Armádní vozidlo Jeep si získalo popularitu a respekt již brzy po svém zavedení v roce 1941. Málokdo ale tuší, že kromě standardních Jeepů se v krátkém časovém období produkovaly i jejich obojživelné varianty.
Válka v Evropě totiž postupovala velice rychle. Vojáci ustupující před nepřítelem tak často odpalovali mosty ve víře, že tím postup útočící armády alespoň zpomalí. Němci již od roku 1941 vyvíjeli obojživelná vozidla KDF 166 Schwimmwagen. Ta byla malá, rychlá a vojákům německé armády umožňovala rychlý přesun během průzkumných misí i během ženijních operací.
Toho si všimla i U.S. Army, která žádný malý obojživelný automobil neměla. Tak došlo k vypsání výběrového řízení, na jehož konci stál Ford GPA, častěji zvaný "Seep". Toto označení vzniklo odvozením od slov sea (moře) a Jeep.
Za návrhem "Seepu" stála společnost Sparkman & Stephens, která se primárně zabývala stavbou lodí, ale měla zkušenosti i se stavbou vojenských obojživelníků. O samotnou konstrukci se staraly společnosti Marmon-Herrington a Ford Motor Company. První společnost měla bohaté zkušenosti s výrobou pohonných ústrojí a dodala i první prototyp trupu. Ford dodal zbytek techniky, která v podstatě vycházela ze standardních Ford GPW/Jeep Willys.
To mělo zajistit dostatek náhradních dílů a zároveň urychlit výcvik posádky, která byla na Jeepy zvyklá. Zvláštnímu výcviku se ale armáda nakonec nevyhnula. Interiér "Seepu" měl totiž mnohem více ovládacích prvků, než klasický Jeep. Kromě ovládání pohonu všech kol se zde nacházela i redukční převodovka, ovládání lodního šroubu, ovládání kormidla a ovládání navijáku na přídi a zádi. O pohon toho všeho se staral 2,2 litrový čtyřválec o výkonu 60 koní.
Výroba byla zahájena v roce 1942, skončila ale již následující rok. Stroj totiž během svého nasazení budil spíše rozpaky. Byl těžší než se očekávalo a neměl příliš velké přepravní kapacity. Navíc, pokud by se přetížil, hrozilo jeho potopení. Představy o jeho využití během vylodění a rychlém zásobování postupujících jednotek až do týlu nepřítele tak vzaly rychle za své.
Chválu Seep nesklidil ani při pohybu na souší. Byl totiž těžký, pomalý a neohrabaný. Úsměvným paradoxem byla jeho neschopnost překonat mělké toky, za což mohla jeho specifická stavba. Mnohdy se tak zasekl na místech, kde se běžné Jeepy bez problémů přebrodily.
Během jednoho roku výroby vzniklo více než 12.700 kusů. Jejich největším nasazením byla pouze účast na vylodění v Itálii. Pár se jich dostalo i na bojiště severní Afriky a Pacifiku. Většina vyrobených kusů ale skončila na území Sovětského svazu, a to prostřednictvím Lend-Lease programu (Zákon o půjčce a pronájmu).
V Sovětském svazu byla tato vozidla hojně využívána. Sovětští technici navíc podle vzoru z Fordu zkonstruovali obojživelný GAZ 46 MAV. Ten se vyráběl od roku 1952 a jeho konstrukce ze "Seepu" přímo vycházela.
Originální kusy Fordu GPA, které zůstaly na území USA, byly po válce odprodány farmářům, cestovatelům či dobrodruhům. Nejslavnější z těchto cestovatelů, Ben Carlin, nakonec na svém upraveném "Seepu" absolvoval cestu kolem světa. A to po vodě i po souši.
Jiná dvojice cestovatelů se s tímto vozidlem vypravila na cestu z Los Angeles na nejjižnější bod jižní Ameriky. Později se s jiným upraveným modelem GPA vydali na dvě expedice National Geographic do Indie a Indonésie.
Od sedmdesátých let je obojživelný Ford GPA často vyhledávaný sběratelský kousek.
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?