HISTORIE: Daihatsu X-021 - Zapomenutý vyzyvatel MX-5

ar6, 27. března 2016, 03:10 Google+

S roadsterem MX-5 trefila Mazda na přelomu osmdesátých a devadesátých let jackpot. Kompaktní a lehká zadokolka s atmosférickým motorem a špičkově odladěným podvozkem zaznamenala úspěch všude ve světě. Konkurence to samozřejmě nenechala bez povšimnutí a v průběhu let vyrobila nejeden model podobných parametrů. Mezi tou konkurencí se objevilo i Daihatsu s modelem X-021, které to ale do sériové výroby nedotáhlo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Daihatsu X-021 mohlo být konkurencí pro Mazdu MX-5.

Daihatsu X-021 mohlo být konkurencí pro Mazdu MX-5. | foto: Daihatsu

Sdílejte článek

Píše se rok 1991, Mazda MX-5 je na trhu už druhým rokem, a nejstarší japonská automobilka Daihatsu právě na frankfurtském autosalonu odhalila stříbrný dvoumístný roadster X-021. Auto na první pohled velice podobné Mazdě, avšak s délkou 3584 milimetrů a rozvorem 2250 milimetrů znatelně menší než ona. A taky s velice krátkým převisy karosérie, což není u sportovních aut běžné dodnes.

Mnozí opěvují MX-5 za její velice nízkou hmotnost, v porovnání s X-021 ale i ona působí jako „otesánek.“ Daihatsu totiž dostalo do vínku hliníkový prostorový rám a laminátové díly karosérie, na váze se tak objevila cifra 701 kilogramů. Pod dlouhou přední kapotou bychom našli zážehovou šestnáctistovku se šestnácti ventily, produkující 142 koní při 6600 ot./min a 155 Nm při 5000 ot./min. Že je to více než u Mazdy? Nejvýmluvnější bude asi poměr výkon/hmotnost – MX-5 má 8,6 kilogramů na jednoho koně výkonu, X-021 5 kilogramů na jednoho koně výkonu. Tady už se dostáváme do teritoria Porsche 911 a podobně silných automobilů.

img-responsive

Daihatsu X-021 bez karosérie se představilo roku 1991 v Tokiu. | foto: Dome Racing Team

Stranou zájmu konstruktérů nezůstal ani podvozek s rameny zavěšení ve tvaru písmene A na obou koncích. Kontakt s vozovkou obstarávala 15palcová kola s pneumatikami Dunlop Performa 8000 o velikosti 195/50, které tehdy před pětadvaceti lety zrovna slavily svou premiéru. Zastavit roadster měly kotouče s ABS. Pětistupňová manuální převodovka přenášela sílu na zadní nápravu, což přispělo k maximální rychlosti 200 km/h. Hodnoty zrychlení si bohužel Daihatsu nechalo pro sebe.

Design karosérie nemusí být po chuti každému. Vždyť přední část s kulatými světly může leckomu připomínat už zmiňované modely Porsche, krátké zadní části dominují čtyři malé kruhové reflektory, sdružené po dvojicích. Frankfurtský kousek dostal plátěnou stahovací střechu, na ženevském autosalonu v roce 1992 představený žlutý koncept měl pevnou střechu. Mezi tím došlo ještě na odhalené šasi modelu, prezentované v Tokiu koncem roku 1991.

Kabina byla, podobně jako u MX-5, poměrně strohá, orientovaná na řidiče. Byl tu volant s airbagem, krátká hlavice řadící páky a dvě anatomické sedačky Recaro. Hliníkové dekory už nejsou tolik důležité. Americký magazín Road & Track, který v roce 1992 dostal možnost otestovat X-021 na trati Daihatsu nedaleko Kjóta, poukázal na menší rozměry sedadel i nedostatek místa v oblasti nohou, naopak na hlavu bylo ve verzi s plátěnou i pevnou střechou místa dostatek.

Test rovněž vyzdvihuje jízdní vlastnosti a možnost ovládat vůz v zatáčkách pomocí plynového pedálu. Výborná byla též dynamika a odezva plynového pedálu, respektive řízení. V přímém porovnání s MX-5 tak na první pohled všechno vypadá srovnatelně, ne-li lépe. Asi se tedy ptáte, proč se auto nedostalo do sériové výroby, zvláště, když se mohlo jednat o fungující zbraň pro návrat na náročný americký trh. Protože se Daihatsu rozhodlo raději věnovat autům třídy kei pro japonský trh. A právě na základech této kategorie také začátkem 21. století vznikl roadster Copen, nepřímý příbuzný X-021.

Zdroj: Road & Track, Jalopnik

Vytisknout

Diskuze: HISTORIE: Daihatsu X-021 - Zapomenutý vyzyvatel MX-5

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Fiat 124 Spider Elaborazione Abarth

Fiat 124 Spider Elaborazione Abarth se představil v New Yorku

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud