Před 30 lety vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Moderně řešený hatchback Škoda Favorit se veřejnosti poprvé představil na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně ve středu 16. září 1987, moderním pojetím byl plně srovnatelný se západní konkurencí ve třídě. Zazářil také na závodních tratích a odstartoval dynamický rozvoj značky Škoda.
„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva Škoda Auto. „Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává B. Maier. Projekt nového osobního vozu Škoda Favorit s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982, termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Hrdlička, CSc. kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu, jehož výsledek umožnil automobilce Škoda v pozdější době bezprecedentní rozvoj.
Obal prodává: Design by Bertone
Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení. Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci. Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda 120) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227, o 40 mm kratší Favorit přitom nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru. Škoda Favorit se stala plnohodnotným rodinným vozem, a to bylo připraveno ještě větší odvozené kombi Forman.
Široká mezinárodní spolupráce
Tým značky Škoda úzce spolupracoval s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze (ÚVMV), kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky - během týdne zde dokázali vytvořit zatížení odpovídající 100 000 km. Prototypy pak v reálu musely obstát na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů. Došlo také na testy v hornatém alpském terénu a teplém klimatu Riviéry, brzdy se prověřovaly na rakouských vysokohorských silnicích u Grossglockneru a Turacherhöhe. Odborníci automobilky Škoda kooperovali i s řadou renomovaných zahraničních odborníků, specialisté Porsche řešili mimo jiné funkčnost uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Ve finální fázi vývoje vozu Škoda Favorit se uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu.
Velká pozornost byla věnována „srdci“ nového modelu – šlo o osvědčený čtyřválec OHV o zdvihovém objemu 1289 cm3 o výkonu 46 či 43 kW, vybaveného karburátorem, nebo později vstřikováním paliva. Splnění nových emisních předpisů i vysokých nároků na životnost si vyžádalo použití odolnějších materiálů ventilových sedel, pístů s ocelovými jádry, kvalitnějších vložek válců, ale i vyztužení bloku motoru, aplikaci kaleného klikového hřídele a řadu dalších úprav
MSV Brno, 1987: Ostře sledovaná premiéra
Oficiální světový debut osobního automobilu Škoda Favorit se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady FAVORIT v srpnu 1988. První automobily FAVORIT 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L stála 65 630 Kčs), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.
Modernizovaný Favorit: Stále na úrovni
Po sametové revoluci v listopadu 1989 bylo s přechodem k tržnímu hospodářství zřejmé, že dlouhodobou konkurenceschopnost automobilce Škoda zajistí jen vstup silného zahraničního partnera. Náročná jednání byla úspěšně završena na jaře 1991 a Škoda se stala členem skupiny Volkswagen. Vůz Škoda Favorit , jeden z mála moderně řešených nelicenčních osobních automobilů zemí bývalého tzv. Východního bloku, představoval velmi solidní základ, průběžně zhodnocovaný zvyšováním kvality, technické i estetické úrovně. První realizovaná úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed. Výraznější facelift z ledna 1993 se vryl do paměti veřejnosti působivou reklamní kampaní s 548 vlaječkami, umístěnými na místech vozu, jichž se provedené změny týkaly. Modelová řada Favorit dokázala díky postupně realizovaným úpravám držet krok s rostoucími nároky zákazníků na bezpečnost, komfort i vzhled. Úspěch měla i na nejnáročnějších trzích, například odbyt v Německu meziročně (1990 / 1991) vzrostl téměř na dvojnásobek. Prodej vozů Škoda Favorit a kombi Forman podpořily i akční verze s rozšířenou výbavou, např. Sport Line, Black Line, Marathon či Excellent. Mezi srpnem 1987 a zářím 1994 vzniklo 783 168 vozů Škoda Favorit , společně s kombi Forman a užitkovými deriváty včetně typu Pick-up se celkem vyrobilo 1 077 126 vozů. Štafetu poté přebrala Škoda Felicia/Felicia Combi. Motorsport: Favorit králem nejen své třídy
Nová Škoda Favorit vstoupila do mistrovství světa v automobilových soutěžích na sklonku roku 1989 a rychle navázala na velké úspěchy mladoboleslavských vozů s pohonem zadních kol. V roce 1990 startovala Škoda Favorit ve vybraných podnicích Mistrovství světa, Evropy a Československa v rally. Angažmá týmu Škoda Motorsport se postupně rozšiřovalo, takže v roce 1994 již vůz Favorit absolvoval všechny soutěže seriálu MS. Největších úspěchů dosáhl na trati nejstarší a nejslavnější automobilové soutěže světa, Rallye Monte Carlo. Sehraný tandem Sibera / Gross s vozem FAVORIT 136 L dokázal vyhrát svoji třídu čtyřikrát v řadě (1991 – 1994). V roce 1994 získala Škoda Favorit celkové vítězství ve světovém poháru FIA Formule 2 pro vozy s motorem do 2000 cm3 a poháněnou jednou nápravou. Škoda Auto si výročí vzniku významné řady Favorit připomene mimo jiné mimořádnou výstavou unikátních dokumentů a prototypů ve Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi (od 18. září), nebo moderovaným setkáním s předními osobnostmi, které stály u zrodu automobilu, jenž pro značku Škoda znamenal nakročení do nové etapy dynamického rozvoje (26. září od 17:30 ve Škoda Muzeu)
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?