11. prosince 1972 se uskutečnila jedna z nejvýznamnějších a také nejodvážnějších výprav v historii lidstva i motorismu. Zhruba 384 400 kilometrů od Země totiž usedli astronauti Gene Cernan a Jack Shmitt do svého lunárního roveru LVR a vydali se na nejdelší a zároveň poslední cestu po Měsíci.
Urazit vzdálenost 35 kilometrů zřejmě není v očích žádného dobrodruha příliš velkou výzvou, zvláště když jste vybaveni dopravním prostředkem, nad kterým si lámaly hlavy nejgeniálnější mozky z celé NASA. V sedmdesátých letech, kdy se poslední výprava s Lunar Roverem konala, však nebylo nikdy nic jisté ani stoprocentní.
I proto se celá výprava, která dohromady trvala 4 hodiny a 26 minut, rozdělila do 3 jednotlivých etap. Během každé z nich nejdříve astronauti dojeli na nejvzdálenější plánovaný bod a poté se postupně vraceli. Tento postup byl zvolen kvůli možnosti návratu v případě poruchy či jakýchkoliv komplikací.
A k těm nakonec opravdu došlo, ale naštěstí ještě předtím, než se astronauti na cestu vypravili. Kladivo astronauta Cernana, které měl zavěšené na obleku, totiž zavadilo svou násadou o blatník roveru a rozbilo ho. Z našeho pohledu se jedná o maličkost, ovšem na Měsíci to znamenalo obrovské přívaly prachu na kombinéze i technice. Cernan se však nedal zahanbit a dal se do oprav za pomoci lepící pásky. Ta však kvůli prachu špatně fungovala, proto nakonec použil kus mapy a vše co bylo v modulu navíc.
S podobně upraveným Roverem pak astronauti procestovali všechny tři naplánované trasy a zpět na Zemi přivezli 90 kilogramů různých vzorků, včetně mapy plné měsíčního prachu, která posloužila jako blatník a dodnes je umístěna v muzeu.
Agentura Nasa, jak upozornil web Jalopnik, pak k výročí této události zveřejnila několik snímků a hlavně mapu, na které je celá výprava znázorněna pomocí trasy nad americkým ostrovem Manhattan. Co se týče trasy na samotném Měsíci, stopy po lunárním vozítku jsou zde údajně patrné dodnes.
A pokud bychom měli k dispozici snímky s ještě vyšším rozlišením, pravděpodobně bychom na Měsíci mohli spatřit i samotný lunární rover, který zde musel zůstat. Díky jeho dálkově ovládané kameře s přenosem obrazu však mohl natočit start lunárního modulu a s tím spojený začátkem úspěšné cesty astronautů domů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.