Při pohledu na elegantní křivky vozu Alfa Romeo 33 Stradale se nechce věřit, že poprvé se tento skvost objevil na silnici již 31. srpna 1967. Za uplynulých 50 let ale neztratil nic ze své krásy ani nadčasovosti.
Ačkoliv se v posledních letech stalo označení Alfa Romeo synonymem pro "Trávím hodně času v servisu", před padesáti lety měla značka zcela jiné postavení na trhu. Důkazem budiž tento nádherný stroj, který se světu poprvé představil 31. srpna 1967, v předvečer velké ceny F1 v Monze.
Tato Alfa možná nepatří mimo kruhy zasvěcených k těm nejznámějším modelům, ovšem v historii sportovních vozů se spolu s Lamborghini Miura stala jedním z prvních tzv. "Supersportů". Pod její nádhernou a elegantně tvarovanou karoserií se totiž ukrývala čistě závodní platforma převzatá ze závodních vozů řady Tipo 33.
Celkem mělo vzniknout okolo 18 modelů, ovšem pět z nich bylo následně přeměněno v různé koncepty. Bohužel nevíme kolik z těchto nádherných automobilů se dochovalo až do dnešních dnů, ovšem podle webu CarScoops by se na světě mohlo najít 5 nebo šest funkčních kousků.
Pod kapotou vozu byl ukryt 2,0 litrový motor V8 s DOHC rozvodem a vstřikováním paliva. Jeho omezovač byl položen až na hranici 10,000 ot./min., díky čemuž motor produkoval na tu dobu úctyhodných 230 koní. Váha celého vozu se navíc pohybovala jen okolo 700 kg, takže akcelerace z 0 na 100 km/h okolo 5,5 vteřiny nebyl problém. Maximální rychlost se zastavovala až u hranice 257 km/h.
K výročí oslav 50 let od prvního představení vozu připravila automobilka Alfa Romeo speciální výstavu v Muzeu Storico in Arese v Miláně. K vidění zde bude jak prototyp modelu 33 Stradale, tak dalších 5 konceptů, které vycházely z podvozku tohoto vozu.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.