyřválec 1.6 vyvinutý ve Škodě o výkonu téměř 100 koní (73kW).
Stejně jako předchozí model i Felicia byla čas od času oživována různými speciálními edicemi. Pozornost si zaslouží jedna z prvních - Laurin & Klement - představená taktéž v roce 1995, tedy 100 let po založení firmy. Byl to vůz vybavený vším, co bylo možné do Felicie v tehdejší době namontovat včetně klimatizace a koženého interiéru.
Zajímavých modelů v historii Felicie však bylo víc. Pozoruhodná je Felicia Fun, která se dostala do výroby roku 1996. Pro Škodu ji vytvořila firma Air design. Na první pohled to byla jenom triviální Felicia pick-up s několika exteriérovými doplňky, jenže na druhý pohled už vypadala zajímavěji. Její základ byl opravdu ve Felicii Pick-up, jenže Fun byla lakována velmi nápadnou kombinací citronově žluté a žluto-oranžové barvy a stála na litých kolech. Pravé překvapení přišlo uvnitř, kde na posádku nečekala jen jedna, přední řada sedadel jako v Pick-upu, ale i druhá řada. Její specialitou bylo to, že se dala posunovat a tvořit tím buď prostor pro náklad, Felicia Fun potom mohla nabízet místo pro náklad jako klasický Pick-up, nebo prostor pro posádku. I při posunutí vzad ale zbylo pro náklad ještě plno místa. Felicia Fun byla vyrobena jen v malé sérii čítající něco málo přes 4000 kusů.
Druhou raritku vyrobila nám již známá firma MTX. Felicii upravili ku obrazu svému, tedy zbavili ji nepotřebné střechy, kterou nahradili plátěnou, pro ochranu pasažérů se objevil oblouk nad hlavami a byly přepracovány některé další části vozu. Design má na svědomí profesor Pavel Škarka. MTX Cabrio bylo představeno roku 1997. Vyrábělo se až do roku 2000, přičemž celková výroba se pohybovala jen v desítkách kusů, cena se pohybovala podle motoru a výbavy od 400 tisíc do půl milionu. Na rozdíl od Roadstera nebylo Cabrio ochuzeno o druhou řadu sedadel, bylo však zmenšeno místo pro kolena, proto je MTX Cabrio označováno jako 2+2.
MTX vyrábělo také model MTX sport, tedy lehce sportovně upravenou Felicii, která dostala mj. převrtaný motor, kotoučové brzdy dozadu a lehce poupravený exteriér. Všechny byly vyráběny individuálně a to jen v jednotkách kusů.
Vraťme se však zpět k velkosériové Felicii. Té se na domácím trhu velmi dařilo, naplňovalo totiž touhu národa po jednoduchém, spolehlivém a nenáročném autě. 12.2.1998 byl představen facelift zahrnující přední masku v novém firemním střihu, který zavádí velký model Octavia a několik dalších dílčích změn a vylepšení. Felicia byla prodávaná ve třech výbavách – LX, zahrnující např. otáčkoměr či dělená zadní sedadla u verze Combi. LX special měla navíc např. mlhovky či tónovaná skla a GLX již měla výškově seřiditelné sedadlo řidiče a vyjímatelný středový box nahrazující schránku před spolujezdcem, která byla nahrazena příplatkovým airbagem. Ty mohly být v interiéru až čtyři. Sériová výbava Felicií nebyla příliš bohatá a téměř za každou maličkost bylo třeba si připlácet. To však pomohlo udržet základní cenu opravdu oholené Felicie na poměrně slušné ceně.
V dalších letech se objevily další akční modely se sníženou cenou a rozsáhlejší výbavou, například Felicia Sport Line se originálním čalouněním interiéru se prodávala za cenu kolem 300 tisíc Kč.
Na začátku nového milénia však již byl čas na změnu a Felicii na výrobní lince vystřídala velmi moderní Fabie. Život Felicie se po vyrobení více než 900 000 hatchbacků, 350 000 kombíků a 125 000 pick-upů skončil 20. června 2001
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.