Největší motoristická katastrofa v historii: Při požáru tunelu Salang zemřely tisíce lidí

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 15. prosince 2017, 13:47 Aktualizováno 15.12.2017, 14:53 Google+

Lidstvo už si díky své vynalézavosti dokázalo usnadnit řadu věcí, včetně cestování. Kromě technologického pokroku, který nám dal parní a spalovací motory, jsme dokázali rozvinout naše schopnosti přizpůsobovat si krajinu a vytvářet tak nové koridory mezi místy, kde by jinak cesta trvala dlouhé dny. Některé z našich staveb se však dokáží stát z dobrého služebníka i naprosto hrozivým pánem. Třeba jako tunel Salang v roce 1982

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tunel Salang (foto: Scott L. Sorensen)

Tunel Salang (foto: Scott L. Sorensen) | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Když se řekne požár v tunelu, většina evropanů si vybaví tragické požáry na Kaprunu nebo pod Mount Blankem. Málokdo však ví, že pravděpodobně nejtragičtější požár v tunelu se odehrál tisíce kilometrů východním směrem, ve válce zmítaném Afghanistánu.

Zdejší krajina není příliš pohostinná a na mnoha místech ji lemují vysoké hory, jimiž se táhnou obtížně schůdné průsmyky. Jedním z nich je i průsmyk Salang, který leží na spojnici mezi severními regiony země a hlavním městem Kábulem. Jeho zdolávání bylo náročné a mnohdy vydalo na několikadenní cestu. V roce 1954 se tak tehdejší vedení země domluvilo se Sovětským svazem na společném vybudování cesty, včetně tunelu, přes průsmyk Salang.

Tunel dlouhý 2.6 kilometru, široký a vysoký 7 metrů byl dokončen v roce 1964 a stal se hlavní spojnicí mezi severními částmi země a hlavním městem. Díky němu se cesta zkrátila o 300 kilometrů a místo 72 hodin trvala jen hodin 10. Navíc se až do roku 1973 jednalo o nejvýše zbudovaný tunel. Umístěn je totiž ve výšce cca 3400 metrů nad mořem.

Ačkoliv byl tunel původně zbudován ku prospěchu obyvatel Afghánistánu, po Sovětské invazi se stal klíčovým bodem pro rychlý transport jednotek a zásob mezi severem a jihem země. Toho si byli dobře vědomi i povstalci, kteří zda často útočili na vojáky i zásobovací konvoje. Víc škody než povstalci však údajně zavinila prostá nehoda.

3. listopadu roku 1982 totiž došlo v tunelu k požáru, který se řadí k jedněm z nejtragičtějších katastrof v dějinách motorismu. Vzhledem k povaze sovětských sdělovacích prostředků se názory na příčiny i počty obětí liší, ovšem i v tom nejmírnějším (propagandistickém) scénáři mohl počet obětí sahat k dvěma stovkám. Mnohem reálnější jsou však zvěsti o smrti až 2700 vojáků a civilistů.

Podle oficiálních zpráv sovětské armády mělo toho dne dojít ke srážce dvou konvojů, při které však nedošlo k žádné explozi. Kvůli nehodě a následnému nahromadění výfukových plynů ve špatně odvětrávaném prostoru však mělo dojít ke smrti cca 64 vojáků a cca 112 civilistů. Věřte ale podobným zprávám.

Mnohem důvěryhodnější se tak zdá výpověď blíže nejmenovaného diplomatického pracovníka, který tou dobou působil v Kábulu a o své zážitky se podělil s redaktory novin New York Times. Tento rozhovor byl následně otištěn 10. listopadu 1982.

Podle různých svědectví údajně došlo k explozi cisterny převážející palivo, která následně vyvolala řetězovou reakci. Oheň se s ničivou silou řítil 7 metrů širokým tunelem a zapaloval co mohl, což mělo vést k dalším explozím vybavení a materiálu. Navíc byly v tunelu tou dobou kromě vojenských vozidel i vozidla civilistů, včetně autobusů.

img-responsive

Tunel Salang (foto:Michal Vogt) | foto: wikimedia.org

Když se ozvala exploze, vojáci hlídkující po obou stranách tunelů se lekli útoku povstalců a vjezdy do tunely zablokovaly tanky. Uvnitř tak zůstalo uvězněno několik tisíc lidí, kteří nevěděli co se děje, kolem se šířil požár, všude vládl zmatek a docházel kyslík. Odhady tak hovoří o smrti cca 700 sovětských vojáků a 2000 afghánských vojáků a civilistů.

Dalším zdrojem informací byl jistý Mohammad Yaqub Sharafat, mluvčí povstalecké skupiny Hezb-e-Islami, který měl prý důvěryhodné informace z místa od některých přeživších. Podle těch exploze zabila minimálně 450 sovětských vojáků, ovšem číslo mělo ještě růst. Mrtví civilisté se měli počítat na několik stovek. Ku prospěchu tohoto informátora hrál fakt, že jeho dřívější zprávy byly téměř vždy pravdivé.

Nabízí se možnost, že za útokem stála některá povstalecká skupina, nicméně řada povstaleckých skupin informovala, že se nejednalo o žádný jejich útok. Hodnověrnost těchto prohlášení se však dá přirovnat k hodnověrnosti sovětského zpravodajství. Podle některých svědků byl však počet obětí tak vysoký, že o někoho ze své rodiny či příbuzných přišel takřka každý obyvatel Kábulu.

Vytisknout

Diskuze: Největší motoristická katastrofa v historii: Při požáru tunelu Salang zemřely tisíce lidí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Vývojové centrum automobilky BMW

BMW oznámilo zahájení výstavby nového zkušebního centra v České republice

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud