Ital Francesco Zefferino Sbarro, automobilovému světu známější jako Franco Sbarro, je pozoruhodně všestranný člověk. Začínal jako „obyčejný“ mechanik, záhy se ale přesunul do Švýcarska, kde založil vlastní firmu. Ta se stala známou díky výrobě replik historických modelů, ale téměř každý konstruktér chce po čase vytvořit vlastní auto. Proto přišlo v roce 1975 kupé Stash, které o tři roky později doplnil terénní model Windhound.
Trh s terénními vozy byl na konci sedmdesátých let rozdělen na dvě části. Ta první, kam patřil Nissan Patrol nebo Mercedes-Benz třídy G, upřednostňovala jízdní vlastnosti v terénu, ta druhá, zastoupená v podstatě jen Range Roverem, dbala spíše na luxus a pohodlí posádky. A možná i chybějící konkurence pro britský vůz přiměla Sbarra postavit jeden z nejopulentnějších off-roadů v historii automobilového průmyslu.
Windhound byl obrovský, měl vysokou světlou výšku, hranatou karosérii, až šest míst k sezení a uvnitř vlastně všechno, co jste si u auta tehdejší doby mohli přát. Elektricky stavitelná a vyhřívaná kožená sedadla Recaro, klimatizace, CD přehrávač, dřevěné obložení… Nic nebyl problém, stačilo mít pořádně naditou peněženku. Vlastně jedinou továrně danou volnou byla tří- nebo pětidveřová karosérie, odlišená pomocí přední části. Zatímco model se třemi dveřmi má většinou kruhová přední světla, „pětidvéřko“ je má vždy hranaté. Pro oba jsou nicméně společné kruhové mlhovky v předním nárazníku, zvedající se střecha s výrazným zadním spoilerem nebo vytažené blatníky. Jeden vyrobený kus má dokonce výfukové potrubí, vyvedené kolem kapoty až na střechu.
Jaká pohonná jednotka byla použita záviselo, podobně jako mnoho dalších položek, čistě na fantazii zákazníka. Nejvíce vyrobených kusů, celkem sedm (šest třídveřových a jeden pětidveřový), používá motory Mercedes-Benz. Oblíben byl hlavně 6.9litrový osmiválec, namontovaný do šesti aut. Dva třídveřové exempláře vznikly s třílitrovým šestiválcem BMW a konečně pět vozů (tři s třídveřovou a dva s pětidveřovou karosérií) dostalo motor z amerického Jeepu. Poháněna byla pokaždé všechna kola, a to přes čtyř- nebo pětistupňovou manuální převodovku, respektive automat, s redukcí a uzávěrou diferenciálu. V roce 1980 se jeden Windhound, neúspěšně, zúčastnil i Rally Dakar. Po jejím skončení byl však zase přestavěn do civilního kabátku
Všechny vyrobené kusy si našly bohaté majitele, jinak to u tohoto stroje vlastně ani nešlo. Pak tu byl ale jeden člověk, jemuž se Windhoud zalíbil natolik, že chtěl vlastní specifikaci, ale běžný Sbarrův „vzorník“ se mu příliš nezamlouval. Saúdskoarabský král Chálid bin Abd al-Azíz si přál mít ve své garáži šestikolový Windhound, navíc uzpůsobený pro lov a sokolnictví, dva jeho oblíbené sporty. A tak vzniklo žluté Sbarro Windhawk, jediné auto svého druhu na světě.
Franco Sbarro dostal při tvorbě tohoto modelu naprosto volné ruce, jedinou podmínkou bylo použití 6.9litrového osmiválce Mercedes o výkonu 217 koní, s nímž dvě tuny vážící auto se stálým pohonem všech šesti kol dosáhlo maximálních 200 km/h. Především kvůli této jednotce a samozřejmě také vysoké světlé výšce (nastavitelná hydraulicky v rozmezí 250 - 420 mm) a pohonu všech kol dokázalo žluté monstrum projet jakýkoliv terén v Arábii téměř maximální rychlostí.
Jistě si dovedete představit, kolik benzínu toto auto muselo spotřebovat, proto do něj byla preventivně zabudována 350litrová nádrž. Rozhodně to ale nebyla jediná neobyčejná vychytávka, které král Chálid ve Windhawku požíval. Pokud se totiž chtěl vydat na lov, nemusel vůbec vystoupit z vozu, dokonce nemusel ani zastavit! Všechna sedadla bylo možné hydraulicky vysunout o 80 centimetrů, takže v kombinaci se dvěma střešními okny stačilo vytáhnout pušku, zamířit a… V interiéru je navíc lednička, kde se uchovávalo čerstvé maso pro sokoly. Uznejte sami, znáte nějaké lepší auto na víkendové kratochvíle?
Zdroj: sbarro.perso.neuf.fr, banovsky.com
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.