HISTORIE - Alfa Romeo Alfasud patří k celé plejádě legendárních modelů italské automobilky, pod nimiž je svým perem podepsáno studio Italdesign. A ačkoliv je právě Alfasud dodnes nádherným vozem, práce na jeho křivkách byla pro Giorgetta Giugiara a jeho kolegy hodně svazující. O to zajímavější se pro světoznámého designéra stalo pozdější zadání Alfy - navrhnout na základech Alfasudu sportovní auto snů.
Dát v sedmdesátých letech Giugiarovi volnost znamenalo téměř jistý úspěch. Vždyť už dva roky před Alfasudem navrhl pro italskou automobilku nádherný koncept Iguana, v roce 1970 potom následoval Volkswagen Porsche Tapiro, který se do dnešních dnů bohužel nedochoval. Premiéra Alfasudu Caimano, tedy onoho „kreativního projektu,“ proběhla na turínském autosalonu v roce 1971. A v italském městě si stříbrné kupé s o 20 centimetrů kratší platformou Alfasudu okamžitě získalo obdiv široké automobilové veřejnosti.
Vždyť koho by neuhranula naprosto atypická přední část bez A-sloupků, s dlouhou kapotou a čelním oknem plynule přecházejícím ve střechu. Ba co víc, okno bylo spojené s dveřmi, do interiéru se tak nastupovalo až po odklopení celé střechy. O alespoň malý přísun vzduchu se staraly miniaturní uzavíratelné otvory ve dveřích, přesto bych v autě během prázdninových veder jet nechtěl.
Dopředu se otevírala i rozměrná kapota s oranžovým logem Alfy a především vyklápěcími světly. O dostatečnou tuhost karosérie se staraly zadní sloupky, spojené mohutnou příčkou, čímž byla vytvořena obdoba ochranného oblouku. Do něj byl zabudován ve čtyřech polohách stavitelný střešní spoiler. Jeho ovládání probíhalo prostřednictvím tlačítka v interiéru, jedna změna polohy znamenala zvednutí spoileru o osm stupňů. Celkově se tak „křídlo otevřelo“ pod úhlem až 32 stupňů, někteří by jej mohli dokonce označit za vzdáleného předchůdce dnešního systému DRS.
Kratší platforma znamenala úbytek místa v interiéru, na což doplatili zadní cestující. Řidič a spolujezdec mají k dispozici anatomická sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Dvouramenný volant se čtyřmi „vroubky“ vzdáleně evokuje specifická litá kola, tím nejzajímavějším je na celé kabině ale přístrojová deska. Nečekejte klasické budíky, ale válce, pohybující se se změnou rychlosti nebo otáček auta. Naopak „ručičky“ těchto válců zůstávají statické, Caimano tak má v podstatě opak toho, co většina auta před ním i po něm. Palubní deska je dále relativně strohá, monotematickou černou barvu rozbijí pouze červené koberečky.
Pokud pod kapotou očekáváte šesti- nebo dokonce osmiválec, budete zklamaní. O pohon se totiž stará čtyřválcová dvanáctistovka typu Boxer z běžného Alfasudu. Výkon 68 koní a točivý moment 90 Nm pak na zadní kola přenáší čtyřstupňová manuální převodovka. Není to mnoho, na druhou stranu za klínovitý tvar karosérie mu tento malý nešvar rádi odpustíte.
Už od začátku byl Alfasud Caimano stavěn s tím, že do sériové výroby nikdy nezamíří. Alfa Romeo jej později alespoň využila na propagaci standardního Alfasudu. Dnes je součástí milánského muzea automobilky, kterému se přezdívá stroj času. A ačkoliv to bude znít jako klišé, (nejen) tato Alfa opět předběhla svou dobu…
Zdroj: Alfa Romeo, classicdriver.com, autoblog.nl
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.