Velorex jako král laminátu? Hadráky Hoba vznikaly v garáži šikovného kutila

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 29. června 2017, 08:48 Aktualizováno 29.6.2017, 08:54 Google+

Velorex, mezi lidmi také známý jako hadrák nebo prchající stan, vstoupil do historie domácího i světového motorismu svou jedinečnou karoserií. Na světě nenajdete žádné jiné vozidlo, které by bylo homologované s koženkovou karoserií.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hoba I

Hoba I | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Během let však vzniklo i několik kapotovaných Velorexů. Většina z nich byla dílem kutilů, kteří v garáži nahradili část koženkové karoserie plechovými či laminátovými panely, čímž vůz historicky znehodnotili. Najdou se však i světlé výjimky, jako vozy s označením Hoba, které dostaly kvalitní celolaminátovou karoserii, za jejímž vznikem stál František Honc.

Jméno autora se dokonce promítlo i do názvu vozu. Hoba je totiž spojením HOnc + BAkov nad Jizerou, odkud František Honc pocházel a kde své laminátové skvosty vytvářel.

Celkem vznikly pouze 3 vozidla Hoba, přičemž první dvě nesla označení Hoba I a poslední Hoba II. Během jejich výroby využil pan Honc své dlouholeté zkušenosti ze závodu AZNP (Škoda) Mladá Boleslav, kde pracoval jako maketář. Laminátová karoserie tedy vznikla olaminováním negativních otisků makety ze sádry a polystyrenu. Pohonné a nosné části Velorexu však zůstaly nezměněny.

První vozítko Hoba I vzniklo kolem roku 1970 přestavbou Velorexu 16/250. Důvodem jeho vzniku nebyly žádné karosářské experimenty, ale pouhá snaha pana Honce dostat se do zaměstnání i v nepříznivém počasí. Datum vzniku druhého vozu neznáme, víme však, že vznikl na základě Velorexu 16/350, který se od výše zmíněného odlišoval silnějším motorem. Karoserie obou vozů byla vyrobena z několika dílů laminátu, dostala dělené čelní sklo a zadní sdružené svítilny pocházely z vozu Škoda Octavia.

Jediné vozidlo Hoba II mělo vzniknout  kolem roku 1979 přestavbou OSKAR 54 (původní označení Velorexu, motor Jawa 11). Tento vůz už se od Velorexu i původního vozítka Hoba I odlišoval poměrně výrazně. Jeho laminátová karoserie byla vyrobena z jednoho dílu, přední sklo bylo ploché a z jednoho kusu, zadní světla byla použita z vozu Škoda 1000MB a v masce vozu se objevily 4 světlomety.

Kromě toho, že vozítka vznikla pílí jediného člověka v domácích podmínkách je také fascinující, že se všechny tři modely dochovaly v zachovalém stavu i původním zbarvení. Obě vozítka Hoba I si zachovala svou červenou barvu a Hoba II svou zelenou. Pokud navíc budete mít štěstí, můžete se s vozítky setkat na veteránských akcích a různých setkání majitelů Velorexů. V davu prchajících stanů tyto laminátové skvosty jistě nepřehlédnete.

Vytisknout

Diskuze: Velorex jako král laminátu? Hadráky Hoba vznikaly v garáži šikovného kutila

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Kodiaq

V zahraničí se opět píše o Škodě. Větší chválu na českou značku nenajdete

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud