Ačkoliv se v posledních letech stalo označení Alfa Romeo synonymem pro "Trávím hodně času v servisu", před padesáti lety měla značka zcela jiné postavení na trhu. Důkazem budiž tento nádherný stroj, který se světu poprvé představil 31. srpna 1967, v předvečer velké ceny F1 v Monze.
Tato Alfa možná nepatří mimo kruhy zasvěcených k těm nejznámějším modelům, ovšem v historii sportovních vozů se spolu s Lamborghini Miura stala jedním z prvních tzv. "Supersportů". Pod její nádhernou a elegantně tvarovanou karoserií se totiž ukrývala čistě závodní platforma převzatá ze závodních vozů řady Tipo 33.
Celkem mělo vzniknout okolo 18 modelů, ovšem pět z nich bylo následně přeměněno v různé koncepty. Bohužel nevíme kolik z těchto nádherných automobilů se dochovalo až do dnešních dnů, ovšem podle webu CarScoops by se na světě mohlo najít 5 nebo šest funkčních kousků.
Pod kapotou vozu byl ukryt 2,0 litrový motor V8 s DOHC rozvodem a vstřikováním paliva. Jeho omezovač byl položen až na hranici 10,000 ot./min., díky čemuž motor produkoval na tu dobu úctyhodných 230 koní. Váha celého vozu se navíc pohybovala jen okolo 700 kg, takže akcelerace z 0 na 100 km/h okolo 5,5 vteřiny nebyl problém. Maximální rychlost se zastavovala až u hranice 257 km/h.
K výročí oslav 50 let od prvního představení vozu připravila automobilka Alfa Romeo speciální výstavu v Muzeu Storico in Arese v Miláně. K vidění zde bude jak prototyp modelu 33 Stradale, tak dalších 5 konceptů, které vycházely z podvozku tohoto vozu.