Alfa Romeo Alfasud Caimano? Tohle je lekce kreativního myšlení

Alfa Romeo Alfasud Caimano
Alfa Romeo Alfasud Caimano, foto: Italdesign
AutoRoad.cz 19. dubna 2017 18:19
Sdílej:

HISTORIE - Alfa Romeo Alfasud patří k celé plejádě legendárních modelů italské automobilky, pod nimiž je svým perem podepsáno studio Italdesign. A ačkoliv je právě Alfasud dodnes nádherným vozem, práce na jeho křivkách byla pro Giorgetta Giugiara a jeho kolegy hodně svazující. O to zajímavější se pro světoznámého designéra stalo pozdější zadání Alfy - navrhnout na základech Alfasudu sportovní auto snů.

Dát v sedmdesátých letech Giugiarovi volnost znamenalo téměř jistý úspěch. Vždyť už dva roky před Alfasudem navrhl pro italskou automobilku nádherný koncept Iguana, v roce 1970 potom následoval Volkswagen Porsche Tapiro, který se do dnešních dnů bohužel nedochoval. Premiéra Alfasudu Caimano, tedy onoho „kreativního projektu,“ proběhla na turínském autosalonu v roce 1971. A v italském městě si stříbrné kupé s o 20 centimetrů kratší platformou Alfasudu okamžitě získalo obdiv široké automobilové veřejnosti.

Vždyť koho by neuhranula naprosto atypická přední část bez A-sloupků, s dlouhou kapotou a čelním oknem plynule přecházejícím ve střechu. Ba co víc, okno bylo spojené s dveřmi, do interiéru se tak nastupovalo až po odklopení celé střechy. O alespoň malý přísun vzduchu se staraly miniaturní uzavíratelné otvory ve dveřích, přesto bych v autě během prázdninových veder jet nechtěl.

Dopředu se otevírala i rozměrná kapota s oranžovým logem Alfy a především vyklápěcími světly. O dostatečnou tuhost karosérie se staraly zadní sloupky, spojené mohutnou příčkou, čímž byla vytvořena obdoba ochranného oblouku. Do něj byl zabudován ve čtyřech polohách stavitelný střešní spoiler. Jeho ovládání probíhalo prostřednictvím tlačítka v interiéru, jedna změna polohy znamenala zvednutí spoileru o osm stupňů. Celkově se tak „křídlo otevřelo“ pod úhlem až 32 stupňů, někteří by jej mohli dokonce označit za vzdáleného předchůdce dnešního systému DRS.

Kratší platforma znamenala úbytek místa v interiéru, na což doplatili zadní cestující. Řidič a spolujezdec mají k dispozici anatomická sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Dvouramenný volant se čtyřmi „vroubky“ vzdáleně evokuje specifická litá kola, tím nejzajímavějším je na celé kabině ale přístrojová deska. Nečekejte klasické budíky, ale válce, pohybující se se změnou rychlosti nebo otáček auta. Naopak „ručičky“ těchto válců zůstávají statické, Caimano tak má v podstatě opak toho, co většina auta před ním i po něm. Palubní deska je dále relativně strohá, monotematickou černou barvu rozbijí pouze červené koberečky.

Pokud pod kapotou očekáváte šesti- nebo dokonce osmiválec, budete zklamaní. O pohon se totiž stará čtyřválcová dvanáctistovka typu Boxer z běžného Alfasudu. Výkon 68 koní a točivý moment 90 Nm pak na zadní kola přenáší čtyřstupňová manuální převodovka. Není to mnoho, na druhou stranu za klínovitý tvar karosérie mu tento malý nešvar rádi odpustíte.

Už od začátku byl Alfasud Caimano stavěn s tím, že do sériové výroby nikdy nezamíří. Alfa Romeo jej později alespoň využila na propagaci standardního Alfasudu. Dnes je součástí milánského muzea automobilky, kterému se přezdívá stroj času. A ačkoliv to bude znít jako klišé, (nejen) tato Alfa opět předběhla svou dobu…

Zdroj: Alfa Romeo, classicdriver.com, autoblog.nl

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.