S roadsterem MX-5 trefila Mazda na přelomu osmdesátých a devadesátých let jackpot. Kompaktní a lehká zadokolka s atmosférickým motorem a špičkově odladěným podvozkem zaznamenala úspěch všude ve světě. Konkurence to samozřejmě nenechala bez povšimnutí a v průběhu let vyrobila nejeden model podobných parametrů. Mezi tou konkurencí se objevilo i Daihatsu s modelem X-021, které to ale do sériové výroby nedotáhlo.
Píše se rok 1991, Mazda MX-5 je na trhu už druhým rokem, a nejstarší japonská automobilka Daihatsu právě na frankfurtském autosalonu odhalila stříbrný dvoumístný roadster X-021. Auto na první pohled velice podobné Mazdě, avšak s délkou 3584 milimetrů a rozvorem 2250 milimetrů znatelně menší než ona. A taky s velice krátkým převisy karosérie, což není u sportovních aut běžné dodnes.
Mnozí opěvují MX-5 za její velice nízkou hmotnost, v porovnání s X-021 ale i ona působí jako „otesánek.“ Daihatsu totiž dostalo do vínku hliníkový prostorový rám a laminátové díly karosérie, na váze se tak objevila cifra 701 kilogramů. Pod dlouhou přední kapotou bychom našli zážehovou šestnáctistovku se šestnácti ventily, produkující 142 koní při 6600 ot./min a 155 Nm při 5000 ot./min. Že je to více než u Mazdy? Nejvýmluvnější bude asi poměr výkon/hmotnost – MX-5 má 8,6 kilogramů na jednoho koně výkonu, X-021 5 kilogramů na jednoho koně výkonu. Tady už se dostáváme do teritoria Porsche 911 a podobně silných automobilů.
Stranou zájmu konstruktérů nezůstal ani podvozek s rameny zavěšení ve tvaru písmene A na obou koncích. Kontakt s vozovkou obstarávala 15palcová kola s pneumatikami Dunlop Performa 8000 o velikosti 195/50, které tehdy před pětadvaceti lety zrovna slavily svou premiéru. Zastavit roadster měly kotouče s ABS. Pětistupňová manuální převodovka přenášela sílu na zadní nápravu, což přispělo k maximální rychlosti 200 km/h. Hodnoty zrychlení si bohužel Daihatsu nechalo pro sebe.
Design karosérie nemusí být po chuti každému. Vždyť přední část s kulatými světly může leckomu připomínat už zmiňované modely Porsche, krátké zadní části dominují čtyři malé kruhové reflektory, sdružené po dvojicích. Frankfurtský kousek dostal plátěnou stahovací střechu, na ženevském autosalonu v roce 1992 představený žlutý koncept měl pevnou střechu. Mezi tím došlo ještě na odhalené šasi modelu, prezentované v Tokiu koncem roku 1991.
Kabina byla, podobně jako u MX-5, poměrně strohá, orientovaná na řidiče. Byl tu volant s airbagem, krátká hlavice řadící páky a dvě anatomické sedačky Recaro. Hliníkové dekory už nejsou tolik důležité. Americký magazín Road & Track, který v roce 1992 dostal možnost otestovat X-021 na trati Daihatsu nedaleko Kjóta, poukázal na menší rozměry sedadel i nedostatek místa v oblasti nohou, naopak na hlavu bylo ve verzi s plátěnou i pevnou střechou místa dostatek.
Test rovněž vyzdvihuje jízdní vlastnosti a možnost ovládat vůz v zatáčkách pomocí plynového pedálu. Výborná byla též dynamika a odezva plynového pedálu, respektive řízení. V přímém porovnání s MX-5 tak na první pohled všechno vypadá srovnatelně, ne-li lépe. Asi se tedy ptáte, proč se auto nedostalo do sériové výroby, zvláště, když se mohlo jednat o fungující zbraň pro návrat na náročný americký trh. Protože se Daihatsu rozhodlo raději věnovat autům třídy kei pro japonský trh. A právě na základech této kategorie také začátkem 21. století vznikl roadster Copen, nepřímý příbuzný X-021.
Zdroj: Road & Track, Jalopnik
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.