Před 30 lety vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Moderně řešený hatchback Škoda Favorit se veřejnosti poprvé představil na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně ve středu 16. září 1987, moderním pojetím byl plně srovnatelný se západní konkurencí ve třídě. Zazářil také na závodních tratích a odstartoval dynamický rozvoj značky Škoda.
„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva Škoda Auto. „Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává B. Maier. Projekt nového osobního vozu Škoda Favorit s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982, termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Hrdlička, CSc. kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu, jehož výsledek umožnil automobilce Škoda v pozdější době bezprecedentní rozvoj.
Obal prodává: Design by Bertone
Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení. Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci. Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda 120) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227, o 40 mm kratší Favorit přitom nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru. Škoda Favorit se stala plnohodnotným rodinným vozem, a to bylo připraveno ještě větší odvozené kombi Forman.
Široká mezinárodní spolupráce
Tým značky Škoda úzce spolupracoval s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze (ÚVMV), kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky - během týdne zde dokázali vytvořit zatížení odpovídající 100 000 km. Prototypy pak v reálu musely obstát na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů. Došlo také na testy v hornatém alpském terénu a teplém klimatu Riviéry, brzdy se prověřovaly na rakouských vysokohorských silnicích u Grossglockneru a Turacherhöhe. Odborníci automobilky Škoda kooperovali i s řadou renomovaných zahraničních odborníků, specialisté Porsche řešili mimo jiné funkčnost uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Ve finální fázi vývoje vozu Škoda Favorit se uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu.
Velká pozornost byla věnována „srdci“ nového modelu – šlo o osvědčený čtyřválec OHV o zdvihovém objemu 1289 cm3 o výkonu 46 či 43 kW, vybaveného karburátorem, nebo později vstřikováním paliva. Splnění nových emisních předpisů i vysokých nároků na životnost si vyžádalo použití odolnějších materiálů ventilových sedel, pístů s ocelovými jádry, kvalitnějších vložek válců, ale i vyztužení bloku motoru, aplikaci kaleného klikového hřídele a řadu dalších úprav
MSV Brno, 1987: Ostře sledovaná premiéra
Oficiální světový debut osobního automobilu Škoda Favorit se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady FAVORIT v srpnu 1988. První automobily FAVORIT 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L stála 65 630 Kčs), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.
Modernizovaný Favorit: Stále na úrovni
Po sametové revoluci v listopadu 1989 bylo s přechodem k tržnímu hospodářství zřejmé, že dlouhodobou konkurenceschopnost automobilce Škoda zajistí jen vstup silného zahraničního partnera. Náročná jednání byla úspěšně završena na jaře 1991 a Škoda se stala členem skupiny Volkswagen. Vůz Škoda Favorit , jeden z mála moderně řešených nelicenčních osobních automobilů zemí bývalého tzv. Východního bloku, představoval velmi solidní základ, průběžně zhodnocovaný zvyšováním kvality, technické i estetické úrovně. První realizovaná úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed. Výraznější facelift z ledna 1993 se vryl do paměti veřejnosti působivou reklamní kampaní s 548 vlaječkami, umístěnými na místech vozu, jichž se provedené změny týkaly. Modelová řada Favorit dokázala díky postupně realizovaným úpravám držet krok s rostoucími nároky zákazníků na bezpečnost, komfort i vzhled. Úspěch měla i na nejnáročnějších trzích, například odbyt v Německu meziročně (1990 / 1991) vzrostl téměř na dvojnásobek. Prodej vozů Škoda Favorit a kombi Forman podpořily i akční verze s rozšířenou výbavou, např. Sport Line, Black Line, Marathon či Excellent. Mezi srpnem 1987 a zářím 1994 vzniklo 783 168 vozů Škoda Favorit , společně s kombi Forman a užitkovými deriváty včetně typu Pick-up se celkem vyrobilo 1 077 126 vozů. Štafetu poté přebrala Škoda Felicia/Felicia Combi. Motorsport: Favorit králem nejen své třídy
Nová Škoda Favorit vstoupila do mistrovství světa v automobilových soutěžích na sklonku roku 1989 a rychle navázala na velké úspěchy mladoboleslavských vozů s pohonem zadních kol. V roce 1990 startovala Škoda Favorit ve vybraných podnicích Mistrovství světa, Evropy a Československa v rally. Angažmá týmu Škoda Motorsport se postupně rozšiřovalo, takže v roce 1994 již vůz Favorit absolvoval všechny soutěže seriálu MS. Největších úspěchů dosáhl na trati nejstarší a nejslavnější automobilové soutěže světa, Rallye Monte Carlo. Sehraný tandem Sibera / Gross s vozem FAVORIT 136 L dokázal vyhrát svoji třídu čtyřikrát v řadě (1991 – 1994). V roce 1994 získala Škoda Favorit celkové vítězství ve světovém poháru FIA Formule 2 pro vozy s motorem do 2000 cm3 a poháněnou jednou nápravou. Škoda Auto si výročí vzniku významné řady Favorit připomene mimo jiné mimořádnou výstavou unikátních dokumentů a prototypů ve Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi (od 18. září), nebo moderovaným setkáním s předními osobnostmi, které stály u zrodu automobilu, jenž pro značku Škoda znamenal nakročení do nové etapy dynamického rozvoje (26. září od 17:30 ve Škoda Muzeu)
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.