První české aerodynamické auto, které upadlo v zapomnění: Wikov 35 Kapka

Wikov 35 Kapka
Wikov 35 Kapka, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. července 2017 16:07 | akt. 4. července 2017 16:46
Sdílej:

Ačkoliv si většina lidí spojuje aerodynamickou karoserie se značkou Tatra, kopřivnickou automobilku ve výrobě aerodynamických vozů předběhl ještě jeden tuzemský výrobce. Tím úplně prvním automobilem s aerodynamickou karoserií na území Československa se totiž stal Wikov 35 Kapka.

Společnost Wikov vznikla roku 1918 spojením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovařík. Během prvních let výroby se společnost věnovala výrobě zemědělských strojů, v roce 1924 začala experimentovat s výrobou automobilů a v roce 1929 začala s výrobou traktorů. Během druhé světové války však byla společnost donucena k výrobě pro německé válečné hospodářství a po roce 1948 byla znárodněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov.

Samotná výroba automobilů probíhala ovšem jen mezi lety 1924 až 1940, přičemž vzniklo jen několik stovek automobilů. Podle nepotvrzených údajů cca 800 osobních a 100 nákladních. Mezi nejznámější modely se řadí například Wikov 7/28, Wikov 35, Wikov Kapka, Wikov 70 či Wikov 40.

Pro nás nejzajímavějším vozem je však Wikov Kapka, postavený na základech modelu 35. Jedná se totiž o první aerodynamické vozidlo vyrobené na území Československa a obecně o jeden z prvních aerodynamických vozů na světě.

Na podvozku Wikov 35 tak vznikl dvoudvéřový řtyřmístný vůz s karoserií tudor s klasickou koncepcí motoru vpředu a pohonem zadních kol. Pod kapotou byl umístěn čtyřválcový motor o objemu 1743 cm3 s výkonem 26 kW (35 koní). Výkon na kola byl přenášen skrze třístupňovou manuální převodovku. Brzdy na obou nápravách byly bubnové.

Ačkoliv měl vůz aerodynamickou karoserii, jeho maximální udávaná rychlost 105 km/h byla jen o 5 km/h vyšší, než v případě standardního Wikov 35. Největší podíl na tom měla váha vozu 1,200 kg, což bylo o 100 kg více, než v případě modelu 35. Za tento markantní nárůst váhy mohla právě aerodynamická karoserie.

Wikov Kapka vznikl pouze ve třech exemplářích. Z těch se do dnešní doby bohužel žádný nedochoval. V roce 2015 však proběhla stavba repliky, která byla postavena podle původních plánů, fotografií a z původně použitých materiálů. Tento vůz bývá k vidění i na různých veteránských akcích a výstavách.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?