Hitem posledních několika autosalonů jsou autonomní elektromobily. Systémy autonomního řízení jsou ale stále v plenkách a jejich příchod potrvá ještě řadu let. Elektromobily se ale snaží ovládnout trh s automobily co nejrychleji. Podobně tomu bylo i v 19. století
Nepřepsali jsme se, historie elektromobilů opravdu sahá až do 19. století. Za jeden z prvních prototypů elektromobilů je považován "elektrický kočár" sestavený roku 1884 slavným anglickým vynálezcem jménem Thomas Parker. K pohonu tohoto vozu si dokonce vynalezl i vlastní vysokokapacitní dobíjecí baterie.
Později, roku 1888, se objevil elektrický vůz sestavený německým vynálezcem jménem Andreas Flocken. Ten je pro svou propracovanost a hlavně masivnější výrobu považován za první elektromobil na světě.
Do konce 19. století se objevila řada dalších elektromobilů, které si rychle získaly oblibu a popularitu. Tou dobou byla elektrika nejoblíbenějším pohonem automobilů. Spalovací motory té doby byly totiž velice hlučné, smradlavé a nekultivované. Zkrátka nic pro lepší společnost.
Ještě před příchodem 20. století se tak celosvětově pohybovalo na silnicích okolo 30.000 elektromobilů, což rozhodně není zanedbatelné číslo. Bohužel pro elektřinu, spalovací motory se v začátcích dvacátého století dočkaly značných modifikací, které jejich použití zjednodušily.
Motorům s vnitřním spalováním také hrála do karet rychlost, s jakou bylo možné palivo doplnit a stále se rozrůstající síť benzínových pump. Posledním hřebíčkem do rakve elektromotorů byl v roce 1912 vynález elektrického startéru, který odstranil nutnost ručního roztáčení motorů.
Elektromobily tak na dlouhou dobu upadly v zapomnění. Během let se sice různé automobilky pokoušely tento pohon opět zavést, nikdy se to však nesetkalo s větším úspěchem.
Za přelomové elektromobily se tak dají označit pravděpodobně až vozy automobilky Tesla, které po dlouhé době vyfoukly spalovacím motorům vítr z plachet svou ekonomičností, rychlostí, komfortem, pokročilou technologií i nízkou zátěží životního prostředí, což je pro mnoho lidí stále důležitější faktor.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.