Škoda 706 RT nebo Yellow River JN150? Bratrská pomoc čínským soudruhům

AutoRoad.cz, 2. dubna 2017, 08:24 Google+

V produkci osobních i těžkých nákladních automobilů se dnes Čína řadí, alespoň co do počtu vyrobených kusů, mezi největší na světě. V minulosti ale tato skutečnost ani zdaleka nebyla pravidlem. Například výroba těžkých nákladních aut započala na čínském území až koncem padesátých let a nás může těšit, že u toho byli i českoslovenští konstruktéři.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda 706 RT na čínský způsob, Yellow River JN150.

Škoda 706 RT na čínský způsob, Yellow River JN150. | foto: bbs.360che.com

Sdílejte článek

Příběh dnes představovaného automobilu se začíná psát v roce 1956. To byla založena automobilka Jinan Auto Manufacturing, později Jinan General Auto Works, dnes vyrábějící automobily jako Sinotruk. O dva roky později bylo rozhodnuto, že ve městě Ťi-nan, kde automobilka sídlila, budou vyráběny těžké nákladní automobily s nosností 8 tun.

Protože čínští inženýři a technici neměli v této oblasti prakticky žádné znalosti, pozvali si na pomoc konstruktéry z Československa. Jeden z čínských zdrojů dokonce uvádí, že si Číňané „pozvali své komunistické bratry a sestry na výpomoc při konstruování továrny.“ Jiný na druhou stranu zase říká, že byly nakoupeny Škody 706 RT a podle nich stavěny čínské stroje…

img-responsive

Jeden z prvních vyrobených kusů čínského modelu, Yellow River JN150. | foto: bbs.360che.com

Buď jak buď, v roce 1959 odstartovaly testy nového vozu a o rok později se už velice pomalu rozběhla výroba vozu, který si říkal Yellow River JN150 (neboli Žlutá řeka po vzoru čínského veletoku). Kabina se evidentně silně inspirovala československým „eRTéčkem,“ ačkoliv několik odlišností by se najít jistě dalo.

Pod kapotou nákladního modelu s nosností osm tun se objevil naftový šestiválec 6135Q z produkce továrny Shanghai Diesel Engine, který kolem sedmi metrů dlouhému stroji uděloval maximální rychlost 60 km/h. Na spuštění výroby se v roce 1960 přijel podívat také někdejší komunistický vůdce Mao Ce-tung. Přece jen jak často jste svědky založení nového průmyslového odvětví? První rok zakončila filiálka s třiceti vyrobenými kusy.

img-responsive

Existovalo také speciální provedení pro hasiče, Yellow River JN150. | foto: bbs.360che.com

Slavnější to nebylo ani v dalších letech – v roce 1964 vzniklo 148 automobilů, o dva roky později potom 650 vozů. Nepomohla ani široká nabídka verzí s různými jmény, čítající vedle klasického valníku také sklápěcí korbu, jeřáb, cisternu, skříňovou nástavbu nebo speciální nástavbu pro hasiče. V roce 1966 byla produkce zastavena, protože začala Čínská kulturní revoluce, jejíž následky byly pro celou zemi tragické.

K obnovení výroby došlo až o deset let později. Od té doby začala výrobní čísla stoupat a do roku 1985, kdy se na trh dostal nástupnický typ JN162, se tak údajně povedlo vyrobit něco kolem deseti tisíc JN150 a dalších příbuzných modelů s číselným označením JN151 či JN152.

Ačkoliv letos uplynulo již třicet let od konce výroby, mnohé vozy stále ještě slouží. Jeden perfektně zrestaurovaný kus se dokonce objevil na oslavě padesátých narozenin mateřské automobilky, dnes tedy Sinotruk. A nás může těšit, že první těžký nákladní automobil z Číny vlastně zkonstruovali českoslovenští inženýři. Je to mimochodem další z důkazů, že náš automobilový průmysl býval kdysi skutečně světový...

Vytisknout

Diskuze: Škoda 706 RT nebo Yellow River JN150? Bratrská pomoc čínským soudruhům

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Když dálková světla víc škodí, než pomáhají

Ilustrační foto

Jak auta ztrácí hodnotu a jak starý vůz je nejlepší koupit?

subaru brz

TEST Subaru BRZ – zábava na prvním místě

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem

Toyota intenzivně pracuje na zcela nových bateriích pro elektromobily

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Toyota GR Supra

TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

on-line prodej

Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

Volkswagen představil zcela nový Tiguan

Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Bonusovka od Suzuki, slevy až 270 000 Kč

peugeot 408

Stellantis již otestoval použití syntetických paliv

MG HS

TEST: MG HS 1.5 TGI Emotion – nové SUV za 600 tisíc, má to háček?

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

ceny pohonných hmot

Pět zásadních změn pro české řidiče

Ilustrační foto

Novela zákona o povinném ručení - nejdůležitější změny

Volkswagen ID. GTI Concept

Volkswagen představuje ID. GTI Concept

reklama

Doporučujeme

Jediná silniční BMW M1 Procar má zajímavý osud, renovace je dílem společnosti Canepa.

Jediné silniční BMW M1 Procar fascinuje. Má pohnutý osud s pohádkovým koncem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Když dálková světla víc škodí, než pomáhají

  2. Jak auta ztrácí hodnotu a jak starý vůz je nejlepší koupit?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud