HISTORIE: Sbarro Windhound & Windhawk - Na lov s plnou parádou

ar6, 1. ledna 2016, 03:10 Aktualizováno 3.1.2016, 01:41 Google+

Ital Francesco Zefferino Sbarro, automobilovému světu známější jako Franco Sbarro, je pozoruhodně všestranný člověk. Začínal jako „obyčejný“ mechanik, záhy se ale přesunul do Švýcarska, kde založil vlastní firmu. Ta se stala známou díky výrobě replik historických modelů, ale téměř každý konstruktér chce po čase vytvořit vlastní auto. Proto přišlo v roce 1975 kupé Stash, které o tři roky později doplnil terénní model Windhound.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Šestikolku na lov si objednal saúdskoarabský král, Sbarro Windhawk.

Šestikolku na lov si objednal saúdskoarabský král, Sbarro Windhawk. | foto: sbarro.perso.neuf.fr

Sdílejte článek

Trh s terénními vozy byl na konci sedmdesátých let rozdělen na dvě části. Ta první, kam patřil Nissan Patrol nebo Mercedes-Benz třídy G, upřednostňovala jízdní vlastnosti v terénu, ta druhá, zastoupená v podstatě jen Range Roverem, dbala spíše na luxus a pohodlí posádky. A možná i chybějící konkurence pro britský vůz přiměla Sbarra postavit jeden z nejopulentnějších off-roadů v historii automobilového průmyslu.

Windhound byl obrovský, měl vysokou světlou výšku, hranatou karosérii, až šest míst k sezení a uvnitř vlastně všechno, co jste si u auta tehdejší doby mohli přát. Elektricky stavitelná a vyhřívaná kožená sedadla Recaro, klimatizace, CD přehrávač, dřevěné obložení… Nic nebyl problém, stačilo mít pořádně naditou peněženku. Vlastně jedinou továrně danou volnou byla tří- nebo pětidveřová karosérie, odlišená pomocí přední části. Zatímco model se třemi dveřmi má většinou kruhová přední světla, „pětidvéřko“ je má vždy hranaté. Pro oba jsou nicméně společné kruhové mlhovky v předním nárazníku, zvedající se střecha s výrazným zadním spoilerem nebo vytažené blatníky. Jeden vyrobený kus má dokonce výfukové potrubí, vyvedené kolem kapoty až na střechu.

img-responsive

Pětidveřové provedení bylo spíše ojedinělé, Sbarro Windhound. | foto: sbarro.perso.neuf.fr

Jaká pohonná jednotka byla použita záviselo, podobně jako mnoho dalších položek, čistě na fantazii zákazníka. Nejvíce vyrobených kusů, celkem sedm (šest třídveřových a jeden pětidveřový), používá motory Mercedes-Benz. Oblíben byl hlavně 6.9litrový osmiválec, namontovaný do šesti aut. Dva třídveřové exempláře vznikly s třílitrovým šestiválcem BMW a konečně pět vozů (tři s třídveřovou a dva s pětidveřovou karosérií) dostalo motor z amerického Jeepu. Poháněna byla pokaždé všechna kola, a to přes čtyř- nebo pětistupňovou manuální převodovku, respektive automat, s redukcí a uzávěrou diferenciálu. V roce 1980 se jeden Windhound, neúspěšně, zúčastnil i Rally Dakar. Po jejím skončení byl však zase přestavěn do civilního kabátku

Všechny vyrobené kusy si našly bohaté majitele, jinak to u tohoto stroje vlastně ani nešlo. Pak tu byl ale jeden člověk, jemuž se Windhoud zalíbil natolik, že chtěl vlastní specifikaci, ale běžný Sbarrův „vzorník“ se mu příliš nezamlouval. Saúdskoarabský král Chálid bin Abd al-Azíz si přál mít ve své garáži šestikolový Windhound, navíc uzpůsobený pro lov a sokolnictví, dva jeho oblíbené sporty. A tak vzniklo žluté Sbarro Windhawk, jediné auto svého druhu na světě.

Franco Sbarro dostal při tvorbě tohoto modelu naprosto volné ruce, jedinou podmínkou bylo použití 6.9litrového osmiválce Mercedes o výkonu 217 koní, s nímž dvě tuny vážící auto se stálým pohonem všech šesti kol dosáhlo maximálních 200 km/h. Především kvůli této jednotce a samozřejmě také vysoké světlé výšce (nastavitelná hydraulicky v rozmezí 250 - 420 mm) a pohonu všech kol dokázalo žluté monstrum projet jakýkoliv terén v Arábii téměř maximální rychlostí.

img-responsive

Osmiválec od Mercedesu doplnil pohon všech kol, Sbarro Windhawk. | foto: sbarro.perso.neuf.fr

Jistě si dovedete představit, kolik benzínu toto auto muselo spotřebovat, proto do něj byla preventivně zabudována 350litrová nádrž. Rozhodně to ale nebyla jediná neobyčejná vychytávka, které král Chálid ve Windhawku požíval. Pokud se totiž chtěl vydat na lov, nemusel vůbec vystoupit z vozu, dokonce nemusel ani zastavit! Všechna sedadla bylo možné hydraulicky vysunout o 80 centimetrů, takže v kombinaci se dvěma střešními okny stačilo vytáhnout pušku, zamířit a… V interiéru je navíc lednička, kde se uchovávalo čerstvé maso pro sokoly. Uznejte sami, znáte nějaké lepší auto na víkendové kratochvíle?

Zdroj: sbarro.perso.neuf.fr, banovsky.com

Vytisknout

Diskuze: HISTORIE: Sbarro Windhound & Windhawk - Na lov s plnou parádou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda otevřela halu pro analýzy a výrobu předsériových vozů

Kvalita především. Škoda otevřela halu za 530 milionů pro rozhodující poslední testy

Lexus LFA

Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Honda HR-V bude od roku 2021 v základu vybavena vyspělou dvoumotorovou technologií hnací jednotky e:HEV

Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Golf vládne prodejům v Evropě. V Německu drtivě

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky

Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

Toyota GR010 Hybrid

Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Škoda posedmé v řadě prodala víc než milion aut ročně, koronaviru navzdory

Fotomontáž

Zábavné „víkendovky za babku“ 1.díl – zadokolky do 100 tisíc

Škoda Auto spouští výhodnou nabídku zimního příslušenství

Katem je -10 °C. Vážný stav hlásí baterie i v létě, ale poznáte to?

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Rodiny i firmy v Česku. Ne a ne kupovat auta, která mají

Škoda Kushaq je nové SUV určené pro indický trh

Nové SUV Škody se jmenuje Kushaq. V Česku ale na prodej nebude

Fotokoláž

Který ojetý kombík do 200 tisíc je nejlepší?

reklama

Doporučujeme

Upravený Mercedes SL je právě na prodej, pod kapotou má šestiválec 2JZ-GTE

Dokonalý víkendový roadster! Mercedes SL se šestiválcem ze Supry je na prodej

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

  2. Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

  3. Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

  4. Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

  5. Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

  6. Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud