Velorex jako král laminátu? Hadráky Hoba vznikaly v garáži šikovného kutila

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 29. června 2017, 08:48 Aktualizováno 29.6.2017, 08:54 Google+

Velorex, mezi lidmi také známý jako hadrák nebo prchající stan, vstoupil do historie domácího i světového motorismu svou jedinečnou karoserií. Na světě nenajdete žádné jiné vozidlo, které by bylo homologované s koženkovou karoserií.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 29.06. 14:22) Napište svůj názor
Hoba I

Hoba I | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Během let však vzniklo i několik kapotovaných Velorexů. Většina z nich byla dílem kutilů, kteří v garáži nahradili část koženkové karoserie plechovými či laminátovými panely, čímž vůz historicky znehodnotili. Najdou se však i světlé výjimky, jako vozy s označením Hoba, které dostaly kvalitní celolaminátovou karoserii, za jejímž vznikem stál František Honc.

Jméno autora se dokonce promítlo i do názvu vozu. Hoba je totiž spojením HOnc + BAkov nad Jizerou, odkud František Honc pocházel a kde své laminátové skvosty vytvářel.

Celkem vznikly pouze 3 vozidla Hoba, přičemž první dvě nesla označení Hoba I a poslední Hoba II. Během jejich výroby využil pan Honc své dlouholeté zkušenosti ze závodu AZNP (Škoda) Mladá Boleslav, kde pracoval jako maketář. Laminátová karoserie tedy vznikla olaminováním negativních otisků makety ze sádry a polystyrenu. Pohonné a nosné části Velorexu však zůstaly nezměněny.

První vozítko Hoba I vzniklo kolem roku 1970 přestavbou Velorexu 16/250. Důvodem jeho vzniku nebyly žádné karosářské experimenty, ale pouhá snaha pana Honce dostat se do zaměstnání i v nepříznivém počasí. Datum vzniku druhého vozu neznáme, víme však, že vznikl na základě Velorexu 16/350, který se od výše zmíněného odlišoval silnějším motorem. Karoserie obou vozů byla vyrobena z několika dílů laminátu, dostala dělené čelní sklo a zadní sdružené svítilny pocházely z vozu Škoda Octavia.

Jediné vozidlo Hoba II mělo vzniknout  kolem roku 1979 přestavbou OSKAR 54 (původní označení Velorexu, motor Jawa 11). Tento vůz už se od Velorexu i původního vozítka Hoba I odlišoval poměrně výrazně. Jeho laminátová karoserie byla vyrobena z jednoho dílu, přední sklo bylo ploché a z jednoho kusu, zadní světla byla použita z vozu Škoda 1000MB a v masce vozu se objevily 4 světlomety.

Kromě toho, že vozítka vznikla pílí jediného člověka v domácích podmínkách je také fascinující, že se všechny tři modely dochovaly v zachovalém stavu i původním zbarvení. Obě vozítka Hoba I si zachovala svou červenou barvu a Hoba II svou zelenou. Pokud navíc budete mít štěstí, můžete se s vozítky setkat na veteránských akcích a různých setkání majitelů Velorexů. V davu prchajících stanů tyto laminátové skvosty jistě nepřehlédnete.

Vytisknout

Diskuze: Velorex jako král laminátu? Hadráky Hoba vznikaly v garáži šikovného kutila

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 29.06.2017 14:22 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lucid Air bude mít dojezd více než 800 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy

Dojezd 800 km a zrychlení za 2,5 vteřiny. Na jaře začne montáž luxusního sedanu Lucid Air

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

Mercedes W124 300E

Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

reklama

Doporučujeme

Škoda Kodiaq

V zahraničí se opět píše o Škodě. Větší chválu na českou značku nenajdete

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

  2. Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

  3. Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

  4. Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

  5. Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

  6. Dojezd 800 km a zrychlení za 2,5 vteřiny. Na jaře začne montáž luxusního sedanu Lucid Air

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud