HISTORIE - Alfa Romeo Alfasud patří k celé plejádě legendárních modelů italské automobilky, pod nimiž je svým perem podepsáno studio Italdesign. A ačkoliv je právě Alfasud dodnes nádherným vozem, práce na jeho křivkách byla pro Giorgetta Giugiara a jeho kolegy hodně svazující. O to zajímavější se pro světoznámého designéra stalo pozdější zadání Alfy - navrhnout na základech Alfasudu sportovní auto snů.
Dát v sedmdesátých letech Giugiarovi volnost znamenalo téměř jistý úspěch. Vždyť už dva roky před Alfasudem navrhl pro italskou automobilku nádherný koncept Iguana, v roce 1970 potom následoval Volkswagen Porsche Tapiro, který se do dnešních dnů bohužel nedochoval. Premiéra Alfasudu Caimano, tedy onoho „kreativního projektu,“ proběhla na turínském autosalonu v roce 1971. A v italském městě si stříbrné kupé s o 20 centimetrů kratší platformou Alfasudu okamžitě získalo obdiv široké automobilové veřejnosti.
Vždyť koho by neuhranula naprosto atypická přední část bez A-sloupků, s dlouhou kapotou a čelním oknem plynule přecházejícím ve střechu. Ba co víc, okno bylo spojené s dveřmi, do interiéru se tak nastupovalo až po odklopení celé střechy. O alespoň malý přísun vzduchu se staraly miniaturní uzavíratelné otvory ve dveřích, přesto bych v autě během prázdninových veder jet nechtěl.
Dopředu se otevírala i rozměrná kapota s oranžovým logem Alfy a především vyklápěcími světly. O dostatečnou tuhost karosérie se staraly zadní sloupky, spojené mohutnou příčkou, čímž byla vytvořena obdoba ochranného oblouku. Do něj byl zabudován ve čtyřech polohách stavitelný střešní spoiler. Jeho ovládání probíhalo prostřednictvím tlačítka v interiéru, jedna změna polohy znamenala zvednutí spoileru o osm stupňů. Celkově se tak „křídlo otevřelo“ pod úhlem až 32 stupňů, někteří by jej mohli dokonce označit za vzdáleného předchůdce dnešního systému DRS.
Kratší platforma znamenala úbytek místa v interiéru, na což doplatili zadní cestující. Řidič a spolujezdec mají k dispozici anatomická sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Dvouramenný volant se čtyřmi „vroubky“ vzdáleně evokuje specifická litá kola, tím nejzajímavějším je na celé kabině ale přístrojová deska. Nečekejte klasické budíky, ale válce, pohybující se se změnou rychlosti nebo otáček auta. Naopak „ručičky“ těchto válců zůstávají statické, Caimano tak má v podstatě opak toho, co většina auta před ním i po něm. Palubní deska je dále relativně strohá, monotematickou černou barvu rozbijí pouze červené koberečky.
Pokud pod kapotou očekáváte šesti- nebo dokonce osmiválec, budete zklamaní. O pohon se totiž stará čtyřválcová dvanáctistovka typu Boxer z běžného Alfasudu. Výkon 68 koní a točivý moment 90 Nm pak na zadní kola přenáší čtyřstupňová manuální převodovka. Není to mnoho, na druhou stranu za klínovitý tvar karosérie mu tento malý nešvar rádi odpustíte.
Už od začátku byl Alfasud Caimano stavěn s tím, že do sériové výroby nikdy nezamíří. Alfa Romeo jej později alespoň využila na propagaci standardního Alfasudu. Dnes je součástí milánského muzea automobilky, kterému se přezdívá stroj času. A ačkoliv to bude znít jako klišé, (nejen) tato Alfa opět předběhla svou dobu…
Zdroj: Alfa Romeo, classicdriver.com, autoblog.nl
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.