BMW M1 dokáže i dnes, osmatřicet let po premiéře, fascinovat svým designem a jízdními výkony. Tím spíš v provedení Procar, které vzniklo jen ve čtyřiceti kusech pro značkovou závodní sérii. Na běžné silnice se původně neměl dostat ani jeden vůz, tato M1 s neskutečně pohnutým a fascinujícím osudem se však nakonec může prohánět i mezi semafory.
Závodní série BMW Procar neměla dlouhého trvání, mezi lety 1979 a 1980 se uskutečnily jen dvě sezony. Přesto souboje speciálně upravených M1 dodnes fascinují, jestli je to jejich atraktivitou, jezdeckým složením nebo auty samotnými necháme na Vás. Jisté je, že celkem pro potřeby šampionátu vzniklo čtyřicet M1 Procar, některé z nich se ale na okruh nakonec ani nedostaly. To je také případ v pořadí jedenatřicátého speciálu, jehož osudem bylo stát se pouze záložním vozem. BMW se tak rozhodlo tento Procar přestavět zpátky do silniční podoby, v listopadu 1979 pak vůz koupil člověk z německé Mohuče. Od něj se auto dostalo pravděpodobně k jeho dceři a od ní pro změnu v roce 1981 k jistému umělci. Ten ho za dva roky prodal německému dealerství BMW AHG, kde vůz vybavili vlastním paketem AHG M1 Studie, který měl silniční auto přiblížit vzhledově tomu závodnímu.
Celkem takto vzniklo 10 automobilů, „naše“ M1 s VIN číslem končícím na 094 navíc dostala ještě unikátní barevné schéma. V březnu 1984 se auto z Mnichova přesunulo do Ameriky, kde se po splnění emisních limitů a dalších předepsaných regulí začalo objevovat na nejrůznějších akcích. To trvalo až do konce devadesátých let, kdy se M1 dočkala odpočinku jako sběratelský kousek. Na světlo světa se opět dostala až v listopadu 2012, kdy ji převzala společnost Canepa, zaměřující se na renovace a opravy klasických automobilů. Tamní specialisté začali s celkovou renovací M1, která snad jako zázrakem nebyla vůbec napadená korozí nebo rzí. Dokonce se nezúčastnila žádné nehody. Během prací pak byly objeveny stopy po instalaci originálních doplňků Procar, později pak byla závodní minulost auta potvrzena. Lidé z Canepy se tak rozhodli naplnit jeho původní osud a udělat z něj co možná nejvíce originální Procar. Navíc určený pro běžné silnice!
Práce to rozhodně nebyla jednoduchá, už příprava zahrnovala detailní studování dobových materiálů a fotografií. Pak nastalo shánění originálních dílů, cílem bylo totiž jejich použití v co možná nejširší míře. A to se až na pár detailů povedlo beze zbytku. Přítomen je nádherný originální bodykit, včetně monumentálního zadního křídla, nechybí ani původní zrcátka. Originální jsou rovněž kola BBS s centrální maticí, opatřené nově vyrobenými 17palcovými kryty ve stylu původní M1 a pneumatikami Michelin Pilot Sports. Malou změnou prošlo rozšíření předních blatníků, které je nyní menší a lépe tak odpovídá stejnému prvku vzadu. Pověstnou tečku za dílem dělá modrý odstín Basalt z originálního katalogu BMW, použitý však pouze u čtyřech M1 pro někdejší Radu německé automobilky. Mezi běžné zákazníky se nikdy nedostal.
Také kabina byla renovována s co možná největším důrazem na originální proporce. Sedadla tak mají čalounění černou kůží a prošívání šedou nití, odstraněny byly popelník, knoflík elektrického ovládání zrcátek, výdechy ventilace ve dveřích a kličky pro otevírání oken. Čalounění dveří a stropu obstarala perforovaná kůže, další dotyk současnosti přináší dodatečná zvuková a tepelná izolace. Opraveny byly budíky, ukazující nyní červené pole otáček (ležící na hranice 7700 ot./min) a maximální rychlost 200 mil za hodinu (322 km/h). Podvozek disponuje komponenty zavěšení, nápravy, rozpěry nebo spojovací tyče z originálního Procaru. Zbytky kdysi nainstalovaného stavitelného odpružení mají za následek celkově nižší světlou výšku.
Pohonná jednotka s označením M88 putovala do VAC Motorsports a díky použití elektronického vstřikování, na první pohled skrytého do kabátku původního mechanického vstřikování, má nyní 309 kW (420 k) a 430 Nm. Na zadní kola přenáší sílu pětistupňový manuál od ZF. Největším neoriginálním prvkem tak zůstávají brzdy. Původní třmeny totiž nebyly k sehnání, technici tak použili větší od Bremba ze závodního Porsche 962. Ty se zakoušívají do kotoučů z Porsche 935. Kompletní renovace byla dokončena letos a jak jistě uznáte při pohledu do přiložené fotogalerie, auto vypadá naprosto fantasticky. Tím spíš, že jde vlastně o jediný Procar, určený pro provoz na běžných silnicích…
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.