K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

První Škodovku vyrobili ve Španělsku? Hispano si zamiloval i Masaryk

-mao / AutoRoad.cz, 20. prosince 2017, 12:50 Aktualizováno 20.12.2017, 13:22 Google+

Historie automobilky Škoda sahá hluboko do minulosti, ovšem zcela prvním automobilem se značkou Škoda na masce chladiče byl model Škoda Hispano-Suiza, který si jako první v republice převzal dne 10. května 1926 tehdejší prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Navzdory české automobilce a výrobě na území tehdejšího Československa se však nejednalo o úplně český automobil.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Hispano-Suiza

Škoda Hispano-Suiza | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Historie prvního škodováckého vozu se však začala psát o několik let dříve. Společnost Laurin & Klement, předchůdce dnešní Škoda Auto, se v průběhu 20. let dostal do spirály nešťastných událostí a prodejních neúspěchů, která vedla až k fúzi se strojírenským podnikem Škodovy závody v Plzni. Od té chvíle se začaly automobily označovat logem Laurin & Klement – Škoda.

Změna přišla až s modelem Škoda Hispano-Siuza, který vycházel z úspěšného modelu H6B Španělsko-francouzské společnosti Hispano-Suiza. Licenci k výrobě tohoto vozu koupila Škoda už v roce 1924, tedy ještě rok před sloučením se společností Laurin & Klement.

A proč právě Hispano-Suiza? Těžko soudit, nicméně automobily této značky se v meziválečné Evropě těšily vysoké popularitě a luxusem, výkonem i cenou často překonávaly i dnešní modlu luxusu, vozy Rolls-Royce.

Vraťme se ale ke Škodě. Výroba modelu Hispano-Suiza probíhala v Plzni i Mladé Boleslavi a mezi lety 1925 až 1929 se vyrobilo rovných 100 kusů. Nejednalo se však o hotové automobily, ale pouze o podvozek s motorem a technikou. Karoserii si totiž zákazníci objednávali na míru u některé z renomovaných karosářských firem, jako byl například Brožík, J. O. Jech a další. Ti pak vozu nejčastěji propůjčovali tvary limuzín, landauletů či kabrioletů.

Jak už asi tušíte, vůz byl na tehdejší poměry extrémně drahý a běžnou produkci svou cenou několikanásobně převyšoval. Jen podvozek s motorem vyšel na cca 140 000 korun, přičemž na několik dalších desítek tisíc vyšla karoserie s doplňky dle zadání. Například prezidentský vůz tak nakonec vyšel na 280 000 korun. Pro srovnání, Praga Piccolo tehdy vyšla na 36 000 korun a Praga Grand včetně karoserie na 130 000 korun.

Vozy Škoda Hispano-Suiza však dokázaly svou cenu snadno obhájit. Ve své době se řadily k nejlepším vozům na světě a svůj obdiv údajně neskrývali ani technici z automobilky Hispano-Suiza, kteří se na licenční kopii přijeli podívat a zhodnotit ji.

Pod kapotou se ukrýval licenční Hispano-Suiza řadový, kapalinou chlazený šestiválec o objemu 6,6 litru, který byl spojen s třístupňovým mechanickým řazením a dosahoval maximálního výkonu až 99,4 kW (135 k). Luxusní limuzína o váze 2,3 až 2,7 tuny tak neměla problém dosahovat rychlostí až 120 - 140 km/h, v závislosti na zvolené karoserii. Těmto číslům však sekundovala i poměrně nepříznivá spotřeba, která dosahovala 20 až 25 litrů na 100 kilometrů.

Na svou dobu se tak jednalo o nadmíru zdařilý automobil, který dodnes řadí většina odborníků k tomu nejlepšímu, co český / československý automobilový průmysl kdy stvořil. Nelze se tak ani divit tomu, že prezidentovi sloužil od května 1926 až do poloviny roku 1935. Ze sta vyrobených kusů se do dnešní doby dochovalo cca 5 kusů a jeden z nich si můžete prohlédnout i v muzeu automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Google+ Vytisknout

Diskuze: První Škodovku vyrobili ve Španělsku? Hispano si zamiloval i Masaryk

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

automobily Václava Havla

Co ukrývala garáž Václava Havla? Nádherné vozy mu pořádně komplikovaly život

Rupert Stadler, předseda představenstva automobilky Audi, skončil kvůli kauze Dieselgate ve vazbě

Další oběť kauzy Dieselgate? Němečtí policisté dnes ráno zadrželi šéfa Audi

BMW i3 & i8 v modré metalíze Protonic.

Český sraz elektrických BMW? Automobilka připravila pestrý program na Masarykově okruhu

Ilustrační foto

Silnice připomínající tankodrom? K nápravě můžeme snadno přispět všichni

ZIL-4102

Sovětská odpověď na luxusní Mercedesy? ZIL-4102 měl obří motory i karbonovou karoserii

K pohonu slouží litrový tříválec, Suzuki Celerio.

Nejlevnější nová auta českém trhu? Tohle pořídíte do 250 tisíc

reklama
reklama

Doporučujeme

Audi Exoskeleton

Německá automobilka už vytváří ze svých zaměstnanců kyborgy. K čemu je to dobré?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Úchvatný off-road Škoda 973? Babeta chtěla do světa, ale z Moskvy přišlo ne

  2. Čelní srážka s kamionem? Volvo opět ukázalo, jak neuvěřitelně bezpečná auta umí postavit

  3. Jak se stát celosvětovou celebritou za pár hodin? Tahle slečna našla unikátní způsob

  4. Japonská kopie legendárního Humvee? Mega Cruiser je dodnes největším SUV Toyoty

  5. Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

  6. Nejlevnější nová auta českém trhu? Tohle pořídíte do 250 tisíc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud