Toyota AA – začátek slavné historie
Už když Kičiro Tojoda převzal od svého otce továrnu na tkalcovské stavy, snil o projektování a výrobě automobilů. Splněním jeho snu se stal Model AA, který byl vyroben v roce 1936 – o rok později vznikla pobočka firmy nesoucí název Toyota Motor Co. Tento vůz si vzal za vzor americký Chrysler Airflow. Pod maskou se nacházel šestiválcový motor o objemu 3,3 litru, který rovněž vycházel z amerických pohonných jednotek. Model AA byl vyroben v počtu 1404 kusů vyprodukovaných v letech 1936–1942.
Toyota BJ – pokořitel hory Fuji
Prototyp tohoto automobilu byl zkonstruován v roce 1951, práce na něm trvaly rekordně krátkou dobu – pouze od srpna 1950. Důvod ke spěchu byl jednoduchý – potřeby armády a policie. Vůz disponoval šestiválcovým motorem o objemu 3386 cm3 a výkonu 82 koní.
Své skvělé jízdní vlastnosti v terénu model BJ prokázal při neobvyklém testu. Řidič Ichiro Taida za přítomnosti zástupců japonské policie a úředníků dojel terénní Toyotou do šesté zastávky lanovky na horu Fuji ve výšce 2390 m n.m. Na diváky to udělalo obrovský dojem a událost zaznamenala ohlasy po celém světě. První objednávka 298 kusů Toyoty BJ pro japonskou policii přišla v roce 1953. Automobil pak brzy našel kupce i u lesní správy a zásobovacích firem. 23. června téhož roku Toyota BJ dostala nový název: Toyota Land Cruiser. Tento název se natrvalo zapsal do dějin vozů s náhonem na všechna čtyři kola.
Toyota Land Cruiser – ikona off-roadu
Příběh Land Cruiseru se začal psát před více než 60 lety. Původně se jednalo o jednoduché auto s pohonem 4x4, které se postupem času proměnilo v luxusně vybavené série LC 200 a LC 150. Od samého počátku byl Land Cruiser skutečný terénní automobil, který sázel na své základní atributy, tj. pevný rám, reduktor a náhon na všechna čtyři kola.
Land Cruiser je synonymum odolnosti a kvality. Uživatelé oceňují jeho spolehlivost a houževnatost v terénu. Vůz se masově využívá k dálkovému cestování a můžete se s ním setkat prakticky kdekoli na světě.
Toyota Hilux – nezničitelný pick-up
Jeremy Clarkson – hvězda známá zejména z programu Top Gear – dokáže pokazit, sešrotovat a zdemolovat každý vůz, který testuje. No, řekněme - skoro každý.
Před 14 lety provedl tento britský novinář legendární test Toyoty Hilux. Úkol měl zdánlivě jednoduchý: prověřit odolnost japonského pick-upu. Auto zapálili, topili v moři, mlátili do něj demoliční koulí a zasypali na pláži… to je pouze část útrap, které Hilux prodělal, a které přežil. Pokaždé se jej znovu podařilo nastartovat a automobil byl schopen jízdy.
Za více než půl století prodala Toyota na celém světě 18 milionů Hiluxů. Není to jen nejpopulárnější pick-up této firmy, ale také druhý nejčastěji kupovaný model Toyoty vůbec.
Toyota Corolla – nejpopulárnější automobil všech dob
Kompakt, který debutoval v roce 1966, usadil japonskou střední třídu za volant. Dočkal se uznání řidičů po celém světě – už za osm let se stal nejprodávanějším vozem na světě. V dalších dekádách Corolla svůj úspěch mnohokrát zopakovala. Titul nejpopulárnějšího automobilu všech dob si kompaktní Toyota drží od roku 1997.
Během pěti desetiletí spatřilo světlo světa jedenáct generací modelů značky Toyota Corolla a celkem se jich prodalo téměř 45 milionů. Za rok 2015 se japonského kompaktu prodalo více než 1,3 milionu kusů a první pozici na světě opět obhájil s přehledem.
Po celém světě si miliony řidičů pravidelně vyměňují Corolly, které dosloužily, za nové modely. Jsou ovšem i takoví, kteří tuto potřebu nemají. Nedaleko Tokia bydlí starší pán, který svou Corollu vlastní již 47 let.
Toyota Corolla AE86 – královna driftování
Corolla má ve své historii řadu sportovních modelů. Praktický kompakt také ukázal, že si poradí s různými motoristickými sportovními disciplínami. Snad nejslavnější, možná přímo kultovní variantou tohoto modelu je AE86.
AE86 byla poslední Corolla s náhonem na zadní nápravu. Populární se stala pro svoji rychlost a úsporný provoz. Japonské verze měly pod kapotou čtyřválcové motory o objemu 1.6 l a výkonu 130 koní.
Model je znám rovněž pod názvem Corolla GT Coupe, Sprinter Trueno nebo Corolla Trueno, říkalo se mu také Levin. Mladí Japonci, kteří za volantem AE86 objevovali radost z driftování, jí říkali prostě Hachi-Roku (japonsky „86”). Zajímavé je, že právě pálení zadních pneumatik Corolly proslavilo driftování po celém světě. Zvěčnila ho totiž i japonská manga a později anime seriál „Initial D”. Vůz z animovaného seriálu měl charakteristický lak s černobílým vzorem, který se stal oblíbený mezi tunery, a někteří závodníci dodnes startují s modifikovanými AE86.
Prius I – první sériový hybrid
Na koncepci prvního sériově vyráběného hybridního automobilu pracovalo přes dva roky více než osmdesát nejlepších inženýrů Toyoty. Název „prius” pochází z latiny a označuje slovo „první“.
Prototyp byl představen roku 1996. O rok později začal sériový prodej a v roce 2000 se vůz objevil v USA - na největším a nejvýznamnějším trhu – a také v Evropě.
Hybridní pohon tvořil benzínový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 58 koní a elektrická pohonná jednotka generující dalších 44 koní. Prius kráčející proti soudobým trendům vyvolal po celém světě senzaci. Vůz i přes skeptická očekávání řady komentátorů zaznamenal prodejní úspěch.
Prius – nejpopulárnější hybrid
Toyota Prius vznikla v dobách, kdy jen málo výrobců automobilů myslelo na řešení šetrná k životnímu prostředí. Za dvě dekády, kdy se Prius pohybuje na trhu, se z něj stal nejenom symbol ekologie a péče o životní prostředí, ale i nejznámější a nejpopulárnější hybrid po celém světě – ať už jde o roční prodej nebo o celkový počet prodaných vozů.
Hybrid od Toyoty si oblíbily hollywoodské hvězdy, za jeho volant usedli mimo jiné Jessica Alba, Natalie Portman, Julia Roberts, Orlando Bloom a Leonardo DiCaprio. V Japonsku tento model mnohokrát zaujal první místo na seznamu nejpopulárnějších modelů na trhu.
Toyota Mirai – vodíková revoluce
Je to první automobil od základu konstruovaný s pohonem na palivové články. Nejen, že Toyota Mirai při jízdě neprodukuje žádné zplodiny, ale i její výroba je mnohem ekologičtější než výroba vozů se spalovacím motorem.
Vodíková Toyota tankuje pouhé 3 minuty, její dojezd pak činí až 500 km. Elektromotor má výkon 154 koní a zajímavý je i fakt, že ho není nutné zapojovat do zásuvky. Stačí natankovat vodík a proud pak generují palivové články namontované ve voze.
Automobil se setkal s nečekaně dobrým přijetím a počet objednávek mnohokrát překročil plán výroby. Od ledna 2016 do února 2017 prodala Toyota asi 3000 vozů Mirai v Japonsku, USA a Evropě.
Toyota Prius Plug-in Hybrid – úsporná technologie
Nová generace modelu Toyota Prius vybavená technologií plug-in hybrid debutovala v roce 2017. Automobil je zajímavý tím, že nemusí tankovat po celé měsíce.
Pohon plug-in hybrid Toyoty umožňuje rozpálit to v elektrickém režimu až na 135 km/h, přičemž dojezd vozu jedoucího bez účasti spalovacího motoru činí až 50 km. Nová generace soustavy plug-in zkrátila dobu nabíjení baterie o 65 procent. Nabíjení tak v případě použití zásuvky a zástrčky Mennekes trvá cca dvě hodiny, při použití standardní zásuvky napájené ze zdroje o napětí 230 V okolo tří hodin.
Toyota C-HR – hybridní hvězda v nabídce Toyoty
Výrazný, moderní design a karosérie inspirovaná broušeným diamantem, to je nová Toyota C-HR. Vůz na délku měří 4360 mm, na šířku 1795 mm a na výšku 1555 mm (v hybridní verzi). Rozvor činí celých 2640 mm, tj. o 2 cm méně než u rodinného SUV RAV4. Pod kapotou se skrývá hybridní pohon nejnovější generace, převzatý přímo z nového Priusu.
Auris Hybrid – automobil, který popularizoval hybridní pohon v Evropě
Auris byl navržen v Evropě s myšlenkou na náročné evropské zákazníky, a tady se také vyrábí. Jedná se o jeden z nejpopulárnějších kompaktních modelů na trhu. Má dva typy karosérie - hatchback a kombi. Pohon může být jak hybridní, tak benzínový.
Pod kapotou Toyoty Auris Hybrid pracuje 1,8 litrový benzínový motor, který ve spojení s elektrickým agregátem nabízí 136 koňských sil. Součástí vozu je i automatická převodovka e-CTV, za kterou si zákazník nemusí připlácet. Od roku 2010, kdy Auris Hybrid debutoval, si našel již 360 000 kupců, přičemž hybridní varianta tvoří celých 60 procent evropského prodeje tohoto modelu.
Toyota Carina – symbol spolehlivosti
Carina, podobně jako terénní Land Cruiser, je živoucí legendou solidnosti. Nejen její majitelé ji považují za jedno z nejodolnějších a nejspolehlivějších aut v dějinách motorismu.
Poslední generace tohoto modelu způsobila značný rozruch i v Evropě. Carina E vznikla s myšlenkou na obyvatele starého kontinentu a od roku 1993 se vyráběla ve Velké Británii. Nezničitelná Toyota rychle získala popularitu i zde.
Její nástupce, ještě evropštější Avensis, po své předchůdkyni podědil funkčnost, prostornost a spolehlivost.
Camry – nejpopulárnější osobní vůz v USA
Tento středně velký sedan prodává Toyota na mnoha trzích, ovšem právě v USA si získal největší popularitu a uznání tamních řidičů, kteří mají v oblibě velké a pohodlné automobily.
Camry je na americkém trhu k dostání od roku 1983. Za první rok koupili Američané více než 53 tisíc vozů, v roce 2002 se již Camry ocitla na čelní pozici seznamu bestsellerů. Od té doby si svůj úspěch mnohokrát zopakovala.
V letech 2002-2016 se pro Camry rozhodlo více kupců než pro jakýkoli jiný automobil nabízený v USA. V lednu 2017 debutovala na trzích v Detroitu osmá generace Camry, vybudovaná zcela od základů na platformě TNGA.
Yaris – Japonec evropským automobilem roku
Yaris se představil v roce 1999 a svým založením byl určen pro globální trh. Jednalo se o kompaktní, úsporný vůz nabízející současně vysokou kvalitu, odolnost a velmi dobré parametry, pokud jde o vliv na životní prostředí.
V evropské specifikaci vystupoval Yaris jako třídveřový nebo pětidveřový hatchback. Na dalších trzích byl nabízen i jako kupé nebo sedan. Automobil navrhlo studio ED2 ve Francii podle evropského vkusu.
Výhod nového modelu Toyoty si všimli nejenom řidiči. Roku 2000 vyhrál Yaris v soutěži European Car of the Year, a to jako druhý vůz japonské značky v dějinách. Současně si odnesl i cenu Japanese Car of the Year. Automobil sbíral vavříny i za bezpečnost a spokojenost zákazníků.
Yaris Hybrid – nejmenší hybrid v Evropě
Yaris Hybrid debutoval v roce 2012 a stal se technologicky nejvyspělejší variantou tohoto modelu. Hybridní pohon o celkovém výkonu 100 koňských sil pocházel z Priusu, ovšem dočkal se zmenšení, aby v interiéru a zavazadlovém prostoru nezabíral tolik místa. Pod kapotou se ocitl benzínový motor o objemu 1,5 l pracující v Atkinsonově cyklu.
První hybridní Yaris spotřebovával průměrně 3,7 l/100 km a do ovzduší vypouštěl 79 g/km CO2. Automobil byl od samého počátku navržen jako hybridní, a proto bez ohledu na to, zda disponoval konvenčním motorem nebo benzínově-elektrickou pohonnou soustavou, v kabině i v kufru bylo stejně místa. Od své premiéry prodělal Yaris Hybrid dva významné facelifty, díky nimž získal na úspornosti i prostornosti.
i-Road – odpověď na zácpy ve městě
Toyota i-ROAD je futuristická trojkolka, vytvořená s cílem dobýt městské aglomerace. Zatím se testuje, ovšem už nyní lze vůz potkat v ulicích Toyota City v Tokiu a v Grenoble, kde si ji můžete půjčit stejně jako městské kolo.
Váží cca 300 kg a pohání ji dva elektromotory, každý o výkonu dvou kilowatt. To postačí, aby se mohla rozjet na 45 km/h (bez omezovače na 60 km/h). S nabitými bateriemi ujede maximálně 50 km. Řízení tohoto atypického automobilu je velmi zábavné, protože díky technologii Active Lean se i-Road v zatáčkách naklání jako motocykl.
Celica – závodní legenda
Celica je další legendou v dějinách Toyoty. Objevila se v roce 1970. Jedním z důvodů pro vznik tohoto modelu byla potřeba modelu s náhonem na zadní nápravu, kterým by se dalo jezdit efektně a snadno – proto bylo zavěšení zcela nezávislé a vzadu čtyřčepové.
O sedm let později Toyota prodala miliontý kus Celiky a představila druhou generaci. Třetí generace spatřila světlo světa v roce 1981. Nový model byl skrz naskrz moderní. Ve výbavě byla mimo jiné tovární satelitní navigace. Model se dočkal sedmi generací a jeho výroba byla ukončena roku 2006 – v té době se již trh odvracel od karosérií typu kupé. Za více než 35 let výroby tohoto modelu vyjelo na silnice 4 129 626 vozů.
Jeho závodní varianta, Celica GT-Four, získala čtyři mistrovské tituly v soutěži řidičů a dva v kategorii producentů, takže se stala vozem, jenž má na kontě nejvíce úspěchů ze všech modelů v závodní historii Toyoty.
Toyota Supra – hvězda stříbrného plátna
Toyota Supra je legendární sportovní model, nástupce Toyoty 2000GT. Kupé, které se vyrábělo od roku 1978 do roku 2002, bylo silně spřízněno (kromě poslední, čtvrté generace) s modelem Celica.
První generace – představená jako top verze Celiky – byla poháněna šestiválcovým motorem o výkonu 145 koní. Druhá generace rovněž fungovala jako varianta Celiky, lišící se pouze výbavou. Až třetí generace z roku 1986 se stala nezávislým modelem.
Toyota Supra se natrvalo zapsala do paměti fanoušků sportovních automobilů díky své roli ve filmu „Rychle a zběsile“. Objevila se tam čtvrtá generace s výkonem 324 koní, která nabízela zrychlení z nuly na sto kilometrů během pěti vteřin. Ve voze se objevila tehdy velmi moderní řešení, jako je aktivní spoiler nebo olejový chladič diferenciálu.
Toyota FT-1 – dlouho očekávaný nástupce Supry
Tento koncept vytvořila americká projektová pobočka Toyoty v Detroitu. Inspirací se staly modely jako 2000GT, Celica, Supra, MR2, a také Toyota GT86.
Projektanti umístili motor FT-1 dopředu, odkud pohání zadní nápravu. Vůz se objevil i v doplňku ke hře Gran Turismo 6.
Automobil se zřejmě stal inspirací pro nové velké kupé Toyoty, které vzniká ve spolupráci s BMW. Toyota se opět rozhodla pro název Supra, ovšem zatím není známo, zda tento název ponese sériový grand tourer.
Toyota GT86 – návrat ke sportovním kořenům
Její tvůrci našli zdroj inspirace v bohatých sportovních tradicích Toyoty. Název auta odkazuje na Corollu AE86 z poloviny 80. let dvacátého století, která se mimo jiné díky zadnímu náhonu stala legendou driftingu. Dvoulitrový, vpředu umístěný motor typu boxer o výkonu 200 koňských sil pohání zadní nápravu.
Verze GT86 CS-R3 je závodní variantou civilní GT86. Roku 2015 prošla homologací a stala se prvním závodním vozem s náhonem na zadní kola, který ve 21. století získal homologaci FIA. Nový GT86 se tak vrací ke skvělé závodní tradici Toyoty. CS-R3 pohání dvoulitrový atmosférický benzínový motor typu boxer ze sériového vozu, jehož výkon byl navýšen z 200 koní na 232.
Toyota Sports 800 – první sportovní model Toyoty
Roku 1965 debutoval Sports 800 – tehdy sen každého mladého Japonce. Jednalo se o první sportovní vůz Toyoty a první kabriolet na světě se střechou typu Targa, která se po demontáži ukládala do zavazadlového prostoru. Dveře a kapota motoru byly vyrobeny z hliníkové slitiny.
Díky použití dvou závodních karburátorů Aisan činil výkon motoru o objemu 790 cm3 45 koní. Během testů bylo dosaženo maximální rychlosti 156 km/h.
Z výrobní linky sjelo 3131 kusů, které se prodávaly výhradně v Japonsku. Získal si sympatie nejen zámožné mládeže ze země vycházejícího slunce, ale i amerických vojáků, kteří zde pobývali na základnách. Díky nim se část vozů dostala i za oceán a dnes zdobí garáže amerických sběratelů.
Toyota 2000GT – vůz Jamese Bonda
Toyota 2000GT byla první sportovní model této značky, který se prodával na globálních trzích. Ladné kupé mělo konkurovat Jaguaru e-Type, Astonu Martin GTs nebo závodním modelům Ferrari.
Toyota 2000GT změnila vnímání japonských automobilů ve světě. Auto dosahovalo světových výsledků – nabízelo maximální rychlost na úrovni 218 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy.
Roku 1967 vznikly dva vozy zcela bez střechy, které si zahrály ve filmu o agentu 007 pod názvem „Žiješ jenom dvakrát”. Roadstery byly vyrobeny speciálně pro Seana Conneryho, tehdejšího představitele Jamese Bonda – urostlý herec se totiž nevešel pod střechu aerodynamického kupé.
Toyota RAV4 – průkopník segmentu SUV
Když se v roce 1994 objevila na trhu RAV4, odstartovalo to raketový nástup segmentu SUV. První generace této lehké terénní Toyoty se samonosnou karosérií měla pouhých 3695 mm délky, náhon na všechna čtyři kola a pod kapotou dvoulitrový motor. Milovníci tradičních terénních vozů zkonstruovaných na rámu jenom znechuceně kroutili hlavami, ovšem neobvyklý nápad se ukázal být trefou do černého a rychle se objevili jeho následovníci.
Za první měsíc se objednávky vyšplhaly na 8000 aut, což dvakrát překračovalo plánovanou měsíční výrobu. Za první rok činil prodej 53 tisíc vozů a v dalších dvou letech ještě trojnásobně vzrostl. Úspěch Toyoty upoutal pozornost dalších výrobců, kteří se pustili do práce na vlastních kompaktních SUV.
Současná RAV4 je skvěle vybavené rodinné auto vybudované na platformě Avensisu, takže je pohodlné a prostorné. Ve srovnání s původním vozem narostla bezmála o metr, a také dospěla. V současné době již nesoupeří s městskými hatchbacky, ale s vozy střední třídy.
RAV4 Hybrid – inovativní pohon 4x4
Hybridní verze RAV4 uvedla na trh inovativní pohon 4x4 E-Four, který nepotřebuje hnací hřídel, takže je lehčí a má jednodušší konstrukci. Přední kola pohání hybridní soustava s 2,5litrovým benzínovým motorem o výkonu 155 koní, spolupracujícím se silným elektromotorem o výkonu 142 koní. Zadní nápravu pohání další elektromotor. RAV4 disponuje celkovým výkonem 197 koňských sil a zrychlí z nuly na 100 km/h za 8,3 sekundy. Její maximální rychlost činí 180 km/h.
Jak funguje? V obtížných podmínkách, když se vyskytnou problémy s přilnavostí kol, spustí systém E-Four druhý elektromotor pohánějící zadní nápravu. Podle aktuální potřeby se točivý moment aktivně rozděluje mezi obě nápravy v takřka libovolných proporcích. Praktičnost tohoto řešení zvyšuje navíc možnost táhnout přívěs o hmotnosti až 1650 kg.
FJ Cruiser – miláček Ameriky
Tento velmi charakteristický automobil navazující na retro styl legendárního Land Cruiseru FJ40 se objevil jako koncepční vůz roku 2003 a do výroby se dostal o tři roky později. Vyráběl se v Japonsku, ovšem ocenění za odvážný styl a funkční interiér se mu dostalo po celém světě, zejména v USA a Austrálii, kde je „čtyřicítka“ považována za kultovní auto.
Toyota FJ Cruiser byla v nabídce s motorem V6 o výkonu 260 koní a objemu čtyř litrů, spolupracujícím s manuální nebo automatickou převodovkou. Model se přestal vyrábět roku 2016.
Setsuna – okamžik zvěčněný ve dřevě
Tento výjimečný koncepční roadster se představil na Design Weeku v Miláně v roce 2016. Automobil, jehož název v japonštině znamená „okamžik“, byl celý vyroben ručně s použitím dřeva a má symbolizovat rozvíjející se lásku k automobilu.
Každý detail Setsuny byl vyroben v souladu s tradičním japonským uměním opracovávání dřeva. Při pohledu zepředu má vůz tvar osmiúhelníku. Zboku nebo shora tvoří elipsu. Svým vzhledem Setsuna trochu připomíná člun. Tradiční japonské techniky – okuriari a kusabi – posloužily k propojení dřevěných prvků bez hřebíků nebo šroubů.
Toyota Concept-i – auto s osobností
Na veletrhu Consumer Electronics Show 2017 v Las Vegas Toyota představila nový koncepční vůz, kde umělá inteligence slouží k navázání vztahu mezi člověkem a automobilem.
V interiéru Concept-i se nacházejí čtyři samostatná křesla, přičemž projektanti omezili počet tlačítek a displejů na minimum. Automobil používá ke komunikaci s řidičem kombinace světel, zvuků a fyzikálních impulsů. Kupříkladu osvětlení v okolí chodidel řidiče informuje o tom, zda je vůz ovládán automaticky nebo manuálně.
Koncepční vůz Toyoty Concept-i vypadá kosmicky a kosmickou technologii najdeme i na jeho palubě. Umělá inteligence Yui zobrazovaná v kabině v podobě animovaného avatara dokáže s řidičem nejen hovořit jeho jazykem, ale také v souladu s komunikačními a kulturními pravidly daného regionu.
Hybridní jachta PONAM-28V – ekologická námořní doprava na Olympiádě v Tokiu
Hybridní technologie se uplatňují nejen v automobilech. Co byste řekli na hybridní jachtu? Toyota vytvořila rekreační člun s hybridním pohonem, kterou poskytla k testování úřadům v hlavním městě Japonska. V roce 2020 bude nová loď Toyoty využita v rámci organizace olympijských a paralympijských her jako dopravní prostředek při monitorování na Tokijské zátoky.
Pohon jachty se skládá ze spalovacího motoru o výkonu 260 koní a elektromotoru o výkonu 49 koní, napájeného lithium-iontovou baterií o objemu 11 kWh.
Kirobo – hlas z vesmíru
Sotva 34 cm vysoký robot Koribo se stal 4. srpna 2013 plnoprávným kosmonautem, který společně s posádkou kosmické lodi K 4 odstartoval na oběžnou dráhu Země.
O dva týdny později jako první robot v historii promluvil v kosmickém prostoru a mimo jiné řekl: „21. srpna 2013 udělal robot malý krůček ke skvělé budoucnosti”. Přátelsky si také pohovořil s kosmonautem Koichi Wakatou, prvním japonským velitelem Mezinárodní kosmické stanice. Nebyla to jen suchá výměna vět, Kirobo se vyznal ve zdvořilostech, reagoval na širší smysl sdělení a dokonce žertoval. Vyprávěl o svých zkušenostech na Zemi a během letu na oběžnou dráhu.
V roce 2017 Toyota Motor Corporation uvedla do výrobu Kirobo Mini, robota, který s využitím umělé inteligence umí vést rozhovor, vtipkovat a poskytovat emocionální podporu. Tento deseticentimetrový elektronický přítel stojí v Japonsku v přepočtu asi dva tisíce korun.