S roadsterem MX-5 trefila Mazda na přelomu osmdesátých a devadesátých let jackpot. Kompaktní a lehká zadokolka s atmosférickým motorem a špičkově odladěným podvozkem zaznamenala úspěch všude ve světě. Konkurence to samozřejmě nenechala bez povšimnutí a v průběhu let vyrobila nejeden model podobných parametrů. Mezi tou konkurencí se objevilo i Daihatsu s modelem X-021, které to ale do sériové výroby nedotáhlo.
Píše se rok 1991, Mazda MX-5 je na trhu už druhým rokem, a nejstarší japonská automobilka Daihatsu právě na frankfurtském autosalonu odhalila stříbrný dvoumístný roadster X-021. Auto na první pohled velice podobné Mazdě, avšak s délkou 3584 milimetrů a rozvorem 2250 milimetrů znatelně menší než ona. A taky s velice krátkým převisy karosérie, což není u sportovních aut běžné dodnes.
Mnozí opěvují MX-5 za její velice nízkou hmotnost, v porovnání s X-021 ale i ona působí jako „otesánek.“ Daihatsu totiž dostalo do vínku hliníkový prostorový rám a laminátové díly karosérie, na váze se tak objevila cifra 701 kilogramů. Pod dlouhou přední kapotou bychom našli zážehovou šestnáctistovku se šestnácti ventily, produkující 142 koní při 6600 ot./min a 155 Nm při 5000 ot./min. Že je to více než u Mazdy? Nejvýmluvnější bude asi poměr výkon/hmotnost – MX-5 má 8,6 kilogramů na jednoho koně výkonu, X-021 5 kilogramů na jednoho koně výkonu. Tady už se dostáváme do teritoria Porsche 911 a podobně silných automobilů.
Stranou zájmu konstruktérů nezůstal ani podvozek s rameny zavěšení ve tvaru písmene A na obou koncích. Kontakt s vozovkou obstarávala 15palcová kola s pneumatikami Dunlop Performa 8000 o velikosti 195/50, které tehdy před pětadvaceti lety zrovna slavily svou premiéru. Zastavit roadster měly kotouče s ABS. Pětistupňová manuální převodovka přenášela sílu na zadní nápravu, což přispělo k maximální rychlosti 200 km/h. Hodnoty zrychlení si bohužel Daihatsu nechalo pro sebe.
Design karosérie nemusí být po chuti každému. Vždyť přední část s kulatými světly může leckomu připomínat už zmiňované modely Porsche, krátké zadní části dominují čtyři malé kruhové reflektory, sdružené po dvojicích. Frankfurtský kousek dostal plátěnou stahovací střechu, na ženevském autosalonu v roce 1992 představený žlutý koncept měl pevnou střechu. Mezi tím došlo ještě na odhalené šasi modelu, prezentované v Tokiu koncem roku 1991.
Kabina byla, podobně jako u MX-5, poměrně strohá, orientovaná na řidiče. Byl tu volant s airbagem, krátká hlavice řadící páky a dvě anatomické sedačky Recaro. Hliníkové dekory už nejsou tolik důležité. Americký magazín Road & Track, který v roce 1992 dostal možnost otestovat X-021 na trati Daihatsu nedaleko Kjóta, poukázal na menší rozměry sedadel i nedostatek místa v oblasti nohou, naopak na hlavu bylo ve verzi s plátěnou i pevnou střechou místa dostatek.
Test rovněž vyzdvihuje jízdní vlastnosti a možnost ovládat vůz v zatáčkách pomocí plynového pedálu. Výborná byla též dynamika a odezva plynového pedálu, respektive řízení. V přímém porovnání s MX-5 tak na první pohled všechno vypadá srovnatelně, ne-li lépe. Asi se tedy ptáte, proč se auto nedostalo do sériové výroby, zvláště, když se mohlo jednat o fungující zbraň pro návrat na náročný americký trh. Protože se Daihatsu rozhodlo raději věnovat autům třídy kei pro japonský trh. A právě na základech této kategorie také začátkem 21. století vznikl roadster Copen, nepřímý příbuzný X-021.
Zdroj: Road & Track, Jalopnik
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.