Známí neznámí – Jméno Donald Trump zná po nedávné volbě amerického prezidenta téměř každý. Kontroverzní postava však není jen úspěšným politikem a podnikatelem, ale rovněž milovníkem automobilů. V jeho garáži se nachází několik zajímavých kousků, ten vůbec nejzajímavější s jeho jménem v ní však nenajdete. Historie Cadillacu Trump Series je totiž stejně rozporuplná, jako postava jeho tvůrce.
Pokud se dá o podnikatelských aktivitách Donalda Trumpa něco bezpečně prohlásit, pak že se spokojí jen s tím nejlepším, a to i za cenu finančního rizika. Pokud by to tak nebylo, nemohl by mezi roky 1990 a 2010 hned čtyřikrát vyhlásit bankrot. Finanční analýzu jeho jmění ale přenecháme povolanějším, mnohem zajímavější je totiž fakt, že část investic šla také do automobilů. Za svůj život vlastnil Trump mnoho zajímavých kousků, například nedávno prodávané modré Lamborghini Diablo. Ještě dříve, na konci osmdesátých let, však byznysmen vytvořil spolu s Cadillacem takzvaný „Trump Car“. Sám ho tak nazval ve své knize Trump: The Art of the Deal z roku 1987, zároveň jej neskromně označil za nejopulentnější limuzínu na světě. Na vytvoření luxusní limuzíny se jménem podnikatele by nebylo nic až tak neobvyklého, a to i v případě tohoto Cadillacu, který měl na palubě vlastně úplně všechno, co si v té době mohl vysoce postavený člověk přát.
Zajímavý je ale celý příběh vozu, který dvě nejdůležitější osoby, stojící za jeho vznikem, interpretují naprosto odlišně. A pak je tu vlastně ještě jeden fakt, vůbec poprvé se jméno Trump objevilo na nějakém komerčním produktu. To jméno, jehož hodnota je dnes podle jeho nositele v řádech miliard dolarů. Zpátky ale k automobilu samotnému, jehož vznik se datuje do druhé poloviny osmdesátých let. Verze, interpretovaná samotným Trumpem, v jeho již zmiňované knize Trump: The Art of the Deal hovoří o tom, že nápad na vytvoření limuzíny s jeho jménem dostal Cadillac, respektive jeho tehdejší ředitel John Grettenberger. Vzniknout měly dvě verze – Trump Golden Series, což měla být ona nejopulentnější limuzína na světě, a jen o trochu méně luxusní Trump Executive Series. Aby čekání podnikateli utíkalo rychleji, poslal mu Cadillac jako dárek zlaté model Allanté, což sám okomentoval takto: „Asi si mysleli, že potřebuji více hraček, abych měl nějakou zábavu.“
A teď příběh o vývoji stejného auta, jen z pohledu Cadillacu a jeho tehdejšího šéfa Johna Grettenbergera, který se o něm rozepsal ve své knize Ready, Set, Go! My Life at General Motors, Cadillac, Oldsmobile, Opel, and Isuzu z roku 2011. Podle něj přišel Trump za automobilkou s nápadem, že se bude částečně finančně podílet na vývoji limuzíny, vyrobené specializovanou firmou na Long Islandu. Sám Trump se měl podílet na designu interiéru vozu a měl také povolit využití svého jména k propagování vozu. Zároveň si pro své osobní použití objednal padesát takovýchto limuzín, jimiž chtěl rozvážet vysoce postavené klienty z New Yorku do svého hotelu a kasina v Atlantic City. Této verzi nahrává řeč samotného Trumpa při premiéře vozu: „(v roce 1986, kdy Trump hovořil s Grettenbergerem – poznámka redakce) Johne, s čím Cadillac musí přijít, to je limuzína s velkým prostorem nad hlavou a všemi vymoženostmi. Později jsem měl hovor od Johna, který mi řekl: ‚Chtěl by ses zúčastnit tohoto projektu?‘ Já jsem mu na to odpověděl, že o autech nic nevím, kromě toho, co mám osobně rád.“ Takto Trumpa ocitoval magazín Limousine, Charter & Tour z doby představení vozu.
Je jedno, jestli věříte verzi Trumpa nebo Grettenbergera, limuzína s jeho jménem se totiž roku 1988 představila a na výstavě Limousine and Chauffeur Show v Atlantic City. Na akci se ukázaly dva prototypy tak, jak o nich ve své knize psal Donald Trump. Jejich výroba trvala dva roky, spolu s Cadillacem se na ní podílela také specializovaná společnost Dillinger Coach Works. Ano, její jméno skutečně odkazuje k americkému gangsterovi ze třicátých let minulého století. A aby těch zločinců nebylo málo, majitel Dillinger Coach Works John Staluppi (spolu s Jackem Schwartzem) je podle některých zdrojů součástí mafiánské rodiny Colombových. Mimochodem, podle Schwartze Trump v březnu 1988 souhlasil, aby Dillinger Coach Works vyrobili a propagovali omezenou sérii limuzín s jeho jménem. Součástí dvouleté dohody mělo být i převzetí dvaceti automobilů ze strany Trumpa. Vyberte si tak, kolik těch limuzín nakonec mělo vzniknout.
Přesné číslo se asi nikdy nedozvíme, nicméně podle dostupných údajů vznikla celkem tři auta, dvě ve verzi Golden Series a jedno ve verzi Executive Series. Všechny byly takové, jaké na konec osmdesátých let a vkus Donalda Trumpa čekáte – okázalé, luxusní, opulentní a přeplácané. Podobnou kombinaci materiálů a výbavových prvků, jako u verze Golden Series, pravděpodobně v žádném jiném automobilu neuvidíte. Trochu netradičně s prohlídkou začneme uvnitř, tam se totiž odehrává veškeré dění. Koberečky jsou ze stoprocentní vlny, čalounění obstarává italská kůže, obložení mahagonové dřevo a celek dotváří detaily z 24karátového zlata („chudší“ verze Executive je postrádala, zbytek prvků ale nechyběl). Viděli jste v poslední době fotku interiéru Trumpova domu? Pak Vás tohle nepřekvapí. Podobně obsáhlá je i výbava – máme tady televizi s videorekordérem, fax, dvojici mobilních telefonů NEC, audiosystém Blaupunkt, výsuvné stolečky, skartovačku a především minibar se skleničkami a pořádným úložným prostorem pro láhve s alkoholem. Vzadu se sedí na pohovkách naproti sobě, ta posazená ve směru jízdy má na opěradle vyšité výrazné logo „Cadillac Trump“.
Exteriér se tehdejší době a základovému Cadillacu Brougham vymyká přece jen trochu méně, přesto je tu větší chromovaná maska chladiče, dávající vzpomenout na modely Rolls-Royce. Směrem dozadu zaujme výrazný B-sloupek z nerezové oceli, to proto, že délka limuzíny byla výrazně prodloužena. Úplně vzadu je mírně zvednutá střecha, nejspíš pro případ, že by Trump kupoval basketbalový tým. Důkazem, že podnikatel koncem osmdesátých let nevěděl co s penězi jsou zlaté detaily karosérie, stejně jako zlatý proužek na kolech. A pak je tu zlaté logo na kapotě, tvarem připomínající to klasické od Cadillacu, při bližším ohledání je v něm ale napsáno „Cadillac Trump Series“. Pokud by Vás zajímala potenciální cena vozu s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou, tak v přepočtu na dnešní dobu by provedení Executive Series přišlo na 112 000 dolarů (cca 2 849 000 korun) a Golden Series na 133 000 dolarů (cca 3 383 000 korun). Dnes najdete I dražší auta, ale koncem osmdesátých let šlo o astronomické sumy.
Přesný počet vyrobených kusů je, jak vyplývá i z výše uvedeného, diskutabilní. John Grettenberger však uvedl, že Trump samotný si nakonec z jemu slíbených padesáti automobilů koupil jediný a ten věnoval svému otci. Jednalo se o jeden z prototypů, kde skončil druhý bývalý šéf Cadillacu neví. My to nicméně víme! První ze dvou oficiálně vyrobených kousků (jde o verzi Golden Series) vlastní britský sběratel, který kvůli evropské legislativě musel vyměnit přední a zadní světla. Jinak je ale auto původní, včetně všech zlatých prvků. Druhý vůz v provedení Executive Series je aktuálně na prodej v Massachusetts s najetými 22 tisíci mílemi za 70 000 dolarů (cca 1 780 000 korun). A pak je tu tedy třetí údajně vyrobený vůz. Opět jde o provedení Golden Series, na prodej je s 20 371 mílemi za 25 000 dolarů (cca 636 000 korun) v americkém státě Maine. Mohlo by Vás napadnout, že oba modely Golden Series jsou vlastně jeden a ten stejný vůz. Oba ale mají podle fotek rozdílnou barvu čalounění. A že by jeden z nich byl pouze předělaným běžným Cadillacem také není příliš pravděpodobné, znáčky Trump Series různě po karosérii jen tak nekoupíte.
Cadillac, respektive jeho bývalý šéf, tak tvrdí, že vznikla dvě auta, aktuální inzerce nicméně říká, že „Trump car“ jezdí po světě nejméně ve třech kusech. Buď jak buď, jedná se o pozoruhodný kousek automobilové historie. A to nejen kvůli autu samotnému, ale i příběhu okolo jeho vzniku. Jestli se dá více věřit Trumpovi nebo Grettenbergerovi musí posoudit každý sám. Do luxusní limuzíny Cadillac nicméně Donald Trump usedne již příští rok znovu, jen už neponese jeho jméno. Půjde ale o pravděpodobně nejbezpečnější auto svého druhu na světě. A především, poveze miliardáře do Bílého domu.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.