Škodovka, která zmizela v propadlišti dějin. Československé pohraničí bránila Želva

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 14. července 2017, 12:48 Aktualizováno 14.7.2017, 15:12 Google+

Často se říká, že Československo patřilo v meziválečném období mezi jednu z předních velmocí, co se vývoje a výroby armádního materiálu týče. A Škoda PA-II "Želva" tato slova potvrzuje. Její technika i výzbroj ji řadily ke špičkám, co se obrněných vozidel týče. Svou úlohu v obraně republiky však sehrála jen částečně

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 15.07. 13:45) Napište svůj názor
Škoda PA-II Želva

Škoda PA-II Želva | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Historie Škody PA-II, lidově zvané "Želva", se začala psát již začátkem dvacátých let, kdy československá armáda zoufale potřebovala nahradit své staré a nevyhovující obrněné automobily. V roce 1923 tak Škodovka dodala dva prototypy Škoda PA-I (Pancéřový automobil), které byly skutečně výjimečné, co se jejich techniky týče. Po armádních zkouškách však byly vráceny s návrhy k úpravám, na jejichž základě vznikla Škoda PA-II.

Škoda PA-II disponovala na rozdíl od většiny tehdejších obrněnců speciálně postaveným podvozkem s pohonem 4x4, koncepcí dvou řiditelných náprav a přítomností dvou řidičů. Vůz tak mohl jezdit stejně dobře dopředu i dozadu, vždy však bylo nutné jednu nápravu zafixovat.

Oproti první verzi přišel model PA-II o otočnou věž se 2 kulomety. Místo ní však vůz dostal speciální pancéřovanou karoserii se střílnami pro 4 těžké kulomety Maxim 7,92 mm, které mohly svou palbou pokrýt celé okolí vozu. Díky této speciální karoserii, kterou zhotovila kladenská Poldovka, získal vůz i svou přezdívku "Želva".

Posádku vozu tvořilo celkem pět mužů, dva řidič, dva střelci a jeden velitel. Jak už je patrné z fotek, uvnitř vozu nebylo příliš prostoru, tudíž o nějakém pohodlí se nedá příliš mluvit. Posádku chránil pancíř o tloušťce 5,5 milimetru, který byl testován na odolnost proti střelbě puškou Mauser 98 na vzdálenost 150 metrů. K vlastní obraně měli vojáci již zmíněné 4 kulomety Maxim, 6 tisíc nábojů, ruční granáty a nálože.

Pod kapotou Škodovky se ukrýval licenční čtyřválec Škoda / Hanomag HP70 o objemu 9,7 litru s výkonem 59 kW (80 k), který dokázal 7,3 tunovou Škodovku rozpohybovat k rychlosti až 70 km/h.

Ministerstvo obrany si v roce 1923 objednalo celkem 12 těchto vozidel, které byly přiřazeny k praporu útočné vozby, jak se tehdy říkalo obrněným jednotkám. Vozy byly doručeny v roce 1925 a během své služby v armádě se osvědčily zejména díky své vynikající spolehlivosti. K objednávce dalších vozů však nedošlo.

Za to mohla jak vysoká cena, tak relativně slabé pancéřování, které by nedokázalo odolat dělostřelecké palbě ani tankovým kanónům. Škoda se sice ještě pokoušela zaujmout přestavbou, která nabízela kanón Škoda ráže 275 mm, tento stroj byl však příliš těžký, neohrabaný a nepraktický.

Želvy byly z armádní služby vyřazeny v roce 1936, ve skladech se však příliš dlouho neohřály. Již na podzim roku 1937 byly zakoupeny ministerstvem vnitra, které je obratem přiřadilo k policejním ředitelstvím v Liberci, Moravské Ostravě a Mostě. V těchto pohraničních částech republiky pak Želvy pomáhaly potlačovat různé výpady Freikorpsu namířené proti četnickým stanicím a místnímu obyvatelstvu.

Ještě před vyřazením z armádní služby se tři "Želvy" dostaly i do Vídně, kde byly tamní policií použity při potlačení nacistického puče v roce 1934.

Z dnešního pohledu se může zdát nasazení policejního vozu s kulomety nepřijatelným řešením, v tehdejších těžkých časech však tito obrněnci představovali významnou překážku pro německé záškodnické jednotky a zároveň fungovali jako velká morální vzpruha jak pro četnictvo, tak pro jednotky Stráže Obrany Státu.

Po roce 1939 se ztrácí informace o většině Želev, s výjimkou dvou kusů.Jeden ze zabavených strojů byl přepraven do Vídně, kde byl vystaven jako ukázka kořistní techniky. Druhý dostal šedý nátěr, byl vybaven rámovou anténou, na korbu dostal trámový kříž a podle insignií byl přiřazen k pancéřové divizi SS Deutschland. Je tedy pravděpodobné, že minimálně jedna Želva se zúčastnila operace Barbarossa, tedy vpádu německých vojsk na území SSSR.

Do dnešní doby se bohužel žádná Škoda PA-II "Želva" nedochovala a šance na nález alespoň jedné polorozpadlé jsou minimální. Je to však velká škoda, neboť její konstrukce byla na tu dobu opravdu velmi pokročilá a fotek tohoto stroje se příliš nedochovalo.

Vytisknout

Diskuze: Škodovka, která zmizela v propadlišti dějin. Československé pohraničí bránila Želva

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 15.07.2017 13:45 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Toyota H2 Truck

V Česku by mělo být 20 vodíkových čerpaček pro nákladní auta

Ducati Panigale v4

Ducati Panigale V4 2020 – Dokonalost v praxi. Má vůbec nějaké neduhy?

HoppyGo Fiat Ducato

Poptávka po sdílených obytných vozech je letos obrovská

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda prozradila, jak dál s elektromobily

Volkswagen Amarok 3.0 TDI 190kW Aventura

Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190kW Aventura – navoněný pracant v obleku

toyota supra

Legendární Supra se objeví v kinech při Rychle a zběsile naživo

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Škoda tvrdí, že elektromobily jsou stejně bezpečné, jako auta s tradičním pohonem

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Nový Volkswagen Polo nabídne jako jeden z prvních modelů ve své třídě částečně automatizovanou jízdu

Volkswagen zjistil únik dat zákazníků

Tesla Model S Plaid

Z nuly na sto za neuvěřitelné dvě vteřiny? Musk představil Teslu Model S Plaid

Emise CO2

Dieselgate u PSA? Přinášíme prohlášení k soudnímu šetření týkajícímu se emisí dieselových motorů ve Francii

Ilustrační foto

Ford zavedl zdarma chytrou aplikaci. Řadě majitelů udělá radost

Seat Alhambra modelového roku 2022 bude dostupný s motorem 1.4 TSI 110 kW (150 k) a výbavou Xcellence za 964 900 Kč

Seat vrací v Česku do prodeje model, po kterém lidé volali, diesel ale bohužel nenajdou

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

Ojetá auta zdražila. Průměrný Superb o 16.159 Kč, Octavii koupíte v průměru za 273.000 Kč

UAZ 2206 Bajkal AMC

UAZ 2206 Bajkal AMC vstupuje na český trh, známe jeho ceny

reklama

Doporučujeme

Speciálně upravený Peugeot 5008

Prezident Macron dostal další nový automobil, tentokrát Peugeot

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Dieselgate u PSA? Přinášíme prohlášení k soudnímu šetření týkajícímu se emisí dieselových motorů ve Francii

  2. V Česku by mělo být 20 vodíkových čerpaček pro nákladní auta

  3. Poptávka po sdílených obytných vozech je letos obrovská

  4. Škoda prozradila, jak dál s elektromobily

  5. Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190kW Aventura – navoněný pracant v obleku

  6. Legendární Supra se objeví v kinech při Rychle a zběsile naživo

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud