Tank si zažil svou premiéru v průběhu první světové války, takže po jejím konci po této mocné zbrani zatoužily snad všechny státy světa. Výjimkou nebylo ani Polsko, které nejdříve nakupovalo stroje od Britů, ovšem poté se rozhodlo pro vývoj vlastního, jehož název zněl 7TP (Siedmiotonowy Polski)
Polský tank 7TP konstrukčně vychází z britských tanků Vickers E, které stály u zrodu polských tankových vojsk. Polská armáda s nimi však nebyla spokojena, takže zahájila vývoj tanku svého.
Hlavními úpravami na 7TP oproti Vickersu se stal nový, silnější a hlavně spolehlivější dieselový motor o výkonu 80 kw (110 k), silnější pancéřování (čelní strana 17 mm), upravená ventilace, rádio a v neposlední řadě i speciální 360° periskop, za jehož návrhem stál polský konstruktér Rudolf Gundlach.
Tank byl nejprve vyráběn, podobně jako Vickers, ve dvou variantách: dvou-věžová varianta disponovala dvojicí těžkých kulometů ráže 7,92, varianta s jednou věží dostala účinné protitankové dělo Bofors vz. 37 ráže 37 mm. Po krátkém testování se ale dvou-věžová varianta ukázala jako nedostatečně účinná a tedy zbytečná. Od její výroby bylo upuštěno a do konce války byla většina těchto tanků přestavěna na variantu s kanónem.
Od začátku výroby, která byla zahájena v roce 1935, do začátku druhé světové války, vzniklo celkem 132 tanků 7TP 7-Tonowy Polski. Tento název je ale poněkud zavádějící, neboť váha tanku dosahovala takřka deseti tun. Před vypuknutím bojů bylo 108 tanků vybaveno věží s kanonem a 24 dvěma kulomety.
Tanky dokonce vzbudily zájem i v zahraničí a v roce 1935 si je přijela prohlédnout rumunská delegace, která měla posoudit koupi tohoto tanku pro rumunskou armádu. Doporučení však nakonec dostal československý tank LT vz. 35.
Co se bojového nasazení týče, tanky 7TP měly nad svými nejčastějšími německými soupeři Panzer I a Panzer II navrch jak v pancéřování, tak ve výzbroji. Bojové zkušenosti ukázaly, že jejich kanón Bofors vz. 37 ráže 37 mm dokázal prorazit i pancíř německého tanku Panzer IV. Jejich vlastní pancéřování ale také nebylo kdovíjak účinné, zvláště pak leteckým útokům špatně odolávalo.
Nutno také dodat, že německý útok byl skutečně rychlý a bravurně provedený, takže polská tanková vojska neměla příliš výrazných možností se prosadit. Největší roli pak sehrály během obléhání Varšavy a následných ústupových bojů. Během obléhání Varšavy byly tyto tanky navíc doplněny o funkční a bojeschopné prototypy tanků 9PT, které se však oficiálně do služby nikdy nedostaly.
Po válce padlo 20 tanků 7TP do rukou německých vojsk a minimálně jeden do rukou sovětů. Ostatní tanky byly buď zničeny v boji, nebo zničeny vlastní posádkou, aby se nedostaly do rukou nepřítele. Do dnešních dnů se bohužel nedochoval žádný původní tank 7TP, ovšem v roce 2011 byl alespoň jeden rekonstruován. Na jeho stavbu měly být využity díly ze zbytků tanků, které byly nalezeny v Polsku i jinde v Evropě.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.