Tahle Tatra se musela obejít bez volantu. Nesměla na silnici ani do terénu

mao / AutoRoad.cz, 26. července 2017, 17:14 Google+

Automobilka Tatra toho za svou historii již stihla vyrobit opravdu mnoho. Od prvního automobilu ve střední Evropě, přes prototypy revolučních tanků, hasičské speciály až po moderní obrněná a bojová vozidla. Věděli jste však, že ve svém repertoáru měla i automobily určené k jízdě po kolejích? Navíc byly tyto drezíny ve službě až do sedmdesátých let.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 27.07. 07:20) Napište svůj názor
Tatra 15/52

Tatra 15/52 | foto: amcars.cz

Sdílejte článek

Prakticky po celé období 19. století a první polovinu století 20. byla železnice jediným dopravním prostředkem umožňujícím hromadnou dopravu lidí na větší vzdálenosti. K přepravě menšího počtu lidí, či obsluhy železnice, však vznikaly i menší kolejové dopravní prostředky, zvané drezíny. Ty byly dlouho poháněny pouze fyzickou silou, což se však změnilo s rozvojem automobilů.

Když tedy nadešla vhodná doba pořídit motorizované drezíny i pro železnici v Československu, vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení, které vyhrála Tatrovácká motorová drezína T15, která vycházela z osobního automobilu T11.

Výroba drezín T15 byla rozdělena na dvě části. V té první byly vyráběny drezíny T15/30, které se vyznačovaly tatrováckým motorem T30 o výkonu 17.6 kW (24 koní). Tato verze byla vyráběna v letech 1932 až 1938. Poté však nastala výrobní přestávka.

Druhá varianta vznikla v roce 1944, tentokrát již s označením Tatra T15/52, které odkazovalo na použití motoru Tatra 52, který disponoval výkonem 22 kW (30 koní). Prvních 12 kusů bylo vyrobeno ještě pro protektorátní železnice a od staršího typu se vzhledově nikterak neodlišovalo.

V poválečném období, konkrétně mezi lety 1947 až 1952, nastala další vlna výroby. Tato vozidla se však již na první pohled odlišovala maskou s žebrováním, která pocházela z osobního vozu Tatra 57. 

Všechny tyto vozy disponovaly čtyřmístnou (DM4), nebo šestimístnou (DM6) karoserií, plochým vzduchem chlazeným motorem, převodovkou se dvěma rychlostmi vpřed i vzad, ruční brzdou na přední kola, nožní brzdou na přední kola a speciálním únikovým oknem ve střeše pro případ nehody.

Karoserie Tatrovek byla, jak bylo na tuto dobu zvykem, vyrobena ze dřeva a pokrytá ocelovými plechy. Pokud však došlo k poškození karoserie / při opravě bylo zjištěno její poškození, byly dřevěné karoserie nahrazovány karoseriemi z vozů Wartburg 1000 nebo Škoda 1202 STW.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Tahle Tatra se musela obejít bez volantu. Nesměla na silnici ani do terénu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 27.07.2017 07:20 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai odhaluje druhou generaci revolučních modelů IONIQ

Hyundai představuje druhou generaci modelů Ioniq, jaké novinky přináší?

Volkswagen Touareg

Volkswagen Tuareg konečně dostal pořádné motory! Vrcholné V8 TDI doplňuje V6 TSI

Renault Twingo 2019

Nový Renault Twingo odhalen: Roztomilý prcek přináší řadu novinek uvnitř i zvenčí

Clarkson a May si zazávodili v ulicích Detroitu

Clarkson a May si zazávodili v amerických klasikách, ulicemi Detroitu proháněli 1 700 koní

V novém Technologickém centru bude 250 specialistů vyvíjet vozy vytvořené na míru požadavkům zákazníků na indickém subkontinentu.

Škoda a Volkswagen otvírají technologické centrum v Indii, vznikat zde bude vůz pro místní trh

Kia Proceed

Kia Proceed přichází na český trh, bohatě vybavený základ pořídíte těsně pod 600 000 Kč

reklama
reklama

Doporučujeme

Navigace, ilustrační fotografie

Kam správně umístit navigaci, abyste nedostali pokutu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

  2. Kritici elektromobilů přišli o další argument, na zdroji energie totiž tolik nezáleží

  3. Česká auta, to není jen Škoda a Tatra. Kde skončila legendární Avia?

  4. Škoda Scala startuje na částce 369 900. Na kolik vyjde v plné výbavě?

  5. Tesla přešla do protiútoku, u jejích nabíječek už tak snadno nezaparkujete

  6. Chudí lidé si už auto nekoupí? Prostě si je brzy nebudou moci dovolit

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud