Východní Německo je mezi milovníky automobilů spojené zejména se značkami Trabant a Wartburg. Sídlila zde však i jedna malá společnost zvaná Melkus, která i v nepříznivých podmínkách dokázala stvořit pohledný supersport. Jeho motor vás však jistě pobaví.
Za vznikem automobilky Melkus stál jistý Heinz Melkus, milovník automobilů a nadšený závodník, který svůj sen odstartoval úpravami snadno dostupných vozů typu: VW Kübelwagen či Veritas.
Další jeho kroky vedly ke stavbě formulí, se kterými se účastnil různých závodů. Během stavby těchto vozů byly často používány díly z Wartburgu, včetně jeho tříválcového motoru o výkonu 51 kW (70 k). Celkem dojde na výrobu několika generací závodních formulí, přičemž s největším úspěchem se setká Formule 3 z roku 1964, které se vyrobí 92 kusů.
Koncem šedesátých let se však ve společnosti Melkus rodí plány na zcela nový projekt. Tím má být sportovní vůz, který by mohl být používán i v běžném provozu, ale zároveň bude splňovat požadavky FIA pro závodní vozy. Aby byla konstrukce takového vozu co nejsnazší, nejrychlejší a nejekonomičtější, padlo rozhodnutí využít pro konstrukci maximum existujících náhradních dílů pro jiné osobní či nákladní vozy.
Zřejmě i díky předchozí zkušenosti se nakonec při stavbě Melkusu RS 1000 používalo velké množství dílů z Wartburgu. Ostatně celý vůz byl postaven na platformě Wartburgu 353,která byla k tomu účelu upravena.
Rám vozu byl zesílen, aby snesl větší namáhání během sportovní jízdy, přibyl ochranný oblouk, který vyztužoval střechu, na které byly uchyceny dveře typu Gull-wing (známé například z Mercedes-Benz 300SL). Karoserie vozu byla vyrobena z polyesteru zesíleného skelnými vlákny. Čelní sklo pocházelo z Wartburgu, ostatní skla byla vyrobena na míru.
Na vývoji karoserie se kromě techniků z Melkusu podíleli i průmysloví návrháři z vysoké školy v Berlíně. Díky tomu vznikly i modely, které byly podrobeny testování v aerodynamickém tunelu a prototypy Melkusu byly několikrát upravovány, než dosáhly ideálního odporu vzduchu.
Kromě mnoha dílů podvozku či řízení se v Melkusu zabydlel i motor z Wartburgu 353 o objemu 992 cm3. Byl však umístěn před zadní nápravou a upraven pro potřeby sportovního vozu, díky čemuž poskytoval výkon až 51 kW (70 k). Později byl u motoru zvětšen objem na 1119 cm3, výkon však zůstal zachován.
Výkon byl přenášen na zadní kola pomocí manuální pětistupňové převodovky pocházející opět z Wartburgu 353. Ve standardním provedení dosahoval Melkus díky nízké váze maximální rychlosti až 160 km/h a z 0 na 100 km/h zrychloval za 12 vteřin. Po drobných úpravách, včetně výměny výfukového systému za sportovní,se výkon zvedl na 66 kW (90 k) a Melkus byl schopen dosahovat rychlosti až 210 km/h.
Vzhledem k počtu dílů shodných s Wartburgem by mohl někdo namítat, že se de facto jedná jen o překapotovaný sportovní Wartburg 353. Automobilka však neměla se stavbou nic společného a pan Melkus měl poměrně hodně práce přesvědčit tehdejší politické vedení o smysluplnosti tohoto projektu.
Celkově bylo mezi lety 1969 až 1979 vyrobeno 101 těchto sportovních vozidel, ovšem díky neustálému vylepšování během výroby je každý z nich originálem.
Tradice sportovních vozů Melkus však nezůstala jen u modelu RS 1000. Synové Heinze Melkuse ve stavbě sportovních vozů pokračují a v současné době nabízí sportovní Melkus RS 2000, který opět nabízí nízkou váhu, pohon zadních kol, dveře ve stylu Gull-wing a k tomu výkon až 325 koní.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.