Škoda 1000 MB, vlastně "eMBéčko" se úspěšně prodávalo až na Novém Zélandu a v Austráli

Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB, foto: Škoda Auto
AutoRoad.cz 16. dubna 2017 06:24
Sdílej:

Moderní kompaktní následník modelu Škoda Octavia debutoval 21. března 1964, nicméně první prototypy vznikly už v roce 1957. Jako první vůz značky Škoda s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií je Škoda 1000 MB milníkem v téměř 119leté historii automobilky. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době na vrcholu v litrové třídě a určoval měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky.

Zcela nový závod, radikálně nová koncepce vozu, k tomu ve své době nejmodernější motor ve své třídě – Škoda 1000 MB byla na jaře 1964 pro značku Škoda revolucí. „Škoda je v celosvětovém měřítku jednou z automobilek s nejdelší historií," říká předseda představenstva Škoda Auto Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Základem úspěchu společnosti jsou vynikající vozy. Škoda 1000 MB byla v šedesátých letech pro automobilku mezníkem a působivým dokladem vysokého inženýrského umění českého automobilového průmyslu," dodává Vahland.

Odvaha vydat se svého času neprošlapanými cestami se vyplatila: Škoda 1000 MB byla v tuzemsku i v zahraniční prodejním šlágrem, trvale posílila pozici značky Škoda v automobilovém světě a předznamenala modelovou strategii české automobilky až do konce osmdesátých let dvacátého století. Od dubna 1964 do srpna 1969 bylo vyrobeno celkem 443.000 vozů typu Škoda 1000 MB. Více než polovina z nich šla na export, vůz se prodával dokonce až na Novém Zélandu a v Austrálii.

Dnes patří Škoda 1000 MB k nejoblíbenějším veteránům české značky. Zkratka ‚MB' znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilové značky Škoda, číslovka "1000' pak zdvihový objem litrového motoru. Model byl nabízen v několika variantách: vedle základní verze přišla v roce 1966 na trh také provedení se zvýšeným výkonem a elegantní dvoudveřová verze 1000 MBX, která je dnes mezi sběrateli obzvláště ceněná.

Pro výrobu nového modelu postavila automobilka Škoda Auto na počátku šedesátých let v Mladé Boleslavi zcela nový závod v bezprostředním sousedství původních továrních budov. Nový výrobní závod sestával z nejmodernějších výrobních zařízení ve více než 40 výrobních halách a dalších budovách. V osmdesátihektarovém areálu bylo vybudováno celkem 13 kilometrů nových silnic, bylo položeno také deset kilometrů železničních kolejí   a zřízeno nové seřazovací nádraží. Nový závod kromě toho disponoval vlastními hutními provozy.

Nová koncepce vozu, moderní motory

Škoda 1000 MB patřila k nejmodernějším vozům své doby. Při vývoji automobilu, označovaného jako NOV (Nový Osobní Vůz), se vývojáři společnosti Škoda Auto rozhodli pro tehdy zcela novou koncepci vozu s motorem vzadu, pohonem zadních kol, nezávislým zavěšením všech kol a samonosnou karoserií - a opustili tak dosavadní koncept rámové konstrukce vozidel.

Škoda 1000 MB zároveň stanovila nová měřítka v oblasti inovativních motorů a pohonů. Při vývoji motoru vsadila Škoda jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřstupňové převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. Škoda tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby.

Kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV o výkonu 27 kW (37 k) byl uložen za zadní nápravou. Agregát měl zdvihový objem 988 ccm3. Moderní technické řešení motoru ve spojení s nízkou hmotností vozu – jen 755 kg – přineslo spotřebu pouhých 7 až 8 litrů benzínu na 100 km. Maximální rychlost činila 120 km/h. V roce 1968 byl výkon motoru zvýšen na 32 kW (43 k). Před zahájením sériové výbory prošla Škoda 1000 MB náročným testováním. Celkem padesát vozů ujelo v roce 1962 celkem 1,6 milionu kilometrů, mimo jiné i při extrémních mrazech v Rusku a na rozpálených prašných horských cestách na Kavkaze.

Elegantní, prostorný a komfortní sedan

Vedle moderní techniky představovala Škoda 1000 MB i velký pokrok v designu značky. Charakteristické pro šedesátá léta dvacátého století bylo klasické tříprostorové uspořádání vozu. K výrazným identifikačním znakům nového modelu značky Škoda patřily klenuté linie a jemné obliny, stejně jako kulaté světlomety elegantně zapuštěné do blatníků, originálně tvarované zadní svítilny, velké panoramatické zadní okno a

zakulacené otvory pro vstup vzduchu. V pravém předním blatníku se nacházelo hrdlo palivové nádrže, vtipně skryté za sklopným emblémem značky Škoda.

Při kompaktních rozměrech (délka 4,17 m, šířka 1,62 m a výška 1,39 m) nabízela Škoda 1000 MB dostatek místa a komfortu pro celou rodinu. Přesvědčivá byla i vysoká funkčnost, kdy již standardní verze nabízela lůžkovou úpravu sedadel. Zavazadlový prostor o objemu 220 litrů se nacházel pod přední kapotou. Náhradní kolo bylo uloženo   vpředu pod zavazadlovým prostorem za odklápěcí maskou. Výhoda: pro vyjmutí rezervy nebylo nutno otevírat zavazadelník.

Vozy řady Škoda 1000 MB ve Škoda Muzeu  Atraktivní exempláře modelu Škoda 1000 MB a dvoudveřové verze Škoda 1000 MBX lze dnes obdivovat ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, a to včetně výjimečného prototypu nerealizované verze kombi. Vozy se navíc pravidelně účastní i veteránských výstav a rally.

Produkce modelu Škoda 1000 MB

Verze - Počet vyrobených kusů - Rok výroby

1000 MB Standard - 350 174         1964 – 1969

1000 MB De Luxe - 52 606            1966 – 1969

1100 MB De Luxe - 22 490            1967 – 1969

1000 MBT Tourist - 13 091            1968 – 1969

1000 MBG De Luxe - 3278            1966 – 1968

1000 MBX De Luxe - 1403            1966 – 1968

1100 MBX De Luxe - 1114            1967 – 1969

Celkem:  443 156 kusů

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.