Moderní kompaktní následník modelu Škoda Octavia debutoval 21. března 1964, nicméně první prototypy vznikly už v roce 1957. Jako první vůz značky Škoda s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií je Škoda 1000 MB milníkem v téměř 119leté historii automobilky. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době na vrcholu v litrové třídě a určoval měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky.
Zcela nový závod, radikálně nová koncepce vozu, k tomu ve své době nejmodernější motor ve své třídě – Škoda 1000 MB byla na jaře 1964 pro značku Škoda revolucí. „Škoda je v celosvětovém měřítku jednou z automobilek s nejdelší historií," říká předseda představenstva Škoda Auto Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Základem úspěchu společnosti jsou vynikající vozy. Škoda 1000 MB byla v šedesátých letech pro automobilku mezníkem a působivým dokladem vysokého inženýrského umění českého automobilového průmyslu," dodává Vahland.
Odvaha vydat se svého času neprošlapanými cestami se vyplatila: Škoda 1000 MB byla v tuzemsku i v zahraniční prodejním šlágrem, trvale posílila pozici značky Škoda v automobilovém světě a předznamenala modelovou strategii české automobilky až do konce osmdesátých let dvacátého století. Od dubna 1964 do srpna 1969 bylo vyrobeno celkem 443.000 vozů typu Škoda 1000 MB. Více než polovina z nich šla na export, vůz se prodával dokonce až na Novém Zélandu a v Austrálii.
Dnes patří Škoda 1000 MB k nejoblíbenějším veteránům české značky. Zkratka ‚MB' znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilové značky Škoda, číslovka "1000' pak zdvihový objem litrového motoru. Model byl nabízen v několika variantách: vedle základní verze přišla v roce 1966 na trh také provedení se zvýšeným výkonem a elegantní dvoudveřová verze 1000 MBX, která je dnes mezi sběrateli obzvláště ceněná.
Pro výrobu nového modelu postavila automobilka Škoda Auto na počátku šedesátých let v Mladé Boleslavi zcela nový závod v bezprostředním sousedství původních továrních budov. Nový výrobní závod sestával z nejmodernějších výrobních zařízení ve více než 40 výrobních halách a dalších budovách. V osmdesátihektarovém areálu bylo vybudováno celkem 13 kilometrů nových silnic, bylo položeno také deset kilometrů železničních kolejí a zřízeno nové seřazovací nádraží. Nový závod kromě toho disponoval vlastními hutními provozy.
Nová koncepce vozu, moderní motoryŠkoda 1000 MB patřila k nejmodernějším vozům své doby. Při vývoji automobilu, označovaného jako NOV (Nový Osobní Vůz), se vývojáři společnosti Škoda Auto rozhodli pro tehdy zcela novou koncepci vozu s motorem vzadu, pohonem zadních kol, nezávislým zavěšením všech kol a samonosnou karoserií - a opustili tak dosavadní koncept rámové konstrukce vozidel.
Škoda 1000 MB zároveň stanovila nová měřítka v oblasti inovativních motorů a pohonů. Při vývoji motoru vsadila Škoda jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřstupňové převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. Škoda tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby.
Kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV o výkonu 27 kW (37 k) byl uložen za zadní nápravou. Agregát měl zdvihový objem 988 ccm3. Moderní technické řešení motoru ve spojení s nízkou hmotností vozu – jen 755 kg – přineslo spotřebu pouhých 7 až 8 litrů benzínu na 100 km. Maximální rychlost činila 120 km/h. V roce 1968 byl výkon motoru zvýšen na 32 kW (43 k). Před zahájením sériové výbory prošla Škoda 1000 MB náročným testováním. Celkem padesát vozů ujelo v roce 1962 celkem 1,6 milionu kilometrů, mimo jiné i při extrémních mrazech v Rusku a na rozpálených prašných horských cestách na Kavkaze.
Elegantní, prostorný a komfortní sedanVedle moderní techniky představovala Škoda 1000 MB i velký pokrok v designu značky. Charakteristické pro šedesátá léta dvacátého století bylo klasické tříprostorové uspořádání vozu. K výrazným identifikačním znakům nového modelu značky Škoda patřily klenuté linie a jemné obliny, stejně jako kulaté světlomety elegantně zapuštěné do blatníků, originálně tvarované zadní svítilny, velké panoramatické zadní okno a
zakulacené otvory pro vstup vzduchu. V pravém předním blatníku se nacházelo hrdlo palivové nádrže, vtipně skryté za sklopným emblémem značky Škoda.
Při kompaktních rozměrech (délka 4,17 m, šířka 1,62 m a výška 1,39 m) nabízela Škoda 1000 MB dostatek místa a komfortu pro celou rodinu. Přesvědčivá byla i vysoká funkčnost, kdy již standardní verze nabízela lůžkovou úpravu sedadel. Zavazadlový prostor o objemu 220 litrů se nacházel pod přední kapotou. Náhradní kolo bylo uloženo vpředu pod zavazadlovým prostorem za odklápěcí maskou. Výhoda: pro vyjmutí rezervy nebylo nutno otevírat zavazadelník.
Vozy řady Škoda 1000 MB ve Škoda Muzeu Atraktivní exempláře modelu Škoda 1000 MB a dvoudveřové verze Škoda 1000 MBX lze dnes obdivovat ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, a to včetně výjimečného prototypu nerealizované verze kombi. Vozy se navíc pravidelně účastní i veteránských výstav a rally.
Produkce modelu Škoda 1000 MBVerze - Počet vyrobených kusů - Rok výroby
1000 MB Standard - 350 174 1964 – 1969
1000 MB De Luxe - 52 606 1966 – 1969
1100 MB De Luxe - 22 490 1967 – 1969
1000 MBT Tourist - 13 091 1968 – 1969
1000 MBG De Luxe - 3278 1966 – 1968
1000 MBX De Luxe - 1403 1966 – 1968
1100 MBX De Luxe - 1114 1967 – 1969
Celkem: 443 156 kusů
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.