Ford GPA - Jeep, který uměl plavat

Ford GPA, často zvaný "Seep", vycházel z klasických armádních vozů Jeep Willys. (foto: NJR ZA)
Ford GPA, často zvaný "Seep", vycházel z klasických armádních vozů Jeep Willys. (foto: NJR ZA), foto: Wikipedia
AutoRoad.cz 24. dubna 2017 10:10
Sdílej:

Armádní vozidlo Jeep si získalo popularitu a respekt již brzy po svém zavedení v roce 1941. Málokdo ale tuší, že kromě standardních Jeepů se v krátkém časovém období produkovaly i jejich obojživelné varianty.

Válka v Evropě totiž postupovala velice rychle. Vojáci ustupující před nepřítelem tak často odpalovali mosty ve víře, že tím postup útočící armády alespoň zpomalí. Němci již od roku 1941 vyvíjeli obojživelná vozidla KDF 166 Schwimmwagen. Ta byla malá, rychlá a vojákům německé armády umožňovala rychlý přesun během průzkumných misí i během ženijních operací.

Toho si všimla i U.S. Army, která žádný malý obojživelný automobil neměla. Tak došlo k vypsání výběrového řízení, na jehož konci stál Ford GPA, častěji zvaný "Seep". Toto označení vzniklo odvozením od slov sea (moře) a Jeep.

Za návrhem "Seepu" stála společnost Sparkman & Stephens, která se primárně zabývala stavbou lodí, ale měla zkušenosti i se stavbou vojenských obojživelníků. O samotnou konstrukci se staraly společnosti Marmon-Herrington a Ford Motor Company. První společnost měla bohaté zkušenosti s výrobou pohonných ústrojí a dodala i první prototyp trupu. Ford dodal zbytek techniky, která v podstatě vycházela ze standardních Ford GPW/Jeep Willys.

To mělo zajistit dostatek náhradních dílů a zároveň urychlit výcvik posádky, která byla na Jeepy zvyklá. Zvláštnímu výcviku se ale armáda nakonec nevyhnula. Interiér "Seepu" měl totiž mnohem více ovládacích prvků, než klasický Jeep. Kromě ovládání pohonu všech kol se zde nacházela i redukční převodovka, ovládání lodního šroubu, ovládání kormidla a ovládání navijáku na přídi a zádi. O pohon toho všeho se staral 2,2 litrový čtyřválec o výkonu 60 koní.

Výroba byla zahájena v roce 1942, skončila ale již následující rok. Stroj totiž během svého nasazení budil spíše rozpaky. Byl těžší než se očekávalo a neměl příliš velké přepravní kapacity. Navíc, pokud by se přetížil, hrozilo jeho potopení. Představy o jeho využití během vylodění a rychlém zásobování postupujících jednotek až do týlu nepřítele tak vzaly rychle za své.

Chválu Seep nesklidil ani při pohybu na souší. Byl totiž těžký, pomalý a neohrabaný. Úsměvným paradoxem byla jeho neschopnost překonat mělké toky, za což mohla jeho specifická stavba. Mnohdy se tak zasekl na místech, kde se běžné Jeepy bez problémů přebrodily. 

Během jednoho roku výroby vzniklo více než 12.700 kusů. Jejich největším nasazením byla pouze účast na vylodění v Itálii. Pár se jich dostalo i na bojiště severní Afriky a Pacifiku. Většina vyrobených kusů ale skončila na území Sovětského svazu, a to prostřednictvím Lend-Lease programu (Zákon o půjčce a pronájmu).

V Sovětském svazu byla tato vozidla hojně využívána. Sovětští technici navíc podle vzoru z Fordu zkonstruovali obojživelný GAZ 46 MAV. Ten se vyráběl od roku 1952 a jeho konstrukce ze "Seepu" přímo vycházela.

Originální kusy Fordu GPA, které zůstaly na území USA, byly po válce odprodány farmářům, cestovatelům či dobrodruhům. Nejslavnější z těchto cestovatelů, Ben Carlin, nakonec na svém upraveném "Seepu" absolvoval cestu kolem světa. A to po vodě i po souši.

Jiná dvojice cestovatelů se s tímto vozidlem vypravila na cestu z Los Angeles na nejjižnější bod jižní Ameriky. Později se s jiným upraveným modelem GPA vydali na dvě expedice National Geographic do Indie a Indonésie.

Od sedmdesátých let je obojživelný Ford GPA často vyhledávaný sběratelský kousek.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.