Hitem posledních několika autosalonů jsou autonomní elektromobily. Systémy autonomního řízení jsou ale stále v plenkách a jejich příchod potrvá ještě řadu let. Elektromobily se ale snaží ovládnout trh s automobily co nejrychleji. Podobně tomu bylo i v 19. století
Nepřepsali jsme se, historie elektromobilů opravdu sahá až do 19. století. Za jeden z prvních prototypů elektromobilů je považován "elektrický kočár" sestavený roku 1884 slavným anglickým vynálezcem jménem Thomas Parker. K pohonu tohoto vozu si dokonce vynalezl i vlastní vysokokapacitní dobíjecí baterie.
Později, roku 1888, se objevil elektrický vůz sestavený německým vynálezcem jménem Andreas Flocken. Ten je pro svou propracovanost a hlavně masivnější výrobu považován za první elektromobil na světě.
Do konce 19. století se objevila řada dalších elektromobilů, které si rychle získaly oblibu a popularitu. Tou dobou byla elektrika nejoblíbenějším pohonem automobilů. Spalovací motory té doby byly totiž velice hlučné, smradlavé a nekultivované. Zkrátka nic pro lepší společnost.
Ještě před příchodem 20. století se tak celosvětově pohybovalo na silnicích okolo 30.000 elektromobilů, což rozhodně není zanedbatelné číslo. Bohužel pro elektřinu, spalovací motory se v začátcích dvacátého století dočkaly značných modifikací, které jejich použití zjednodušily.
Motorům s vnitřním spalováním také hrála do karet rychlost, s jakou bylo možné palivo doplnit a stále se rozrůstající síť benzínových pump. Posledním hřebíčkem do rakve elektromotorů byl v roce 1912 vynález elektrického startéru, který odstranil nutnost ručního roztáčení motorů.
Elektromobily tak na dlouhou dobu upadly v zapomnění. Během let se sice různé automobilky pokoušely tento pohon opět zavést, nikdy se to však nesetkalo s větším úspěchem.
Za přelomové elektromobily se tak dají označit pravděpodobně až vozy automobilky Tesla, které po dlouhé době vyfoukly spalovacím motorům vítr z plachet svou ekonomičností, rychlostí, komfortem, pokročilou technologií i nízkou zátěží životního prostředí, což je pro mnoho lidí stále důležitější faktor.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?