Známí neznámí – Jméno Donald Trump zná po nedávné volbě amerického prezidenta téměř každý. Kontroverzní postava však není jen úspěšným politikem a podnikatelem, ale rovněž milovníkem automobilů. V jeho garáži se nachází několik zajímavých kousků, ten vůbec nejzajímavější s jeho jménem v ní však nenajdete. Historie Cadillacu Trump Series je totiž stejně rozporuplná, jako postava jeho tvůrce.
Pokud se dá o podnikatelských aktivitách Donalda Trumpa něco bezpečně prohlásit, pak že se spokojí jen s tím nejlepším, a to i za cenu finančního rizika. Pokud by to tak nebylo, nemohl by mezi roky 1990 a 2010 hned čtyřikrát vyhlásit bankrot. Finanční analýzu jeho jmění ale přenecháme povolanějším, mnohem zajímavější je totiž fakt, že část investic šla také do automobilů. Za svůj život vlastnil Trump mnoho zajímavých kousků, například nedávno prodávané modré Lamborghini Diablo. Ještě dříve, na konci osmdesátých let, však byznysmen vytvořil spolu s Cadillacem takzvaný „Trump Car“. Sám ho tak nazval ve své knize Trump: The Art of the Deal z roku 1987, zároveň jej neskromně označil za nejopulentnější limuzínu na světě. Na vytvoření luxusní limuzíny se jménem podnikatele by nebylo nic až tak neobvyklého, a to i v případě tohoto Cadillacu, který měl na palubě vlastně úplně všechno, co si v té době mohl vysoce postavený člověk přát.
Zajímavý je ale celý příběh vozu, který dvě nejdůležitější osoby, stojící za jeho vznikem, interpretují naprosto odlišně. A pak je tu vlastně ještě jeden fakt, vůbec poprvé se jméno Trump objevilo na nějakém komerčním produktu. To jméno, jehož hodnota je dnes podle jeho nositele v řádech miliard dolarů. Zpátky ale k automobilu samotnému, jehož vznik se datuje do druhé poloviny osmdesátých let. Verze, interpretovaná samotným Trumpem, v jeho již zmiňované knize Trump: The Art of the Deal hovoří o tom, že nápad na vytvoření limuzíny s jeho jménem dostal Cadillac, respektive jeho tehdejší ředitel John Grettenberger. Vzniknout měly dvě verze – Trump Golden Series, což měla být ona nejopulentnější limuzína na světě, a jen o trochu méně luxusní Trump Executive Series. Aby čekání podnikateli utíkalo rychleji, poslal mu Cadillac jako dárek zlaté model Allanté, což sám okomentoval takto: „Asi si mysleli, že potřebuji více hraček, abych měl nějakou zábavu.“
A teď příběh o vývoji stejného auta, jen z pohledu Cadillacu a jeho tehdejšího šéfa Johna Grettenbergera, který se o něm rozepsal ve své knize Ready, Set, Go! My Life at General Motors, Cadillac, Oldsmobile, Opel, and Isuzu z roku 2011. Podle něj přišel Trump za automobilkou s nápadem, že se bude částečně finančně podílet na vývoji limuzíny, vyrobené specializovanou firmou na Long Islandu. Sám Trump se měl podílet na designu interiéru vozu a měl také povolit využití svého jména k propagování vozu. Zároveň si pro své osobní použití objednal padesát takovýchto limuzín, jimiž chtěl rozvážet vysoce postavené klienty z New Yorku do svého hotelu a kasina v Atlantic City. Této verzi nahrává řeč samotného Trumpa při premiéře vozu: „(v roce 1986, kdy Trump hovořil s Grettenbergerem – poznámka redakce) Johne, s čím Cadillac musí přijít, to je limuzína s velkým prostorem nad hlavou a všemi vymoženostmi. Později jsem měl hovor od Johna, který mi řekl: ‚Chtěl by ses zúčastnit tohoto projektu?‘ Já jsem mu na to odpověděl, že o autech nic nevím, kromě toho, co mám osobně rád.“ Takto Trumpa ocitoval magazín Limousine, Charter & Tour z doby představení vozu.
Je jedno, jestli věříte verzi Trumpa nebo Grettenbergera, limuzína s jeho jménem se totiž roku 1988 představila a na výstavě Limousine and Chauffeur Show v Atlantic City. Na akci se ukázaly dva prototypy tak, jak o nich ve své knize psal Donald Trump. Jejich výroba trvala dva roky, spolu s Cadillacem se na ní podílela také specializovaná společnost Dillinger Coach Works. Ano, její jméno skutečně odkazuje k americkému gangsterovi ze třicátých let minulého století. A aby těch zločinců nebylo málo, majitel Dillinger Coach Works John Staluppi (spolu s Jackem Schwartzem) je podle některých zdrojů součástí mafiánské rodiny Colombových. Mimochodem, podle Schwartze Trump v březnu 1988 souhlasil, aby Dillinger Coach Works vyrobili a propagovali omezenou sérii limuzín s jeho jménem. Součástí dvouleté dohody mělo být i převzetí dvaceti automobilů ze strany Trumpa. Vyberte si tak, kolik těch limuzín nakonec mělo vzniknout.
Přesné číslo se asi nikdy nedozvíme, nicméně podle dostupných údajů vznikla celkem tři auta, dvě ve verzi Golden Series a jedno ve verzi Executive Series. Všechny byly takové, jaké na konec osmdesátých let a vkus Donalda Trumpa čekáte – okázalé, luxusní, opulentní a přeplácané. Podobnou kombinaci materiálů a výbavových prvků, jako u verze Golden Series, pravděpodobně v žádném jiném automobilu neuvidíte. Trochu netradičně s prohlídkou začneme uvnitř, tam se totiž odehrává veškeré dění. Koberečky jsou ze stoprocentní vlny, čalounění obstarává italská kůže, obložení mahagonové dřevo a celek dotváří detaily z 24karátového zlata („chudší“ verze Executive je postrádala, zbytek prvků ale nechyběl). Viděli jste v poslední době fotku interiéru Trumpova domu? Pak Vás tohle nepřekvapí. Podobně obsáhlá je i výbava – máme tady televizi s videorekordérem, fax, dvojici mobilních telefonů NEC, audiosystém Blaupunkt, výsuvné stolečky, skartovačku a především minibar se skleničkami a pořádným úložným prostorem pro láhve s alkoholem. Vzadu se sedí na pohovkách naproti sobě, ta posazená ve směru jízdy má na opěradle vyšité výrazné logo „Cadillac Trump“.
Exteriér se tehdejší době a základovému Cadillacu Brougham vymyká přece jen trochu méně, přesto je tu větší chromovaná maska chladiče, dávající vzpomenout na modely Rolls-Royce. Směrem dozadu zaujme výrazný B-sloupek z nerezové oceli, to proto, že délka limuzíny byla výrazně prodloužena. Úplně vzadu je mírně zvednutá střecha, nejspíš pro případ, že by Trump kupoval basketbalový tým. Důkazem, že podnikatel koncem osmdesátých let nevěděl co s penězi jsou zlaté detaily karosérie, stejně jako zlatý proužek na kolech. A pak je tu zlaté logo na kapotě, tvarem připomínající to klasické od Cadillacu, při bližším ohledání je v něm ale napsáno „Cadillac Trump Series“. Pokud by Vás zajímala potenciální cena vozu s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou, tak v přepočtu na dnešní dobu by provedení Executive Series přišlo na 112 000 dolarů (cca 2 849 000 korun) a Golden Series na 133 000 dolarů (cca 3 383 000 korun). Dnes najdete I dražší auta, ale koncem osmdesátých let šlo o astronomické sumy.
Přesný počet vyrobených kusů je, jak vyplývá i z výše uvedeného, diskutabilní. John Grettenberger však uvedl, že Trump samotný si nakonec z jemu slíbených padesáti automobilů koupil jediný a ten věnoval svému otci. Jednalo se o jeden z prototypů, kde skončil druhý bývalý šéf Cadillacu neví. My to nicméně víme! První ze dvou oficiálně vyrobených kousků (jde o verzi Golden Series) vlastní britský sběratel, který kvůli evropské legislativě musel vyměnit přední a zadní světla. Jinak je ale auto původní, včetně všech zlatých prvků. Druhý vůz v provedení Executive Series je aktuálně na prodej v Massachusetts s najetými 22 tisíci mílemi za 70 000 dolarů (cca 1 780 000 korun). A pak je tu tedy třetí údajně vyrobený vůz. Opět jde o provedení Golden Series, na prodej je s 20 371 mílemi za 25 000 dolarů (cca 636 000 korun) v americkém státě Maine. Mohlo by Vás napadnout, že oba modely Golden Series jsou vlastně jeden a ten stejný vůz. Oba ale mají podle fotek rozdílnou barvu čalounění. A že by jeden z nich byl pouze předělaným běžným Cadillacem také není příliš pravděpodobné, znáčky Trump Series různě po karosérii jen tak nekoupíte.
Cadillac, respektive jeho bývalý šéf, tak tvrdí, že vznikla dvě auta, aktuální inzerce nicméně říká, že „Trump car“ jezdí po světě nejméně ve třech kusech. Buď jak buď, jedná se o pozoruhodný kousek automobilové historie. A to nejen kvůli autu samotnému, ale i příběhu okolo jeho vzniku. Jestli se dá více věřit Trumpovi nebo Grettenbergerovi musí posoudit každý sám. Do luxusní limuzíny Cadillac nicméně Donald Trump usedne již příští rok znovu, jen už neponese jeho jméno. Půjde ale o pravděpodobně nejbezpečnější auto svého druhu na světě. A především, poveze miliardáře do Bílého domu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.