Lidstvo už si díky své vynalézavosti dokázalo usnadnit řadu věcí, včetně cestování. Kromě technologického pokroku, který nám dal parní a spalovací motory, jsme dokázali rozvinout naše schopnosti přizpůsobovat si krajinu a vytvářet tak nové koridory mezi místy, kde by jinak cesta trvala dlouhé dny. Některé z našich staveb se však dokáží stát z dobrého služebníka i naprosto hrozivým pánem. Třeba jako tunel Salang v roce 1982
Když se řekne požár v tunelu, většina evropanů si vybaví tragické požáry na Kaprunu nebo pod Mount Blankem. Málokdo však ví, že pravděpodobně nejtragičtější požár v tunelu se odehrál tisíce kilometrů východním směrem, ve válce zmítaném Afghanistánu.
Zdejší krajina není příliš pohostinná a na mnoha místech ji lemují vysoké hory, jimiž se táhnou obtížně schůdné průsmyky. Jedním z nich je i průsmyk Salang, který leží na spojnici mezi severními regiony země a hlavním městem Kábulem. Jeho zdolávání bylo náročné a mnohdy vydalo na několikadenní cestu. V roce 1954 se tak tehdejší vedení země domluvilo se Sovětským svazem na společném vybudování cesty, včetně tunelu, přes průsmyk Salang.
Tunel dlouhý 2.6 kilometru, široký a vysoký 7 metrů byl dokončen v roce 1964 a stal se hlavní spojnicí mezi severními částmi země a hlavním městem. Díky němu se cesta zkrátila o 300 kilometrů a místo 72 hodin trvala jen hodin 10. Navíc se až do roku 1973 jednalo o nejvýše zbudovaný tunel. Umístěn je totiž ve výšce cca 3400 metrů nad mořem.
Ačkoliv byl tunel původně zbudován ku prospěchu obyvatel Afghánistánu, po Sovětské invazi se stal klíčovým bodem pro rychlý transport jednotek a zásob mezi severem a jihem země. Toho si byli dobře vědomi i povstalci, kteří zda často útočili na vojáky i zásobovací konvoje. Víc škody než povstalci však údajně zavinila prostá nehoda.
3. listopadu roku 1982 totiž došlo v tunelu k požáru, který se řadí k jedněm z nejtragičtějších katastrof v dějinách motorismu. Vzhledem k povaze sovětských sdělovacích prostředků se názory na příčiny i počty obětí liší, ovšem i v tom nejmírnějším (propagandistickém) scénáři mohl počet obětí sahat k dvěma stovkám. Mnohem reálnější jsou však zvěsti o smrti až 2700 vojáků a civilistů.
Podle oficiálních zpráv sovětské armády mělo toho dne dojít ke srážce dvou konvojů, při které však nedošlo k žádné explozi. Kvůli nehodě a následnému nahromadění výfukových plynů ve špatně odvětrávaném prostoru však mělo dojít ke smrti cca 64 vojáků a cca 112 civilistů. Věřte ale podobným zprávám.
Mnohem důvěryhodnější se tak zdá výpověď blíže nejmenovaného diplomatického pracovníka, který tou dobou působil v Kábulu a o své zážitky se podělil s redaktory novin New York Times. Tento rozhovor byl následně otištěn 10. listopadu 1982.
Podle různých svědectví údajně došlo k explozi cisterny převážející palivo, která následně vyvolala řetězovou reakci. Oheň se s ničivou silou řítil 7 metrů širokým tunelem a zapaloval co mohl, což mělo vést k dalším explozím vybavení a materiálu. Navíc byly v tunelu tou dobou kromě vojenských vozidel i vozidla civilistů, včetně autobusů.
Když se ozvala exploze, vojáci hlídkující po obou stranách tunelů se lekli útoku povstalců a vjezdy do tunely zablokovaly tanky. Uvnitř tak zůstalo uvězněno několik tisíc lidí, kteří nevěděli co se děje, kolem se šířil požár, všude vládl zmatek a docházel kyslík. Odhady tak hovoří o smrti cca 700 sovětských vojáků a 2000 afghánských vojáků a civilistů.
Dalším zdrojem informací byl jistý Mohammad Yaqub Sharafat, mluvčí povstalecké skupiny Hezb-e-Islami, který měl prý důvěryhodné informace z místa od některých přeživších. Podle těch exploze zabila minimálně 450 sovětských vojáků, ovšem číslo mělo ještě růst. Mrtví civilisté se měli počítat na několik stovek. Ku prospěchu tohoto informátora hrál fakt, že jeho dřívější zprávy byly téměř vždy pravdivé.
Nabízí se možnost, že za útokem stála některá povstalecká skupina, nicméně řada povstaleckých skupin informovala, že se nejednalo o žádný jejich útok. Hodnověrnost těchto prohlášení se však dá přirovnat k hodnověrnosti sovětského zpravodajství. Podle některých svědků byl však počet obětí tak vysoký, že o někoho ze své rodiny či příbuzných přišel takřka každý obyvatel Kábulu.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.