Kombíky jsou nedílnou součástí portfolia automobilky Volvo již přes šedesát let. Za tu dobu se prodalo více než šest milionů severských automobilů s praktickou karosérii, což dělá mimochodem třetinu celkových prodejů značky od roku 1927. Na zítra je nachystána slavnostní premiéra Volva V90 a při této příležitosti není vůbec od věci zavzpomínat na šest nejzásadnější vozů s karosérii kombi, které kdy z továren švédské automobilky vyjely.
Volvo PV445 Duett
První kombi s logem automobilky Volvo bylo více užitkovým než rodinným vozem. Však také základ modelu PV444 s upravenými listovými pery vzadu počítal hlavně s taháním těžkého nákladu. V roce 1953 ale padlo rozhodnutí o dodatečné instalaci dalších sedaček pro převoz pasažérů, a tím byla také započata přes šedesát let trvající tradice. Jméno Duett mimochodem odkazuje na dvojí osobnost vozu – přes týden v něm odvezete veškerý náklad a o víkendech potom vyvezete rodinu na výlet.
Právě kvůli víceúčelovému použití se 440 centimetrů dlouhá PV445 stala rychle populární mezi drobnými podnikateli, kteří si nemohli dovolit dvě auta. V útrobách bychom po celou dobu produkce mezi lety 1953 až 1960 (užitková verze se vyráběla již od roku 1949) našli zážehový čtyřválec, jehož výkon narostl postupně ze 45 na 52 a posléze až 61 koní. Na zadní nápravu sílu přenášela třístupňová manuální převodovka. Ona popularita zajistila jednomu z prvních Volv, dovážených do USA, nesmrtelnost, kterou ještě podpořila speciální poštovní známka s tímto vozem z roku 1997.
Volvo P220 Amazon
Elegantnější a ještě praktičtější nástupce Duettu přijel v roce 1962 na technickém základě řady P120. Od ní byl také odvozen název Amazon. Design ve stylu amerických automobilů včetně rozděleného víka kufru (další uplatnění našlo toto řešení až u SUV XC90) částečně zapříčinil větší popularitu Amazonu mimo severské trhy. I přesto se ale tato řada stala jednou z nejdůležitějších při etablování Volva jako předního výrobce vozů s karosérií kombi.
Vozy řady Amazon byly také vůbec prvními na světě, v jejichž útrobách se objevily tříbodové bezpečnostní pásy – řešení, bez něhož si dnešní auta neumíme vůbec představit. V porovnání s předchůdcem byla P220 jen o devět centimetrů delší, nabídla ale neporovnatelně silnější motory. Standardem se stala osmnáctistovka o výkonu 76 nebo 91 koní, specialitou bylo sportovní provedení S, disponující výkonem 117 koní. Manuální čtyřstupňovou převodovku bylo také možné vyměnit za třístupňový automat s voličem na sloupku řízení. Výroba skončila v roce 1969.
Volvo 1800 ES
Severský shooting brake přišel v roce 1971 jako praktičtější a možná ještě stylovější varianta kupé 1800. Hlavním rozdílem byla nově tvarovaná zadní část s delší linií střechy a víkem kufru, které bylo tvořeno pouze oknem. Jen dvoje boční dveře a čtyři místa k sezení (uspořádání 2+2) výrazně snižovaly praktičnost 438 centimetrů dlouhého vozu, na druhou stranu je 1800 ES dodnes jedním z designově nejpovedenějších modelů Volvo.
Pod kabátkem se usadila stejná technika jako u kupé, to znamená dvoulitrový zážehový čtyřválec o výkonu 126 koní v kombinaci se čtyřstupňovou manuální nebo třístupňovou automatickou převodovkou. 1800 ES se ve výrobě udržela jen dva roky, především kvůli zastaralému technickému základu, který pocházel ještě z modelu Amazon. Samotné kupé 1800 potom bylo v době premiéry shooting braku už jedenáct let staré, investovat peníze do úprav vozu tak, aby vyhověl americkým bezpečnostníma emisním limitům, tedy nebylo výhodné. Vyrobeno bylo nakonec je něco kolem osmi tisíc automobilů, možná i tato výjimečnost ale 1800 ES zajistila obdiv nejedné skupiny automobilových nadšenců.
Volvo 245/265
Archetyp všech kombíků Volvo se poprvé představil v roce 1974 jako nejpraktičtější varianta řady 240, respektive 260. Hranatá karosérie vstoupila do historie a i přes „módní“ obliny se jí třeba V70 (částečně) nezbavila dodnes. 245 se stala rovněž lídrem v oblasti bezpečnosti, na dlouhá léta totiž byla používána jako bezpečnostní standard pro všechna auta v USA. Tak jako každé Volvo, má i toto 490 centimetrů dlouhé kombi několik dalších prvenství.
Stalo se například prvním kombi, v jehož útrobách se objevil šestiválcový diesel. Standardní provedení se mohlo pochlubit zcela novou generací čtyřválcových zážehových motorů, zatímco luxusnější modely dostaly dokonce šestiválec. Roku 1981 se o slovo přihlásila varianta Turbo, která se stala historicky prvním (a svého času jedním z nejrychlejších) kombi s přeplňovaným motorem. Se dvěma facelifty v letech 1981 a 1986 se 245 udržela ve výrobě až do roku 1993, vyprodukováno bylo skoro milion vozů.
Volvo 940/960/V90
Hranatou karosérii dostal rovněž poslední kombík Volva s pohonem zadních kol. Řada 940, a její luxusnější sestřička s označením 960, se ukázala na podzim roku 1990 a opět stanovila nové bezpečnostní standardy. Poprvé se v sériovém voze objevila nastavitelná opěrka hlavy u zadního prostředního sedadla nebo výklopný dětský podsedák, taktéž u prostředního zadního sedadla (960 ho měla od začátku výroby, 940 se dočkala o dva roky později). Řada 940/960 dostala nejen za tyto prvky bezpočet ocenění.
Pod kapotou 940 se objevila trojice zážehových čtyřválců, včetně provedení s přeplňováním, doplněná na některých trzích o šestiválcový turbodiesel. Volvo 960 dostalo jako luxusnější provedení výhradně zážehový šestiválec, nejprve s objemem 2.5 litru a posléze 3.0 litru. V rámci faceliftu v roce 1995 obdrželo kombi řady 960 nejen nový upravený vzhled, ale i pokrokovou víceprvkovou zadní nápravu ze sedanu. 481 centimetrů dlouhá 940 vydržela ve výrobě do roku 1998, 484,5 centimetrů dlouhá 960 dostala v roce 1997 jméno V90 a opět upravený design, výroba ale pokračovala už jen jeden rok.
Volvo 850 T5-R
Jeden z nejrychlejší a pravděpodobně i nejlepších vozů s karosérií kombi (vyráběn byl i sedan) vyrobilo Volvo v roce 1994 jako limitovanou edici řady 850. Na vývoji modelu s typickým žlutým lakem (dostupná byla i černá a zelená) spolupracovali Švédové s německým Porsche, jako základ přitom posloužila už tak rychlá 850 Turbo. Inženýři obou automobilek si ale pohráli především s pětiválcem pod kapotou, který dostal mimo jiné upravené turbodmychadlo od Mitsubishi nebo novou řídící jednotku.
Výsledkem bylo 243 koní v kombinaci s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Druhá varianta byla jedinou dostupnou v USA. Ačkoliv kombi vážilo téměř 1,6 tuny, dokázalo na 100 km/h vystřelit za 7 sekund a dosáhnout na elektronicky omezenou maximální rychlost 245 km/h. Díky těmto parametrům a nenápadnému výkonu si 850 T5-R v obou karosářských variantách vysloužila označení sleeper. Její upravená verze, ano i jako kombi, se mimochodem objevovala také na tratích britského mistrovství cestovních vozů. A abychom naše vzpomínání zakončili tak nějak typicky „volvovsky,“ byla 850 T5-R prvním vozem se sériově montovanými čtyřmi airbagy a pionýrskou verzí dnes běžného denního svícení.
Zítra dopoledne se ve Stockholmu otevře nová kapitola vozů Volvo s karosérií kombi. Světovou premiéru si totiž odbude řada V90, vycházející z nedávno představeného sedanu S90. Vzhledem k několika únikům si umíme o designu vozu udělat poměrně komplexní obrázek, v útrobách potom najdeme modulární platformu SPA a výhradně dvoulitrové čtyřválce řady Drive-E. Specialitou bude plug-in hybridní porvedení T8 se systémovým výkonem 407 koní.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.