Historie – BMW M3 letos slaví třicáté narozeniny, všichni si pak sportovní zadokolku pamatujeme především jako kupé, případně sedan nebo kabriolet. Jako každé auto, má však i M3 ve své historii několik pozoruhodných zápisů. Teď není řeč o limitovaných verzích ale čtveřici konceptů, o které jste z velké části možná nikdy ani neslyšeli.
BMW M3 Pickup – 1986
První vydání M3 se objevilo v roce 1986 a původně mělo vzniknout jen 5000 kusů kvůli homologaci závodního speciálu pro seriál DTM. Nakonec se díky obrovskému zájmu zákazníků počet vyrobených kusů více než ztrojnásobil a ze sportovní verze řady 3 se stal kult. Kupé nebo kabriolet měl možná jedinou nevýhodu – nehodil se na převoz žádného většího nákladu. Jenomže oddělení BMW Motosport vidělo auto jako potenciálního „rozvozce“ dílů a nářadí po areálu nedaleko Mnichova. A co udělá automobilový technik, když zrovna nějaký specifický vůz potřebuje? Ano, vyrobí si ho.
Tak se stalo, že ze skladů BMW byla vybrána běžná řada 3 s otevřenou karosérií a stala se základem pro přestavbu do praktičtějšího kabátku. Důvody pro kabriolet byly v zásadě dva – v tu dobu byl dostupný jeden v dobrém stavu, ale především kvůli absenci střechy mělo auto již od série zabudované výztuhy karosérie. Jak asi vidíte na obrázcích, proměnit kabriolet v pickup nebylo nic těžkého, stačilo odmontovat zadní sedačky, předělat víko kufru a novou ložnou plochu vyložit odolným plechem. Málem bychom také zapomněli na plátěnou odnímatelnou střechu nad dvoumístným interiérem.
Zhruba tak nějak vznikla první M3 Pickup s karosérií standardní řady 3, v útrobách navíc s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 141 kW (192 k) z italské specifikace verze 320iS. Až postupem času si pod kapotou našel cestu 2.3litrový čtyřválec o výkonu 147 kW (200 k) z M3. Myslíte si, že se jednalo o jednorázový koncept, jenž skončil v depozitáři? Nikoliv, tento pracant sloužil v továrně německého výrobce dlouhých šestadvacet let. Do důchodu „odešel“ teprve před čtyřmi lety.
BMW M3 Compact – 1996
BMW řady 3 Compact existovalo dávno před řadou 1 a mělo plnit roli konkurence například pro Audi A3 nebo Volkswagenu Golf. Z toho asi poznáte, že výhradně třídveřový hatchback měl být jakousi vstupní branou do nabídky mnichovské automobilky. Ta zároveň chtěla upoutat mladší zákazníky, proto také začala uvažovat nad Compactem s označením M3. Pro někoho možná překvapení, takové auto nakonec skutečně vzniklo. Bylo odvozeno od generace E36 a představilo se v roce 1996 při příležitosti padesátin časopisu Auto motor und sport. Asi nebude překvapením, že se mělo jednat o vstupní bránu do světa modelů BMW M.
I přes pro někoho nevzhledně useknutou zadní část je to „pravá M3“ se vším všudy. Je tu efektní bodykit karosérie, jsou tu 17palcová litá kola a jsou tu i sportovní sedačky Recaro. Vzadu nicméně najdeme čtyři koncovky výfuku sdružené po dvou a umístěné blíže středu vozu, které se začaly v sérii používat až za několik let. Pod kapotou je 3.2litrový šestiválec o výkonu 236 kW (321 k) z běžné M3, který se nicméně pere s o 150 kilogramů nižší hmotností. Celkově pouze 1339 kilo vážící hatchback dokázal na 100 km/h zrychlit za 5,3 sekundy a dosáhnout maximálně 250 km/h. Zajímavostí je zadní náprava z klasické 3 Compact, i když výrazně upravená.
BMW M3 Touring – 2000
Dostáváme se k další generaci řady 3, tentokrát té s označením E46. I ona má v repertoáru jeden po někoho až nepochopitelný model – M3 s karosérií kombi! A začne to být ještě zajímavější s prohlášením, že BMW výrobu podobného stroje skutečně zvažovalo, kvůli homologaci a nejisté ekonomické výhodnosti k ní ale nakonec nikdy nedošlo. Přitom náklady na přestavbu standardní řady 3 Touring do podoby M3 údajně vůbec nebyly vysoké. Například zadní dvojici dveří šlo celkem jednoduše přizpůsobit širším podběhům, to ostatně platí také o kompletní instalaci exteriérových i interiérových prvků modelu M3.
Ani přijatelné náklady ale nedokázaly vedení BMW přesvědčit k sériové výrobě, E46 tak byla nabízena jen jako kupé nebo kabriolet. V útrobách kombíku není nic jiného než 3.2litrový atmosférický šestiválec. Ten má 252 kW (343 k) a 365 Nm, přenášené na zadní kola. Zajímavostí tohoto nikdy nevyrobeného kombi je metalíza Chrome Shadow. Ta se právě na M3 Touring dočkala svého prvního použití, znát ji ale můžete i z jiných konceptů divize M.
BMW M3 Pickup – 2011
Říká se, že historie se v určitých cyklech opakuje, že války nebo bitvy, které lidstvo v minulosti zažilo, zažije v budoucnu znova. A historie se opakuje i u BMW. V roce 2011 se totiž objevila další M3 s karosérií pickup, opět vytvořená z kabrioletu. Stejně jako předchůdce sloužila k převozu nákladu, stala se ale i povedeným aprílovým žertíkem. Nějakou dobu před 1. dubnem probíhaly testy vozu na Nordschleife, což vyvolalo bouřlivou debatu, co vlastně BMW chystá. Co když skutečně přijede první produkční pickup značky, navíc s logem M? Mnoho významných médií se toho chytlo a BMW tuto spekulaci ještě přiživilo.
Když totiž nastal den premiéry M3 Pickup, uvedla značka v tiskové zprávě, že se jedná o čtvrtou karosářskou variantu vedle sedanu, kupé a kabrioletu. V útrobách byste našli sériový atmosférický osmiválec o výkonu 309 kW (420 k), korba obložená plechem unesla maximálně 450 kilogramů. Zajímavostí byla oproti kupé hmotnost nižší o 50 kilogramů, nad předními sedačkami umístěná pevná střecha s hmotností 20 kilogramů je navíc plně odnímatelná. I toto se objevilo v tiskové zprávě, že jde o vtip bylo zmíněno až na jejím úplném konci. Na rozdíl od předchůdce pak tento pickup může i na běžné komunikace.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.