Tahle Tatra se musela obejít bez volantu. Nesměla na silnici ani do terénu

mao / AutoRoad.cz, 26. července 2017, 17:14 Google+

Automobilka Tatra toho za svou historii již stihla vyrobit opravdu mnoho. Od prvního automobilu ve střední Evropě, přes prototypy revolučních tanků, hasičské speciály až po moderní obrněná a bojová vozidla. Věděli jste však, že ve svém repertoáru měla i automobily určené k jízdě po kolejích? Navíc byly tyto drezíny ve službě až do sedmdesátých let.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 27.07. 07:20) Napište svůj názor
Tatra 15/52

Tatra 15/52 | foto: amcars.cz

Sdílejte článek

Prakticky po celé období 19. století a první polovinu století 20. byla železnice jediným dopravním prostředkem umožňujícím hromadnou dopravu lidí na větší vzdálenosti. K přepravě menšího počtu lidí, či obsluhy železnice, však vznikaly i menší kolejové dopravní prostředky, zvané drezíny. Ty byly dlouho poháněny pouze fyzickou silou, což se však změnilo s rozvojem automobilů.

Když tedy nadešla vhodná doba pořídit motorizované drezíny i pro železnici v Československu, vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení, které vyhrála Tatrovácká motorová drezína T15, která vycházela z osobního automobilu T11.

Výroba drezín T15 byla rozdělena na dvě části. V té první byly vyráběny drezíny T15/30, které se vyznačovaly tatrováckým motorem T30 o výkonu 17.6 kW (24 koní). Tato verze byla vyráběna v letech 1932 až 1938. Poté však nastala výrobní přestávka.

Druhá varianta vznikla v roce 1944, tentokrát již s označením Tatra T15/52, které odkazovalo na použití motoru Tatra 52, který disponoval výkonem 22 kW (30 koní). Prvních 12 kusů bylo vyrobeno ještě pro protektorátní železnice a od staršího typu se vzhledově nikterak neodlišovalo.

V poválečném období, konkrétně mezi lety 1947 až 1952, nastala další vlna výroby. Tato vozidla se však již na první pohled odlišovala maskou s žebrováním, která pocházela z osobního vozu Tatra 57. 

Všechny tyto vozy disponovaly čtyřmístnou (DM4), nebo šestimístnou (DM6) karoserií, plochým vzduchem chlazeným motorem, převodovkou se dvěma rychlostmi vpřed i vzad, ruční brzdou na přední kola, nožní brzdou na přední kola a speciálním únikovým oknem ve střeše pro případ nehody.

Karoserie Tatrovek byla, jak bylo na tuto dobu zvykem, vyrobena ze dřeva a pokrytá ocelovými plechy. Pokud však došlo k poškození karoserie / při opravě bylo zjištěno její poškození, byly dřevěné karoserie nahrazovány karoseriemi z vozů Wartburg 1000 nebo Škoda 1202 STW.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Tahle Tatra se musela obejít bez volantu. Nesměla na silnici ani do terénu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 27.07.2017 07:20 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sabra GT Coupe 1964

Sabra Sport GT: První sporťák z Izraele měl stylu na rozdávání, jaký byl však jeho osud?

GMV-2

Nejbizarnější sovětský stroj? Auto z proudového bombardéru vzniklo v garáži

Landwind X7

Land Rover vyhrál soud s čínskou kopií. Jde ale opravdu o výhru západu?

Grove

Číňané ukázalí vodíkový vůz, ujede 1000 km a má dveře jako Lamborghini

ZAZ 968

Záporožec WRX? Rusové postavili šílený stroj na základě lidového vozítka

Lixiang Zhizhao One

Prémiové SUV z Číny? Leading Ideal nabídne luxus a netradiční hybridní pohon

reklama
reklama

Doporučujeme

Navigace, ilustrační fotografie

Kam správně umístit navigaci, abyste nedostali pokutu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Legální podvod? Takto se automobilky snaží využít mezery v zákonech ve svůj prospěch

  2. Volkswagen potichu odhalil nové logo, téměř nikdo si ho ale nevšiml

  3. Nejdražší auto světa byla jen replika? Úchvatné Bugatti usvědčilo video z konce výstavy

  4. Nejvhodnější nové vozy v jednotlivých segmentech vybrala hvězda Top Gear

  5. Nová Škoda Octavia dorazí ještě letos, oslaví tak 60. výročí modelu

  6. Motorka křížená s Lamborghini? Tahle výstřední hračka ukrývá V8 a 445 koní

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud