Automobilka Tatra toho za svou historii již stihla vyrobit opravdu mnoho. Od prvního automobilu ve střední Evropě, přes prototypy revolučních tanků, hasičské speciály až po moderní obrněná a bojová vozidla. Věděli jste však, že ve svém repertoáru měla i automobily určené k jízdě po kolejích? Navíc byly tyto drezíny ve službě až do sedmdesátých let.
Prakticky po celé období 19. století a první polovinu století 20. byla železnice jediným dopravním prostředkem umožňujícím hromadnou dopravu lidí na větší vzdálenosti. K přepravě menšího počtu lidí, či obsluhy železnice, však vznikaly i menší kolejové dopravní prostředky, zvané drezíny. Ty byly dlouho poháněny pouze fyzickou silou, což se však změnilo s rozvojem automobilů.
Když tedy nadešla vhodná doba pořídit motorizované drezíny i pro železnici v Československu, vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení, které vyhrála Tatrovácká motorová drezína T15, která vycházela z osobního automobilu T11.
Výroba drezín T15 byla rozdělena na dvě části. V té první byly vyráběny drezíny T15/30, které se vyznačovaly tatrováckým motorem T30 o výkonu 17.6 kW (24 koní). Tato verze byla vyráběna v letech 1932 až 1938. Poté však nastala výrobní přestávka.
Druhá varianta vznikla v roce 1944, tentokrát již s označením Tatra T15/52, které odkazovalo na použití motoru Tatra 52, který disponoval výkonem 22 kW (30 koní). Prvních 12 kusů bylo vyrobeno ještě pro protektorátní železnice a od staršího typu se vzhledově nikterak neodlišovalo.
V poválečném období, konkrétně mezi lety 1947 až 1952, nastala další vlna výroby. Tato vozidla se však již na první pohled odlišovala maskou s žebrováním, která pocházela z osobního vozu Tatra 57.
Všechny tyto vozy disponovaly čtyřmístnou (DM4), nebo šestimístnou (DM6) karoserií, plochým vzduchem chlazeným motorem, převodovkou se dvěma rychlostmi vpřed i vzad, ruční brzdou na přední kola, nožní brzdou na přední kola a speciálním únikovým oknem ve střeše pro případ nehody.
Karoserie Tatrovek byla, jak bylo na tuto dobu zvykem, vyrobena ze dřeva a pokrytá ocelovými plechy. Pokud však došlo k poškození karoserie / při opravě bylo zjištěno její poškození, byly dřevěné karoserie nahrazovány karoseriemi z vozů Wartburg 1000 nebo Škoda 1202 STW.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.