První české aerodynamické auto, které upadlo v zapomnění: Wikov 35 Kapka

Wikov 35 Kapka
Wikov 35 Kapka, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. července 2017 16:07 | akt. 4. července 2017 16:46
Sdílej:

Ačkoliv si většina lidí spojuje aerodynamickou karoserie se značkou Tatra, kopřivnickou automobilku ve výrobě aerodynamických vozů předběhl ještě jeden tuzemský výrobce. Tím úplně prvním automobilem s aerodynamickou karoserií na území Československa se totiž stal Wikov 35 Kapka.

Společnost Wikov vznikla roku 1918 spojením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovařík. Během prvních let výroby se společnost věnovala výrobě zemědělských strojů, v roce 1924 začala experimentovat s výrobou automobilů a v roce 1929 začala s výrobou traktorů. Během druhé světové války však byla společnost donucena k výrobě pro německé válečné hospodářství a po roce 1948 byla znárodněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov.

Samotná výroba automobilů probíhala ovšem jen mezi lety 1924 až 1940, přičemž vzniklo jen několik stovek automobilů. Podle nepotvrzených údajů cca 800 osobních a 100 nákladních. Mezi nejznámější modely se řadí například Wikov 7/28, Wikov 35, Wikov Kapka, Wikov 70 či Wikov 40.

Pro nás nejzajímavějším vozem je však Wikov Kapka, postavený na základech modelu 35. Jedná se totiž o první aerodynamické vozidlo vyrobené na území Československa a obecně o jeden z prvních aerodynamických vozů na světě.

Na podvozku Wikov 35 tak vznikl dvoudvéřový řtyřmístný vůz s karoserií tudor s klasickou koncepcí motoru vpředu a pohonem zadních kol. Pod kapotou byl umístěn čtyřválcový motor o objemu 1743 cm3 s výkonem 26 kW (35 koní). Výkon na kola byl přenášen skrze třístupňovou manuální převodovku. Brzdy na obou nápravách byly bubnové.

Ačkoliv měl vůz aerodynamickou karoserii, jeho maximální udávaná rychlost 105 km/h byla jen o 5 km/h vyšší, než v případě standardního Wikov 35. Největší podíl na tom měla váha vozu 1,200 kg, což bylo o 100 kg více, než v případě modelu 35. Za tento markantní nárůst váhy mohla právě aerodynamická karoserie.

Wikov Kapka vznikl pouze ve třech exemplářích. Z těch se do dnešní doby bohužel žádný nedochoval. V roce 2015 však proběhla stavba repliky, která byla postavena podle původních plánů, fotografií a z původně použitých materiálů. Tento vůz bývá k vidění i na různých veteránských akcích a výstavách.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?