Východní Německo je mezi milovníky automobilů spojené zejména se značkami Trabant a Wartburg. Sídlila zde však i jedna malá společnost zvaná Melkus, která i v nepříznivých podmínkách dokázala stvořit pohledný supersport. Jeho motor vás však jistě pobaví.
Za vznikem automobilky Melkus stál jistý Heinz Melkus, milovník automobilů a nadšený závodník, který svůj sen odstartoval úpravami snadno dostupných vozů typu: VW Kübelwagen či Veritas.
Další jeho kroky vedly ke stavbě formulí, se kterými se účastnil různých závodů. Během stavby těchto vozů byly často používány díly z Wartburgu, včetně jeho tříválcového motoru o výkonu 51 kW (70 k). Celkem dojde na výrobu několika generací závodních formulí, přičemž s největším úspěchem se setká Formule 3 z roku 1964, které se vyrobí 92 kusů.
Koncem šedesátých let se však ve společnosti Melkus rodí plány na zcela nový projekt. Tím má být sportovní vůz, který by mohl být používán i v běžném provozu, ale zároveň bude splňovat požadavky FIA pro závodní vozy. Aby byla konstrukce takového vozu co nejsnazší, nejrychlejší a nejekonomičtější, padlo rozhodnutí využít pro konstrukci maximum existujících náhradních dílů pro jiné osobní či nákladní vozy.
Zřejmě i díky předchozí zkušenosti se nakonec při stavbě Melkusu RS 1000 používalo velké množství dílů z Wartburgu. Ostatně celý vůz byl postaven na platformě Wartburgu 353,která byla k tomu účelu upravena.
Rám vozu byl zesílen, aby snesl větší namáhání během sportovní jízdy, přibyl ochranný oblouk, který vyztužoval střechu, na které byly uchyceny dveře typu Gull-wing (známé například z Mercedes-Benz 300SL). Karoserie vozu byla vyrobena z polyesteru zesíleného skelnými vlákny. Čelní sklo pocházelo z Wartburgu, ostatní skla byla vyrobena na míru.
Na vývoji karoserie se kromě techniků z Melkusu podíleli i průmysloví návrháři z vysoké školy v Berlíně. Díky tomu vznikly i modely, které byly podrobeny testování v aerodynamickém tunelu a prototypy Melkusu byly několikrát upravovány, než dosáhly ideálního odporu vzduchu.
Kromě mnoha dílů podvozku či řízení se v Melkusu zabydlel i motor z Wartburgu 353 o objemu 992 cm3. Byl však umístěn před zadní nápravou a upraven pro potřeby sportovního vozu, díky čemuž poskytoval výkon až 51 kW (70 k). Později byl u motoru zvětšen objem na 1119 cm3, výkon však zůstal zachován.
Výkon byl přenášen na zadní kola pomocí manuální pětistupňové převodovky pocházející opět z Wartburgu 353. Ve standardním provedení dosahoval Melkus díky nízké váze maximální rychlosti až 160 km/h a z 0 na 100 km/h zrychloval za 12 vteřin. Po drobných úpravách, včetně výměny výfukového systému za sportovní,se výkon zvedl na 66 kW (90 k) a Melkus byl schopen dosahovat rychlosti až 210 km/h.
Vzhledem k počtu dílů shodných s Wartburgem by mohl někdo namítat, že se de facto jedná jen o překapotovaný sportovní Wartburg 353. Automobilka však neměla se stavbou nic společného a pan Melkus měl poměrně hodně práce přesvědčit tehdejší politické vedení o smysluplnosti tohoto projektu.
Celkově bylo mezi lety 1969 až 1979 vyrobeno 101 těchto sportovních vozidel, ovšem díky neustálému vylepšování během výroby je každý z nich originálem.
Tradice sportovních vozů Melkus však nezůstala jen u modelu RS 1000. Synové Heinze Melkuse ve stavbě sportovních vozů pokračují a v současné době nabízí sportovní Melkus RS 2000, který opět nabízí nízkou váhu, pohon zadních kol, dveře ve stylu Gull-wing a k tomu výkon až 325 koní.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.