Při pohledu na elegantní křivky vozu Alfa Romeo 33 Stradale se nechce věřit, že poprvé se tento skvost objevil na silnici již 31. srpna 1967. Za uplynulých 50 let ale neztratil nic ze své krásy ani nadčasovosti.
Ačkoliv se v posledních letech stalo označení Alfa Romeo synonymem pro "Trávím hodně času v servisu", před padesáti lety měla značka zcela jiné postavení na trhu. Důkazem budiž tento nádherný stroj, který se světu poprvé představil 31. srpna 1967, v předvečer velké ceny F1 v Monze.
Tato Alfa možná nepatří mimo kruhy zasvěcených k těm nejznámějším modelům, ovšem v historii sportovních vozů se spolu s Lamborghini Miura stala jedním z prvních tzv. "Supersportů". Pod její nádhernou a elegantně tvarovanou karoserií se totiž ukrývala čistě závodní platforma převzatá ze závodních vozů řady Tipo 33.
Celkem mělo vzniknout okolo 18 modelů, ovšem pět z nich bylo následně přeměněno v různé koncepty. Bohužel nevíme kolik z těchto nádherných automobilů se dochovalo až do dnešních dnů, ovšem podle webu CarScoops by se na světě mohlo najít 5 nebo šest funkčních kousků.
Pod kapotou vozu byl ukryt 2,0 litrový motor V8 s DOHC rozvodem a vstřikováním paliva. Jeho omezovač byl položen až na hranici 10,000 ot./min., díky čemuž motor produkoval na tu dobu úctyhodných 230 koní. Váha celého vozu se navíc pohybovala jen okolo 700 kg, takže akcelerace z 0 na 100 km/h okolo 5,5 vteřiny nebyl problém. Maximální rychlost se zastavovala až u hranice 257 km/h.
K výročí oslav 50 let od prvního představení vozu připravila automobilka Alfa Romeo speciální výstavu v Muzeu Storico in Arese v Miláně. K vidění zde bude jak prototyp modelu 33 Stradale, tak dalších 5 konceptů, které vycházely z podvozku tohoto vozu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.