Nejodvážnější cesta v historii motorismu měřila jen 35 kilometrů a uskutečnila se před 45 lety

Lunar Rover na Měsíci
Lunar Rover na Měsíci, foto: NASA
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. prosince 2017 16:25
Sdílej:

11. prosince 1972 se uskutečnila jedna z nejvýznamnějších a také nejodvážnějších výprav v historii lidstva i motorismu. Zhruba 384 400 kilometrů od Země totiž usedli astronauti Gene Cernan a Jack Shmitt do svého lunárního roveru LVR a vydali se na nejdelší a zároveň poslední cestu po Měsíci.

Urazit vzdálenost 35 kilometrů zřejmě není v očích žádného dobrodruha příliš velkou výzvou, zvláště když jste vybaveni dopravním prostředkem, nad kterým si lámaly hlavy nejgeniálnější mozky z celé NASA. V sedmdesátých letech, kdy se poslední výprava s Lunar Roverem konala, však nebylo nikdy nic jisté ani stoprocentní.

I proto se celá výprava, která dohromady trvala 4 hodiny a 26 minut, rozdělila do 3 jednotlivých etap. Během každé z nich nejdříve astronauti dojeli na nejvzdálenější plánovaný bod a poté se postupně vraceli. Tento postup byl zvolen kvůli možnosti návratu v případě poruchy či jakýchkoliv komplikací.

A k těm nakonec opravdu došlo, ale naštěstí ještě předtím, než se astronauti na cestu vypravili. Kladivo astronauta Cernana, které měl zavěšené na obleku, totiž zavadilo svou násadou o blatník roveru a rozbilo ho. Z našeho pohledu se jedná o maličkost, ovšem na Měsíci to znamenalo obrovské přívaly prachu na kombinéze i technice. Cernan se však nedal zahanbit a dal se do oprav za pomoci lepící pásky. Ta však kvůli prachu špatně fungovala, proto nakonec použil kus mapy a vše co bylo v modulu navíc.

S podobně upraveným Roverem pak astronauti procestovali všechny tři naplánované trasy a zpět na Zemi přivezli 90 kilogramů různých vzorků, včetně mapy plné měsíčního prachu, která posloužila jako blatník a dodnes je umístěna v muzeu.

Agentura Nasa, jak upozornil web Jalopnik, pak k výročí této události zveřejnila několik snímků a hlavně mapu, na které je celá výprava znázorněna pomocí trasy nad americkým ostrovem Manhattan. Co se týče trasy na samotném Měsíci, stopy po lunárním vozítku jsou zde údajně patrné dodnes.

A pokud bychom měli k dispozici snímky s ještě vyšším rozlišením, pravděpodobně bychom na Měsíci mohli spatřit i samotný lunární rover, který zde musel zůstat. Díky jeho dálkově ovládané kameře s přenosem obrazu však mohl natočit start lunárního modulu a s tím spojený začátkem úspěšné cesty astronautů domů.

Stalo se
Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?

Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.